Jeg snakket om olja (som var det du først svarte på), men du svarer nå at det ikke er korrekt, med en haug med vannkraftinfo som underlag. At store verdier fra oljeproduksjonen i Norge forsvinner ut av landet er ikke et spørsmål eller en påstand, det er en faktaopplysning.
Ikke lett å forstå hva du faktisk forsøker å få frem, men for å ta olja konkret så eier staten direkte og indirekte mesteparten av oljen og gassen i Norge. I tillegg så har vi en særsskatt på 56% som kommer i tillegg til de 22% skatt på ordinært overskudd. Totalt tar staten dirkete 78% av profitten fra selskaper som produserer olje og gass på norsk sektor. Forøvrig har svært mange utenlandske oljeselskap forlatt norsk sektor. ConocoPillips er vel snart det eneste utenlandske oljeselskapet som fortsatt driver stort alene her til lands.
Vi kan være svært stolte over hvordan Norge har håndtert petroleumsvirksomheten på norsk sokkel.
Mulig du ikke unner utlendinger en eneste kroner av profitten, men med et slikt utgangspunkt hadde vi neppe greid å utvikle petroleumsindustrien overhodet.
Skjønner ikke hva det er du prøver å fortelle eller beskylde meg for her. Du argumenterer for en diskusjon jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg påpekte at vi allerede betaler omtrent det samme som resten av Europa i fossilt drivstoff, og det er særdeles lite støy rundt det. Selv om noen surmuler litt i blant. Og at en det går mye penger fra oljeindustrien i Norge til utlandet. Og at lignende kan skje igjen. Deretter svarte du at det jeg sa ikke var riktig, med referanser til diverse vannkraftrelatert, og påpeker det åpenbare rundt oljeindustrien. Selvfølgelig går store verdier tilbake til staten, via flere ledd av skattlegging, men de største aktørene innen bygging av rigger og plattformer, rederier/riggeiere, boring og nedihullsutstyr, er fortsatt utenlandske. Og store deler av disse kostnadene dekker staten via leterefusjonsordningen, og pengene ender opp i utlandet.
Og for ordens skyld, på operatørsiden er det veldig langt unna å kun være COPNO som er utlendinger, du har også Shell, Vår Energi (Eni), Lundin, Aker BP og Wintershall, som alle er aktive operatører av felt, pluss for eksempel Total, som er store, med sine omtrent 40% av Ekofisk (større enn COPNO), og mange små som er partnere/lisenseiere rundt forbi, men også driver leteboring, PGNiG, DEA, MOL, og sikkert 10-20 andre.
Uansett avsluttet diskusjon i denne tråden for min del, det var bare en påminnelse om at "history repeats"...