Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Grosor

Ref smartstyring av vvb så er det ingen løsninger idag som er "modne" nok etter min mening. Kan alltids få til noe med en aeotec hd switch og smart implant for temp overvåking og lage noen flows med en homey, men med så mye bugs i ulike API for strømpriser og trøbbel med selve smart enheten har jeg selv lagt dette på is. Utstyret koster jo en del også.

Får 90% av effekten med et tidsur på tanken, men hadde vært greit med noe som grep inn om temp blir for lav. Spent på hva prisen på en slik smart bereder blir til slutt.

Counterpointer

Sitat fra: Grosor på tirsdag 21. desember 2021, klokken 22:34
Ref smartstyring av vvb så er det ingen løsninger idag som er "modne" nok etter min mening. Kan alltids få til noe med en aeotec hd switch og smart implant for temp overvåking og lage noen flows med en homey, men med så mye bugs i ulike API for strømpriser og trøbbel med selve smart enheten har jeg selv lagt dette på is. Utstyret koster jo en del også.

Får 90% av effekten med et tidsur på tanken, men hadde vært greit med noe som grep inn om temp blir for lav. Spent på hva prisen på en slik smart bereder blir til slutt.
Min rørlegger tipper ca 7000kr for en 200l

Grosor

 :+1:
Det hørtes innafor ut.

Mange som blakker seg på utstyr for å spare penger for tiden. Jeg trodde min hobby var kostbar, men så kom jeg over denne: https://www.nrk.no/sorlandet/familie-har-investert-i-mange-stromsparingslosninger-1.15779539

Kristian O

Tibber selger trådløs bryter for smartstyring som kan styre tyngre laster som varmtvannstank for 1000 kr. Veien herfra til mitt forrige innlegg burde være kort om vilja var sterk hos nett-eigere. Det er mykje meir realistisk å få volum på en slik løsning kontra bytte heile tanken.

Uten at eg har prøvd å finne tall på det, dette er igrunn kun lett irritert synsing, så vil eg tru at om man fikk 10% av varmtvannstanker og 30 % av elbiler styrt fra sentralt hold så hadde det gitt 100 ganger bedre utnyttelse av nettet enn løsningen som er foreslått i dag.
Varmtvannstank og elbil er lavthengende frukter der styring har minimal ulempe for forbruker. I tillegg er det mange kW og kWt. Det er igrunn et fantastisk potensiale................................. så la oss prøve noe annet: Alle vasker klær klokka 02.00!!!  :-[
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Grosor

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 21. desember 2021, klokken 22:51
Tibber selger trådløs bryter for smartstyring som kan styre tyngre laster som varmtvannstank for 1000 kr.

Ja, som jeg nevnte selger de aeotec hd, men den krever i tillegg en smarthub for styring. Det blir noen tusen ekstra der...

turfsurf

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 21. desember 2021, klokken 22:51
Alle vasker klær klokka 02.00!!!  :-[
Kjører allerede oppvaskmaskin og klesvask om natta. Hjelper ikke når det må gjøres flere ganger om dagen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

amrois

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. desember 2021, klokken 19:29
Sitat fra: amrois på tirsdag 21. desember 2021, klokken 18:02
Finnes det en måte å ignorere alle innlegg fra en enkeltbruker i forumet? Hadde vært fint å slippe å lese det forvirrede tøyset fra enkelt i denne tråden...
Du kan gå på profilen din og legge til folk i ignore listen
Takk takk. Da har jeg fått fjernet en småstein fra skoen.
ID4 Pro Perf Tech

THE

Sitat fra: ladov på tirsdag 21. desember 2021, klokken 21:32
Tyskerne kaller det Dunkelflaute. Altså vindstille og mørkt/overskyet samtidig. Definisjonen er 48 timer hvor produksjonen fra sol+vind har falt med 80%. Jo større område du ser på jo sjeldnere inntreffer det. Om du ser på hele Europa og forutsetter godt utbyd produksjon+nett vil det skje 0,2 ganger i året i følge en rapport fra Deutsche Wetterdienst. Vi er ikke der helt ennå. Det ser ut som dagens situasjon er en følge av at planen for å legge ned gammel skitten strømproduksjon ligger litt foran utbygging av sol+vind+linjer..
Det store problemet er jo ikke at det er vindstille og overskyet i Europa noen dager, men at Europa er helt avhengig av russisk gass for å fungere. Dette kan gjerne være et russisk politisk stunt for å vise Europa at Russland har mulighet til å lamme store deler av Europa rett og slett ved å kutte gasseksporten.

Uansett om dette er helt tilfeldig eller en bevisst russisk politikk så må europeiske ledere se at en situasjon der vi er avhengige av Putin for at folk skal få mat og varme er uheldig. Samtidig er det store diskusjoner i EU der de diskuterer om gass og kjernekraft skal regnes som bærekraftige energiformer (https://www.tu.no/artikler/eu-kommisjonen-utsetter-avgjorelsen-om-gass-og-atomkraft-er-baerekraftig/516022). Pr. i dag, og sikkert 20-30 år framover, så har ikke Europa store nok og stabile nok fornybarressurser. Uansett hva politikerne bestemmer seg for så vil gass være en viktig del av den europeiske energimiksen i veldig lang tid framover. Ved å legge ned kjernekraft (og kullkraft) i Europa gjør man seg enda mer avhengig av gass, og dermed import fra Russland.

Hvis Russland klarer å lamme store deler av aktiviteten i resten av Europa så vil jeg påstå at det er en mye mer alvorlig situasjon for Ola og Kari Nordmann enn at vi får høye strømpriser ei periode. Energi er storpolitikk, uansett om den er grønn, grå eller mørkesvart. Men, ja jeg er helt enig i at norske politikerre må ta grep som sikrer norske innbyggere og norsk næringsliv stabil tilgang til rimelig energi. Noe annet er totalt idioti gitt de enorme mengdene med energireserver vi har både i form av vann, vind, gass og olje.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Strøm Tycoon

Sitat fra: THE på tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:14
Tyskland kan ikke basere seg på at energien de "mister" ved å legge ned kjernekraft skal erstattes av norsk vannkraft. De tre kjernekraftverkene som skal legges ned ved nyttår produserer ca. 32 TWh/år. Eksport av norsk strøm varierer år for år. 2020 er det året Norge har hatt størst nettoeksport av strøm med ca 20 TWh.

Til sammenligning så var det netto import til Norge på ca. 12 TWh i 2004. Uten utenlandskabler da så hadde det nok vært kraftkrise i Norge i 2004. Pga. mulighetene for strømhandel over landegrensene så ble det nok strøm i Norge, men med høye priser som resultat.

Situasjonen i år er ekstremt ugunstig med tørrår i Norge, neste ikke vind i Nordsjøen eller fastlands Europa i høst og vinter. Flere uavhengige årsaker til at gassimporten til Europa er strupet, med påfølgende galopperende prisstigning. Det er i utgangspunktet ikke noen forskjell i prinsippene for utveksling av elektrisk energi nå sammenlignet med de siste 30 årene, bortsett fra økt kapasitet på overføringskabler. Uansett ser vi at energimangel er en høyst reell risiko. Spørsmålet er hvilke grep regjeringen og Stortinget kan ta for å hjelpe på situasjonen her hjemme. Det hadde nok vært enklere om vi hadde en handlekraftig flertallsregjering, og ikke en mindretallsregjering med interne stridigheter som må søke støtte hos andre partier.

Det er helt klart at denne vinteren blir dyr for "folk flest", og de andre av oss også. Europa er nødt til å ta grep for å sikre seg stabil tilgang på energi, spørsmålet er hvordan de skal gjøre det. Den mest stabile energikilden vi har, og som også er grønn, er kjernekraft. Nedlegging av kjernekraft og kullkraftverk uten en god plan for hva som skal komme som erstatning er mildt sagt dårlig politisk håndverk.

En av rapportene fra 2011 legger akkurat det til grunn, at vi lagrer energien de lager når de ikke har bruk for den, til de har bruk for den.

https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende

Sitat2011 German Advisory Council on the Environment study
A 2011 report from the German Advisory Council on the Environment [de] (SRU) concludes that Germany can attain 100% renewable electricity generation by 2050.[142][143] The German Aerospace Center (DLR) REMix high-resolution energy model was used for the analysis. A range of scenarios were investigated and a cost-competitive transition with good security of supply is possible.

The authors presume that the transmission network will continue to be reinforced and that cooperation with Norway and Sweden would allow their hydro generation to be used for storage. The transition does not require Germany's nuclear phase-out (Atomausstieg) to be extended nor the construction of coal-fired plants with carbon capture and storage (CCS). Conventional generation assets need not be stranded and an orderly transition should prevail. Stringent energy efficiency and energy saving programs can bring down the future costs of electricity.

Electric cars in Norway

#1120
Fra en FB gruppe med innlegg i går:

Hvem hadde trodd det skulle bli billigere å lade på bensinstasjon enn hjemme!

arthur

Tror vi alle med fordel kan puste litt gjennom nesa og heller se frem til en forhåpentlig hyggelig julefeiring for den situasjonen vii nå ser er helt ekstrem og vil nok roe seg på nyåret. Vi ser nå gasspriser som er fem ganger høyere enn tidligere "all time high", skip som var på vei til Østen fra USA med gass blir nå omdirigert til Europa (ta en titt på kartet!), og Putin gjør hva han kan for å bidra til denne situasjonen med i praksis å ikke bare redusere, men sågar stoppe, tilførsel av gass til Europa. Liten tvil om hva han ønsker å oppnå, les; Ukraina og hvordan Russland ser sin sikkerhetssituasjon omgitt av Nato og vestlige land samt land i Østen som heller ikke er noen alliert.

Mitt råd; Ikke les aviser eller se på nyheter på TV et par uker og nyt livet som best man kan der man er og med de som står en nær!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Kanskje det, men det finnes mange som bekymrer seg for om de klarer å betale strømmen, ikke minst i næringslivet. Med de prisene som er nå, er det for mange billigere å stenge sjappa og åpne til våren. De som kan,  sender utgiftene over til kunde, som igjen vil få dårligere råd, kreve høyere lønn i lønnsoppgjøret, som igjen fører til ytterligere svekket konkurranseevne (i tillegg til allerede svekket konkurranseevne pga enorme strømregninger)
Figurene på toppen har visst tenkt at alle skal over på stønader, men se, der står ESA og setter begrensninger der også.
Det de holder på med er rett og slett diskriminering av kalde og avsidesliggende land, og de fjerne politikerne på tinget skjønner ingenting. De tror markedet er målet og ikke middelet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Litt enig i den noe forenklede situasjonsbeskrivelsen til "stefse"

Våre politikere har gått av skaftet for å bidra til det grønne skiftet på kontinentet  - kanskje først og fremst Tyskland. Så vi har bygget overføringskapasitet stor nok til at det slår rett inn på prisene vi har i Norge.
Tyskland skroter både kjernekraftverk og kullkraftverk og skal erstatte mye av det av ikke regulerbar produksjon.

Det vil gi ekstreme variasjoner i prisene fremover - det blir helt umulig for en vanlig husholdning på sikt å satse på spot pris avtaler. Selv om vi sikkert kan få en god del lavere priser når det blåser mye, - så vil variasjonen være slik at risikoen blir for stor for en vanlig husholdning. Fastpris avtaler vil trolig i større grad tvinge seg frem for svært mange.

Spørsmålet politikere bør vurdere er om det skal inn en regulering der kraft til husholdninger f.eks ikke kan selges som spot - men må selges som fastpris over en viss periode.  Det samme vil nok gjelde for en del industri og næring.  En må uansett vurdere å gå inn å finne mekanismer som gjør det hele litt mer forutsigbart.
En skal huske på at Politikere HAR vært inne å bestemt at f.eks en del industri SKAL HA billig langsiktige avtaler for kraft. Det politikere nå må gjøre er å si at det samme må gjelde for langt flere.

Dersom mange bedrifter i Norge skal overleve så må man rett og slett bort fra det prisbildet man ser på kontinentet - vi kan ikke ha de samme prisene her som der nede. Vi er lengre fra markedet, vi har et annet klima osv. Vi må rett og slett selge noe av egen kraft på rot til en noe billigere penge til eget forbruk og så selge resten  i spot.....I dag går jo det meste over spot hvilket har alt for store konsekvenser for AS Norge.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. desember 2021, klokken 13:44
Spørsmålet politikere bør vurdere er om det skal inn en regulering der kraft til husholdninger f.eks ikke kan selges som spot - men må selges som fastpris over en viss periode.  Det samme vil nok gjelde for en del industri og næring.  En må uansett vurdere å gå inn å finne mekanismer som gjør det hele litt mer forutsigbart.
En skal huske på at Politikere HAR vært inne å bestemt at f.eks en del industri SKAL HA billig langsiktige avtaler for kraft. Det politikere nå må gjøre er å si at det samme må gjelde for langt flere.

Forbud mot spot synes jeg ikke noe om, folk bør kunne få velge selv. Akkurat som med fast og flytende rente. Men det bør helt klart settes fokus på fastprisavtaler slik at alle kjenner til at det finnes og selv tar et aktivt valg. I Finland og Danmark har over halvparten fastpris, i Sverige ca. en fjerdedel.

Man bør også lovfeste at strømsalgselskapene kjøper kraft på langsiktige avtaler for å dekke de som har fastpris, slik at de ikke tar noen finansiell risiko ved å selge fastprisavtaler. Fastpris er jo verdiløst om alle strømsalgselskapene går konkurs om prisen stiger mye og uventet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA