Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 16. januar 2022, klokken 14:53
Sitat fra: hELgenen på søndag 16. januar 2022, klokken 14:39
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 16. januar 2022, klokken 14:24
Sitat fra: turfsurf på søndag 16. januar 2022, klokken 14:05
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 16. januar 2022, klokken 13:31
Mye kraft overskudd i nord Norge og nord Sverige. Noen som har peiling på hvor mye tap det kalkuleres på 1000km transport i 420kv luftlinje?
Er vel noen få prosent, men for så lange linjer er det vel bedre å bruke 1100kV DC kabler.


Ja, ser det er likestrøm som er best på mye og langt. Fin info i denne artikkelen: https://www.tu.no/artikler/hvordan-flytte-mye-strom-veldig-langt-svaret-er-i-okende-grad-likestrom/377292

Kabler er dyrt.........

Ja, er best for kostnader og miljø at den kraftkrevende industri etableres i nærhet til rimelig og fornybar kraft produksjon.

Agder Energi har gleden av å starte leveranse til svensk og finsk industri (Boliden)i år, en avtale over femten år med oppstart 2022.

Når det gjelder industriens viktighet i et samfunn i vår del av verden så har denn blitt halvert i løpet av de siste femti årene, synker fortsatt, uttrykt i % av BNP.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: Oddaa på søndag 16. januar 2022, klokken 15:55
Sitat fra: turfsurf på søndag 16. januar 2022, klokken 14:50
Så vidt jeg vet er de siste utenlandskablene DC.
Alle utenlandskablene er HVDC (med litt ulik teknologi).

Antar du mener "undervannskabler"? Som heller ikke er helt korrekt men som stemmer for utenlandskablene. Våre utenlandskabler til Finland, Sverige og Russland er AC.

DC er mye bedre egnet for undervannskabler men har ikke alle de samme fordelene for kabler over land.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. januar 2022, klokken 19:50
Sitat fra: Oddaa på søndag 16. januar 2022, klokken 15:55
Sitat fra: turfsurf på søndag 16. januar 2022, klokken 14:50
Så vidt jeg vet er de siste utenlandskablene DC.
Alle utenlandskablene er HVDC (med litt ulik teknologi).

Antar du mener "undervannskabler"? Som heller ikke er helt korrekt men som stemmer for utenlandskablene. Våre utenlandskabler til Finland, Sverige og Russland er AC.

DC er mye bedre egnet for undervannskabler men har ikke alle de samme fordelene for kabler over land.
Jeg mener kabler, slik jeg skriver.

DC har store fordeler for alle kabler om avstanden blir lang, ikke bare sjøkabler.

Luftledninger er noe annet, så vidt jeg vet er det slike vi har til Sverige, Finland og Russland.




Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på mandag 17. januar 2022, klokken 09:02
Hvorfor oppgraderer vi ikke bare vannkraften?

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromkrisen-hvorfor-oppgraderer-vi-ikke-bare-vannkraften/s/12-95-3424230139?fbclid=IwAR0RRq0VGeNZlgYugsWX9weZUbOkxA5aRGPAL9ZKvez6Vc3cQRLXRDH1gXI#Echobox=1642163268
Det er ett godt spørsmål som jeg har stilt tidligere i tråden.

Vi burde også se på muligheter for mer pumpekraft.
Kanskje vi kunne hatt noen av de halvtomme magasinene med mye høyere fyllingsgrad?


stefse

Eneste måten og offsete virkningen av de siste eksportkablene, uten å gjøre noe med selve bruken av dem for det er jo forbudt, er å bygge ut massivt mer kraft.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

vartli

Skjønner ikke helt dette med pumpekraftverk. Er det ikke bedre å bare bremse ned produksjonen i vannkraftverkene og bruke ledig importkraft hos normale forbrukere i stedet for å bruke denne importkrafen til å drive pumper med sine tap? I sum sitter vi da igjen med mer vann i magasinene uten å ha brukt mindre kraft i forhold til å drive pumpekraftverk.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

hELgenen

Sitat fra: vartli på mandag 17. januar 2022, klokken 10:07
Skjønner ikke helt dette med pumpekraftverk. Er det ikke bedre å bare bremse ned produksjonen i vannkraftverkene og bruke ledig importkraft hos normale forbrukere i stedet for å bruke denne importkrafen til å drive pumper med sine tap? I sum sitter vi da igjen med mer vann i magasinene uten å ha brukt mindre kraft i forhold til å drive pumpekraftverk.

Dersom en produsent verdsetter eget vann i magasinet til 50 Euro - og så kan hente vann til dette magasinet til 30% lavere verdi enn dette - altså få dekket tapet ved å pumpe og vel så det - så er det klart det er interessant å lade til 30% eller lavere  - mao. pumpe vannet opp til senere bruk.

For å lage et eksempel som alle her inne forstår. Dersom du kan kjøpe en leveringsklar ID.4 GTX til 420 NOK i dag hos forhandler - og så selge den på finn.no til 450 NOK uken etterpå.......
Vel så er det jo butikk i dette......

arthur

Sitat fra: Counterpointer på mandag 17. januar 2022, klokken 09:11
Sitat fra: arthur på mandag 17. januar 2022, klokken 09:02
Hvorfor oppgraderer vi ikke bare vannkraften?

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromkrisen-hvorfor-oppgraderer-vi-ikke-bare-vannkraften/s/12-95-3424230139?fbclid=IwAR0RRq0VGeNZlgYugsWX9weZUbOkxA5aRGPAL9ZKvez6Vc3cQRLXRDH1gXI#Echobox=1642163268
Det er ett godt spørsmål som jeg har stilt tidligere i tråden.

Vi burde også se på muligheter for mer pumpekraft.
Kanskje vi kunne hatt noen av de halvtomme magasinene med mye høyere fyllingsgrad?

Ja, man kunne jo bare ha tatt sjansen på at det ikke kom så mye nedbør på høsten, og gjorde det det allikevel noe som medfører flom og store skader så kan man jo bare skylde på været og hvor vanskelig dette er å forutse?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 17. januar 2022, klokken 12:00
Sitat fra: Counterpointer på mandag 17. januar 2022, klokken 09:11
Sitat fra: arthur på mandag 17. januar 2022, klokken 09:02
Hvorfor oppgraderer vi ikke bare vannkraften?

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromkrisen-hvorfor-oppgraderer-vi-ikke-bare-vannkraften/s/12-95-3424230139?fbclid=IwAR0RRq0VGeNZlgYugsWX9weZUbOkxA5aRGPAL9ZKvez6Vc3cQRLXRDH1gXI#Echobox=1642163268
Det er ett godt spørsmål som jeg har stilt tidligere i tråden.

Vi burde også se på muligheter for mer pumpekraft.
Kanskje vi kunne hatt noen av de halvtomme magasinene med mye høyere fyllingsgrad?

Ja, man kunne jo bare ha tatt sjansen på at det ikke kom så mye nedbør på høsten, og gjorde det det allikevel noe som medfører flom og store skader så kan man jo bare skylde på været og hvor vanskelig dette er å forutse?

En kan nok mene mye om fyllingsgrad - men slik jeg ser det har aktørene historisk sett vært svært flinke til å disponere magasinene fornuftig.  Dette til tross for at enkelte mener vi bør fylle dem stappfulle på høsten og så la det stå til og flomme over dersom regnet kommer... Jeg tror ikke mange helt forstår hvor mye vitenskap som faktisk brukes for å disponere magasinene fornuftig.

Dersom en skal kritisere noen bør det være politikere som kanskje har brukt for lite vitenskap i sine beslutninger og isteden lar seg styre av egne holdninger og meninger. Det er jo disse som har dratt oss inn i en situasjon med sterkere knytning til EU sitt kraftmarked - og her har nok politisk overbevisning vært mer styrende enn framsynt vitenskap.

På mange måter synes jeg vi står i en situasjon slik vi gjorde med diesel bilene for en del år siden - først gikk politikerne inn og oppfordret til kjøp av dieselbiler. Så når vitenskapen kom på bordet så var det full retrett og avgifter rett til himmels. Noe lignende har jo skjedd med elbiler nå - salget har gått rett til himmels og så fort vi virkelig begynner å få store omsetningstall - så går prisen på elektrisk kraft rett til himmels på en måte som faktisk kan gi høyere kostnader ved elbil enn fossil.  Hurtigladeprisene er jo en del av regnestykket her - og disse sammen med skyhøye kraftpriser hjemme løfter jo driftskostnaden pr. mil opp til nye høyder om dagen.




arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 17. januar 2022, klokken 12:22
Sitat fra: arthur på mandag 17. januar 2022, klokken 12:00
Sitat fra: Counterpointer på mandag 17. januar 2022, klokken 09:11
Sitat fra: arthur på mandag 17. januar 2022, klokken 09:02
Hvorfor oppgraderer vi ikke bare vannkraften?

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromkrisen-hvorfor-oppgraderer-vi-ikke-bare-vannkraften/s/12-95-3424230139?fbclid=IwAR0RRq0VGeNZlgYugsWX9weZUbOkxA5aRGPAL9ZKvez6Vc3cQRLXRDH1gXI#Echobox=1642163268
Det er ett godt spørsmål som jeg har stilt tidligere i tråden.

Vi burde også se på muligheter for mer pumpekraft.
Kanskje vi kunne hatt noen av de halvtomme magasinene med mye høyere fyllingsgrad?

Ja, man kunne jo bare ha tatt sjansen på at det ikke kom så mye nedbør på høsten, og gjorde det det allikevel noe som medfører flom og store skader så kan man jo bare skylde på været og hvor vanskelig dette er å forutse?
En kan nok mene mye om fyllingsgrad - men slik jeg ser det har aktørene historisk sett vært svært flinke til å disponere magasinene fornuftig.  Dette til tross for at enkelte mener vi bør fylle dem stappfulle på høsten og så la det stå til og flomme over dersom regnet kommer... Jeg tror ikke mange helt forstår hvor mye vitenskap som faktisk brukes for å disponere magasinene fornuftig.

Flott at du med din faglige og lange bakgrunn påpeker dette for jeg har prøvd det samme ved flere anledninger uten å lykkes! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på mandag 17. januar 2022, klokken 12:00
Sitat fra: Counterpointer på mandag 17. januar 2022, klokken 09:11
Sitat fra: arthur på mandag 17. januar 2022, klokken 09:02
Hvorfor oppgraderer vi ikke bare vannkraften?

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromkrisen-hvorfor-oppgraderer-vi-ikke-bare-vannkraften/s/12-95-3424230139?fbclid=IwAR0RRq0VGeNZlgYugsWX9weZUbOkxA5aRGPAL9ZKvez6Vc3cQRLXRDH1gXI#Echobox=1642163268
Det er ett godt spørsmål som jeg har stilt tidligere i tråden.

Vi burde også se på muligheter for mer pumpekraft.
Kanskje vi kunne hatt noen av de halvtomme magasinene med mye høyere fyllingsgrad?

Ja, man kunne jo bare ha tatt sjansen på at det ikke kom så mye nedbør på høsten, og gjorde det det allikevel noe som medfører flom og store skader så kan man jo bare skylde på været og hvor vanskelig dette er å forutse?
Vanskelig å skjønne hva du mener. Virker som du prøver å misforstå med vilje.

Hvor kommer flom og skader inn? Du kan ikke for alvor mene at det ikke er ledig magasinkapasitet.




https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/

Når det er snakk om pumpekraft så har jo den som styrer magasinet full kontroll.

Merkelig holdning

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på mandag 17. januar 2022, klokken 12:22Jeg tror ikke mange helt forstår hvor mye vitenskap som faktisk brukes for å disponere magasinene fornuftig.
Jeg er ikke tvil om at det brukes vitenskap. Og en av de viktige vitenskapene som brukes er bedriftøknomisk og sosialøkonomisk vitenskap for å maksimere profitt

Det er ingen som har snakket om å overfylle, nå er det for eksempel langt under normal fyllingsgrad selv om Gyda har pøst på i Midt-Norge.

Normalstanden på vannmagasiner ser ofte slik ut


Dette er fra 2021, rett før en veldig tørr høst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA