Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 23. desember 2021, klokken 14:10
Renhold og vedlikehold av solcellepaneler er også stort sett minimalt, de fleste lar regnet ta seg av dette. Pollen ol påvirker vistnok ikke produksjon nevneverdig.

Det stemmer. Vårt anlegg er nå 8 år gammelt og produserer fortsatt like mye som det var nytt. 12-14.000kWh i året avhengig av hvor mye sol det er. Vi har aldri vasket eller vedlikeholdt panelene på noen som helst måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. desember 2021, klokken 16:51Vi har aldri vasket eller vedlikeholdt panelene på noen som helst måte.

Der svarte du på akkurat det jeg lurte på  :+1: Nytter ikke å krangle med praktisk erfaring.

Jeg vurderer solceller selv. Har vært nær på å bestille i flere år. Har tenkt litt mer på det nå enn for et år siden. Rart med det... ::) Men så undrer jeg på hva som skjer med strømprisen sommerstid framover. Jeg har plass til ca. 8 kWp på taket, og bruker kanskje bare 0,5 kW selv. Dvs. at jeg i teorien kan forsyne meg selv og 15 andre tilsvarende boliger når sola skinner for fullt. Hva skjer den dagen hvert tiende hus har solceller? Blir strøm gratis? For alle? Det er ikke lett å ta betalt for noe som ellers er gratis. Bør jeg vente til alle de andre har montert solceller, så drar jeg nytte av lav pris uten å legge ut ei krone selv.

Kristian O

Vindturbinene på Harøy i Møre og Romsdal vart satt i drift i 1999. Trur det no er søkt om å bytte blad, og om å utvide konsesjon med 25 nye år. Fundament og tårn vil da bli brukt videre.
Mine foreldre har hytte med solcellepanel fra 80- tallet som fungerer heilt glimrende. Trur det aldri har vært vasket.
Så vedlikehold på både vind og sol framstår som ok for meg. Ser for meg at det er meir vedlikehold på for eksempel kullkraft.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

trykkertor

#1158
Sitat fra: Ferry på torsdag 23. desember 2021, klokken 17:06
Men så undrer jeg på hva som skjer med strømprisen sommerstid framover.
Min bror jobber med kraft og strømfordeling. Han sier at vi ikke må la oss lure til å tro at Norge noen gang skal ned igjen på de prisene vi har hatt tidligere sommere.
I følge han, bruker deler av Europa, en betydelig mengde strøm hver sommer på nedkjøling/aircondition. Det vil si at nå som vi er en del av det internasjonale markedet, så vil også sommerprisene være markant høyere enn tidligere. Likeså vintrene slik vi opplever nå.

Kraftprodusentene i Norge selger kraft og tapper magasiner i HÅP om kommende, snø, snøsmelting, regn og HÅP om vindkraft på kontinentet. Altså er de godt i gang med å selge ut våre vannlager basert på HÅP om at det kommer regn og vind.

geear

Sitat fra: filtvet på torsdag 23. desember 2021, klokken 11:25
Uansett, hvor er sola? Hadde solceller på hytta (ca 400w). Det holdt til 1 helgs forbruk i mnd. Og det var i sør-norge.
Dette er bare enten feil skalert/prosjektert anlegg i forhold til forbruk, plassering og solforhold, eller at du har hatt feil på anlegget (batteriene kan ødelegges veldig fort om det ikke er optimalt satt opp). Det er ikke eksempel eller dokumentasjon på noe som helst annet. Forventninger og anlegg må samstemme.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. desember 2021, klokken 16:47
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. desember 2021, klokken 11:30
Forøvrig tviler jeg på at solceller har 25 års levetid - selv takstein må ofte byttes før den tid.
Og solceller av avhengig av at det ikke legger seg noe på dem - mao. blader og slikt.
Har man plassert huset i havgapet eller i åpent lende helt fritt for skog og trær - så kanskje det holder lenge, men 25 år - det tviler jeg på.

Solceller kom til Norge på 70-tallet, og ble mer og mer populært utover 80-tallet på hyttene. Det er svært mange av disse originale panelene fra 70- og 80-tallet i drift ennå. Jeg ser flere av de i området der jeg har hytte. De eldste har nok passert 40 år med god margin.
Stemmer det, har selv 35 år gamle paneler på hytta, og de har ingen merkbar degradering av effekt. Det eneste synlige visuelt er at den elokserte aluminiumsramma har endret litt farge.

Tesla88

#1160
Om strømprisene skal ned, må Norge ut av EØS. Det kommer ikke til å skje, Norge er avhengige av høye strømpriser for at utbygging av kapasitet skal være lønnsomt.

Vedums "reforhandling" av avtalen er urealistisk, se bare på hvordan England ble behandlet da de ville ha en avtale før de meldte seg ut av EU. Og dette er verdens 5. største økonomi.

Framover kommer det til å bli mas i media om at man må skrive fastpriskontrakter med strømselskapene for å tåle strømpristoppene. Det kommer også til å bli utspill fra politikere om at man kan flytte til det avfolkede Nord-Norge, hvis man er så fattig at man fryser om vinteren.

stefse

Sitat fra: Tesla88 på torsdag 23. desember 2021, klokken 18:39
Om strømprisene skal ned, må Norge ut av EØS. Det kommer ikke til å skje, Norge er avhengige av høye strømpriser for at utbygging av kapasitet skal være lønnsomt.

Vedums "reforhandling" av avtalen er urealistisk, se bare på hvordan England ble behandlet da de ville ha en avtale før de meldte seg ut av EU. Og dette er verdens 5. største økonomi.

Framover kommer det til å bli mas i media om at man må skrive fastpriskontrakter med strømselskapene for å tåle strømpristoppene. Det kommer også til å bli utspill fra politikere om at man kan flytte til det avfolkede Nord-Norge, hvis man er så fattig at man fryser om vinteren.
Sikkert. Men anbefaling om flytte til Nord-Norge er mer tvilsomt, da det selvagt skal bygges kraftlinjer derfra også, for å få harmonisert kraftprisen. Det er typisk norsk at ingen skal slippe unna, så det kommer til å bli høyt prioritert å få Nord-Norge opp på samme pris som resten av kontinentet. Det har vært snakk om å bygge diverse fabrikker der oppe, men det er vel bare å glemme nå.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Siden det skal bygges jernbane nordover så er det vel greit at det også strekkes noen strømkabler sydover? :)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

Men snedig måte å fjerne folk/familier fra hjem og jobb. Kan man ikke bare flytte rundt på disse, er bedre å maksimere overskudds energien ut i det åpne marked.
De mer bemidlede slipper å ha mindre bemidlede i sine «strøm kommuner».

Opprett eget fylke «Sosialkontoret» hvor de kan flytte til å kjøpe kullkraftstrøm på gunstige fastprisavtaler.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

olemars

Det kan se voldsomt ut når vindmøller får skiftet blad, men bladene er relativt billige både i materialer og produksjon. Stort sett bare glassfiber evt med litt karbonfiber.

Hittil har de ikke blitt resirkulert. Som med batterier er detvfordi det ikke har vært noe særlig marked for resirkulering så ingen har brydd seg med å utvikle gode metoder. Dette kommer for både batterier, vindmølleblad og solceller.

Burger

Sitat fra: trykkertor på torsdag 23. desember 2021, klokken 17:40
Min bror jobber med kraft og strømfordeling. Han sier at vi ikke må la oss lure til å tro at Norge noen gang skal ned igjen på de prisene vi har hatt tidligere sommere.
I følge han, bruker deler av Europa, en betydelig mengde strøm hver sommer på nedkjøling/aircondition. Det vil si at nå som vi er en del av det internasjonale markedet, så vil også sommerprisene være markant høyere enn tidligere. Likeså vintrene slik vi opplever nå.
Dette blir spennende å følge med på. Heller mer og mer mot solceller på taket. På vinteren så ser jeg mønsteret med dyr strøm er sprengkaldt, ingen vind (vindmøllene står stille) og sol. Virker det som solceller vil være effektive når man får pristoppene også.

Og så må vi vel bli enige om at ingen kraftlinjer nordover fra Sør Sverige og Sør Norge må bygges ut :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

filtvet

Skal du opp og måke taket hver time også? Og halve norge har mørketid om vinteren.

Sorry, orker kun diskutere elbil fra nå av :)

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Burger på torsdag 23. desember 2021, klokken 22:00
Dette blir spennende å følge med på. Heller mer og mer mot solceller på taket. På vinteren så ser jeg mønsteret med dyr strøm er sprengkaldt, ingen vind (vindmøllene står stille) og sol. Virker det som solceller vil være effektive når man får pristoppene også.

Og så må vi vel bli enige om at ingen kraftlinjer nordover fra Sør Sverige og Sør Norge må bygges ut :-)
Det er mye bra med solceller, men uansett hvordan man vender og vrir på det, så må en være forberedt på lav produksjon vinterstid. Det er flere problemer, men de to største er få soltimer i utgangspunktet, og deretter at sola står svært lavt, som igjen både gir dårlig vinkel mot tak, og at sola veldig ofte skjules bak åser, knauser, bygninger og trær - som normalt ikke er et problem ellers i året.

Er vinterproduksjonen er klart mål, så bør man se på muligheten for å plassere paneler på vegg eller på annet vis med høyere vinkel enn normale tak. Veggmontert fjerner også utfordring med snø, dersom det er et tema der man bor (det er det ikke her i sør-vest), men samtidig så havner panelene lavere ned og man vil få lavere produksjon når sola står høyt. Så kan en jo også snu på det - dersom vinterprisene på dagtid fremover vil ligge flere ganger høyere enn sommeprisene, så ser regnestykket litt annerledes ut, men tror allikevel det blir vanskelig å oppnå lønnsomhet vinterstid.

Mitt anlegg produserer ca. like mye i mars alene som i november, desember, januar og februar til sammen, men jeg har altså takmontert med relativt lav vinkel.

Burger

Gear: verdifulle innspill. Tenker den lille produksjonen vinter på dagtid sammenfaller godt med når jeg bruker strøm og den er veldig dyr og jeg har hjemmekontor. 500w produksjon monner når det er 5kr kwt
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA