Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

Hvis dere vil være solidariske er det vel bare å begynne med seg selv. Reis til utlandet og del ut penger til strømregningen. Sett opp månedlige lønnstrekk. Spar alt du kan av kilowattimer, lev kaldt og mørkt slik at utlendinger får kjøpe strømmen istedet. Selg hus og hjem og flytt til små leiligheter og hybel. Flytt helst til varmere land for å minke ditt energiavtrykk. Hvorfor skal du være nødt til å bo ved polarsirkelen, og kaste vekk klodens energi på den måten? 
Når du har gjort dette, kan du som et godt eksempel fortelle oss andre hva vi skal gjøre.

Jeg vil legge til at penger har ingen verdi i seg selv, det er måten du bruker dem på som avgjør livskvaliteten din.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

eisa01

#856
Sitat fra: arthur på onsdag 08. desember 2021, klokken 11:46
Har nå fått en mail fra Elvia med beskjed om at; For kunder med din type forbruk viser våre beregninger at nettleien kan øke med 95 kroner i måneden.

Huffda, dette var ille. Vel, per i dag har jeg brukt strøm når det har passet meg best uten å ta hensyn det være seg tidspunkt, dag eller mengde (samtidig). Tror faktisk at jeg skal klare å gjøre noen små justeringer som betyr at merkostnaden blir borte!
Hvilket forbruk har du?

Vet at 0-8000 kWh, og 8000-20000 har blitt sendt +25 kr/mnd

Utrolig lite opplysende når de vet vår historiske månedsmaks, og kunne sendt hva det faktisk har å si med vårt forbruksmønster

filtvet

Sitat fra: arthur på onsdag 08. desember 2021, klokken 13:49
Uten disse forferdelige utlendingene så hadde vi ikke hatt noen oljeindustri, oljefond eller en velferd som stort sett alle andre misunner oss. Hvor mange andre land har et par millioner på bok per innbygger i alle aldre?

Jada, vi har så mange milllloner på bok, allikevel må vi øke skattene og strømprisene. Samtidig må vi redusere pensjonene.

geear

Sitat fra: Tellus på onsdag 08. desember 2021, klokken 13:42
Sitat fra: geear på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:11

Jeg snakket om olja (som var det du først svarte på), men du svarer nå at det ikke er korrekt, med en haug med vannkraftinfo som underlag. At store verdier fra oljeproduksjonen i Norge forsvinner ut av landet er ikke et spørsmål eller en påstand, det er en faktaopplysning.

Ikke lett å forstå hva du faktisk forsøker å få frem, men for å ta olja konkret så eier staten direkte og indirekte mesteparten av oljen og gassen i Norge. I tillegg så har vi en særsskatt på 56% som kommer i tillegg til de 22% skatt på ordinært overskudd. Totalt tar staten dirkete 78% av profitten fra selskaper som produserer olje og gass på norsk sektor. Forøvrig har svært mange utenlandske oljeselskap forlatt norsk sektor. ConocoPillips er vel snart det eneste utenlandske oljeselskapet som fortsatt driver stort alene her til lands.
Vi kan være svært stolte over hvordan Norge har håndtert petroleumsvirksomheten på norsk sokkel.
Mulig du ikke unner utlendinger en eneste kroner av profitten, men med et slikt utgangspunkt hadde vi neppe greid å utvikle petroleumsindustrien overhodet.
Skjønner ikke hva det er du prøver å fortelle eller beskylde meg for her. Du argumenterer for en diskusjon jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg påpekte at vi allerede betaler omtrent det samme som resten av Europa i fossilt drivstoff, og det er særdeles lite støy rundt det. Selv om noen surmuler litt i blant. Og at en det går mye penger fra oljeindustrien i Norge til utlandet. Og at lignende kan skje igjen. Deretter svarte du at det jeg sa ikke var riktig, med referanser til diverse vannkraftrelatert, og påpeker det åpenbare rundt oljeindustrien. Selvfølgelig går store verdier tilbake til staten, via flere ledd av skattlegging, men de største aktørene innen bygging av rigger og plattformer, rederier/riggeiere, boring og nedihullsutstyr, er fortsatt utenlandske. Og store deler av disse kostnadene dekker staten via leterefusjonsordningen, og pengene ender opp i utlandet.

Og for ordens skyld, på operatørsiden er det veldig langt unna å kun være COPNO som er utlendinger, du har også Shell, Vår Energi (Eni), Lundin, Aker BP og Wintershall, som alle er aktive operatører av felt, pluss for eksempel Total, som er store, med sine omtrent 40% av Ekofisk (større enn COPNO), og mange små som er partnere/lisenseiere rundt forbi, men også driver leteboring, PGNiG, DEA, MOL, og sikkert 10-20 andre.

Uansett avsluttet diskusjon i denne tråden for min del, det var bare en påminnelse om at "history repeats"...

Strøm Tycoon

Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 08. desember 2021, klokken 11:23
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:36
Hele opplegget har en stygg bismak, det er ikke mulig å "flytte" forbruket fra når du trenger strøm til når du ikke behøver den. Et eksempel er å bruke huset som "batteri" dvs. å legge på +5 grader oppvarming på natta for å ha noe å gå på om dagen i motsetning til gamle dager da en senket temperaturen med 5 grader på natta for å spare strøm.



Blir vel et godt marked for boligbatterier fremover, altså batteripakker tilsvarende elbilens, men for montering innomhus.
Laderen trenger naturligvis software og nettilgang for å oppdage lavpris-periodene og unngå toppene.
Men hva skjer når flere og flere tar i bruk automatiserte løsninger som alle forsøker å finne de rimelige ladetidspunktene? Da oppstår ny rushtidsproblematikk...?

Leste for et par år siden tror jeg at prisene for selve batteribanken innomhus begynte på drøye 50.000,- men det var sikkert bøttekottversjonen. En bolig får fort behov for flere ganger dette når de først skal investere.
Men hvem som har råd til sånne løsninger fremover? Tvangsauksjonene begynner nok snart.

Modellen som Ford kommer med, hvor bilen kan være batteriet, slår meg som lagt mer attraktiv da man sparer vesentlige ekstrakostnader, og man kan attpåtil ta meg seg batteriet på hytta om så var.

Øyvind.h

Var inne på tanken å kjøre varmepumpen fra Ioniqen på dagtid, men med tap i omformer og slitasje på batteri gadd jeg aldri teste det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. desember 2021, klokken 17:39
Var inne på tanken å kjøre varmepumpen fra Ioniqen på dagtid, men med tap i omformer og slitasje på batteri gadd jeg aldri teste det.

Må nesten være litt mer permanent for at det skal være verdt bryet.

daktari

Sånn det virker for meg er ny nettleie i hovedsak en ekstraskatt som for oss vil koste ca 2400,- i året - hvis jeg skrur ned elbilladeren til 20A. Jeg håper virkelig nettselskapene bruker de pengene til pr ruste opp nettet skikkelig...

For det har de åpenbart ikke gjort, men derimot gitt store utbytter til stat og kommune som eier dem. Det sitter en grisk eier på andre siden av bordet.

Økningen på nettleien er såpass liten at jeg kan ikke regne hjem å bytte en eneste termostat for gulvvarme en gang. Beste fall 2 panelovner men uklart om Tibber faktisk kan styre dem knyttet til totalforbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tellus

I prinsippet så forstår jeg denne effekttariffen, men slik selve implementasjonen blir kan jeg ikke se at den vil fungere veldig godt. Hvis du tidlig i måneden sprenger din tariff (f.eks. du passerer 10kWh en time) har du ikke lengre noe insentiv for å spare effekt resten av måneden.

Det vil vært langt mer formålstjenlig å redusert måleperioden fra en måned til en uke eller kanskje til og med et døgn. Da ville man langt oftere fått en sjanse til å bidra både til glede for lommeboken og for å jevne ut effektuttaket.

Jeg får en følelse at målemetoden som nå implementeres kun vil resultere i høyere inntekter for nettleverandørene og ikke en glatting av effektuttaket.

Counterpointer


Counterpointer

Sitat fra: Tellus på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:19
Jeg får en følelse at målemetoden som nå implementeres kun vil resultere i høyere inntekter for nettleverandørene og ikke en glatting av effektuttaket.
Nå kommer nettavgiftspolitiet til å arrestere deg Det skal være samme totalkostnad sier de.

Jeg tror i praksis at du har rett i både virkning (manglende) og antagelig også resultatet. Tror ikke det vil være lett å se en økning som kan maskeres av andre forhold. Men gigantisk kan ikke økningen bli, det vil hvertfall bidra til mer «bråk».

Orbit

#867
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:20
Sitat fra: arthur på torsdag 09. desember 2021, klokken 08:45
Sitat fra: daktari på onsdag 08. desember 2021, klokken 23:27
Jeg håper virkelig nettselskapene bruker de pengene til pr ruste opp nettet skikkelig...

Omtrent 140.000.000!

https://www.energinorge.no/fagomrader/stromnett/nyheter/2016/skal-investere-140-milliarder-i-stromnettet/
Ojsann 56kr pr husstand (2,5 mil husstander), da blir det nok orden på sakene

Det mangler noen nuller i beløpet over, 140 milliarder er 140.000.000.000 kroner. Det blir omkring 50000 per husstand.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mroek

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:25
Sitat fra: Tellus på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:19
Jeg får en følelse at målemetoden som nå implementeres kun vil resultere i høyere inntekter for nettleverandørene og ikke en glatting av effektuttaket.
Nå kommer nettavgiftspolitiet til å arrestere deg Det skal være samme totalkostnad sier de.

Nei. Nettselskapene har jo fått lov til å øke nettleieinntektene sine med 12% (mener jeg det var), og det betyr jo at kundene i snitt må betale 12% mer. Noen vil sikkert betale mindre enn før, men da er det andre som vil betale mer.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

daktari

Sitat fra: Tellus på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:19
I prinsippet så forstår jeg denne effekttariffen, men slik selve implementasjonen blir kan jeg ikke se at den vil fungere veldig godt. Hvis du tidlig i måneden sprenger din tariff (f.eks. du passerer 10kWh en time) har du ikke lengre noe insentiv for å spare effekt resten av måneden.

Det vil vært langt mer formålstjenlig å redusert måleperioden fra en måned til en uke eller kanskje til og med et døgn. Da ville man langt oftere fått en sjanse til å bidra både til glede for lommeboken og for å jevne ut effektuttaket.

Jeg får en følelse at målemetoden som nå implementeres kun vil resultere i høyere inntekter for nettleverandørene og ikke en glatting av effektuttaket.
Enig, ren prisøkning som er kamuflert som "spre forbruket". Men siden 3lvia sier lan skal være våken når el brukes kan vi ikke flytte vaskemaskin/oppvaskmaskin, bytte varmtvannsbereder til en smartversjon koster kanskje 10-15.000,-, solceller er altfor dyrt (og lav inntjening for oss).

Så vi kjører på med gassvarme, alle med vedovn i nærområdet har rykende piper (partikler i lokalmiljøet...)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA