Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det er jo helt tydelig at Støre er medlem av Hamas og Taliban, og at han 7 millioner i året for å tale deres sak. Han holdt på å bli avslørt i 2011, men klarte å ro seg i land da, på merkverdig vis ved å si: "å, sa han det....kan du ta spørsmålet på nytt"......  :o :D ;D
Det som er så synd for Støre er at hver gang han gjør noe som kan oppfattes som litt på kanten så er det alltid noen som står klar med fotoapparatet... jeg tror Støre egentlig er en veldig dyktig politiker og smart mann...som må svelge mange kameler pga partipolitikk og samarbeidspartnere.

https://www.youtube.com/watch?v=DwdgimM4BDA
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Her lyver jo Støre...
Tror ikke han hadde godkjent seg selv som statsråd en gang med dette som utgangspunkt

Så da kan vi vel oppsummere at vi heller ikke vet om Støre ønsker å gjøre oss alle arbeidsledige i dette landet på sikt..

stefse

Tja en kan jo saktens spørre seg. Men for meg ser det ut som politikerne kjører fullstendig egne løp for tiden. Er det Norges befolknings vilje å invitere Taliban til bistandssamtaler?  :o 
Alt skurer og går sålenge oljepengene smører alle, men det vil ikke fortsette på denne måten inn i evigheten. Hvilken annen energinasjon i verden ville forresten akseptert disse prisene på egenproduserte varer? Det ville blitt massive opprør.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Det er ikke snakk om bistand, men muligheten for å kunne hjelpe den sivile befolkning ved å gi midler til hjelpeorganisasjoner som for eksempel Redd Barna. Bistand er noe annet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


stefse

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 18:06
Her har noen journalister forsøkt å grave litt i dette.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-jobbet-de-malrettet-for-at-du-skulle-fa-mye-dyrere-strom/s/12-95-3424230081


Blårusseri i kraftbransjen for at de skal tjene mest mulig penger på sin næringsvirksomhet, som eierne igjen trenger til sin politiske virksomhet.

Problemet er bare at elkraft ikke er en egen næringsvirksomhet, men infrastruktur. Med en slik businesslogikk kan jo kommunen bare skru opp vann og avløpsavgiftene, det er jo næring det og. Og alle veier må selvsagt anses som næringsdrivende som tilbyr fremkommelighetstjenester. Ingen omkjøring? håhå det blir dyrt ja, 600kr i bompenger takk.
Men du kan jo lage din egen vei vann og kloakk, samt strøm selvsagt.. Så da setter vi prisen akkurat så høyt at du ikke gidder nettopp det. Da har vi maksimert fortjenesten på basale tjenester. Spørsmålet er hva sitter vi igjen med da? Er det lønnsomt å drive et samfunn på den måten? Eller er det bedre at kapital frigjøres til andre formål
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Problemet - det virkelige store problemet - er jo at bedrifter ikke kan leve med dette over tid.
Da må de sette opp prisene på sine tjenester. Og da blir jo alt ennå dyrere - og dermed vil LO kreve ennå mer i lønnsforhandlingene - og før du vet ordet av det har vi inflasjon på 10 tallet og rentenivåer bare våre besteforeldre har sett.

Det er jo det som er problemet her - alt går til h...om prisene på råvaren som ligger i bunn for det meste går opp.........
Det blir en prisspiral det vil ta en generasjon å komme ut av.

Jeg har diskutert dette med folk i bransjen som ikke evner å se forskjellen på olje eksport og kraft eksport.
Utgangspunktet for hele vår velferd her oppe i Nord er elektrisk kraft til en overkommelig pris. Skal vi konkurrere med kontinentet , som både har et mildere klima og en infrastruktur som ikke bruker elektrisitiet til oppvarming, med omtrent samme pris.... Vel - da kan vi like gjerne flytte fra dette landet. Vi blir det nye Afrika som tappes for råvarer.....


Counterpointer

Til temaet nettleie. Som i tråden her er blitt fremstilt som et helhjertet nullprosjekt.
Slett ikke alle som har hatt den tanken, og viser lite tegn til endret innstilling.

https://www.nrk.no/norge/fikk-forbud-mot-prisokning-for-to-ar-siden.-na-oker-norgesnett-nettleia-igjen.-1.15825266?fbclid=IwAR3Xt0A6yPY2sk7-wneKBPU7-A9pNZX-4tkBtILTCeh1yyU9BoMA8Ja_pQM

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. januar 2022, klokken 19:21
Til temaet nettleie. Som i tråden her er blitt fremstilt som et helhjertet nullprosjekt.
Slett ikke alle som har hatt den tanken, og viser lite tegn til endret innstilling.

https://www.nrk.no/norge/fikk-forbud-mot-prisokning-for-to-ar-siden.-na-oker-norgesnett-nettleia-igjen.-1.15825266?fbclid=IwAR3Xt0A6yPY2sk7-wneKBPU7-A9pNZX-4tkBtILTCeh1yyU9BoMA8Ja_pQM

Nettleie er jo regulert.
Dette er en avgift som nettselskapet ikke skal sko seg på - de skal ikke ta høyere marginer enn de må ha for å drifte og vedlikeholde dette. Og dette føres det kontroll med. Så føler dette med nettleie blir en litt annen diskusjon.
Det som derimot er trist er at nettleien har økt fordi man har bygget ut nett til vindparker. Sikkert ikke mange som har sett dette - men jo mer fornybart vi bygger - jo mer nett bygger vi også - og jo høyere blir nettleien. Og nettleien er ofte høyere der infrastrukturen til kraftverkene er og billigere i byene der mange bor. 

Nettleie kan man sikkert mene mye om - men med dagens kraftpriser er det vel ikke så mye å hyle over...det er småpenger sett opp mot kraftprisene

02jan

Jeg gjentar ( som jeg beskrev i et innlegg i denne tråden litt tid tilbake) min skepsis til at vi skal kunne kjøpe inn «billig» strøm fra kontinentet når det enten blåser mye eller er mye sol.  ( Kullkraft er på sikt nedlagt).

Kontinentet vil trenge all den kraft de selv produser , evt. overskudd vil jeg anta de dytter inn i type batteri/powerbank/hydrogenproduksjon etc, det er få som kan spå hvilke muligheter som i framtiden kommer.
Dette var det flere som avviste som realistisk,  men jeg er fremdeles meget skeptisk at vi kan basere oss på å importere kraft på billigsalg.

Med støtteordninger etc så legitimeres dagens system og etterhvert vil denne støtten koste administrasjon og ressurser, samt ikke god følelse at vi kan sitte stille å motta stønad for å overleve - dette vil gjøre noe med selvfølelse/moral på sikt.

Veldig beklagelig at vi er i den situasjon ,nå som verden er på vei ut av oljealder og inn el/dataalder,  de som vil kjenne realiteten er min mening neste generasjon og den generasjon som ennå ikke er født. Greit nok at «gamle» bedrifter har sine langsiktige strømavtaler ,nen hva med de bedrifter som ennå ikke er påtenkt/påstartet ?

For å få litt egen realitets orientering, så har jeg sett på tilfeldige youtoubvideoer (ikke strømrelatert), laget nå i desember/januar fra land nede på kontinentet (Eng/Irl/Ned/Bel/Dan/Tys) Og får bekreftet når jeg ser folk går ute på dagtid uten lue/hansker åpen jakke i sol dagtid, mens her er det full vinter døgnet rundt.
For meg ser det ofte ut som samme vær/temp som vi har april/sept, hvor jeg selv kun har behov for 1/3 strøm vs nov/des/jan/feb/mars.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

jkirkebo

Sitat fra: 02jan på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:04
For å få litt egen realitets orientering, så har jeg sett på tilfeldige youtoubvideoer (ikke strømrelatert), laget nå i desember/januar fra land nede på kontinentet (Eng/Irl/Ned/Bel/Dan/Tys) Og får bekreftet når jeg ser folk går ute på dagtid uten lue/hansker åpen jakke i sol dagtid, mens her er det full vinter døgnet rundt.
For meg ser det ofte ut som samme vær/temp som vi har april/sept, hvor jeg selv kun har behov for 1/3 strøm vs nov/des/jan/feb/mars.

Her i Fredrikstad har det ikke vært vintervær i januar i hvert fall. Temperaturen på dagtid er på 6-7 plussgrader, folk går uten lue og varmepumpa mi bruker godt under halvparten pr. dag i forhold til i desember. Jeg tror dette må være den varmeste januar jeg har opplevd siden jeg flyttet hit i '98. Strømforbruket ligger på november-nivå. På hytta er det så lite snø at de ikke kan kjøre skiløyper ennå. Det har jeg heller aldri opplevd siden vi kjøpte den i 2004.

Men i Tyrkia ligger det 40-85cm snø i Istanbul...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

02jan

Ja det er forskjell på hvor vi bor i landet, så derfor har jeg også skrevet at jeg blir tvunget til å flytte til mildere klima område - noe av det beste jeg vet er å gå og stå på ski. Hjemme hos meg igår, var en tur i bakke på kvelden og i marka i ettermidag (bra forhold). Bor 250 moh og 25 km i luftlinje fra Oslo S.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Electric cars in Norway

Sitat fra: 02jan på tirsdag 25. januar 2022, klokken 22:02
Ja det er forskjell på hvor vi bor i landet, så derfor har jeg også skrevet at jeg blir tvunget til å flytte til mildere klima område - noe av det beste jeg vet er å gå og stå på ski. Hjemme hos meg igår, var en tur i bakke på kvelden og i marka i ettermidag (bra forhold). Bor 250 moh og 25 km i luftlinje fra Oslo S.

Nice bilde :+1:

Electric cars in Norway

Sitat
Nettleie kan man sikkert mene mye om - men med dagens kraftpriser er det vel ikke så mye å hyle over...det er småpenger sett opp mot kraftprisene

Enig :+1: det er ikke der på nettleia vi bør sette inn støtet med hele hylekoret... det er aksjonen mot de høye kraftprisene som er viktig nå i denne omgang. Men seinere nå våren/sommeren kommer og vi må se på mer varige ordninger så mener jeg også nettleia må "granskes nøye" med tanke på forbedringer...

Counterpointer

En gjennomgang av det historiske løpet og en del begrunnelser som er gitt av ymse både folk og instanser.

Må si at hadde jeg vist hva Statnett har planlagt i lang tid ville jeg kanskje bodd i ett Offgrid hus. Makan til kynisk gjeng.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-jobbet-staten-for-nye-stromkabler-som-ville-gi-dyrere-strom/s/12-95-3424230081?fbclid=IwAR1ogSkSwuL5Fv_PuS_DCsnkDk3bANzPrzNEU0lWgeM40kKTVfQXHJ7tVD0

(Obs lang artikkel)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA