Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Gnilre

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:11Og enda mer latterlig at det de foreslår som løsning på todelingen er å bygge kabler nordover som gjør at den kaldeste landsdelen skal få like høye priser og sør ikke vil merke noen endring.
Det finnes produsenter i nord også som er misfornøyd med todelingen av Norge, og gjerne vil ha bedre avsetningsmuligheter for kraften de kan produsere. Mens produsenter i sør tjener bra og kundene får kompensert for høye priser er overskuddene mindre i nord, mindre utbytte til kommunale eiere og ingen subsidiering av strømmen. Det kunne vært interessant å få en oversikt over det økonomiske resultatet for kraftselskaper i Norge etter denne vinteren.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Electric cars in Norway

#2071
Sitat
Det kunne vært interessant å få en oversikt over det økonomiske resultatet for kraftselskaper i Norge etter denne vinteren.

Det hadde vært veldig interessant!

NRK er gode på følge med på strømmarkedet: https://www.nrk.no/nyheter/strompriser-1.11440753

Det legges vel ut i statistikkbanken som alt annet dvs her et sted: https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitet
og
https://www.ssb.no/virksomheter-foretak-og-regnskap/virksomheter-og-foretak/statistikk/elektrisitetsnaeringens-okonomiske-utvikling

Eller her kansje i en nyhet:
https://www.europower-energi.no/

Eller søke selv i basen eller klikke på Norgeskartet:
https://www.europower-energi.no/energyintelligence/#/

hELgenen

Resultatene fra kraftselskapene er jo ikke noen hemmelighet. Alle de store leverer jo kvartalsresultater som er offentlig tilgjengelig. Selvfølgelig vil det være enorme rekordtall der. Det som er mer interessant er om noen tør å publisere analyser som viser hvor tett Sør Norge nå faktisk er koblet på kontinentet etter idriftsettelsen av de nye kablene i 2021. Vi har jo en del uavhengige analyseselskaper så jeg vil jo anta at kunnskapen deles etterhvert...


THE

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:39
Sitat fra: hemi på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:01
det vil få konsekvenser, jeg er i prosess for nytt hus om dagen, da spiller plutselig strømprisen inn som en faktor når man titter, i tilegg har bankene sagt at de ser på høyere faste strømpriser som noe som kan påvirke låneevne.

Det er nesten latterlig at Norge skal deles i 2 på denne måten fordi man har økt overføringskapasiteten til kontinentet med disse 2 nye kablene.
Og enda mer latterlig at det de foreslår som løsning på todelingen er å bygge kabler nordover som gjør at den kaldeste landsdelen skal få like høye priser og sør ikke vil merke noen endring.

Bygging av kabler for å øke overføringskapasitet mellom nord og sør, eller rettere sagt mellom sør og midt, er ikke et nytt påfunn. Dette har vært planlagt i mange år, og mye av utbyggingen er allerede ferdig og satt i drift. Det mangler noen små strekninger som ikke er ferdig bygget ennå, f.eks. kryssing av Sognefjorden. Statnett søkte om konsesjon for linja over Sognefjorden i mars 2019, altså for tre år siden, og lenge før høye strømpriser i Sør-Norge var et tema. Derimot har det opp gjennom årene vært til dels krisestemning pga. strømmangel i Midt-Norge, og dermed behov for å styrke nettet mellom nord og sør pga. økt forsyningssikkerhet. Håpet var at konsesjon skulle være klar til 2020, og at linja skulle være ferdig bygd i løpet av 2023. Konsesjonssøknaden tok lang tid, og først for noen dager siden var alt klart. Planen nå er at ny kraftlinje over Sognefjorden skal være klar i 2025.

En uheldig bivirkning av disse kraftlinjene er nok at ekstremprisene fra Europa blir eksportert nordover i landet sammen med økt overføringskapasitet. Uansett kan vi ikke la være å bygge ut et solid overføringsnett i Norge pga. at vi kan få høye priser pga. eksportkablene til Europa. Det er fint for norske kraftprodusenter og eiere at norsk elektrisk energi gir så store inntekter, men politikerne våre MÅ finne varige løsninger som sikrer forutsigbare og fornuftige strømpriser til norske forbrukere. I tillegg må det ligge noen føringer på eksport av vannkraft slik at Norge ikke risikerer å stå med tomme vannmagasiner og mangel på energi selv fordi vi har eksportert for mye til Europa.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Prisen på 203 euro i Sør-Norge er langt fra det dyreste i Europa. Døgnprisen i begge de danske prisområdene vil være 359 euro fredag, som er det samme som i Tyskland.

Aller dyrest er det i England hvor strømprisen er 429 euro/MWh fredag - altså mer enn det dobbelte av den høye sørnorske prisen.

I den dyreste timen vil strømmen koste 676 euro i England. Det er omtrent det samme som all-time-high timepris i Norge, men langt under den britiske timerekorden på 2500 pund/MWh.


https://www.europower-energi.no/kraftmarked/og-der-spratt-stromprisen-over-to-kroner-dyreste-time-nesten-fire-kroner/2-1-1178507
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: THE på torsdag 03. mars 2022, klokken 08:44
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:39
Sitat fra: hemi på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:01
det vil få konsekvenser, jeg er i prosess for nytt hus om dagen, da spiller plutselig strømprisen inn som en faktor når man titter, i tilegg har bankene sagt at de ser på høyere faste strømpriser som noe som kan påvirke låneevne.

Det er nesten latterlig at Norge skal deles i 2 på denne måten fordi man har økt overføringskapasiteten til kontinentet med disse 2 nye kablene.
Og enda mer latterlig at det de foreslår som løsning på todelingen er å bygge kabler nordover som gjør at den kaldeste landsdelen skal få like høye priser og sør ikke vil merke noen endring.

Bygging av kabler for å øke overføringskapasitet mellom nord og sør, eller rettere sagt mellom sør og midt, er ikke et nytt påfunn. Dette har vært planlagt i mange år, og mye av utbyggingen er allerede ferdig og satt i drift. Det mangler noen små strekninger som ikke er ferdig bygget ennå, f.eks. kryssing av Sognefjorden. Statnett søkte om konsesjon for linja over Sognefjorden i mars 2019, altså for tre år siden, og lenge før høye strømpriser i Sør-Norge var et tema. Derimot har det opp gjennom årene vært til dels krisestemning pga. strømmangel i Midt-Norge, og dermed behov for å styrke nettet mellom nord og sør pga. økt forsyningssikkerhet. Håpet var at konsesjon skulle være klar til 2020, og at linja skulle være ferdig bygd i løpet av 2023. Konsesjonssøknaden tok lang tid, og først for noen dager siden var alt klart. Planen nå er at ny kraftlinje over Sognefjorden skal være klar i 2025.

En uheldig bivirkning av disse kraftlinjene er nok at ekstremprisene fra Europa blir eksportert nordover i landet sammen med økt overføringskapasitet. Uansett kan vi ikke la være å bygge ut et solid overføringsnett i Norge pga. at vi kan få høye priser pga. eksportkablene til Europa. Det er fint for norske kraftprodusenter og eiere at norsk elektrisk energi gir så store inntekter, men politikerne våre MÅ finne varige løsninger som sikrer forutsigbare og fornuftige strømpriser til norske forbrukere. I tillegg må det ligge noen føringer på eksport av vannkraft slik at Norge ikke risikerer å stå med tomme vannmagasiner og mangel på energi selv fordi vi har eksportert for mye til Europa.
Jeg mener ikke at en ikke skal oppgradere nettet i Norge, poenget er at NVE og Statnett begge legger det frem som at kabel til Midt-Norge og senere Nord-Norge skal senke prisen, når det den gjør er å heve prisen til Sør-Norge nivå.

Noen er ikke fornøyd før vi har dyreste strømpris i Europa hele tiden. En ting er at troll i denne tråden mener det, men at de nasjonale instansene som har med nettdrift og kraftproduksjon skal mene det, er temmelig spesielt.

arthur

#2076
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 03. mars 2022, klokken 20:49
Sitat fra: THE på torsdag 03. mars 2022, klokken 08:44
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. mars 2022, klokken 16:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:39
Sitat fra: hemi på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:01
det vil få konsekvenser, jeg er i prosess for nytt hus om dagen, da spiller plutselig strømprisen inn som en faktor når man titter, i tilegg har bankene sagt at de ser på høyere faste strømpriser som noe som kan påvirke låneevne.

Det er nesten latterlig at Norge skal deles i 2 på denne måten fordi man har økt overføringskapasiteten til kontinentet med disse 2 nye kablene.
Og enda mer latterlig at det de foreslår som løsning på todelingen er å bygge kabler nordover som gjør at den kaldeste landsdelen skal få like høye priser og sør ikke vil merke noen endring.

Bygging av kabler for å øke overføringskapasitet mellom nord og sør, eller rettere sagt mellom sør og midt, er ikke et nytt påfunn. Dette har vært planlagt i mange år, og mye av utbyggingen er allerede ferdig og satt i drift. Det mangler noen små strekninger som ikke er ferdig bygget ennå, f.eks. kryssing av Sognefjorden. Statnett søkte om konsesjon for linja over Sognefjorden i mars 2019, altså for tre år siden, og lenge før høye strømpriser i Sør-Norge var et tema. Derimot har det opp gjennom årene vært til dels krisestemning pga. strømmangel i Midt-Norge, og dermed behov for å styrke nettet mellom nord og sør pga. økt forsyningssikkerhet. Håpet var at konsesjon skulle være klar til 2020, og at linja skulle være ferdig bygd i løpet av 2023. Konsesjonssøknaden tok lang tid, og først for noen dager siden var alt klart. Planen nå er at ny kraftlinje over Sognefjorden skal være klar i 2025.

En uheldig bivirkning av disse kraftlinjene er nok at ekstremprisene fra Europa blir eksportert nordover i landet sammen med økt overføringskapasitet. Uansett kan vi ikke la være å bygge ut et solid overføringsnett i Norge pga. at vi kan få høye priser pga. eksportkablene til Europa. Det er fint for norske kraftprodusenter og eiere at norsk elektrisk energi gir så store inntekter, men politikerne våre MÅ finne varige løsninger som sikrer forutsigbare og fornuftige strømpriser til norske forbrukere. I tillegg må det ligge noen føringer på eksport av vannkraft slik at Norge ikke risikerer å stå med tomme vannmagasiner og mangel på energi selv fordi vi har eksportert for mye til Europa.
Noen er ikke fornøyd før vi har dyreste strømpris i Europa hele tiden. En ting er at troll i denne tråden mener det, ....

Nå er ikke jeg i tvil om at det er meg du sikter til, men kan du ikke like gjerne si det da, eller tør du ikke? En god artikkel i VG, tror jeg det var, viser til hvor feige nordmenn er, snakker ikke til, men om og gjerne bak deres rygg, og her er du bekreftelsen på hele poenget i den artikkelen, anbefaler deg å lese den!

Kan du vise til noe sted hvor jeg har sagt hva du her hevder, hvis ikke så kan du kanskje moderere deg litt?

Et lite utdrag fra nevne artikkel i VG:

"Nordmenn er dårlige til å både gi kritikk og ta imot kritikk. Det er godt gjort. Er det noe å kritisere, bør det helst diskuteres bak ryggen på den eller dem det gjelder. En omvei er alltid best.

Vi som tar konflikter på stående fot og står for det vi mener, ansikt til ansikt – vi blir sett på som mentalt ustabile. «Henne er det så mye bråk med», tenker nordmenn og løper unna som forskremte høns.

Ofte ringer nordmannen sameiets eller borettslagets leder istedenfor å snakke direkte med naboen som plager eller forstyrrer. Kolleger snakker med hverandre og rapporterer til sjefen i stedet for å ta det opp med den det gjelder. Foreldre ringer til rektor i stedet for læreren de mener ikke gjør jobben sin. Der omveier kan tas, tas de. Fordi nordmenn er passiv-aggressive og konfliktsky."

Passer godt med deg og dine etter hvert mange innlegg i kategorien, dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Counterpointer på fredag 04. mars 2022, klokken 20:12
Et vist troll som kun er ute etter å provosere med alle argumenter han finner. Han husker tydeligvis ikke mange og lange (meningsløse) poster som er utvekslet over lang tid. Heller ikke at det har vært en lang rekke direkte meldinger mellom oss som resulterte i at jeg blokkerte han i mange måneder.

Det er et stort antall som har blokkert trollet  med «ignore» funksjonen og det er tydeligvis eneste delvise løsning.

Moderator redigerer deg jevnlig. Jeg gidder vanligvis ikke bry meg, nå får du litt for, dog under sterk tvil.

Det er bare for fantastisk at du tør påstå at det ikke har vært tatt opp direkte.

Kommer til å slette denne posten etter en kort tid og du er allerede i praksis ignorert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


Electric cars in Norway

#2079
Ser flere synspunkt i media trekker i denne retning som samfunnsøkonomen Kjell Roland presenterer. Det var jo en kar på Debatten hos Fredrik Solvang som sa det samme....se i nrk-spillern...

Er det innafor å si jeg er helt enig?

Jeg forstår det ikke selv! Hva skal vi med disse Fjordkraft, Norgesenergi, osv og alle selskapene som bare driver med salg av strøm?

Kopi og lenke under:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/03/04/toppokonom-vil-fjerne-selskaper-som-bare-driver-med-salg-av-strom-en-helt-unodvendig-utgift/

04/03/2022 17:02

I vinter har det vært et veritabelt strømopprør i det norske folk.

Her legger samfunnsøkonom Kjell Roland fram et forslag som skal spare norske husholdninger flere milliarder kroner i strømutgifter. Hans forslag er å avskaffe Norgesenergi, Fjordkraft og alle selskapene som bare driver med salg av strøm.

– I dag koster strømsalg forbrukerne mellom fem og seks milliarder kroner ekstra i året.

Dette er en helt unødvendig utgift som har null samfunnsverdi, sier Roland til FriFagbevegelse.

.......kopi slutt.....

Jeg legger med denne også som forklarer dette "vann-vittige"  :D systemet:

https://energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/ekspertintervjuet-slik-virker-kraftmarkedet/

Burger

Jeg er glad i Tibber jeg, som gir veldig mye ekstra i forhold til bare å videreselge strøm.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electric cars in Norway

#2081
Rystad sine meninger om Putin og energipolitikk fra 040322.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ukraina-krigen-viser-hvor-gal-europas-energipolitikk-er/o/5-95-407231?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1646423287


Ikke vanskelig for min del å være enig i det:

Kopi:
"Det er innført sterke sanksjoner mot Russland, men energi er unntatt fordi Europa er avhengige av den. Slik avhengighet av despoten Putin må Europa bort fra snarest mulig."

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 05. mars 2022, klokken 09:25
Kopi:
"Det er innført sterke sanksjoner mot Russland, men energi er unntatt fordi Europa er avhengige av den. Slik avhengighet av despoten Putin må Europa bort fra snarest mulig."

Dette gjelder nok også USA, men da mer av politiske grunner enn mangel på olje. Biden nøler med å innføre restriksjoner på russisk olje da det vil (kunne) bety høyere pris på bensin, og det er noe som republikanerne vil kynisk utnytte i valgkampen, mellomvalget.

Vi ser vel også at Russland ikke stopper eksport av hverken gass eller olje da de er avhengig av disse inntektene så at verden henger sammen,globaliseringen, har også sine fordeler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eivhelle

#2083
Det er enkelt å sitte å kritisere andres beslutninger. Men hvilken løsninger er det egentlig Rystad foreslår? Han påpeker helt riktig at det er farlig å gjøre seg avhengig av å importere gass fra Russland. Men en del av problemstillingen er at Europa har underskudd på energi og har vært avhengig av import i lange tider. Markedet vil alltid etterspørre den rimeligste løsningen og her har gass i mange år vært et rimelig alternativ sammenlignet med for eksempel dyr kjernekraft. Det mest åpenbare alternativet er å bygge ut mer fornybar energi. Den jobben burde selvsagt vært intensivert for lenge siden. Men her har lobbyvirksomhet fra de som har sterke økonomiske interesser innen fossil energi bidratt til å bremse utviklingen. Og de har igjen fått god hjelp av "ekspertkommentatorer" tilsvarende Kjell Magne Rystad som ikke akkurat har vært noen talsmann for fornybar energi.

Det har vært en del politikere som har snakket mye om at Norge bør intensivere leteaktiviteten etter mer gass. Jeg lurer litt på hvordan noen klarer å tenke seg frem til at det vil ha noen som helst effekt på energisikkerheten det neste tiåret. En ting er at all statistikk fra over 50 år med leting, viser at sannsynligheten for store funn er svært liten. 67% av all olje og gass på Norsk sokkel, ble funnet mellom 1966 og 1986. Man boret 300 letebrønner for å finne disse resursene. De resterende 33 prosenten ble funnet de siste 35 årene og man boret i det tidsrommet 870 nye letebrønner. Man peker gjerne mot Barentshavet når man drømmer om nye store forekomster. Så langt har det vist seg å være lite å finne i dette området. Men sett at vi fant et stor gassfelt i Barentshavet. For det første vil det kreve enorme kostander å bygge infrastruktur for å frakte gassen til markedet i Europa. Og strategisk sett vil det neppe være lurt å etablere et anlegg som skal utkonkurrere Russisk gass på grensen til Russland.

Hvis Norge skal bidra til energisikkerheten i Europe ligger det største potensialet i vindenergi offshore. I tillegg kan vi spe på med å montere solceller der forholdene legger til rette for det. Jeg fikk installert solceller på taket på min bolig i 2018. Det gjør at boligen min i dag produserer strøm tilsvarende 50% av eget forbruk. Selv om man ikke blir rik så er det ganske tilfredsstillende å se at man i dag, 5 mars kl 10, faktisk eksporterer 3 kW med effekt på et tidspunkt når spotprisen på strøm ligger på 190 øre/kWh.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

automat

#2084
Sitat fra: arthur på lørdag 05. mars 2022, klokken 09:39

Vi ser vel også at Russland ikke stopper eksport av hverken gass eller olje da de er avhengig av disse inntektene så at verden henger sammen,globaliseringen, har også sine fordeler.

Russland har utfordringer med oljesalget, pga frykt for nye sanksjoner.

https://www.dn.no/energi/olje/russland/krigen-i-ukraina/rekordrabatt-pa-russisk-olje-men-ingen-ville-kjope/2-1-1176784

«Rekordrabatt på russisk olje, men ingen ville kjøpe.
Tankredere frykter sanksjoner og vil ikke røre russisk olje.»
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA