Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: stefse på søndag 02. januar 2022, klokken 17:26
Spørsmålet er også hvor relevant er historikk fra før de siste kablene kom inn i bildet, og atomkraften forsvant? Det får vi svaret på om noen år. Innen den tid kan mye være forandret, og det er verken syting eller krisemaksimering å påpeke dagens realitet.

Husk, i Tyskland skal de begynne å kjøre elbiler også nå, og det kan komme til å merkes.

I følge disse tallene, så er gjennomsnittsforbruket for en husholdning med 3 eller flere ca. 5000kWh. I snitt kjøres det 14000km pr. år, så om vi sier 180Wh/km så snakker vi om en økning på omlag 50% pr. husholdning.

Vi får håpe de bruker litt tid til å omstille seg til elbiler, for gudene vet hvor den strømmen skal komme fra.

stefse

Sitat fra: model3citizen på søndag 02. januar 2022, klokken 20:01
Sitat fra: stefse på søndag 02. januar 2022, klokken 17:26
Spørsmålet er også hvor relevant er historikk fra før de siste kablene kom inn i bildet, og atomkraften forsvant? Det får vi svaret på om noen år. Innen den tid kan mye være forandret, og det er verken syting eller krisemaksimering å påpeke dagens realitet.

Husk, i Tyskland skal de begynne å kjøre elbiler også nå, og det kan komme til å merkes.

I følge disse tallene, så er gjennomsnittsforbruket for en husholdning med 3 eller flere ca. 5000kWh. I snitt kjøres det 14000km pr. år, så om vi sier 180Wh/km så snakker vi om en økning på omlag 50% pr. husholdning.

Vi får håpe de bruker litt tid til å omstille seg til elbiler, for gudene vet hvor den strømmen skal komme fra.
Vindstrømmen som får prisene til bunns av og til, vil etterhvert finne elbiler, batteribanker og eventuelt hydrogenelektrolysatorer. Nettopp derfor er det utrolig korttenkt å tro at det skal komme billig strøm tilbake gjennom den kabelen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

02jan

At en bil i Tyskland, Frankrike, Nederland, Sveits m.f kun trenger 5000 kwt pr år har jeg ingen tro på. Biler kan gå 30.000km i året mye på høyhastighets motorvei type 140-160 kmt.  Kan fort gi snitt 3-4 kwt pr. Mil dvs 10.000-15.000 kwt. Pr pr pr bil.
Så har de en del små transport og håndtverkerbiler , type Vito, transporter, Sprinter , disse ligger også javt på 150kmt, blir sikker litt strømbruk her også.

Tviler på at det blir masse kraft som kan sendes tilbake den dagen det skulle blåse.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

olemars

Snittet er ca 13-14000 km/år i alle disse landene

arthur

#1219
Er det ingen strømbesparelse i et samfunn hvor alle går over til elbiler fra fossildrevne biler, kun et merforbruk?

I 2019 var gjennomsnittlig kjørelengde per personbil Norge 11.883 kilometer og Norge ligger på topp i Europa.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

Snutt på 12'km kan sikkert stemme, men  se for deg liten citybil gjør 3-5' km pr år, så har du større pendlerbiler/transportkjøretøy som går på motorvei mellom byene type 20-40' pr. År + en haug med veteranbiler ,strømmen vil motorveikjøringen trenge.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Strøm Tycoon

Sitat fra: arthur på søndag 02. januar 2022, klokken 22:15
Er det ingen strømbesparelse i et samfunn hvor alle går over til elbiler fra fossildrevne biler, kun et merforbruk?

I 2019 var gjennomsnittlig kjørelengde per personbil Norge 11.883 kilometer og Norge ligger på topp i Europa.

Ser for meg at det øker forbruket på ladestedene også, dersom de har servering, flere boller som må varmes.

Tall for kjørelengde kan du finne her: https://www.odyssee-mure.eu/publications/efficiency-by-sector/transport/distance-travelled-by-car.html

ladov

Sitat fra: arthur på søndag 02. januar 2022, klokken 22:15
Er det ingen strømbesparelse i et samfunn hvor alle går over til elbiler fra fossildrevne biler, kun et merforbruk?
...
Nei. Vi sparer *energi* men bruker mer strøm. Dieselen vi sparer inneholder fort 3 ganger så mye energi som strømmen vi bruker i stedet.

Worst-case scenario fra en klimasynspunkt er at noen liter diesel erstattes med noe kilo kull og siden kullkraftverket er mer effektivt enn dieselmotoren i en bil så går co2-utslippet per km ned. Et litt mer realistisk scenario er at strømmen kommer fra en miks av kilder, vann, vind, sol, gass og kull. Og da Går CO2-utslippet per km enda mer ned.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Sitat fra: ladov på mandag 03. januar 2022, klokken 00:04

Nei. Vi sparer *energi* men bruker mer strøm. Dieselen vi sparer inneholder fort 3 ganger så mye energi som strømmen vi bruker i stedet.

Vel, på sikt vil strømforbruket til produksjon av drivstoff forsvinne og, da er vi nok ikke så langt unna netto null ekstra strøm.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Importert strøm fra Europa kunne gitt nordmenn lavere strømregning. Likevel er prisene blant Europas høyeste, fordi norske kraftprodusenter sparer på vannkraften.

https://www.nrk.no/norge/vind-i-europa-gir-oss-likevel-ikke-billig-strom-na-1.15793262
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

stefse

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 03. januar 2022, klokken 07:36
Importert strøm fra Europa kunne gitt nordmenn lavere strømregning. Likevel er prisene blant Europas høyeste, fordi norske kraftprodusenter sparer på vannkraften.

https://www.nrk.no/norge/vind-i-europa-gir-oss-likevel-ikke-billig-strom-na-1.15793262
Når bransjen blir konfontert med dette, vil de vel hevde at vi må utvide overføringskapasiteten for å være sikre på å få importert den billige strømmen. At vi først riktignok har eksportert den samme strømmen som vi nå trenger, vil det nok være tyst om. Er det jeg som ikke skjønner noe her, eller virker dette en smule absurd?

Forøvrig litt pussig at det i følge UMM har oppstått en "ukjent feil" på Tysklandsforbindelsen akkurat når det ble snakk om å importere litt tilbake.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

THE

Sitat fra: stefse på mandag 03. januar 2022, klokken 07:50
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 03. januar 2022, klokken 07:36
Importert strøm fra Europa kunne gitt nordmenn lavere strømregning. Likevel er prisene blant Europas høyeste, fordi norske kraftprodusenter sparer på vannkraften.

https://www.nrk.no/norge/vind-i-europa-gir-oss-likevel-ikke-billig-strom-na-1.15793262
Når bransjen blir konfontert med dette, vil de vel hevde at vi må utvide overføringskapasiteten for å være sikre på å få importert den billige strømmen. At vi først riktignok har eksportert den samme strømmen som vi nå trenger, vil det nok være tyst om. Er det jeg som ikke skjønner noe her, eller virker dette en smule absurd?
Ingenting absurd her. Dette er markedsøkonomi i praksis. Strømprodusentene har ett mål for øyet, og det er å tjene mest mulig penger på strømmen de produserer. For at vi skal være sikret billig elektrisk energi så må det være politisk styrt. Sannsynligvis vil ikke politikerne vedta veldig sterk statlig regulering av energipriser da planøkonomi nok bare er ønskelig blant ett parti på Stortinget (Rødt). Selvsagt kan man lage diverse kompliserte regelverk for når det er lov å eksportere/importere strøm, hvor mye reserver det skal være i vannmagasinene ved gitte tidspunkt osv. Det som er helt sikkert er at det tar mye tid å utvikle et system basert på statlig regulering og kontroll som fungerer uten uheldige konsekvenser.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Grosor

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. januar 2022, klokken 05:30
Sitat fra: ladov på mandag 03. januar 2022, klokken 00:04

Nei. Vi sparer *energi* men bruker mer strøm. Dieselen vi sparer inneholder fort 3 ganger så mye energi som strømmen vi bruker i stedet.

Vel, på sikt vil strømforbruket til produksjon av drivstoff forsvinne og, da er vi nok ikke så langt unna netto null ekstra strøm.

Mange rafffinerier bruker i dag fossil energi til de energikrevende delene av prosessen. Særlig til å generere varmen som trengs.
Fremover kan det derimot endres da økte CO2 avgifter kan gjøre det lønnsomt for dem å legge driften over på grønn strøm. Altså ytterligere etterspørsel etter fornybar strøm. Det kan igjen bety dårligere tilgjengelighet for import til Norge og høyere priser. Vil tro det er mye europeisk industri som legger om driften til fornybar når taksonomien er implementert.

Hvis jeg skal ta på tinnfoliehatten så er det nærliggende å tro at fjorårets katastrofeår for energiprodusentene har ført til at de har etablert en annen, mer risikovillig strategi, for nedtapping og for når de byr på disse volumene på Nordpool. Så har disse eksterne tilfeldighetene med kaldt vær og lite vind i europa gjort den strategien litt mer effektiv enn de hadde planlagt...

Sitat fra: THE på mandag 03. januar 2022, klokken 08:41
Sitat fra: stefse på mandag 03. januar 2022, klokken 07:50
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 03. januar 2022, klokken 07:36
Importert strøm fra Europa kunne gitt nordmenn lavere strømregning. Likevel er prisene blant Europas høyeste, fordi norske kraftprodusenter sparer på vannkraften.

https://www.nrk.no/norge/vind-i-europa-gir-oss-likevel-ikke-billig-strom-na-1.15793262
Når bransjen blir konfontert med dette, vil de vel hevde at vi må utvide overføringskapasiteten for å være sikre på å få importert den billige strømmen. At vi først riktignok har eksportert den samme strømmen som vi nå trenger, vil det nok være tyst om. Er det jeg som ikke skjønner noe her, eller virker dette en smule absurd?
Ingenting absurd her. Dette er markedsøkonomi i praksis. Strømprodusentene har ett mål for øyet, og det er å tjene mest mulig penger på strømmen de produserer. For at vi skal være sikret billig elektrisk energi så må det være politisk styrt. Sannsynligvis vil ikke politikerne vedta veldig sterk statlig regulering av energipriser da planøkonomi nok bare er ønskelig blant ett parti på Stortinget (Rødt). Selvsagt kan man lage diverse kompliserte regelverk for når det er lov å eksportere/importere strøm, hvor mye reserver det skal være i vannmagasinene ved gitte tidspunkt osv. Det som er helt sikkert er at det tar mye tid å utvikle et system basert på statlig regulering og kontroll som fungerer uten uheldige konsekvenser.

De siste månedene forteller at markedet skriker etter regulering...
Avgifter og infrastruktur, i praksis alt er innrettet for at vi skal bruke strøm i private hjem og industrien i Norge. Det er ikke en vare man kan velge bort verken til å holde varmen om vinteren eller når man skal generere arbeidsplasser.
Stabilt lave energipriser var kanskje den siste store fordelen landet hadde, skapes det usikkerhet om dette så tror jeg det får store konsekvenser. Jeg tror allerede nå er det prosjekter hvor Norge var aktuelt, men som skrinlegges pga energiprisene.

turfsurf

Sitat fra: Grosor på mandag 03. januar 2022, klokken 09:08
De siste månedene forteller at markedet skriker etter regulering...
Avgifter og infrastruktur, i praksis alt er innrettet for at vi skal bruke strøm i private hjem og industrien i Norge. Det er ikke en vare man kan velge bort verken til å holde varmen om vinteren eller når man skal generere arbeidsplasser.
Stabilt lave energipriser var kanskje den siste store fordelen landet hadde, skapes det usikkerhet om dette så tror jeg det får store konsekvenser. Jeg tror allerede nå er det prosjekter hvor Norge var aktuelt, men som skrinlegges pga energiprisene.
Dette er konklusjonen jeg ser flere og flere lander på nå. Får håpe NVE, OED, Statkraft og Stortinget gjør det samme. Ellers tror jeg vi går mørke tider i møte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

#1229
Sitat fra: THE på mandag 03. januar 2022, klokken 08:41
Sitat fra: stefse på mandag 03. januar 2022, klokken 07:50
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 03. januar 2022, klokken 07:36
Importert strøm fra Europa kunne gitt nordmenn lavere strømregning. Likevel er prisene blant Europas høyeste, fordi norske kraftprodusenter sparer på vannkraften.

https://www.nrk.no/norge/vind-i-europa-gir-oss-likevel-ikke-billig-strom-na-1.15793262
Når bransjen blir konfontert med dette, vil de vel hevde at vi må utvide overføringskapasiteten for å være sikre på å få importert den billige strømmen. At vi først riktignok har eksportert den samme strømmen som vi nå trenger, vil det nok være tyst om. Er det jeg som ikke skjønner noe her, eller virker dette en smule absurd?
Ingenting absurd her. Dette er markedsøkonomi i praksis. Strømprodusentene har ett mål for øyet, og det er å tjene mest mulig penger på strømmen de produserer. For at vi skal være sikret billig elektrisk energi så må det være politisk styrt. Sannsynligvis vil ikke politikerne vedta veldig sterk statlig regulering av energipriser da planøkonomi nok bare er ønskelig blant ett parti på Stortinget (Rødt). Selvsagt kan man lage diverse kompliserte regelverk for når det er lov å eksportere/importere strøm, hvor mye reserver det skal være i vannmagasinene ved gitte tidspunkt osv. Det som er helt sikkert er at det tar mye tid å utvikle et system basert på statlig regulering og kontroll som fungerer uten uheldige konsekvenser.
Greit, jeg har levd i villfarelsen om at landet skal sikres rimelig kraft, som skaper arbeidsplasser og dekker de nederste nivå av behovspyramiden som å slippe å fryse, mat osv.
Men det er klart dette er jo ikke riktig om man ser på kraftgenerasjon som en hvilken som helst business, som skal maksimere sine priser. Da bør man jo helt klart gjøre alt i sin makt for å få høyest mulig pris, som f.eks å skape frykt for rasjonering. Tenk på den vanvittige fortjenesten man kan oppnå når folk er villig til å betale for å slippe å fryse ihjel helt bokstavelig talt. Eller hva er egentlig prisen man er villig til å betale for en varm middag, når alt annet av unødvendig livsopphold prioriteres vekk? Sky is the limit. Litt synd med konkurranse fra fossile energikilder, men disse kan man jo bare forby...


Sitat fra: THE på mandag 03. januar 2022, klokken 08:41
Det som er helt sikkert er at det tar mye tid å utvikle et system basert på statlig regulering og kontroll som fungerer uten uheldige konsekvenser.
Ja merkelig at vi i det hele tatt klarte  oss på 60,70,80,90 og 2000 tallet uten disse kompliserte systemene til regulering av fornuftig fordeling av elkraft.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA