Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: filtvet på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:46
I praksis så har Ap + Sp nå innført en flat høy skatt som omfordeler fra de fattige til de rike. Samme er jo elbilfordeler. De som har råd - eller i det hele tatt kan få et lån til en ny tesla belønnes, mens de fattige straffes med enda høyere bom- og bensinpriser.

Men det er vel det nye nye nå. Så kan de gråte krokodilletårer i debattene.
Ideelt sett burde de bare gitt ut et fast beløp i støtte til alle innbyggere, det ville nok gitt en bedre fordeling fattig/rik fordi de med store energikrevende hus ville ikke fått mere en de med små hus eller leiligheter.

Men når det gjelder elbiler så er jo dette god fordelingspolitikk, de med lave inntekter kjøper gjerne en billig elbil og sparer store summer. Det er vanskeligere å regne inn store besparelser med ny bil til 500 000 enn men med en leaf til 50 000. Begge sparer kanskje 25 000 i året på bom, drivstoff og oljeskift ol. men han som kjøpte leafen har spart inn bilen allerede etter 2 år! Og hvert år videre blir som å vinne 25 000 i "lotto".
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

stefse

Sitat fra: arthur på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:47
Mitt forslag er at de som anser seg langt mer kompetente enn både byråkrater og politikere står frem andre steder enn bare på anonyme fora! :+1:
Det kommer, men kanskje ikke på den måten du tenker.
Vi ser desverre blant annet med pendlersaken at politikere har fått lov til å fjerne seg litt for mye fra oppdraget de er satt til, og det er på tide å stille litt større krav til folkevalgte. At de tar forvaltningen av landet seriøst, og er etterrettelige. Det er egentlig folket som har vært sløve på politikernes vegne, og latt for smale krefter dominere agendaen. Husk at politikere kan også gjøre feil valg, de er ikke supermennesker. Det er helt menneskelig å gjøre feil, ingen blir straffet for det. Det er måten man retter det opp på som er avgjørende.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Sitat fra: Electrix på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:21
Sitat fra: filtvet på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:46
I praksis så har Ap + Sp nå innført en flat høy skatt som omfordeler fra de fattige til de rike. Samme er jo elbilfordeler. De som har råd - eller i det hele tatt kan få et lån til en ny tesla belønnes, mens de fattige straffes med enda høyere bom- og bensinpriser.

Men det er vel det nye nye nå. Så kan de gråte krokodilletårer i debattene.
Ideelt sett burde de bare gitt ut et fast beløp i støtte til alle innbyggere, det ville nok gitt en bedre fordeling fattig/rik fordi de med store energikrevende hus ville ikke fått mere en de med små hus eller leiligheter.

Men når det gjelder elbiler så er jo dette god fordelingspolitikk, de med lave inntekter kjøper gjerne en billig elbil og sparer store summer. Det er vanskeligere å regne inn store besparelser med ny bil til 500 000 enn men med en leaf til 50 000. Begge sparer kanskje 25 000 i året på bom, drivstoff og oljeskift ol. men han som kjøpte leafen har spart inn bilen allerede etter 2 år! Og hvert år videre blir som å vinne 25 000 i "lotto".

Men om Leaf-en kun går 10 mil og må lades hverdag? Da må man beholde den gamle + ha villa i Oslo for å lade den. Pluss ekstra forsikring, årsavgift, vedlikehold etc.

turfsurf

Sitat fra: Electrix på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:21
Ideelt sett burde de bare gitt ut et fast beløp i støtte til alle innbyggere, det ville nok gitt en bedre fordeling fattig/rik fordi de med store energikrevende hus ville ikke fått mere en de med små hus eller leiligheter.
Det vil jo ikke ta høyde for varierende strømpriser gjennom året. Men gjerne pr inbygger, da får vi som er en familie på fem fem ganger så mye som en minstepensjonist.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: stefse på torsdag 06. januar 2022, klokken 12:47
Sitat fra: arthur på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:47
Mitt forslag er at de som anser seg langt mer kompetente enn både byråkrater og politikere står frem andre steder enn bare på anonyme fora! :+1:
Det kommer, men kanskje ikke på den måten du tenker.
Vi ser desverre blant annet med pendlersaken at politikere har fått lov til å fjerne seg litt for mye fra oppdraget de er satt til, og det er på tide å stille litt større krav til folkevalgte. At de tar forvaltningen av landet seriøst, og er etterrettelige. Det er egentlig folket som har vært sløve på politikernes vegne, og latt for smale krefter dominere agendaen. Husk at politikere kan også gjøre feil valg, de er ikke supermennesker. Det er helt menneskelig å gjøre feil, ingen blir straffet for det. Det er måten man retter det opp på som er avgjørende.

Og løsningen er å bytte ut våre folkevalgte politikere og alle byråkrater i bytte med hva, eller hvem? Er det du som skal "kvalitetssikre" hva, eller hvem, som kommer i stedet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

Sosialstøtte ordninger er etter mitt syn en helt annen diskusjon , enn hva som nå skjer med hva norsk husholdning skal betale for varen «strøm».

Jeg bor i eldre hus innlandet her er det idag kun -12 (dagtid) andre steder i landet er det plussgrader. Jeg bruker nå  dobbelt så mye strøm for å holde 20 grader i oppholdsrom enn når utetemperatur er på 0 grader.

Utetemp kan jeg ikke gjøre noe med, man kan jo alltids flytte til et mildere klima.

Siden jeg er storbruker av strøm  les ifølge NVE sløser med den til jakkussi, varmekabel i oppkjørsel, terrassevarmer og oppvarmet utebaseng, så er det sikkert rett at jeg og min sønn i framtiden skal betale for kostnadene med å sette opp og vedlikeholde utenlandskablene slik at kontinentet kan kjøpe inn ren industri sin industri.

Det må være mulig å stille noen spørsmål ang. Systemet politikere har forfektet de siste 30 år som vi nå får en liten smakebit av de framtidige  konsekvensene av.

Hvis det er slik at en diskusjon på et forum skal ties ned , vil jeg anta at det kun er de med ambisjoner & talent til å bli Norges framtidige diktator som kun skulle komme til ordet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

ToWalkOrDrive

Det er så sinnsykt....ikke nok med at de skal elektrifisere offshore-industrien, for så å sende gassen til Europa, hvor de så brenner den opp for å lage strøm....så skal de lage enorme hydrogen og ammoniakkfabrikker, som skal gjøre om ting til strøm...for å lage hydrogen/amoniakk må de importere strøm fra Europa....mens de selger unna gassferjene, og staten må spytte inn masse penger....
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/rEGmxA/planlegger-milliardinvesteringer-i-nye-fabrikker
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:46
I praksis så har Ap + Sp nå innført en flat høy skatt som omfordeler fra de fattige til de rike. Samme er jo elbilfordeler. De som har råd - eller i det hele tatt kan få et lån til en ny tesla belønnes, mens de fattige straffes med enda høyere bom- og bensinpriser.
Jeg har ikke stemt på dagens regjering, men alt for enkelt å skylde på AP og Sp. De fikk problemet i fanget som arv fra forrige regjering.
I feb. 2021 bestemt stortinget at regjering skulle utrede konsekvenser av strømsalget til utlandet. Da var strømprisen lav og det ville være godt tid til å lage verktøy som kunne kobles inn når prisen ble for høy.
Dette ble ikke gjort begrunnet i prisen i feb var for lav.
Nå setter AP og Sp med svarteper og får all skyld - mer eller mindre uten skyld. Det er ikke tiden inne til å ta hastegrep med strømpolitikken når det brenner som verst.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

KjellG

"Hvordan markedet faktisk fungerer"?

Ja, hvordan fungerer det? Jeg tilbyr 100 kg strøm til 2 kr/kg. Du tilbyr 300 kg strøm til 2,50. Noen strømkjøpere er villig til å betale 2,50 og 100+300 kg strøm selges til 2,50kr/kg.
Nå viser det seg at kommende døgn ble kaldere enn beregnet og kundene brukte faktisk ikke 400, men 550 kg strøm. Skal en kutte strømmen etter 400 kg?

Hvem leverer de ekstra 150 kg og til hvilken pris?

Kort sagt, hvordan funksjonerer Nordpool?

hELgenen

Sitat fra: KjellG på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:15
"Hvordan markedet faktisk fungerer"?

Ja, hvordan fungerer det? Jeg tilbyr 100 kg strøm til 2 kr/kg. Du tilbyr 300 kg strøm til 2,50. Noen strømkjøpere er villig til å betale 2,50 og 100+300 kg strøm selges til 2,50kr/kg.
Nå viser det seg at kommende døgn ble kaldere enn beregnet og kundene brukte faktisk ikke 400, men 550 kg strøm. Skal en kutte strømmen etter 400 kg?

Hvem leverer de ekstra 150 kg og til hvilken pris?

Kort sagt, hvordan funksjonerer Nordpool?

Nordpool har ingenting med å følge opp ubalanser - det er kun en fysisk børs.

Dersom en aktør forbruker mer blir det ubalanser - Statnett følger opp dette løpende og da opererer man med regulerkraft. Så om det mangler 150 i systemet totalt sett som du sier - så vil systemet bli oppregulert 150 til en pris høyere enn spot. Og den prisen blir regulerkraftprisen. Og den prisen betaler den aktøren som faktisk hadde kjøpt for lite.

Den som får betalt er den produsenten som leverte de 150 ekstra...

Dette er litt forenklet forklart - da statnett vil kunne be flere aktører bidra til å dekke inn ubalansen.
Dersom systemet IKKE var i ubalanse som følge av aktøren sin ubalanse - vel så får den aktøren som skapte ubalansen kjøpe ubalansen til spot pris. Og dersom aktøren som manglet 150, faktisk manglet 150 i en time systemet hadde for mye produksjon - altså at systemet var nedregulert - slipper billigere unna og kan kjøpe den mangelen til nedreguleringspris - som da er noe lavere enn spotpris.......

Men kort fortalt så er det statnett som overvåker balansen i Norge.
Og så kan det tenkes at hver aktør har ulike ubalanser i forhold til sine egne forpliktelser som ikke stemmer med den retningen systemet var i ubalanse.

Alle aktører sender inn sine forpliktelser,leveranser og målinger til eSett - som håndterer avregningen.
eSett regner ut ubalansen til hver enkelt aktør time for time og håndterer oppgjøret. Spot oppgjøret er da bare en liten del av det totale oppgjøret.



arthur

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:01
Sitat fra: filtvet på torsdag 06. januar 2022, klokken 11:46
I praksis så har Ap + Sp nå innført en flat høy skatt som omfordeler fra de fattige til de rike. Samme er jo elbilfordeler. De som har råd - eller i det hele tatt kan få et lån til en ny tesla belønnes, mens de fattige straffes med enda høyere bom- og bensinpriser.
Nå setter AP og Sp med svarteper og får all skyld - mer eller mindre uten skyld. Det er ikke tiden inne til å ta hastegrep med strømpolitikken når det brenner som verst.

I den grad skyld skal deles ut så er det nok stort sett "alle sammen" som får ta skylda for enkelt å vise til hva f.eks både Åslaug Haga som minister og Jens Stoltenberg som statsminister sa om om kraftproduksjon og utenlandskabler allerede for mer enn ti år siden.

Og ser vi på hva strømprisen var i f.eks november/desember 2020 så var det lite som skulle tilsi at vi ville ende opp med de opriser vi ser i dag?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:30
Sitat fra: KjellG på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:15
"Hvordan markedet faktisk fungerer"?

Ja, hvordan fungerer det? Jeg tilbyr 100 kg strøm til 2 kr/kg. Du tilbyr 300 kg strøm til 2,50. Noen strømkjøpere er villig til å betale 2,50 og 100+300 kg strøm selges til 2,50kr/kg.
Nå viser det seg at kommende døgn ble kaldere enn beregnet og kundene brukte faktisk ikke 400, men 550 kg strøm. Skal en kutte strømmen etter 400 kg?

Hvem leverer de ekstra 150 kg og til hvilken pris?

Kort sagt, hvordan funksjonerer Nordpool?

Nordpool har ingenting med å følge opp ubalanser - det er kun en fysisk børs.

Dersom en aktør forbruker mer blir det ubalanser - Statnett følger opp dette løpende og da opererer man med regulerkraft. Så om det mangler 150 i systemet totalt sett som du sier - så vil systemet bli oppregulert 150 til en pris høyere enn spot. Og den prisen blir regulerkraftprisen. Og den prisen betaler den aktøren som faktisk hadde kjøpt for lite.

Den som får betalt er den produsenten som leverte de 150 ekstra...

Dette er litt forenklet forklart - da statnett vil kunne be flere aktører bidra til å dekke inn ubalansen.
Dersom systemet IKKE var i ubalanse som følge av aktøren sin ubalanse - vel så får den aktøren som skapte ubalansen kjøpe ubalansen til spot pris. Og dersom aktøren som manglet 150, faktisk manglet 150 i en time systemet hadde for mye produksjon - altså at systemet var nedregulert - slipper billigere unna og kan kjøpe den mangelen til nedreguleringspris - som da er noe lavere enn spotpris.......

Men kort fortalt så er det statnett som overvåker balansen i Norge.
Og så kan det tenkes at hver aktør har ulike ubalanser i forhold til sine egne forpliktelser som ikke stemmer med den retningen systemet var i ubalanse.

Alle aktører sender inn sine forpliktelser,leveranser og målinger til eSett - som håndterer avregningen.
eSett regner ut ubalansen til hver enkelt aktør time for time og håndterer oppgjøret. Spot oppgjøret er da bare en liten del av det totale oppgjøret.

Hvordan fungerer disse forpliktelsene på forbrukernivå? F.eks Fjordkraft. De må vel kjøpe det de antar forbrukerne kommer til å bruke opp den neste dagen, time for time. Avviket blir da avregnet etterpå? Hva skjer om avviket blir så stort at det påvirker reguleringen i en av disse timene? Må da Fjordkraft betale regulerkraftverket for reguleringsjobben?
Og ikke minst, kundene som abonnerer på kraft fra dette selskapet må oppføre seg etter en antatt profil, for at slike avvik ikke skal bli for store.

Regulerkraft er vel et eget kapittel, det er betaling for å bevokte frekvensen, hvorpå + og -  fra et antatt forhåndsantatt equillibrium blir belønnet etter som jeg forstår(?)

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ladov

Sitat fra: geear på torsdag 06. januar 2022, klokken 08:32
Sitat fra: ladov på onsdag 05. januar 2022, klokken 19:20
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. januar 2022, klokken 06:34
Sitat fra: ladov på mandag 03. januar 2022, klokken 22:18
Noen som vet hva som skjer med nettleia? Blir den bare utsatt eller blir den endret? Foregår det noe i kulissene nå?

Det har du vel fått beskjed om hva som skjer fra din leverandør ? Hos meg, Glitre energi, så er den stoppet/utsatt.

Regjeringa er vel mest opptatt av å dele opp fylker ;D
Jeg har fått beskjed om at den blir utsatt ja men har ikke hørt et knyst om hva som skjer senere eller om det jobbes i kulissene.

Blir det samme nettleia som annonsert, bare litt senere på året? Eller får vi noe nytt?
Samtidig med at innføringen av kravet til å benytte den nye nettleiemodellen fra 1.1.21 ble utsatt, så ble det vel sagt at det må ytterligere utredninger til før det lovpålegges. Altså tror jeg ikke noen vet hva som skjer per nå. Først skal det vel utredes på et nivå som politikerne våre forstår...
Ok, har ikke fått med at noen har ymtet frempå om ytterligere utredninger. Det har på en måte druknet i støyen om høye strømpriser. :)

Svaret på utredningen kan være så enkel som å *ikke* la nettselskapene få lov til å utforme nettleia selv.

De er monopolister og må finne seg i streng regulering, dessuten har de kastet bort den sjansen de hadde med det forslaget de kom med nå. Jeg tror nettleia bør utformes av interesseorganisjasjoner som huseierforeningen, elbilforeningen++ og den delen av bransjen som beskjeftiger seg med smart-teknologi, som tinder, eease osv. Netteiernes rolle bør begrenses til å levere datagrunnlag for de andres arbeid.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

geear

Det var ikke bare et forslag, det hadde gått gjennom alle instanser og var ferdig behandlet. Dette har vært velkjent på Facebook blant solcelle/alternativ energi-folket i lang tid, men har ikke skapt nok støy. For min del har jeg bare tenkt at dette ville blåse opp når først resten av bølingen skjønte hva som foregikk, og sammen med verdens verste timing for ny nettleie, så skjedde akkurat det.

NVE ville forøvrig også at vi som er plusskunder skulle betale nettleie og avgifter for bruk av egenprodusert strøm også... så en kan jo stille spørsmål ved hva som faktisk er motivasjonen til NVE bak det de holder på med. Ikke akkurat en oppfordring til å bli plusskunde med klimavennlig strøm. Skal vi bli grønnere eller skal strømselskapene tjene mest mulig penger?

KjellG

Er det ikke EU via ACER og RME som fastsetter nettleiesystemet og om det skal bygges nye kabler mellom Norge og Europa? Ev nye kabler mellom nord og sør i Norge slik at også kraft fra Nord-Norge skal kunne komme Europa ril gode?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA