Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Maxwell_400

Så sånn virker den nye modellen for nettleie:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/slik-beregnes-din-nye-nettleie/74833811

dyrere for de fleste billigere for noen få.

Hele opplegget har en stygg bismak, det er ikke mulig å "flytte" forbruket fra når du trenger strøm til når du ikke behøver den. Et eksempel er å bruke huset som "batteri" dvs. å legge på +5 grader oppvarming på natta for å ha noe å gå på om dagen i motsetning til gamle dager da en senket temperaturen med 5 grader på natta for å spare strøm.

Utfallet av å endre til denne strategien er at totalforbruket vil gå opp, å jevne ut forbruket vil alltid ha en kostnad i form av økt total forbruk.

Et annet eksempel er elbilen, den lader med 95% effektivitet og fast forbruk på 400W.

Lader jeg med 2kW er totaleffektiviteten 76%, lader jeg med 7kW er effektiviteten 89%. Dvs. å skru ned effekten øker totalforbruket.

Timemaks er genialt, tar du dusjing om morgenen vil varmtvannsberederen bruke akkurat litt mere enn en time for å varme opp vannet igjen. Et pluss er at timesmaks gjelder for neste måned og siden spot prisen er så stabil så kan du bruke den verdien for å legge opp strategien for neste måned.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

THE


Sitat fra: THE på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:43
Hvis vi spoler ca. 10 år tilbake og ser på hva spådommen om energipriser, og mulige løsninger var den gang, så kan vi si at nordmenn har vondt for å lære.... https://www.aftenposten.no/norge/i/Bll0w/vi-bruker-naer-dobbelt-saa-mye-stroem-som-svenskene

Det at vi får europeiske priser på strøm bør ikke komme som noen overraskelse på folk. Det at vi har hatt 10-15 år på å forberede oss på det mtp. enøk, omlegging av eget strømforbruk osv. uten å ta grep forteller vel heller at nordmenn nekter å innse realiteten og regner med at ting ordner seg likevel.

På kort sikt vil strømprisene skape store problemer for mange husholdninger og mindre bedrifter. På lengre sikt vil vi nok se økt fokus på energiøkonomisering, alternative oppvarmingskilder, satsing på solenergi på private- og næringsbygg osv. Tidligere har det ikke lønt seg å investere for å redusere strømforbruk i Norge pga. de lave strømprisene vi stort sett alltid har. Prisene vi ser nå gjør det mye mer attraktivt å investere i etterisolering, varmepumper, solceller, smarthusstyring osv. Folk vil nok etterspørre mer energieffektive løsninger fremover selv om strømprisene kommer ned på mer normale nivåer igjen også. Kanskje denne "strømkrisen" er det som skal til for at vi nordmenn skal begynne å tenke mer på hvordan vi bruker energi?



Sitat fra: filtvet på tirsdag 07. desember 2021, klokken 15:18
Ja, idiotene i troms og finnmark må snarest installere solcelleanlegg i vinter. Det er jo om sommeren man trenger energi mest ikke sant?

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. desember 2021, klokken 16:45
Så solceller og isolering skal redde folk Finnmark og Troms, indre Trøndelag og bygdene i innlandet. Nettopp ja...

En kan ikke bare tåle å en dag plutselig få beskjed om at huset du bor i, landsdelen du bor i, er blitt ubeboelig, fordi det er noen andre som trenger kraften din. En har som menneske, selv i verdens rikeste land, noen rettigheter.

Nå har ikke jeg sagt at noe som helst skal redde noen som helst. Selv bor jeg i en trang vestlandsdal der sola er borte fra hustaket mitt fra ca. 10 oktober til 10. mars, så det er tvilsomt om solceller på taket er den beste løsningen hos meg også. Hvis/når jeg må bytte tak vil jeg nok likevel vurdere nøye om jeg skal legge solcelletak.
Jeg har tenkt energisparing når jeg har renovert og gjort nødvendig vedlikehold på huset som er bygd tidlig på 70-tallet. Vinduer og dører måtte byttes da jeg kjøpte, og jeg tok valg som var både økonomisk gunstig og energisparende den gangen. I forbindelse med en fasadeendring måtte jeg bytte kledning på en vegg, og valgte samtidig å etterisolere og vindtette den veggen da ekstrakostnaden var liten når jobben uansett måtte gjøres. I sommer måtte jeg bytte kledning på en ny yttervegg pga. at en del av kledningen begynte å bli veldig dårlig. Etterisolerte og vindtettet denne veggen veldig godt da vinden ofte står rett på og stue med åpen himling og takhøyde på max. 4,5 meter ligger på innsiden av veggen. Byttet samtidig ut den 14 år gamle varmepumpa med ei ny, større og mye mer effektiv varmepumpe samtidig.

Samtidig fyrer jeg mye med ved nå pga. de høye strømprisene. Selv om veden må kjøpes er det rimeligere enn å fyre med varmepumpe på de kaldeste dagene med høye timespriser på strøm. De rommene i huset som ikke brukes har jeg redusert eller slått av oppvarming. Varmer uansett opp disse rommene for å unngå kondens/skade når strømprisene er litt mindre svindyre. Varmtvannsbereder slås også av på de dyreste timene for å spare noen kroner på strømregninga.

Poenget mitt er at det har vært snakk om at strøm/energiprisene kommer til å stige i mange år allerede. Når det uansett skal gjøres oppgraderinger på hus, hytte, leilighetsbygg, forretningsbygg osv. så må eier/byggherre nå tenke mer energisparing. Med denne (kraftige) advarselen vi har fått nå i høst/vinter om hva som kan skje når energi er ei vanlig handelsvare styrt av tilbud/etterspørsel så vil energieffektive løsninger kanskje bli høyere prioritert i stedet for lavest mulig byggekostnad.

De samme regnestykkene vil jeg nok også gjøre når bilen skal byttes ut. Effektive elbiler med lavt forbruk blir mer  attraktive enn biler med høyt forbruk. Dette vil f.eks. gjøre at Tesla vil bli litt mindre aktuelle pga. standby-forbruket som er skyhøyt sammenlignet med alle andre biler. Det er i alle fall et poeng som blir viktig i det totale energiregnskapet.

Og så er det slik at etterisolering, varmepumper, bytte til bedre vinduer er tiltak som vil hjelpe betydelig på strømforbruk der det er veldig kaldt (Indre Finnmark, Innlandet, fjellområder). Poenget er at man må vurdere tiltak som er økonomisk forsvarlige i hvert enkelt tilfelle. Et stort problem er at alle disse tiltakene er dyre i seg selv, og det vil nok sikkert ikke lønne seg å gjennomføre de fleste av dem uten at andre nødvendige vedlikeholdsoppgaver gjør det naturlig. For de aller fleste av oss må også disse tiltakene finansieres med lånte penger, noe som også gjør det mer komplisert og mindre interessant å gjennomføre.

Jeg mener uansett at denne krisen vil få oss til å tenke mer på energiregnskap når større jobber skal utføres. Vi ser det allerede i staten dere energiregnskap skal vektlegges i anbudsfasen. For noen få år siden var det ikke engang nevnt i konkurransegrunnlagene ved utlysning.

Ingenting av dette vil uansett hjelpe verken på strømpriser eller strømregninger for "folk flest" de nærmeste årene. Politikerne må nok gjøre grep som hjelper på disse akutte problemene. Når AP og SP rister på hodet og sier at de ikke vil gjøre noe før til våren så er det helt forståelig at folk reagerer. På de dyreste dagene tar staten inn ca. 1 kr /kWh i mva. på strøm og nettleie. Like mye som folk har vært vant til å betale for strøm inkl. nettleie og mva. tidligere. Det blir da veldig arrogant av politikerne å si at de ikke ser på høye strømpriser som et problem.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

filtvet

Jeg byttet ut et vindu da det gamle var punktert. Det ene vinduet kostet ca 5500,- + vindusbeslag etc. totalt 6000,- + jobb. Hvor mange som sliter med strømprisen har råd til å bytte ut 8 vinduer i et hus?

geear

Sitat fra: Tellus på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:12
Sitat fra: geear på tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:50
Sitat fra: Tellus på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:26
Mesteparten av avkastningen fra oljeformuen og vannkraft formuen går til staten. Resten deles mellom andre aktører (deriblant noen heldig kraftkommuner).
Oljeformuen, ja, men avkastningen derfra er jo resultatet av hvordan vi har valgt å forvalte formuen som Norge sitter igjen med etter at alle andre har fått sitt. Det er enorme mengder penger som går ut av landet på et mye tidligere stadie.


At enorme verdier forsvinner ut av landet blir ikke mer korrekt av at man gjentar det.
Sitat
Norske kommuner og fylker har store verdier investert i kraftbransjen. Kommuner, fylkeskommuner og staten eier samlet sett om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet.

Og om ikke dette var nok:
SitatEt særpreg ved den norske vannkraftsektoren har vært hjemfallsvilkår for konsesjoner gitt til private etter 1917. Hjemfall innebærer at staten vederlagsfritt overtar vannfall og produksjonsutstyr ved konsesjonstidens utløp.

Kilde:
https://energifaktanorge.no/om-energisektoren/eierskap-i-kraftsektoren/

På toppen av at norske aktører og staten eier neste all vannkraftproduksjon i Norge gjelder det særskattsordninger.
Jeg snakket om olja (som var det du først svarte på), men du svarer nå at det ikke er korrekt, med en haug med vannkraftinfo som underlag. At store verdier fra oljeproduksjonen i Norge forsvinner ut av landet er ikke et spørsmål eller en påstand, det er en faktaopplysning.

02jan

At strømprisene skal opp på europanivå, uten at innbygger skal ha noe mening rundt dette, er det meningsløst av meg å vise til en nettside hvor det er mulig å se på statistikk på priser fordelt på land.

https://no.globalpetrolprices.com/electricity_prices/

Slik jeg forstår det som i flere år er varslet , så er det land som Danmark og Tyskland som vil vise prisnivå.


* hvis jeg ser på Naturgass prisene , er disse historisk vesentlig laver pr.kw , må innrømme at jeg har misforstått/er idiot ,som trodde det var strøm som skulle varme opp bolig.





Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

stefse

Sitat fra: 02jan på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:21
* hvis jeg ser på Naturgass prisene , er disse historisk vesentlig laver pr.kw , må innrømme at jeg har misforstått/er idiot ,som trodde det var strøm som skulle varme opp bolig.
Ja velkommen til det grønne skiftet folkens. Det er det som var poenget i mitt forrige innlegg, at oppvarming/matlaging med gass er vesentlig billigere enn strøm i Europa. Det blir dette som blir resultatet med disse NYE prisene i Norge også, altså et skifte over til ved og gass. I dag observerte jeg også en gjeng luringer på nettet som driver å kjøper opp dieselaggregat. Helt klart spekulasjon for å unngå idiot-tariffene på nettleie som selvsagt skal innføres okke som, samt kjøre på med diesel i de dyreste timene.

Totalt skivebom å innføre politikk beregnet på andre land, med en helt annen infrastruktur i sitt eget land. Det er ikke bare å blåkopiere ordrer fra Brussel som ikke engang passer med forholdene, og det er på tide at noen gir stortinget en tydelig beskjed om det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:36
Hele opplegget har en stygg bismak, det er ikke mulig å "flytte" forbruket fra når du trenger strøm til når du ikke behøver den. Et eksempel er å bruke huset som "batteri" dvs. å legge på +5 grader oppvarming på natta for å ha noe å gå på om dagen i motsetning til gamle dager da en senket temperaturen med 5 grader på natta for å spare strøm.



Blir vel et godt marked for boligbatterier fremover, altså batteripakker tilsvarende elbilens, men for montering innomhus.
Laderen trenger naturligvis software og nettilgang for å oppdage lavpris-periodene og unngå toppene.
Men hva skjer når flere og flere tar i bruk automatiserte løsninger som alle forsøker å finne de rimelige ladetidspunktene? Da oppstår ny rushtidsproblematikk...?

Leste for et par år siden tror jeg at prisene for selve batteribanken innomhus begynte på drøye 50.000,- men det var sikkert bøttekottversjonen. En bolig får fort behov for flere ganger dette når de først skal investere.
Men hvem som har råd til sånne løsninger fremover? Tvangsauksjonene begynner nok snart.

Øyvind.h

Batterier er fortsatt dyre, men de med vannbåren varme bør jo se på solfanger-løsninger. Store vanntanker i slike systemer er jo faktisk er relativt brukbar "batteribank" som kan fylles med sol når det er mulig, eller med strøm på natten når det er billig.

Tykke betonggulv med varmekabler har også evnen til å magasinere varme, så en kan slå dem av på dagen, la dem bli kaldere ut over kvelden og fyre dem i gang på natten slik at varmen bygger seg opp igjen til morgenen. Avhengig av tykkelse på betong/treghet i gulvet.

Ettersom vi uansett skal bytte VVB har jeg sett litt på om 300 liter kunne vært et alternativ, hvor vi da har større buffer for å kun la VVB jobbe på natten. Alternativt 200 liter med høyere temperatur slik at vi kan utnytte hele lavpris-perioden. Men nå klarer vi ytterst sjeldent tømme 200 liter i løpet av en dag, og utfra effektovervåkning virker det som vi klarer ta unna oppvarming innenfor den billige perioden uansett med dagens tank. Skulle gjerne hatt en nyere bedre isolert bereder, så det blir nok bytte i vinter. Men da til en ny 200 liter med litt høyere makstemp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 08. desember 2021, klokken 11:23
Leste for et par år siden tror jeg at prisene for selve batteribanken innomhus begynte på drøye 50.000,- men det var sikkert bøttekottversjonen. En bolig får fort behov for flere ganger dette når de først skal investere.

Jeg tror ikke du trenger så altfor mange kWh kapasitet på et slikt batteri. Man kan klare seg med nøktern kapasitet hvis man i tillegg klarer (og er villig til) å kontrollere forbruket litt i de verste periodene. Mye av det tvinges vi jo til å gjøre allerede (flytte forbruket/spre det over lengre perioder), og da skal det ikke så stort batteri til for å hjelpe til å holde forbruket under den magiske tariffgrensa i korte perioder slik at man ikke bikker over på ny takst. I tillegg kan man med batteriet flytte forbruket ved å lade når strømmen er billig og tappe når den er dyr, men det vil neppe bli nødvendig å kunne kjøre hele sitt forbruk over lengre tid fra batteribank.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Har nå fått en mail fra Elvia med beskjed om at; For kunder med din type forbruk viser våre beregninger at nettleien kan øke med 95 kroner i måneden.

Huffda, dette var ille. Vel, per i dag har jeg brukt strøm når det har passet meg best uten å ta hensyn det være seg tidspunkt, dag eller mengde (samtidig). Tror faktisk at jeg skal klare å gjøre noen små justeringer som betyr at merkostnaden blir borte!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:12
Sammenlignet med vannkraftproduksjonen står vindkraften for svært lite av totalproduksjonen av elkraft i Norge per dags dato.

"Svært lite" er noe misvisende synes jeg. Vi er oppe i en installert kapasitet som vil gi oppunder 15TWh i et normalår, det er over 10% av totalproduksjonen i normalår. Fortsatt lite i forhold til vannkraft, men en del mer enn "svært lite" synes jeg. Solkraft ligger nok fortsatt under "svært lite"-kategorien, tror man kommer opp i ca. 0,2TWh i 2021.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: stefse på onsdag 08. desember 2021, klokken 11:22
Ja velkommen til det grønne skiftet folkens. Det er det som var poenget i mitt forrige innlegg, at oppvarming/matlaging med gass er vesentlig billigere enn strøm i Europa.

Ikke nå lengre nei. Gasspris engros i Nederland i november er 117 øre/kWh. Legg på distribusjon og avgifter så er man på minst 150 øre til forbruker.

En gasskoketopp er kun 35% effektiv. Dvs. at man betaler ca. 428 øre/kWh for den varmen man faktisk får utnyttet. En induksjonstopp er derimot 75% effektiv, det betyr at strømprisen må være over 428*0,75=321 øre inkl. nettleie for at strøm skal være dyrere.

Du får samme problem med oppvarming. En gassfyr klarer kanskje å utnytte 85% av varmen. 150 øre/0,85=176 øre per kWh varme. En varmepumpe leverer minst 3 ganger så mye varme som tilført energi i form av strøm. Dvs. at strømprisen må minimum være over 176*3 =528 øre per kWh inkl. nettleie for at strøm skal være dyrere enn gass. Men som regel får man høyere COP enn 3 med varmepumpe. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

_OE_

Ikke glem co² nivået i hjemmet ved gassfyring

@FTS@


Tellus

Sitat fra: geear på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:11

Jeg snakket om olja (som var det du først svarte på), men du svarer nå at det ikke er korrekt, med en haug med vannkraftinfo som underlag. At store verdier fra oljeproduksjonen i Norge forsvinner ut av landet er ikke et spørsmål eller en påstand, det er en faktaopplysning.

Ikke lett å forstå hva du faktisk forsøker å få frem, men for å ta olja konkret så eier staten direkte og indirekte mesteparten av oljen og gassen i Norge. I tillegg så har vi en særsskatt på 56% som kommer i tillegg til de 22% skatt på ordinært overskudd. Totalt tar staten dirkete 78% av profitten fra selskaper som produserer olje og gass på norsk sektor. Forøvrig har svært mange utenlandske oljeselskap forlatt norsk sektor. ConocoPillips er vel snart det eneste utenlandske oljeselskapet som fortsatt driver stort alene her til lands.
Vi kan være svært stolte over hvordan Norge har håndtert petroleumsvirksomheten på norsk sokkel.
Mulig du ikke unner utlendinger en eneste kroner av profitten, men med et slikt utgangspunkt hadde vi neppe greid å utvikle petroleumsindustrien overhodet.

arthur

Uten disse forferdelige utlendingene så hadde vi ikke hatt noen oljeindustri, oljefond eller en velferd som stort sett alle andre misunner oss. Hvor mange andre land har et par millioner på bok per innbygger i alle aldre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA