Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: mroek på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:56
Sitat fra: geear på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:42
Den verste smerten går nok over her også, akkurat som det gjorde med fossile drivstoff. Vi er storeksportør av olje og gass, break even-prisen er $7-15 per fat, markedet betaler $80, og vi som sluttkunde ender med å betale omtrent det samme som alle andre i Europa - 100% markedsstyrt. Og fortjenesten havner i private hender, minus skatt. Det vi nå ser er bare at historien gjentar seg, men med strøm.
For industrien kan det nok komme tiltak, men den mest kraftkrevende industrien har vel allerede langtidskontrakter som skjermer dem for krisa på kort sikt, så det er vel primært annen industri som eventuelt må få ordninger (f.eks gartnerier og slikt) det haster for.

Industrien har langsiktige avtaler. Et tilfeldig valgt eksempel i så måte her, en avtale som Agder Energi i dag neppe er så glad for og heller ikke deres norske eiere som bl.a er mange norske kommuner på Sørlandet:

https://www.ae.no/aktuelt/pressemeldinger/agder-energi-inngar-langsiktig-kraftavtale-med-svensk-industrikjempe/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: mroek på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:56
Sitat fra: geear på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:42
Den verste smerten går nok over her også, akkurat som det gjorde med fossile drivstoff. Vi er storeksportør av olje og gass, break even-prisen er $7-15 per fat, markedet betaler $80, og vi som sluttkunde ender med å betale omtrent det samme som alle andre i Europa - 100% markedsstyrt. Og fortjenesten havner i private hender, minus skatt. Det vi nå ser er bare at historien gjentar seg, men med strøm.

Nja, det tror jeg faktisk ikke. Norge er vel kanskje det landet i Europa som i størst grad bruker strøm til oppvarming, og selv om vi er "rike", så tror jeg ikke vi kan leve med strømpriser på dagens nivå samtidig med alle andre skatter og avgifter. Hvordan det eventuelt skal løses er ikke godt å si, men jeg tror altså at noe må gjøres.

Vi har rett og slett bygget landet vårt på at vi har god tilgang på billig strøm (og olje), og nå har vi plutselig ikke lenger førstnevnte. Det går ut over både industrien og husholdningene.

Når det er sagt, så blir jeg ekstremt overrasket om dagens regjering kommer med noe annet enn tiltak for de som sliter mest (eller er medlemmer av LO...). Vanlige folk med grei inntekt kommer til å måtte tåle denne ekstra skatten, og det passer jo perfekt i øynene til den røde delen av regjeringen og de som er til venstre for dette. Fordelingspolitikk servert på et sølvfat, kan vanskelig si nei til det.

For industrien kan det nok komme tiltak, men den mest kraftkrevende industrien har vel allerede langtidskontrakter som skjermer dem for krisa på kort sikt, så det er vel primært annen industri som eventuelt må få ordninger (f.eks gartnerier og slikt) det haster for.
Nja, som jeg postet et par sider bak her, så går nå Stålverket på Jørpeland overende. De hadde hatt syv millioner i strømutgifter i fjor, og et snitt på en million mer per måned i år, som jeg kommer frem til at er 19 millioner. Kanskje ikke den største kraftforbrukeren, men en kraftkrevende industri, og altså ingen strømavtale som reddet de der. Men samtidig så har fortsatt industrien svært gunstig nettleie, selv om det i hovedsak er de som forårsaker at vi må gjøre nettoppgraderinger. Elbiler kan i stor grad lades nattestid, og fungere veldig bra til lastbalansering for vind og vannkraft.

Sitat fra: Tellus på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:26
Mesteparten av avkastningen fra oljeformuen og vannkraft formuen går til staten. Resten deles mellom andre aktører (deriblant noen heldig kraftkommuner).
Oljeformuen, ja, men avkastningen derfra er jo resultatet av hvordan vi har valgt å forvalte formuen som Norge sitter igjen med etter at alle andre har fått sitt. Det er enorme mengder penger som går ut av landet på et mye tidligere stadie.

Sitat fra: THE på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:43
Hvis vi spoler ca. 10 år tilbake og ser på hva spådommen om energipriser, og mulige løsninger var den gang, så kan vi si at nordmenn har vondt for å lære.... https://www.aftenposten.no/norge/i/Bll0w/vi-bruker-naer-dobbelt-saa-mye-stroem-som-svenskene

Det at vi får europeiske priser på strøm bør ikke komme som noen overraskelse på folk. Det at vi har hatt 10-15 år på å forberede oss på det mtp. enøk, omlegging av eget strømforbruk osv. uten å ta grep forteller vel heller at nordmenn nekter å innse realiteten og regner med at ting ordner seg likevel.

På kort sikt vil strømprisene skape store problemer for mange husholdninger og mindre bedrifter. På lengre sikt vil vi nok se økt fokus på energiøkonomisering, alternative oppvarmingskilder, satsing på solenergi på private- og næringsbygg osv. Tidligere har det ikke lønt seg å investere for å redusere strømforbruk i Norge pga. de lave strømprisene vi stort sett alltid har. Prisene vi ser nå gjør det mye mer attraktivt å investere i etterisolering, varmepumper, solceller, smarthusstyring osv. Folk vil nok etterspørre mer energieffektive løsninger fremover selv om strømprisene kommer ned på mer normale nivåer igjen også. Kanskje denne "strømkrisen" er det som skal til for at vi nordmenn skal begynne å tenke mer på hvordan vi bruker energi?
På seg selv kjenner en andre?  :P

Syns nå at det er veldig mange som har fokus på redusert energiforbruk via varmepumper, etterisolering, vindusbytter og opplever også at det er stor interesse for solcelleanlegg. Jeg har gjort alt dette selv. Solcelleanlegget har jeg gjort hovedsakelig på grunn av interesse, og at jeg syns det er stas å kunne si at vi kjører bilene våre på solstrøm fra eget tak, og regna med at det aldri vil bli noen god investering (nedbetalt etter 15 år, så regner jeg med et inverterbytte som gjør at det går 3-4 år til), men fortsetter det med høye strømpriser også i sommerhalvåret, så kan det fort nedbetales mye tidligere enn beregnet.

filtvet

Sitat fra: THE på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:43
Hvis vi spoler ca. 10 år tilbake og ser på hva spådommen om energipriser, og mulige løsninger var den gang, så kan vi si at nordmenn har vondt for å lære.... https://www.aftenposten.no/norge/i/Bll0w/vi-bruker-naer-dobbelt-saa-mye-stroem-som-svenskene

Det at vi får europeiske priser på strøm bør ikke komme som noen overraskelse på folk. Det at vi har hatt 10-15 år på å forberede oss på det mtp. enøk, omlegging av eget strømforbruk osv. uten å ta grep forteller vel heller at nordmenn nekter å innse realiteten og regner med at ting ordner seg likevel.

På kort sikt vil strømprisene skape store problemer for mange husholdninger og mindre bedrifter. På lengre sikt vil vi nok se økt fokus på energiøkonomisering, alternative oppvarmingskilder, satsing på solenergi på private- og næringsbygg osv. Tidligere har det ikke lønt seg å investere for å redusere strømforbruk i Norge pga. de lave strømprisene vi stort sett alltid har. Prisene vi ser nå gjør det mye mer attraktivt å investere i etterisolering, varmepumper, solceller, smarthusstyring osv. Folk vil nok etterspørre mer energieffektive løsninger fremover selv om strømprisene kommer ned på mer normale nivåer igjen også. Kanskje denne "strømkrisen" er det som skal til for at vi nordmenn skal begynne å tenke mer på hvordan vi bruker energi?

Ja, idiotene i troms og finnmark må snarest installere solcelleanlegg i vinter. Det er jo om sommeren man trenger energi mest ikke sant?

02jan

Mens jeg sparer opp noen milioner kapital til å totalt bygge om huset bore etter bergvarme og komplett solcelle&powerbank - driftsanlegg + egen vindturbin , får jeg i mellomtiden (noen 10 år) nøye meg med å fyre med ved og koks.
Sender fruen ut til bålplass i nærområdet for matlaging, klesvasken levere jeg på renseri.
Kan ta dieselbilen istede for å ta toget (generelt bruk av tog,trikk, elbusser og tbane bør kunne kuttes ned på).
Elbilen kan jeg bruke på sommeren med egenprodusert solfangerstrøm.

Tipper jeg da vil komme ned på ønsket årsforbruk av «strøm» fornen husholdning.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

stefse

Så solceller og isolering skal redde folk Finnmark og Troms, indre Trøndelag og bygdene i innlandet. Nettopp ja...

En kan ikke bare tåle å en dag plutselig få beskjed om at huset du bor i, landsdelen du bor i, er blitt ubeboelig, fordi det er noen andre som trenger kraften din. En har som menneske, selv i verdens rikeste land, noen rettigheter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

#830
Nå kutter også et av jærgartneriene, som gjør at hele Norge kan nyte norske tomater og agurker. Antar østlendingene også klarer å lese nynorsk.  :P

hemi

Gartnerinaboen til der jeg lagrer båten min gjorde  tiltak i september, og har kjørt på dieselgenerator helt siden da :o

hELgenen

Legger spesielt merke til holdningen landbruksministeren viser mhp. strømprisene.

De vil vente til våren......

Ja - det er jo noen en del strømregninger som skal betales innen den tid...

De har fullstendig mistet kontrollen over situasjonen og toer sine hender mens
arbeidsplass etter arbeidsplass forsvinner.

Dagens regjering har fullstendig mistet det...De sliter med korona tiltak - de har null kontroll på strømprisene og de løpende konsekvensene av dette. De graver seg ned i ideologiske skyttergraver mens SV roper: "heia heia.."

For noen uker siden - ja det var vel omtrent 2 uker siden - så satt jeg med følelsen at dagens regjering minnet mye om Johan Nygaardsvold sin regjering da Tyskerene kom. Fullstendig handlingslammet fra A til Å.


Vaduz

Uten å gjøre dette veldig politisk så er vel husstandens totale utgifter grunnet overføringer til staten problemet her, og å stemme rødt vil nok for de fleste kun resultere i eksponensiell forverring av situasjonen, strømpenger blir bare peanøtter i forhold!

arthur

Alt oppstyret i det siste om strømprisene og kraftkablene til utlandet gir assosiasjoner til Odd Børretzens beskrivelse av de første nordmenn: Tullingen som ravet nordover på jakt etter iskanten da det endelig ble levelig klima nedover i Europa: «Hvor ble det av isen? ISEN!»

Norge er storeksportør av energi, og det er takket være betalingsviljen for energi i utlandet at vi er nær verdenstoppen i velstand. Siden det meste av energiressursene er eid av stat og kommune, er det den samme betalingsviljen som gjør at vi også har bedre offentlige tjenester og lavere skatter enn andre land. Når prisen utlendingene er villige til å betale for olje eller gass stiger, blir det da også med rette jubel både i de tusen hjem og i de nesten like mange politiske partiene vi etter hvert har fått råd til å koste på oss.

Men strømpriser er tydeligvis noe helt annet enn oljepriser. For elkraft er det noe i nærheten av en nasjonal krise at vi får mer enn godt betalt for kraft vi selger til utlandet. At det nødvendigvis må føre til at strømmen blir dyrere også for norske forbrukere, er så – men det er de samme forbrukerne som nyter godt av de merinntektene staten og kommunene får, og nettoen, både for det norske samfunn som helhet og for «vanlige folk» er klart positiv.


https://www.dn.no/med-egne-ord/energi/strompriser/olje-og-gass/kronikk-hurra-for-stromprisene/2-1-1111156?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

Med andre ord; Det er greit at utlendingen betaler dyrt for en vare, olje, som vi har langt mer enn nok av, en vare som har gjort nordmenn og det norske samfunn i stor grad til en gjeng med kravstore og sutrende drittunger, men strømmen skal være en "hellig ku" for oss nordmenn. Ja, satt på spissen, men.......
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: arthur på tirsdag 07. desember 2021, klokken 19:16



Men strømpriser er tydeligvis noe helt annet enn oljepriser. For elkraft er det noe i nærheten av en nasjonal krise at vi får mer enn godt betalt for kraft vi selger til utlandet. At det nødvendigvis må føre til at strømmen blir dyrere også for norske forbrukere, er så – men det er de samme forbrukerne som nyter godt av de merinntektene staten og kommunene får, og nettoen, både for det norske samfunn som helhet og for «vanlige folk» er klart positiv.


https://www.dn.no/med-egne-ord/energi/strompriser/olje-og-gass/kronikk-hurra-for-stromprisene/2-1-1111156?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

Med andre ord; Det er greit at utlendingen betaler dyrt for en vare, olje, som vi har langt mer enn nok av, en vare som har gjort nordmenn og det norske samfunn i stor grad til en gjeng med kravstore og sutrende drittunger, men strømmen skal være en "hellig ku" for oss nordmenn. Ja, satt på spissen, men.......
Nok en up-town wannabe EU parlamentariker som avslører sitt totalt virkelighetsfjerne bilde av det som foregår. Ja herr Normann, elkraft ER noe annet enn oljepriser. For det første så er elkraft det som skal erstatte olje, og da er det vel kanskje et poeng at elkraft fremdeles er billigere å bruke enn olje og diesel, men det er ikke situasjonen pr. nå i mange av døgnets timer. Og alt mens det grønne skiftet bokstavelig talt havner i en tåke av sur vedrøyk.
For det andre bruker ikke nordmenn strøm slik som nedover i EU. Altså til hygge, pynt eller datamaskiner, men fordi det er nødvendig i livsoppholdet når det er -20 grader ute å holde seg noenlunde varm, både hjemme og på jobb. Dette har de som bygget landet tenkt på, og bygget det deretter. Da er det ekstremt dårlig gjort, og temmelig provoserende å sitte på sin høye hest og kalle andre sutrende drittunger fordi de ikke tåler å fryse fordi man  fra sentralt hold har mest lyst til å trade disse livsnødvendige godene med sine "mentorer" i utlandet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

#836
Noen har åpenbart ikke mye erfaring med opphold i andre europeiske land i vintermånedene! Ei heller erfaring med, eller kunnskap om, prisen på helt nødvendig energi i de øvrige landene eller inntekts nivået blant vanlige folk! Velkommen nisselue!

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/nWB4Qd/stroemprisen-stiger-noen-maa-ha-forraadt-oss?fbclid=IwAR2cWjiBeRMBnVCdFSel9ANK_LcYvQEVZvOqpCoTtOY_4naXore_treWCNA
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Det første ser jeg ingen grunn til å kommentere videre.
Amsterdam har mediantemperatur på 4.0 i Desember, Oslo har -3,1. Altså 7,1 grader i forskjell,  uten å ta hensyn til mye lavere temperaturer i indre og høyereliggende strøk.
Bebyggelsen er tettere, vanlige folk bor i mye mindre grad i rekkehus og eneboliger, men heller i blokker med lavere individuelt oppvarmingsbehov. Dette gjelder også for en stor del i Tyskland, og forsåvidt nesten hele østeuropa.
Gassforbruk og energikostnader har vært utledet tidligere på denne tråden. Hvis de skulle dekket alt energibehov med strøm, slik som i Norge, ville kostnadene deres blitt 3doblet. Historien i Europa handler i mye større grad om gass, men det hjelper ikke dem at vi tyner borgere og innenlands verdiskapning med ekstraskatt over strømregningen.
Det mest nærliggende landet å sammenligne med er nok Sveits, som også har over halvparten av energien fra vannkraft, men samtidig betaler vesentlig mer pr kWh enn i Norge. Samtidig har Sveits en helt annen industri enn Norge.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 07. desember 2021, klokken 19:16
Men strømpriser er tydeligvis noe helt annet enn oljepriser. For elkraft er det noe i nærheten av en nasjonal krise at vi får mer enn godt betalt for kraft vi selger til utlandet. At det nødvendigvis må føre til at strømmen blir dyrere også for norske forbrukere, er så – men det er de samme forbrukerne som nyter godt av de merinntektene staten og kommunene får, og nettoen, både for det norske samfunn som helhet og for «vanlige folk» er klart positiv.

Ja - strømprisene har vesentlig større betydning for folk flest enn oljepriser.
For å sette det litt på spissen - Jeg kan klare meg med en pumpepris på bensin 100000 kr selv om jeg bare hadde hatt en bensinbil. Så lenge jeg har mat på bordet og ikke fryser ihjel så skal jeg overleve.
Men for å ikke fryse ihjel i dette landet så må mange faktisk ha strøm - det ligger i samme gate som brød og vann.

Mange som fnyser av strømprisene bor gjerne i en bygård eller på annen måte sentralt der forbruket aldri blir så stort. Dermed er utgiftene ganske begrenset. Men bosettingsmønsteret i Norge er spredt,det er kaldt mange steder, og vi har gjennom generasjoner bygget boliger med tanke på at strøm skal være hovedvarmekilden.

Og det skal mye til for en familie med en del forbruk å håndtere en dobling,tripling osv. av de månedlige utgiftene til strøm. Jeg tror mange vil se strømregninger på 8-15.000 NOK for EN måned. Rekorden tidligere har kanskje vært 3-6000 NOK. Og vi har i mange år hatt en pengepolitikk som har gitt lave renter. Folk har løpt til banken og lånt det de klarer å håndtere pr. mnd. I dette budsjettet ligger en antagelse om utgifter til elektrisitet. Mange vil ikke klare en omveltning der utgiftene øker dramatisk. Også folk med god råd vil kunne ha problemer med å takle mangfoldige tusenlapper ekstra og i ytterste konsekvens gå til banken pga. manglende likviditet. Dette vil igjen kunne gi dramatiske konsekvenser for den personlige økonomien til mange.

Men dette kan bare være starten - Elektrisitet er innsatsfaktor for svært mye her i Norge. Således vil økte strømpriser gi større inflasjonen, rentene vil øke, arbeidsledigheten gå opp, boligprisene falle osv osv. Mao. høyere priser på elektrisitet kan ha en vesentlig større korrelasjon for negativ utvikling av økonomien i landet enn høye oljepriser. Høye oljepriser har stort sett bare oppsider for den norske økonomien - høye kraftpriser kan faktisk ha den motsatte effekten. 

Jeg mener altså at høye oljepriser kan være positivt for Norge, men at høye kraftpriser, selv om vi eksporterer en del, ikke vil gi de samme effektene.  En skal huske på at vi eksporterer det meste av oljen - det gjør vi tross alt ikke med kraften. Dermed hentes det meste av inntektene fra høye kraftpriser direkte ut fra lommebøkene til landets egne innbyggere - noe som altså ikke er tilfelle med oljen.

Jeg har gjentatt og gjentatt i hele tråden - at man må se på kontantstrømmen for å få et godt bilde av situasjonen.  Og høye kraftpriser gjør ikke noe annet enn å dra mer penger ut av lommbøkene til landets egne innbyggere mens en liten andel kommer fra handel med utlandet. Det er stikk motsatt med oljen - der kommer de aller fleste kronene fra utlandet og en liten andel fra landets egne innbyggere.


Tellus

Sitat fra: geear på tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:50


Sitat fra: Tellus på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:26
Mesteparten av avkastningen fra oljeformuen og vannkraft formuen går til staten. Resten deles mellom andre aktører (deriblant noen heldig kraftkommuner).
Oljeformuen, ja, men avkastningen derfra er jo resultatet av hvordan vi har valgt å forvalte formuen som Norge sitter igjen med etter at alle andre har fått sitt. Det er enorme mengder penger som går ut av landet på et mye tidligere stadie.


At enorme verdier forsvinner ut av landet blir ikke mer korrekt av at man gjentar det.
Sitat
Norske kommuner og fylker har store verdier investert i kraftbransjen. Kommuner, fylkeskommuner og staten eier samlet sett om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet.

Og om ikke dette var nok:
SitatEt særpreg ved den norske vannkraftsektoren har vært hjemfallsvilkår for konsesjoner gitt til private etter 1917. Hjemfall innebærer at staten vederlagsfritt overtar vannfall og produksjonsutstyr ved konsesjonstidens utløp.

Kilde:
https://energifaktanorge.no/om-energisektoren/eierskap-i-kraftsektoren/

På toppen av at norske aktører og staten eier neste all vannkraftproduksjon i Norge gjelder det særskattsordninger.

Nå er sikkert forholdne anderledes når det gjelder vindkraft hvor utenlandske aktører i langt større grad har stått for investeringer, men overskuddet fra vindkraft beskattes på samme måte som annen næringsvikrsomhet. Historisk sett har overskuddene vært begrenset. Hvis dagens priser blir det normale fremover vil jeg anta at overskuddene blir betydelige, men det gjenstår å se selvfølgelig. Sammenlignet med vannkraftproduksjonen står vindkraften for svært lite av totalproduksjonen av elkraft i Norge per dags dato.
Skulle det gå mot superprofitt for vindkraftoperatørene kan du være trygg på at staten også vil innføre særskattbestemmelser på linje med det vi finner f.eks. for vannkraftproduksjon og petrolumvirksomheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA