Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. januar 2022, klokken 10:39
Ap har jo historiske røtter i å bygge industri i Norge. Dagens yngre politikere i AP har vel null forståelse for dette og har vel blitt for godt vant til å bade i Oljepenger?  De tror kanskje at vi kan selge råvarer og beholde velferden?

Jeg har null tro på at elektrisk kraft solgt og eksportert ut av landet vil gi større inntekter enn å bearbeide denne ekstremt fleksible energien selv. Tyskland har massivt med industri som skriker etter elektrisk kraft og som til slutt ender opp som ferdige  importvarer hos oss.

Ja, virker som om dagens politikere er blindet av oljeindustriens suksess.

Eksport av råvarer skalerer veldig dårlig med en voksende  befolkning. Industri skalerer ikke veldig lett det heller, men det skaper synergieffekter m.t.p. arbeidsplasser. Dvs man får mye mere verdiskapning pr kWh kraft som artikkelen påpeker.

Nei, når man har ett fremtidig kraftbehov i Norge som langt overskrider overproduksjonen i dag, og tenker at man skal tjene penger på eksport, så er det noen som ikke har gjort leksen sin.

I tillegg står produsenten fritt til å selge så mye de bare orker ut av landet, og vi har ingen planer for å bygge ut mere produksjon.

Lurer på hva som skal til for å vekke politikerne. Kanskje man skulle hatt en ideell partipolitisk uavhengig organisasjon som drev lobbyvirksomhet. Kunne gjerne donert litt til en slik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

Pollestad i SP kommer med oppsiktsvekkende informasjon:

Det finnes grenser for hvert enkelt magasin i Norge for hvor lavt det kan tømmes, og hvor høyt det kan fylles.

Så da lærte jeg noe nytt i dag også.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Pollestad mente vel at det i perioder vil være slik at vi må eksportere fordi det vil bli fullt,og vi må kanskje importere i perioder vi har lite.

Det er jo innlysende og har med reguleringsgraden til de ulike magasin å gjøre. F.eks har vi noen få magasiner med reguleringsgrad på ca 3 og mange under 1.0. Tallet sier noe om hvor mye vann magasinet kan inneholde i forhold til et normaltilsig. 1.0 vil si at et årstilsig vil fylle magasinet fra 0 til maks. Og et tall på 0.5 vil si at det fylles og tømmes 2 ganger i løpet av året. Langt de fleste magasiner i Norge har reguleringsgrad under 1.0

Så noe utveksling må vi ha mot utlandet. Spørsmålet er og blir å finne en god balanse slik at vi ikke blir sittende igjen og eksporterer kraft landet kunne gjort bedre nytte av selv.

Tidligere avtalte man kraftutveksling mot utlandet i bilaterale avtaler der volum, pris og periode inngikk. Så kunne begge parter ta ut kraft ved behov på avtalen.

Nå er det ingen slike volumbegrensninger,men pris alene som definerer hvor kraften flyter

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 07. januar 2022, klokken 19:58
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. januar 2022, klokken 09:49
Det var ifølge tall som ble oppgitt på Debatten på NRK i går et overskudd på 28 milliarder, mot 17 tidligere år. Disse tallene ble ikke motsagt.

At vi har nettleie i det hele tatt er jo underlig. At det ikke er et overdimensjonert strømnett er også rart.

Jeg er derimot mer sikker på at deler av overskuddet går til elektrifisering av oljesektoren. Det var en lang liste med plattformer som kom frem tidligere i tråden og det er ikke gratis å legge kabler i Nordsjøen......

Og når en snakker om bruk av offentlige penger så er det blitt brukt store summer på kommune og fylkessammenslåing som nå det vil brukes store summer på å dele opp. Det kunne vi klart oss uten imho.
Vi trengte ikke Stortingsgarasje til 4 mrd heller og slik kan en fortsette i det uendelige.
I følge rapporten jeg postet i går eller hva det var, fra innføring av ny nettleie, sa at årlige kostnader i strømnettet er 27 mrd. Det vil si at hvis strømnettet ble drevet som non profit i Norge, så skulle iallfall nettleia vært betydelig lavere, men hadde ikke gått i 0 uten årets vanvittige priser..
Mulig jeg har misforstått men når de snakker om overskudd på 28 mrd så må vel det være etter at utgifter er trukket fra.
Det er den vanlige definisjonen av overskudd er; tjener jeg hundre tusen og har søttitotusen i utgifter er overskuddet mitt tjueåttetusen

arthur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. januar 2022, klokken 12:35
Pollestad mente vel at det i perioder vil være slik at vi må eksportere fordi det vil bli fullt,og vi må kanskje importere i perioder vi har lite.

Og det betyr etter hva jeg kan forstå at man må ha noen kabler som kan overføre strøm både til, og fra, Norge, men han mener vel kanskje også at den annen part må aksepterer fullt og helt at import eller eksport skal skje ene og alene når det passer oss. Lykke til!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Vel,på 90 tallet og godt inn på 2000 tallet  hadde flere aktører i bransjen bilaterale avtaler for utveksling til både Danmark og Sverige. Det fungerte ypperlig. Man så ann situasjonen på høsten og kjøpte og solgte man volum på kontrakt,vann på rot som det ble kalt, som man da kunne ta ut i løpet av vinteren. Så daglig ga man hverandre uttaksplaner på disse.Dette fungerte også samtidig som noe volum også ble utvekslet via spot. På denne måten hadde man mye bedre kontroll på situasjonen gjennom vinteren. Mao man holdt noe kraft borte fra spot slik at spotpris alene ikke styrte flyten. I dag har man ikke slike langsiktige avtaler som i stor grad regulerer flyten. Isteden brukes spotprisen dag for dag som virkemiddel for å håndtere flyt. Slike store bilaterale avtaler hadde en dempende effekt på spot svingningene og kraftflyten.

Dette med bilaterale fysiske avtaler over landegrensene ble gradvis faset ut slik at pris alene i spot definerte flyten


ToWalkOrDrive

Ser de har økt støtten fra 55% til 80% av det over 70 øre. Veldig bra!
Sånn ellers ser jeg at Vedum kaller FrP for utenlandskablenes mor....men så ser jeg at det var rød/grønn regjering som vedtok Tyskland-kabelen i 2012...? Noe jeg ikke har forstått rett?
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Det var Borten Moe som signerte avtalen ja...

Alle politikere den gang mistet fatningen..også EU motstanderene

olemars

For en måned siden var MDG "menneskefiendtlige" ved å ønske høyere strømstøtte ifølge SP, men 80% er kanskje under den terskelen.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. januar 2022, klokken 18:41
Dette med bilaterale fysiske avtaler over landegrensene ble gradvis faset ut slik at pris alene i spot definerte flyten
Vi kan konkludere med at dette nok ikke var det klokeste.

Det er noen som har veldig tro på markedet som eneste løsning. Det er på en måte en finansiell «survival of the fittest» som virker men avhenger av stadig vekst og tar jo selvfølgelig ikke vare på de svakeste.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. januar 2022, klokken 18:51
Ser de har økt støtten fra 55% til 80% av det over 70 øre. Veldig bra!
Det er bedre, men er vel langt fra å være veldig bra!

Hvorfor er 70 øre valgt? Så vidt jeg vet er snitt strømpris siste tre år før englandskabelen dro oss «over stupet» ca 45 øre.

Er det egentlig noen god grunn til at noen skulle betale mer?
100% over 45 øre hadde vært veldig bra.

Electric cars in Norway


Sitat
Det er bedre, men er vel langt fra å være veldig bra!

Counterpointer :+1: enig. Jeg aksepterer ikke dette. Det er ikke bra nok. Grafen vil stige myye i årene framover også "trur eg" ....

Da må det lages permanente ordninger... jeg vil ha de gamle prisene..fra 2 år tilbake...

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. januar 2022, klokken 22:22

Sitat
Det er bedre, men er vel langt fra å være veldig bra!

Counterpointer :+1: enig. Jeg aksepterer ikke dette. Det er ikke bra nok. Grafen vil stige myye i årene framover også "trur eg" ....

Da må det lages permanente ordninger... jeg vil ha de gamle prisene..fra 2 år tilbake...
Prisene for 2 år siden var eksepsjonelt lave. Det er vel ingen som ikke vil ha gratis strøm. Men det er kanskje litt grådig

daktari

#1349
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. januar 2022, klokken 19:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. januar 2022, klokken 18:51
Ser de har økt støtten fra 55% til 80% av det over 70 øre. Veldig bra!
Det er bedre, men er vel langt fra å være veldig bra!

Hvorfor er 70 øre valgt? Så vidt jeg vet er snitt strømpris siste tre år før englandskabelen dro oss «over stupet» ca 45 øre.

Er det egentlig noen god grunn til at noen skulle betale mer?
100% over 45 øre hadde vært veldig bra.
Enig, det må være løsningen. Husstander med fastprisavtale lavere enn månedssnitt bør unntas støtte selvfølgelig. Eller støtte kun for variabel eller spotprisavtaler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA