Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Våren 2020 sa Statsminister Solberg at mange nordmenn kom til å dø av Covid-19.

Med din logikk, kan vi da utlede at Solberg ønsket at mange skulle dø?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:28
I denne måneden betaler jeg 99 ære på et abonnement inngåt i romjulen, en pris som i tilleggmed dagens spotpris vil gi en god rabatt med tanke på den ordning som regjeringen har gitt (55% av pris over 70 øre) så

Fint om du opplyser HVOR du har funnet denne avtalen og hvor lang bindingstid den har

Slik jeg ser markedet nå er det vel ingen som er nede på de prisene dersom en ikke binder seg for f.eks flere år.

Og de prisene vi har i dag - de er rett og slett ikke levedyktige på sikt - dvs. en kan ikke forvente at husholdninger skal binde seg til 100++ øre for strømmen i f.eks 3 år

stefse

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 04. januar 2022, klokken 12:32
Våren 2020 sa Statsminister Solberg at mange nordmenn kom til å dø av Covid-19.

Med din logikk, kan vi da utlede at Solberg ønsket at mange skulle dø?
Ikke interessert i å diskutere spissfindigheter videre, men det å ønske at noen skal dø blir en helt urimelig sammenligning.
Jeg analyserer det jeg ser, og kommenterer deretter. Jeg kan selvsagt ta feil også.
Men fastpris-oppslagene og rådene kommer. Det å presentere disse valgene, tar fokus vekk fra hovedproblemet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. januar 2022, klokken 18:22
Sitat fra: Orbit på mandag 03. januar 2022, klokken 12:19
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:33
Påstand: Det er ACER som har skylden for den høye strømprisen.

Dette benekter Faktisk.no, selv om ACER (EUs energibyrå) har som oppgave å sørge for at europeiske land overholder reglene for kraftutveksling i Europa. Et regelverk som ble innlemmet i norsk lov gjennom et stortingsflertall i 2018 bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og MDG.
Høy strømpris kommer av at prisdannelsen er overlatt til det frie markedet, innenfor de begrensninger som er satt politisk (f.eks ut- og nedbygging av produksjonskapasitet) og gjennom kraftutvekslingsavtaler. Så kan en være enig eller uenig i at de avtalene skulle vært inngått.

ACER sin rolle er kun å sørge for at de avtalene som er inngått blir etterfulgt. Har en inngått en dårlig avtale med kraftutveksling, er problemet avtalen i seg selv - ikke at ACER passer på at en en overholder hva som er lovet.
Dette har vi nå vært igjennom til kjedsomhet. ACER er ikke grunnen til at det blir høye priser, de bare sørger for at det irrasjonelle markedet som ikke fungerer opprettholdes og kan gi sanksjoner hvis pålegg ikke følges. Så de er ikke grunnen men en opprettholdende faktor og derfor er med å holde prisen høy.

EU og ACER er et begredelig deprimerende sammensurium som man får håpe blir sprengt til Bloksberg snarest.
Hør hvilken suppe politikerne "våre" har fått oss inn i, og like ille - norske spesialister/jurister blir ikke hørt i saker som dette.
Hør Petter Ørebech fortelle (husk deppe-salve).
https://neitileu.no/fylke/oslo/aktuelt/peter-orebech-om-acer-saken

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:03
Sitat fra: filtvet på tirsdag 04. januar 2022, klokken 08:27
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. januar 2022, klokken 06:34
Sitat fra: ladov på mandag 03. januar 2022, klokken 22:18
Noen som vet hva som skjer med nettleia? Blir den bare utsatt eller blir den endret? Foregår det noe i kulissene nå?

Det har du vel fått beskjed om hva som skjer fra din leverandør ? Hos meg, Glitre energi, så er den stoppet/utsatt.

Regjeringa er vel mest opptatt av å dele opp fylker ;D

Ja, det er vel fornuftig å slå sammen igjen nå. Sannerlig på tide. /s

Jeg tror faktisk regjeringen ikke bruke en kalori på å slå sammen eller dele opp fylker - det er vel fylkene som må bestemme dette selv så vidt jeg har lest - og uansett hva de vil gjøre vil regjeringen støtte dette

Ellers synes jeg diskusjonene om nettleie er litt snodig all den tid de foreslåtte nettleie endringene i bunn og grunn i nåværende situasjon kun vil gi krusninger på strømregningen.  Det er småpoteter sammenlignet med strømregningen for øyeblikket.  Vet at nettleien de siste årene har utgjort en vesentlig andel av strømregningen, men dette er jo ikke lenger tilfelle. Om jeg må betale noen få ekstra hundrelapper for ny nettleieordning pr måned er å leve med, men dagens strømregning kan fort bikke 10.000 NOK pr mnd eller mer og kan gjerne bli både 2, 3 og 4 gangen av normalen avhengig av hva som skjer i markedet.  Nettleien er i det minste godt regulert - spotprisen reguleres vel mer eller mindre av frykt og uro om dagen.

Det sier vel sitt om dette er et ledd med litt for lite å gjøre... Spør du meg kunne vi latt kommunene overta det som fylkeskommunene diller med i dag og sparket gjengen på h.. og ræ.. et vist sted :-)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: stefse på tirsdag 04. januar 2022, klokken 14:18
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 04. januar 2022, klokken 12:32
Våren 2020 sa Statsminister Solberg at mange nordmenn kom til å dø av Covid-19.

Med din logikk, kan vi da utlede at Solberg ønsket at mange skulle dø?
Ikke interessert i å diskutere spissfindigheter videre, men det å ønske at noen skal dø blir en helt urimelig sammenligning.
Jeg analyserer det jeg ser, og kommenterer deretter. Jeg kan selvsagt ta feil også.
Men fastpris-oppslagene og rådene kommer. Det å presentere disse valgene, tar fokus vekk fra hovedproblemet.

De fleste klarer faktisk å ha to tanker i hodet samtidig som i praksis er å ordne seg best mulig kortsiktig, her og nå, samtidig som man jobber med å endre et system man er uenig i, ikke liker. Det siste oppnår man trolig ikke ved å slenge rundt seg med alle mulige løse beskyldninger på et lukket forum, men ved å delta aktivt i samfunnsdebatten eller slutte seg til rekken av de erklærte "idiotene" som er i posisjoin gjennom demokratisk valg og derved bli en av disse!  :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil Fonn

Når markedet tar over
Vi må ta tilbake kontrollen over kraftressursene. Da må det radikale endringer til.

Pent skrevet og forklart :+1:

https://www.nrk.no/ytring/nar-markedet-tar-over-1.15793955
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

02jan

Meget god artikkel der , også nye sjokkerende opplysninger for min del.

Forstår godt hvilken vei dette går, ikke bærekraftig for min del å være usikker på hvor hardt dette vil slå inn fremover , har i det stille begynt å se i oboskatalogen i Oslo. Vi hadde 18 grader i stua julaften da det tar tid å varme opp huset uten å bruke for mye strøm, helt uklart nå om prisen blir 300 -500 -1000 kr pr døgn dette er det utetemperaturen og markedskreftene som vil definere de neste 10-årene.

Blir å kjøpe inn massivt med ved neste sesong.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 05. januar 2022, klokken 11:39
Når markedet tar over
Vi må ta tilbake kontrollen over kraftressursene. Da må det radikale endringer til.

Pent skrevet og forklart :+1:

https://www.nrk.no/ytring/nar-markedet-tar-over-1.15793955
Enig, høres tilforlatelig ut dette. Bare for regjeringen å sette igang et lovarbeid vel? Mange som tjener gode penger i dag vil bli sure, men det får gå. De kan konkurrere om den overskuddskraften som er igjen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Må sitere litt fra ovenstående artikkel.

«Tjener milliarder
Kraftbørsen NordPool skulle fungere som omsetningssentral for norsk kraft, eid av Staten. Men når denne nå eies 66 prosent av det nederlandsbaserte børsselskapet Euronext – som også eier Oslo Børs og som tok 392 millioner i utbytte ut av Norge i fjor – er norsk kraft fullstendig prisgitt markedskrefter i Europa.

I tillegg fikk vi strømselgerne – som ikke bidrar til noen verdiskaping, men stikker av med den største fortjenesten.
Disse selskapene er i stor grad eid av internasjonale finansselskaper som fører store fortjenester og utbytter ut av Norge. De tre største strømselskapene tjente 1 milliard netto i Norge i 2020.»

Dette er altså det noen sier er helt fint, øket strømpris går tilbake til fellesskapet. Noe som helt åpenbart er feil. Det er bare noe av økningen som går til noen offentlige aktører, altså en skjevdeling.

hELgenen

Artikkelen vitner om mange kunnskapshull om situasjonen - men et og annet poeng verdt å ta med seg er det.

For det første er det våre politikere som har ønsket at kraft skal selges fritt her i landet.
Videre har de sett at dersom vi klarer å omsette deler av denne til utlandet - så vil vi få godt betalt for den også og således løfte BNP til nye høyder.

Men de har nok ikke sett for seg at alle husholdninger og bedrifter skal sitte igjen med omtrent samme pris som på kontinentet - man har nok tenkt at markedet ordner det slik at vi selger det vi har til overs til en god pris.

Men slik er det dessverre ikke - markedet er designet slik at ALL kraften prises til høyeste marginalpris.
Det betyr ingenting at produksjonskostnaden f.eks er 10 øre - dersom en eller annen er villig til å betale 300 øre - så blir det fort 300 øre alle må betale - også norske husholdninger og industri på sikt. I et marked med ekstreme overskudd vil jo prisen ikke bli 300 øre  - men vi er ikke der lenger. Vi har ikke ekstreme overskudd lenger - siste rest av dette forsvant med de siste utenlandskablene som ble idriftsatt i 2021. Andelen som er villig til å betale høy pris har vokst seg stor nok til å påvirke prisen i Norden på en helt annen måte enn man trodde for få år siden.

Jo flere forbindelser vi kan knytte til markeder med villighet til å betale mye - jo nærmere den prisen vil det jo bli å betale for oss alle. Det er ingen regulering i Norge som sier at deler av kraften vi produserer skal tildeles husholdninger og innenlands industri til selvkost + et påslag.  Dvs. det eneste vi har av slike ordninger er konsesjonskraften hvor er en liten andel av produksjonen går direkte til den kommunen hvor kraften produseres.

En tilsvarende ordning for hele landet har vi ikke - og vi har ikke den samme ordningen for vind og solkraft heller. Så her kan utenlandske investorer bare kjøpe vindmølle etter vindmølle og suge ut så mye kraft de bare kan fra der møllene står uten å betale noe ekstra for grunnen de står på  foruten eiendomsskatten.

Vi har integrert oss så tett på Europa også innen denne sektoren at vi dras med i dragsuget når kriser oppstår der. Det er en villet og ønsket politikk av de aller fleste politikere på stortinget gjennom årtier.

Der har man kanskje fokusert vel mye på å bygge landets inntekter og tenkt på kraft på samme måte som man har tenkt på oljen.  Våre politikere svømmer i penger om dagen og kan sitte der og dra inn ekstreme inntekter fra både egne innbyggere og fra gasseksport. Penger som de så kan dele ut som velferdsgoder til sin egen velgerskare.

Men et velfungerende, velsmurt samfunn kan ikke sitte å vente på politikere som skal dra en økende andel av disponibel inntekt inn og så dele ut  igjen.  Det er denne knipen dagens Storting må jobbe for å komme seg ut av.

Jeg vet ikke om det finnes en slags likevektslov mhp. skatter og avgifter som sier hvor mye man kan dra inn før det går galt avsted - men akkurat nå er vi iferd med å fjerne en viktig komparativ fordel ved å bo så langt nord - nemlig lave kraftpriser. 

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:45
Enig, høres tilforlatelig ut dette. Bare for regjeringen å sette igang et lovarbeid vel? Mange som tjener gode penger i dag vil bli sure, men det får gå. De kan konkurrere om den overskuddskraften som er igjen.
Tror ikke hverken regjeringen eller flertallet av partiene som stemte for disse vedtakene som har resultert i strømprisene vi har nå kommer til å starte noe radikalt lovarbeid. Det er store inntekter for mange og øket strømpris fører til øket Enøk så det blir vinn-vinn for alle unntatt strømkundene.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. januar 2022, klokken 13:02
Artikkelen vitner om mange kunnskapshull om situasjonen
Mange kunnskapshull er en sterk uttalelse.

Konkret hvilke?

Gjerne bare i korte trekk.

Det er vanskelig å ta mange forbehold og beskrive en komplisert situasjon uten å forenkle og spissformulere litt. Dette er en ytring, ikke en fagfellevurdert analyse.

daktari

Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. januar 2022, klokken 13:02

Vi har integrert oss så tett på Europa også innen denne sektoren at vi dras med i dragsuget når kriser oppstår der. Det er en villet og ønsket politikk av de aller fleste politikere på stortinget gjennom årtier.

Mitt inntrykk er at NVEs byråkrater, samt andre eksperter, totalt har feilberegnet effekten de nye strømkablene til utlandet ville få. Det er altså dramatiske mangler i modellene når NVE hevdet "en økning på 3 øre i snitt" eller hva det var de (eller noen andre) hevdet. Dette er grunnlaget politikerne har forholdt seg til - ikke at Tyskland selger kullkraft internt til 50 øre til Norge mens husholdninger betaler 150 øre fordi kraftselskapene ser en fin anledning til å spare på vannet?

Bør ikke hele ledelsen i NVE sparkes? Eller står NVE i ledtog med NorPools eiere og er fornøyd med å ha lurt Stortinget?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 05. januar 2022, klokken 13:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. januar 2022, klokken 13:02
Artikkelen vitner om mange kunnskapshull om situasjonen
Mange kunnskapshull er en sterk uttalelse.

Konkret hvilke?

Gjerne bare i korte trekk.

Det er vanskelig å ta mange forbehold og beskrive en komplisert situasjon uten å forenkle og spissformulere litt. Dette er en ytring, ikke en fagfellevurdert analyse.

Jeg skal prøve å utdype litt :

Kraftbørsen NordPool er ikke annet en et torg - et møteplass der selgere og kjøpere
kan omsette FYSISK kraft. Nordpool tjener penger på volumet som omsettes der - en volumavgift.
Det finnes flere slike børser i Europa. 
Det er på EU nivå åpnet opp for at det kan etableres mange konkurrerende børser - altså
markedsplasser der aktørene kan gå inn og selge/kjøpe seg imellom. Nordpool leverer bare en tjeneste
til aktørene som de kan velge å bruke eller ikke bruke. Kraften kan også omsettes bilateralt - man
trenger ikke omsette kraften via børsen.

Hvem som eier Nordpool har i utgangspunktet ingen betydning og de har null betydning for hva aktørene selger og kjøper kraften for.

Trygve Tamburstuen hevder børsen gjør norsk kraft fullstendig prisgitt markedskrefter i Europa. Det
er en total feil slutning.

Strømselgere er også litt snodig benevnelse - hva Trygve Tamburstuen mener med det må han nesten selv avklare.

Poenget er at det omsettes KUN fysisk kraft på Nordpool og her møtes kraftselskaper og nettselskaper (på vegne av forbrukere) og
så tilbyr man fysisk kjøp og salg av kraft. En viktig brikke i dette er også overføringskapasiteter mellom prisområder inkludert utenlandsforbindelser - den leveres av TSO'ene - altså nettoperatørene slik at den kan inngå i algortimen som brukes til å finne priskrysset mellom kjøper og selger.

Skal man handle finansielt, f.eks prissikring av kraft,eller trading av kraft må man bruke Nasdaq sin finansielle platform - altså en egen børs for dette som ikke har noen direkte kobling med Nordpool. Her kan man spekulere i ulike råvarer - som f.eks kraft.

Jeg ser ikke helt relevansen med uttalesen : "Disse selskapene er i stor grad eid av internasjonale finansselskaper som fører store fortjenester og utbytter ut av Norge" -

Børsen tar seg betalt for å levere en teknisk tjeneste....Om de priser seg ut - tar for høy pris for sine tjenester, kan andre komme på banen og tilby billigere løsninger. Det blir litt som å skylde på Oslo Børs som en aktør som tømmer Norge for kapital. En kan ikke beskylde børsen for de høye prisene - det er en total kortslutning av logikk. Ingen her inne vil finne på å hevde at kursutviklingen til Tesla skyldes børsen aksjen handles på - eller gjør noen faktisk det? Det er nettopp det Trygve Tamburstuen prøver å gjøre når han skylder på at Nordpool driver å spiser av lasset for så å sende penger ut av landet og er med på å dytte prisen på kraft oppover.


Jeg sier ikke at ALT han ytrer er helt galt eller feil, men sier at han har mange kunnskapshull i hvordan markedet
faktisk fungerer.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA