Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: arthur på mandag 10. januar 2022, klokken 11:47

Eller kanskje det er noe litt "rart" med oss nordmenn siden våre naboer i Sverige, Danmark og Finland har et sted mellom 25 og 60 prosent inngår avtaler om fastpris på strøm? Det samme gjelder på boliglån så man kan spørre seg selv hvorfor nordmenn er så "risikovillige" i forhold til stort sett alle andre rundt omkring? Ja, man kan tjene på å være det, burde også være slik, men når ting går surt så blir det bare så ekstra surt. Kanskje ikke alle her som husker boliglån opp mot 20 prosent?


Det er selvfølgelig legitimt å mene at flere nordmenn burde hatt fastpris. Men nå har de aller fleste spotpris, og da er det jo greit å forholde seg til det i diskusjonen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

stefse

Spørsmålet er hvorfor i all verden en skal binde seg til en strømpris til det dobbelte av hva den selges for på børsen.
Dette rådet må være et av de dårligste av alle.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ferry

Sitat fra: stefse på mandag 10. januar 2022, klokken 14:08
Spørsmålet er hvorfor i all verden en skal binde seg til en strømpris til det dobbelte av hva den selges for på børsen.

For å sikre leverandøren inntekter?  :P De har neppe kalkulert inn at de skal tape penger.

filtvet

NÅ er det selvfølgelig for sent å binde. Men man skulle kanskje brukt hodet litt selv og bundet den tidligere.

arthur

Nå ser det vel snart ut som om vi ikke behøver å tenke så mye på strømpriser lenger, hvilken type avtale vi skal gå for eller med hvem vi skal gjøre en avtale siden FrP legger frem forslag om en makspris på femti øre og Lundteigen legger frem forslag om maks sytti øre. Grei ordning hvor vi får en offentlig gatanti for en øvre pris og nyter godt av markedspris hvis denne går under den garanterte prisen. Kanskje vi burde ha det slik på også mange områder i samfunnet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på mandag 10. januar 2022, klokken 18:22
Nå ser det vel snart ut som om vi ikke behøver å tenke så mye på strømpriser lenger, hvilken type avtale vi skal gå for eller med hvem vi skal gjøre en avtale siden FrP legger frem forslag om en makspris på femti øre og Lundteigen legger frem forslag om maks sytti øre.

Arthur :+1: men frp er ikke i regjering..

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 10. januar 2022, klokken 18:37
men frp er ikke i regjering..
Det har du helt rett i, partier i opposisjon er noe helt annet.

stefse

Sitat fra: Ferry på mandag 10. januar 2022, klokken 17:59
Sitat fra: stefse på mandag 10. januar 2022, klokken 14:08
Spørsmålet er hvorfor i all verden en skal binde seg til en strømpris til det dobbelte av hva den selges for på børsen.

For å sikre leverandøren inntekter?  :P De har neppe kalkulert inn at de skal tape penger.
Grosisten risikerer ingenting ved å kjøpe inn på terminkontrakt fra Nasdaq OMX, og videreformidle den til kunde, altså til nåværende pris på ca 39 øre for 2023 pluss dittdatt.
Men hvis man skal handle på Nordpool spot, også legge på et påslag for å sikre seg i tilfelle denne spotprisen øker, så blir jo påslaget på en fastprisavtale helt random utfra hva den enkelte kraftformidler velger å legge seg på.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 10. januar 2022, klokken 18:37
Sitat fra: arthur på mandag 10. januar 2022, klokken 18:22
Nå ser det vel snart ut som om vi ikke behøver å tenke så mye på strømpriser lenger, hvilken type avtale vi skal gå for eller med hvem vi skal gjøre en avtale siden FrP legger frem forslag om en makspris på femti øre og Lundteigen legger frem forslag om maks sytti øre.

Arthur :+1: men frp er ikke i regjering..

Det er vel nokså klare meldinger fra stort sett alle partier, og en olje- og energiminster som tidligere var nestleder i RV (!) er vel heller ikke akkurat rent prinsipielt for marked og ikke statlig styring/regulering osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

26.000 kWh

Det offentlige eier i dag om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten for elektrisk kraft i Norge gjennom staten, kommuner og fylkeskommuner. Det første kommunale elektrisitetsverket basert på vannkraft ble satt i drift i Hammerfest i 1891. Byen ble da den første i Norge med elektrisk gatebelysning. Oslo fulgte rett etter og fikk elektrisk gatelys og elektrisk sporvei utover 1890-tallet. I 1900 ble Hammeren kraftstasjon i Maridalen i Oslo bygget, og forsynte byens innbyggere med strøm. Dette er det eldste kraftverket som fortsatt er i daglig drift. Ved åpningen av Hammeren kraftstasjon ble det erklært at «nå var byen sikret strøm for alle tider». I dag rekker hele verkets årsproduksjon til å dekke strømforbruket i Oslo i mindre enn ett døgn. Dette illustrerer hvor mye betydningen av elektrisk kraft har økt gjennom 1900-tallet og frem til i dag.

Fastpris vil kunne bety store overføringer fra stat til diverse rike kraftkommuner.

https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/fornybar-energi/norsk-vannkrafthistorie-pa-fem-minutter/id2346106/

arthur

Nevnes ofte her at proffene tjener på bekostning av oss "vanlige folk", men kanskje ikke alltid helt riktig?

Equinor varsler tap på inntil 13 milliarder på gasstrading

https://www.dn.no/olje/equinor/resultater/olje-og-gass/equinor-varsler-tap-pa-inntil-13-milliarder-pa-gasstrading/2-1-1142373

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Onsdag morgen presenterte oljegiganten et justert resultat før skatt på 81,7 milliarder kroner. Det er mer enn tolv ganger bedre enn tilsvarende resultat i fjor.

Det betyr ekstreme inntekter også for den norske stat.

https://www.nettavisen.no/okonomi/oljejubel-for-den-norske-stat-fikk-inn-40-milliarder-kroner-pa-n-dag/s/12-95-3424195447

RJK

Sitat fra: arthur på tirsdag 11. januar 2022, klokken 10:00
Nevnes ofte her at proffene tjener på bekostning av oss "vanlige folk", men kanskje ikke alltid helt riktig?

Equinor varsler tap på inntil 13 milliarder på gasstrading

https://www.dn.no/olje/equinor/resultater/olje-og-gass/equinor-varsler-tap-pa-inntil-13-milliarder-pa-gasstrading/2-1-1142373
Mulig noen må "oversette" for meg, men det virker som de har "tapt" litt av gevinsten fra kvartalet før, fordi de har "kjøpt" gass fra seg selv til en høyere pris enn de ellers ville trengt, for å selge på spotmarkedet til priser langt høyere enn prisen på langsiktige kontrakter.

Altså har gevinsten på ca $2,2 mill i Q3, blitt korrigert ned med "tap" på ca $1,3 - 1,4 mill i Q4 i en annen divisjon. Men konsernet har da tjent $0,8 - 0,9 mill totalt på denne endringen. Altså et rent papirtap innad i konsernet, som egentlig har tjent på dette, dog ikke så mye som det først kunne virke som.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Som jeg forstår det har de solgt frem i tid betydelige kvanta til en lavere pris enn hva markedet betaler spot og derved gått glipp av en betydelig merfortjeneste som her fremstår som et tap.

Blir vel litt som nåpr en strømprodusent inngår en langsiktig avtale om fremtidig levering av strøm til en lavere pris enn hva markdet betaler spot? Fint for industrien som har slike avtaler, men synd for eierne av kraftproduksjonen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: arthur på mandag 10. januar 2022, klokken 19:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 10. januar 2022, klokken 18:37
Sitat fra: arthur på mandag 10. januar 2022, klokken 18:22
Nå ser det vel snart ut som om vi ikke behøver å tenke så mye på strømpriser lenger, hvilken type avtale vi skal gå for eller med hvem vi skal gjøre en avtale siden FrP legger frem forslag om en makspris på femti øre og Lundteigen legger frem forslag om maks sytti øre.

Arthur :+1: men frp er ikke i regjering..

Det er vel nokså klare meldinger fra stort sett alle partier, og en olje- og energiminster som tidligere var nestleder i RV (!) er vel heller ikke akkurat rent prinsipielt for marked og ikke statlig styring/regulering osv
Spørsmålet er hvor lojaliteten ligger. Til nabolandenes grønne skifte og EU's markedsliberalisme, eller egne velgere. Det koker ned til akkurat dette punktet. Resten er bare konsekvenser som springer ut fra dette valget.
Vi har drevet EØS tilpasning i hue og ræv i over 20 år, men nå har det faktisk kommet til en grense av hva som kan tolereres av innbyggerne.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA