Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

#1005
Sitat fra: Vidar_S på fredag 17. desember 2021, klokken 11:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. desember 2021, klokken 11:09


Hvordan er det egentlig med den 70+mva ordningen? Går den på "live spot", eller er den et gjennomsnitt for døgnet, eller noe annet? "når den overstiger 70 øre" er veldig lite konkret med tanke på tidsintervall.

"Stønaden baserer seg på en aritmetisk gjennomsnittlig månedlig strømpris (spotprisen på strøm) i det prisområdet der husholdningen hører hjemme. "

Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-45-s-20212022/id2892461/

Et alternativ er å regne støttebeløp per time (AMS gir forbruk per time). Det er som oftest et samsvar mellom når prisen er høy og vi bruker mest strøm. Jeg regnet på følgende, fem dager med Nord Pool pris 75 øre over Nord Poolpris og forbruk 40 kWh per døgn, neste femdagers 60 kWh/døgn og pris 150 øre, neste 70 kWh og 180 øre, neste 80 kWh og 250 øre og sist 90 kWh og 300 øre (altså 30 dager til sammen).

Snittpris blir 176 øre ((75+100+150+180+250+300)/6) som er aritmetisk middel om jeg forstår det rett. Antall kWh for måneden er 1950 kWh (burde ha vært ca 3.000 som er typisk for januar). Om staten kompenserte 100% blir tilbakebetalingen kr 3430 mens vår kostnad er 3830. En ser altså at en ikke får kompensert fullt ut med aritmetisk middel, men ikke så langt fra!

Svein_H

Da var omsider de nye prisene fra min netteier klare. Ingen indikasjoner på at de vil utsette overgangen, så her blir det litt tallknusing i helga. Noen her inne som har eller vet om en Excel-mal som kan brukes for å beregne ny nettleie basert på historiske data for sammenligning? Kan selvfølgelig lage den selv, men det er litt bortkastet å måtte finne opp hjulet på nytt. ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ladov

Innføring av ny nettleie blir nå utsatt hos de fleste. Betyr det at den også blir endret? Lov å håpe, nye virker skreddersydd for å være forvirrende, samtidig som de gir en langfinger til elbileiere og de med smart bruk av strøm..

Jeg fant for øvrig ut hva som var 'galt' med den såkalte Glitre-modellen. Problemet med den var i følge NVE at de økonomiske insentivene for å endre forbruket sitt ble for svake. Alternativt så blir vi pisket mye hardere med kapasitetsledd-modellen om vi ikke 'endrer oppførsel'.

Selv tror jeg det faktum at Glitre-modellen er betraktelig enklere å forstå vil gjøre det mye lettere å folk flest til å faktisk gjøre noe. Altså vil summen bli bedre selv om modellen isolert sett kan virke svakere.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Sitat fra: Svein_H på lørdag 18. desember 2021, klokken 15:47
Da var omsider de nye prisene fra min netteier klare. Ingen indikasjoner på at de vil utsette overgangen, så her blir det litt tallknusing i helga. Noen her inne som har eller vet om en Excel-mal som kan brukes for å beregne ny nettleie basert på historiske data for sammenligning? Kan selvfølgelig lage den selv, men det er litt bortkastet å måtte finne opp hjulet på nytt. ;)
Lykke til med det! Sliter selv merker jeg, har funnet månedsmaks så langt men mine excel-skills er helt klart for svake til annet enn å få omtrentelige verdier. Og de sier at Elvia tar feil når de melder at jeg vil få NOK90/mnd mer i nettleie. Vi snakker heller 2-300 mer i måneden om jeg ikke gjør noe.

Siden jeg sliter med excel vurderer jeg å hente filene i csv-format og se om jeg kan behandle dem med et script. Er litt sterkere der føler jeg..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ruslebiff

Sitat fra: Svein_H på lørdag 18. desember 2021, klokken 15:47
Da var omsider de nye prisene fra min netteier klare. Ingen indikasjoner på at de vil utsette overgangen, så her blir det litt tallknusing i helga. Noen her inne som har eller vet om en Excel-mal som kan brukes for å beregne ny nettleie basert på historiske data for sammenligning? Kan selvfølgelig lage den selv, men det er litt bortkastet å måtte finne opp hjulet på nytt. ;)

Lagde et pythonscript for det, kan sikkert deles hvis interesse.

Svein_H

Sitat fra: ruslebiff på lørdag 18. desember 2021, klokken 21:34
Lagde et pythonscript for det, kan sikkert deles hvis interesse.
Jeg sier takk for det, men nå er jeg igrunn i mål med regnearket mitt, så jeg klarer meg, men andre har kanskje interesse av det.  :+1:
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Fastlane83

Mange som ikke har satt seg inn i dette tror at siden det har kommet støtteordning, så blir ikke strømregningen noe problem. Lurer på hva som skjer i januar når de første strømregningene for desember kommer og folk ser hvor lite staten bidrar med...For regningene for oss i Sør-Norge kommer til å bli ekstremt høye, selv med støtte. I tillegg kommer de som har hytter og bedrifter som ikke får noe. Jeg frykter dette kommer til å gå skikkelig galt for Norge hvis dette fortsetter
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

filtvet

I sum er vi nå oppe i vel 5,- kr kw i sør-norge nå. Sykt, men nå lønner det seg sikkert å selge enda mer til våre venner i eu?

https://e24.no/privatoekonomi/i/Qy3jMx/ny-stroemprisrekord-i-soer-norge-mandag

Fortsetter dette kommer vel folk til å få en ekstra strømregning på 10-30.000 pr mnd i vinter. Depresjonen er nok rett rundt hjørnet. Folk må prioritere mat, bolig og strøm.


THE

Spørs om ikke regjeringen må sette inn forsvaret til å bevokte anleggene i Suldal som mater eksportkabelen til England for å forhindre sabotasjeaksjoner.

Vedum må nok ha væpna livvakt etter hvert også når han hver dag står med det breieste gliset på TV og forteller hvor mye staten skal dekke av strømregningen til "vanlige folk", samtidig som han regner fortjenesten fra det de samme folkene betaler inn som ekstra skatter og avgifter til staten pga. strømprisene i antall milliarder. Dette tror jeg faktisk kan bli første gang at nordmenn vil bruke franske metoder til å fortelle at de ikke godtar det myndighetene driver med. Kombinasjonen av covid-restriksjoner, økte renter, generell prisstigning, skatteskjerpelser, enormt høye strømregninger og sannsynligvis en sterk oppfordring fra myndighetene om å vise moderasjon ved lønnsforhandlinger til våren kan bli spennende.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

_OE_

I dag kl 18-19...spot pris kr 4.59...+ moms kr 1.15 .. + ca kr  0.05  så i sørnorge blir prisen kr 5.79...samme pris i Tromsø spotpris kr 0.738 + moms kr 0..dvs strømmen koster 0.738 ....wow momsen i sørnorge er høyere enn totalprisen i Tromsø...heldige vi

@FTS@

arthur

Sitat fra: filtvet på mandag 20. desember 2021, klokken 07:41
I sum er vi nå oppe i vel 5,- kr kw i sør-norge nå. Sykt, men nå lønner det seg sikkert å selge enda mer til våre venner i eu?

https://e24.no/privatoekonomi/i/Qy3jMx/ny-stroemprisrekord-i-soer-norge-mandag

Fortsetter dette kommer vel folk til å få en ekstra strømregning på 10-30.000 pr mnd i vinter. Depresjonen er nok rett rundt hjørnet. Folk må prioritere mat, bolig og strøm.

Vi importerer også strøm fra dette forferdelig EU om dagen!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Sitat fra: arthur på mandag 20. desember 2021, klokken 08:23
Sitat fra: filtvet på mandag 20. desember 2021, klokken 07:41
I sum er vi nå oppe i vel 5,- kr kw i sør-norge nå. Sykt, men nå lønner det seg sikkert å selge enda mer til våre venner i eu?

https://e24.no/privatoekonomi/i/Qy3jMx/ny-stroemprisrekord-i-soer-norge-mandag

Fortsetter dette kommer vel folk til å få en ekstra strømregning på 10-30.000 pr mnd i vinter. Depresjonen er nok rett rundt hjørnet. Folk må prioritere mat, bolig og strøm.

Vi importerer også strøm fra dette forferdelig EU om dagen!

Ja, det er voldsomt som vi importerer strøm om dagen:
https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#import-og-eksport
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Poenget mitt er at selv i dag importerer vi strøm og i perioder så har vi billig strøm nettopp på grunn av denne importen, eksempelvis:

https://www.nrk.no/norge/vind-i-tyskland-gir-billigere-strom-i-helgen-1.15674829

Fakta er noe dritt å måtte forholde seg til, ser det!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#1018
Lurer på om Høyre og andre slike partier fortsatt tenker at de har gjort en god jobb med tanke på utenlandskabler og andre liberaliserende strøm-avtaler, eller om de tenker at de ikke hadde noen valg siden vi var med i EØS...eller at de skjems som en unge med bæsje på leggen....og hvordan de ville håndtert denne KRISEN. Nå vil jo den lille vedlikeholdsvarmen på hytten suge mer penger enn eneboligen hjemme. En kan jo lure på hvor alt dette vil ende.
Merker forøvrig at jeg synes det er helt feil at jeg som betaler fastpris på 43,5 øre skal få omtrent gratis hus-strøm i desember, mens andre betaler helt vanvittig.

Ser det skal bli kaldt på julaften, og det ser ut som at det blir litt av en julepresang folk får i år.
Edit: ser det blir varmt nede i Europa, så det vil jo hjelpe. Blir og litt mer vind på julaften, så vindmøllene i Tyskland får snurret litt...dersom de selger oss strøm...
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Sitat fra: arthur på mandag 20. desember 2021, klokken 09:06
Poenget mitt er at selv i dag importerer vi strøm og i perioder så har vi billig strøm nettopp på grunn av denne importen, eksempelvis:

https://www.nrk.no/norge/vind-i-tyskland-gir-billigere-strom-i-helgen-1.15674829

Fakta er noe dritt å måtte forholde seg til, ser det!

Tallene i oversikten jeg linket til taler høyt og tydelig for seg selv, så jeg trenger ikke si noe mer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA