Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Kan hende, eller burde egentlig det, men uansett har jeg billig strøm så ikke noe problem. Dog står det nokså klart og tydelig på NVEs hjemmesider;

Hva med kunder som har fastpris?
Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren.


Og det er NVE som skal administrere ordningen og rabatten/fradraget kommer på regningen for nettleie så ikke sikkert dette kan fanges opp?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på lørdag 11. desember 2021, klokken 19:26
Hipp hurra og håper strømmen blir dyr, jo dyrere jo bedre (for meg)!
Du fremstår som en skikkelig sympatisk fyr

TB

#917
I følge teksten er "rabatten/fradraget basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren."

De som har lav fastprisavtale vil komme godt ut av det.
De som har en av disse "makspris" avtalene som var omtalt i media, de viste seg være svært dyre - de vil komme dårlig ut.

Fordel er at det blir enklere å administrere ordningen.

Mye av problemstillingen med pris på strøm er at det ikke er (for de fleste) mulig å vite hva en skal betale før regningen kommer. Med at det kommer ny nettleie fra nyttår blir det mer komplisert. Og med denne rabatten vil det bli mer komplisert.

Jeg har selv benyttet Tibber en tid, og flere selskaper kommer nok med tilsvarende tjenester. Men, ikke alle ønsker å se på en app hvor mye strøm det er estimert de kommer til å benytte i løpet av måneden.

Mange fyrer med ved i stedet for strøm nå. Kostnad på veden er kjent når avtale om kjøp inngås, før den er levert. Er det for høy pris kan en velge annen leverandør. Kan enkelt se hvor mye ved som er igjen av det som er innkjøpt, og kan bestemme hvor mye ved som skal brukes.

Står mye i avisene om folk som ikke tørr å bruke strøm, ikke har på lys, bruker camping sett for å lage middag osv. Om en alt har kjøpt inn gassen, så kan den jo brukes. Men, neppe så mye spare på gass i små bokser.

Fordelen er at kostnaden er kjent, strømregningen er mer "magisk".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Hvis man kjøpte strømmen på forhånd slik man jo gjør ved kjøp av ved så ville prisen ha vært kjent. At bare et veldig lite mindretall gjør det her i landet forundrer meg. I de andre nordiske landene er dette ganske vanlig. Det samme gjelder å binde renten på et boliglån som er heller uvanlig her i landet, trolig fordi man vanligvis må betale litt mer for å sikre renten i et, tre, fem, ti eller sågar tyve år enn hva spot prisen er. Skal bli "interessant" å se hva folk mener den dagen renten faktisk går opp! Har jeg noen gang bundet renten? Ja, både på lån og ved plassering av penger!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. desember 2021, klokken 13:08
Sitat fra: arthur på lørdag 11. desember 2021, klokken 19:26
Hipp hurra og håper strømmen blir dyr, jo dyrere jo bedre (for meg)!
Du fremstår som en skikkelig sympatisk fyr

Smil litt da, var ment ironisk for dette er egentlig for dumt, men slik er det åpenbart:

Så hvordan slår det ut for dem som har avtale om fastpris?

– Ja, det er jeg spent på. Det vil være en hyggelig overraskelse om jeg får fratrekk fra min allerede lave fastpris på 40 øre. I så fall får jeg jo nesten gratis strøm om prisen går opp i 150 øre. Men det har jeg vondt for å tro, sier Lilleholt.

Men slik er det, bekrefter NVEs kommunikasjonsdirektør Kristian Løksa.

– Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren. Det gjelder også for kunder som har fastprisavtale. Hvis strømprisen blir høy nok, kan det bety at noen får gratis strøm, sier Løksa.

Det er nettleverandørene som skal stå for tilbakebetalingen til husholdningene. De har oversikt over forbruket på hver enkelt måler i husstandene, men ikke hvilke avtaler hver enkelt har med strømleverandøren.


Vel, vi får se.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ovev

His strømprisen blir høg nok må nettleverandør da måtte betale kunden siden tilbakebetalingsbeløpet blir høgere enn nettleien. Jeg prøvde kjapt å regne på det for eget forbruk og fant ut at med en strømpris på 200 øre blir tilbakebetalingsbeløpet omtrent lik med nettleien.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

arthur

Ja, men det de gir oss i avslag/rabatt/fratrekk sender de jo bare regning på til staten. Jeg går vel i null totalt sett hvis prisen en enkelt måned ender opp på rundt 230 øre med moms hvilket den jo kan gjøre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JRF

#923
Sitat fra: sjokomelk på fredag 16. juli 2021, klokken 13:16
Du har svart deg selv i spørsmålet ditt. Det er prisene i Europa som bestemmer nå, siden strømleverandørene kan selge strøm fritt på markedet, og da er det markedsprisen som gjelder.
Skjønner ikke hvorfor man ikke kan differensiere prisene på strøm som selges innenlands og den som eksporteres? Det er jo ikke slik at en vanlig forbruker har en eksportkabel i bakgården som h*n kan selge billig strøm til utlandet med...
Bare å sette strømprisen innenlands omtrent på det den gjennomsnittlige produksjonsprisen på vannkraften er. Som vel var rundt 15 øre eller noe slik.

JRF

Sitat fra: goggo på lørdag 11. desember 2021, klokken 18:20
Jo det ser ut som det er slik som jeg listet opp i min post lengre opp her, jeg fant denne linken nå.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/

Bla.a. så står det dette :)

Hva med kunder som har fastpris?
Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren.


mvh
Hugo
Hmmm. Så da er det bare for de med billig fastpris avtale å legge opp større inntakssikring og "eksportkabler" til resten av nabolaget da... Bli strømbaron på svartmarkedet...

stefse

Sitat fra: JRF på mandag 13. desember 2021, klokken 05:32
Sitat fra: sjokomelk på fredag 16. juli 2021, klokken 13:16
Du har svart deg selv i spørsmålet ditt. Det er prisene i Europa som bestemmer nå, siden strømleverandørene kan selge strøm fritt på markedet, og da er det markedsprisen som gjelder.
Skjønner ikke hvorfor man ikke kan differensiere prisene på strøm som selges innenlands og den som eksporteres? Det er jo ikke slik at en vanlig forbruker har en eksportkabel i bakgården som h*n kan selge billig strøm til utlandet med...
Bare å sette strømprisen innenlands omtrent på det den gjennomsnittlige produksjonsprisen på vannkraften er. Som vel var rundt 15 øre eller noe slik.
"Bare å sette prisen", ja det er vel derfor vi har ACER og de andre molboavtalene da, slik at vi ikke har lov til det.
Folket tror jeg dog er rede for å face unionen over dette spørsmålet. Men ikke politikerne selvsagt, så de vil holde på en stund med diverse virkemidler for å lære opp folk i at vi skal godta det.
Imidlertid tror jeg det bare for dem og byråkratiet å bite i gresset, og begynne å se på konsekvensene av et avtalebrudd, få oversikt over hvilke næringer som blir rammet. Det er disse som trenger de kortsiktige kompensasjonsordningene når unionen skal straffe Norge for ikke å belaste innbyggerne samme strømpris som resten av Europa.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øystein16

#926
Sitat fra: arthur på søndag 12. desember 2021, klokken 21:52
Ja, men det de gir oss i avslag/rabatt/fratrekk sender de jo bare regning på til staten. Jeg går vel i null totalt sett hvis prisen en enkelt måned ender opp på rundt 230 øre med moms hvilket den jo kan gjøre?
Poenget med at tiltaket for fastpriskundar er sjølsagt at prisforskjellen skal haldast likt.

Her er ordlyden eg frå LYSE i dag:

Fratrekk på regningen, også til fastpriskunder

Mange har den siste tiden lurt på hva regjeringens støtteordning på strøm kom til å bli. Når er den endelig klar, og det er en glede å fortelle at den kommer alle strømkunder til gode – inkludert deg med fastpris.

Forslaget er at alle kunder vil få et fratrekk i øre/kWh på regningen som kommer fra netteier. Støtteordningen gjelder forbruket ditt fra desember til mars. Hvor stort dette fratrekket blir, avhenger av hva spotprisen blir, men vi kan forsikre deg om at du får samme fratrekk som alle andre.

arthur

Sitat fra: stefse på mandag 13. desember 2021, klokken 09:27
Sitat fra: JRF på mandag 13. desember 2021, klokken 05:32
Sitat fra: sjokomelk på fredag 16. juli 2021, klokken 13:16
Du har svart deg selv i spørsmålet ditt. Det er prisene i Europa som bestemmer nå, siden strømleverandørene kan selge strøm fritt på markedet, og da er det markedsprisen som gjelder.
Skjønner ikke hvorfor man ikke kan differensiere prisene på strøm som selges innenlands og den som eksporteres? Det er jo ikke slik at en vanlig forbruker har en eksportkabel i bakgården som h*n kan selge billig strøm til utlandet med...
Bare å sette strømprisen innenlands omtrent på det den gjennomsnittlige produksjonsprisen på vannkraften er. Som vel var rundt 15 øre eller noe slik.
"Bare å sette prisen", ja det er vel derfor vi har ACER og de andre molboavtalene da, slik at vi ikke har lov til det.
Folket tror jeg dog er rede for å face unionen over dette spørsmålet. Men ikke politikerne selvsagt, så de vil holde på en stund med diverse virkemidler for å lære opp folk i at vi skal godta det.
Imidlertid tror jeg det bare for dem og byråkratiet å bite i gresset, og begynne å se på konsekvensene av et avtalebrudd, få oversikt over hvilke næringer som blir rammet. Det er disse som trenger de kortsiktige kompensasjonsordningene når unionen skal straffe Norge for ikke å belaste innbyggerne samme strømpris som resten av Europa.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rEeR3K/faktiskno-stroemprisen-er-ikke-hoey-paa-grunn-av-acer

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Alle må vel nå ha fått med seg at ACER ikke setter prisen, men den avtalen er med på å gjøre det umulig å hindre at markedsmekanismene løper løpsk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JRF på mandag 13. desember 2021, klokken 05:44
Sitat fra: goggo på lørdag 11. desember 2021, klokken 18:20
Jo det ser ut som det er slik som jeg listet opp i min post lengre opp her, jeg fant denne linken nå.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/

Bla.a. så står det dette :)

Hva med kunder som har fastpris?
Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren.


mvh
Hugo
Hmmm. Så da er det bare for de med billig fastpris avtale å legge opp større inntakssikring og "eksportkabler" til resten av nabolaget da... Bli strømbaron på svartmarkedet...

Fastprisen i huset mitt er 43,5 øre. Kanskje jeg bør kontakte Eeaseyea og spørre om de vil komme og sette opp noen ladestasjoner med betalingsløsning utenfor huset....gjerne og et par skjøteledninger til naboer med strømmåler i mellom... hmmmm...bør gjerne og høre med Hydro Aluminium om de vil sette noen maskiner i hagen min...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA