Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: _OE_ på fredag 10. desember 2021, klokken 09:17
For å styre en existerende VVBereder trenger du en sånn fks...i tillegg en smarthus som fks Homey... dette trenger du en elektriker til å montere....så det blir dyrt i tillegg må det monteres temperaturendringer på berederen som linkes til Homey enheten slik at du har kontroll på minimums temp på varmtvannet (for å unngå legionella bakterier).... så det er ikke enkelt

https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html

@FTS@

Takker!
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Maxwell_400

Sitat fra: mroek på lørdag 11. desember 2021, klokken 12:19

Den Aeotec-switchen du nevner er selvfølgelig fin, men hvis man har f.eks en vanlig bereder på 2 kW, så kan man komme unna med et rimeligere relé, som dette:

https://www.elektroimportoren.no/heatit-zm-single-relay-16a/4512671/Product.html

Jeg har et slikt på min VVB, men foreløpig står det permanent på, har ikke implementert aktiv styring enda.

Hvis man bruker systemet kun for å begrense timesforbruket slik at man unngår å gå over et trinn, så trenger man ikke å tenke på temperaturen i berederen, er min påstand. Det forutsetter selvfølgelig at man ikke ligger langt over det trinnet man prøver å komme under (fordi man da kan ende opp med å ha VVB altfor lenge av om gangen), eller har et ekstraordinært forbruk av varmtvann.

Takker!
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

goggo

Når det gjelder kompensasjonordningen foreslått av regjeringen i dag:

Er det slik at kompensasjonen man får er helt uavhengig av hvilken strømleverandør og strømavtale man har, men bare beregnes ut fra gjennomsnittlig KWh pris over en måned i det prisområdet man er?

Og at det utbetales som et fratrekk på nettleia hos nettselskapet, og ikke som et fratrekk på strømregninga fra strømselskapet?

Og er det slik at hvis man har en gunstig fastprisavtale på strøm så kan man faktisk være så heldig at man i måneder med høy strømpris får en utbetaling fra Jonas som er større enn strømregninga den måneden? :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

Som jeg forstår det så vil "sånne som meg/oss" som har en gunstig avtale om fastpris under 70 øre ikke få noe som helst. Hadde jo for egen del håpet at alle husstander fikk et kronebeløp noe som ville ha vært et incentiv for å bruke minst mulig strøm i motsetning til ordningen de valgte.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

Sitat fra: arthur på lørdag 11. desember 2021, klokken 16:55
Som jeg forstår det så vil "sånne som meg/oss" som har en gunstig avtale om fastpris under 70 øre ikke få noe som helst. Hadde jo for egen del håpet at alle husstander fikk et kronebeløp noe som ville ha vært et incentiv for å bruke minst mulig strøm i motsetning til ordningen de valgte.
Jeg er medlem av en Tibber gruppe på FB og der sies det at man får utbetalingen uavhengig av hvilken strømavtale man har, kun utregnet fra faktisk forbruk og månedens gj.snittlige pris i området.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: goggo på lørdag 11. desember 2021, klokken 17:13
Sitat fra: arthur på lørdag 11. desember 2021, klokken 16:55
Som jeg forstår det så vil "sånne som meg/oss" som har en gunstig avtale om fastpris under 70 øre ikke få noe som helst. Hadde jo for egen del håpet at alle husstander fikk et kronebeløp noe som ville ha vært et incentiv for å bruke minst mulig strøm i motsetning til ordningen de valgte.
Jeg er medlem av en Tibber gruppe på FB og der sies det at man får utbetalingen uavhengig av hvilken strømavtale man har, kun utregnet fra faktisk forbruk og månedens gj.snittlige pris i området.

Da risikerer jo mange med fastpris å få negative regninger, og jo mer de bruker jo mer får de tilbake inntil 5000kWH. Det blir jo litt feil om man faktisk oppmuntrer til å bokstavelig talt fyre for kråka fordi man har en rimelig fastprisavtale på f.eks 30 øre/kWh?

Eksempel: Fastpris 30 øre, snittpris i området 190 øre. Tilbakebetalt 30 øre per kWh. Forbruk 1000kWh gir 300,- i negativ strømregning og forbruk 5000kWh gir 1500,- i negativ regning.

Kan ikke tenke meg at det faktisk fungerer slik...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. desember 2021, klokken 17:42
Sitat fra: goggo på lørdag 11. desember 2021, klokken 17:13
Sitat fra: arthur på lørdag 11. desember 2021, klokken 16:55
Som jeg forstår det så vil "sånne som meg/oss" som har en gunstig avtale om fastpris under 70 øre ikke få noe som helst. Hadde jo for egen del håpet at alle husstander fikk et kronebeløp noe som ville ha vært et incentiv for å bruke minst mulig strøm i motsetning til ordningen de valgte.
Jeg er medlem av en Tibber gruppe på FB og der sies det at man får utbetalingen uavhengig av hvilken strømavtale man har, kun utregnet fra faktisk forbruk og månedens gj.snittlige pris i området.

Da risikerer jo mange med fastpris å få negative regninger, og jo mer de bruker jo mer får de tilbake inntil 5000kWH. Det blir jo litt feil om man faktisk oppmuntrer til å bokstavelig talt fyre for kråka fordi man har en rimelig fastprisavtale på f.eks 30 øre/kWh?

Eksempel: Fastpris 30 øre, snittpris i området 190 øre. Tilbakebetalt 30 øre per kWh. Forbruk 1000kWh gir 300,- i negativ strømregning og forbruk 5000kWh gir 1500,- i negativ regning.

Kan ikke tenke meg at det faktisk fungerer slik...

Jo det ser ut som det er slik som jeg listet opp i min post lengre opp her, jeg fant denne linken nå.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/

Bla.a. så står det dette :)

Hva med kunder som har fastpris?
Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren.
og
Dersom jeg får penger utbetalt, når kommer disse inn på min konto?
Summen vil bli utbetalt rundt samme tidspunkt som forfallsdatoen på fakturen.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Orbit

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. desember 2021, klokken 17:42
Eksempel: Fastpris 30 øre, snittpris i området 190 øre. Tilbakebetalt 30 øre per kWh. Forbruk 1000kWh gir 300,- i negativ strømregning og forbruk 5000kWh gir 1500,- i negativ regning.
Nesten, det blir vel 30 øre/kWh å betale for strømmen, samt energileddet på nettleien (f.eks. 41.70 øre/kWh hos Elvia på dagtid). Dvs en betaler 71.70 øre/kWh i marginalkostnad for ekstra forbruk før refusjon.

Gitt en områdepris på 190 øre/kWh, får en refundert 50% av overskydende over 70 øre/kWh, dvs (190-70)*50% = 60 øre/kWh. Så i dette scenariet lønner deg seg ikke å forbruke ekstra. Men om en har en veldig god fastprisavtale, og områdeprisen går veldig høyt, er det bare å invitere naboene på ladefest.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Hvordan er forskjellen i tap ved lading med lav effekt kontra høy effekt? Feks 11 vs 3 kW. Kan fort bli noe av det når man ganger med 15000 km og kanskje en million biler.

Sitat fra: mroek på lørdag 11. desember 2021, klokken 12:19
Sitat fra: _OE_ på fredag 10. desember 2021, klokken 09:17
For å styre en existerende VVBereder trenger du en sånn fks...i tillegg en smarthus som fks Homey... dette trenger du en elektriker til å montere....så det blir dyrt i tillegg må det monteres temperaturendringer på berederen som linkes til Homey enheten slik at du har kontroll på minimums temp på varmtvannet (for å unngå legionella bakterier).... så det er ikke enkelt


https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html

@FTS@

Jeg mener du ikke trenger kontroll på temperaturen hvis du sørger for å ikke slå av VVB for lenge om gangen. Det er heller ikke slik at legionella umiddelbart popper opp om temperaturen i berederen dropper under nivået der legionella kan leve.

Den Aeotec-switchen du nevner er selvfølgelig fin, men hvis man har f.eks en vanlig bereder på 2 kW, så kan man komme unna med et rimeligere relé, som dette:

https://www.elektroimportoren.no/heatit-zm-single-relay-16a/4512671/Product.html

Jeg har et slikt på min VVB, men foreløpig står det permanent på, har ikke implementert aktiv styring enda.

Hvis man bruker systemet kun for å begrense timesforbruket slik at man unngår å gå over et trinn, så trenger man ikke å tenke på temperaturen i berederen, er min påstand. Det forutsetter selvfølgelig at man ikke ligger langt over det trinnet man prøver å komme under (fordi man da kan ende opp med å ha VVB altfor lenge av om gangen), eller har et ekstraordinært forbruk av varmtvann.
Kjenner jeg er litt skeptisk til høy belastning over tid på den type reléer. Min vvb trekker 3 kW. Dvs. Jeg varmer alt vannet til ca. 50 grader med varmepumpe, og så tar elkolben øvre del til 70 grader. Har ikke hatt tid til å forske noe på det, men hadde vært kjekt med en litt smartere styring av elkolben.

arthur

Ja, ser til min glede at jeg må korrigere min forståelse av ordningen som er innført, heldigvis! Jeg har en fastpris på 45 øre og hvis strø,årisen f.eks blir 150 øre så vil jeg bli kompensert med 50% av forskjellen på 1,50 og 0,70 som blir 0,40 og ende opp med en pris på fem (!) øre!

Hipp hurra og håper strømmen blir dyr, jo dyrere jo bedre (for meg)!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

Rimelig misforstått hvis noen tror at man går glipp av en gevinst eller synes det er uretferdig med litt støtte til en med spotprisavtale ikke må ut med trippel strømregning med 3 kr kwt ( eksempel) gjennom vintermåned.

For min del ville det dreier det seg om ca 15000 + ekstraavgift nettleie 2022 isteden for normale 5-6000 (des/jan/feb).

Her er det snakk om å la familier skal kunne unne seg 19/20 grader i stua i vinter uten å komme i økonomiske vansker. Ikke alle bor i moderne boliger, relativt mildt klima eller har har ekstra kroner å avse hver mnd.

——————
Nei mitt hus er lite men funksjonelt og godt isolert - forbruker normalt ca 700kwt pr mnd sommer og 2000 pr.mnd med +5 ned mot -2.  gammelt trehus er bygget med lokal tømmer og vil kunne stå nye 100 år med ukomplisert vedlikehold.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

#911
Har vært "litt" forskjell fra i fjor til i år, ja...

 [ You are not allowed to view this attachment ]

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

I fjor var desember også 0,-, mens det ligger an til ca. 5800,- nå.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Ja, kunne og nevnt at det er med solceller (ca. 9MWt per år).

stefse

Sitat fra: arthur på lørdag 11. desember 2021, klokken 19:26
Ja, ser til min glede at jeg må korrigere min forståelse av ordningen som er innført, heldigvis! Jeg har en fastpris på 45 øre og hvis strø,årisen f.eks blir 150 øre så vil jeg bli kompensert med 50% av forskjellen på 1,50 og 0,70 som blir 0,40 og ende opp med en pris på fem (!) øre!

Hipp hurra og håper strømmen blir dyr, jo dyrere jo bedre (for meg)!
Det er neppe slik tiltaket er ment å virke, så jeg ville ikke jublet for tidlig. Hvis de finner ut at noen tjener på dette blir det nok raskt rettet opp.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA