Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

02jan

Jo man kan snakke rosenrødt om å binde seg til fastavtale eller bli hobby-strømbørs spekulant.
jeg trodde ærlig talt at noe av samfunnskontrakten med å være innbygger og jobbe&skatte i Norge var trygghet til de tjenester alle er avhengige av for overlevelse.

Mulig det er meg og disse damene her som er litt gammeldagse og ikke forstår hvordan egne  økonomiske rammer skal stå opp mot spekulativ markedsmekanisme anno 2022.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bGj25d/lite-lys-og-lite-varme

* jeg har mulighet til å betale strøm også med de priser børsen bestemmer den skal være i 2022, men synes det er på sin plass å si fra med det som nå skjer og vil skje fremover. Det vil konme flere kalde vintere -også på kontinentet og alle vet at mye skal elektrifiseres - fortrinnsvis med fornybar energi.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

orodreth

Fastpris avtaler, og dertil hørende andre crazy avtaler burde vært forbudt. Strømprisen følger nordpool for selskapene, og fortjeneste skal de ha uansett. Har du klart å spå fremtiden bedre enn analytikerne i selskapet, noe man historisk omtrent aldri gjør,  betyr det bare at du er skyld i at en annen stakkars uvitende ender opp med en helt på trynet strømavtale så selskapet går i pluss...

Motorwatt

Det man oppnår er forutsigbarhet, og neppe økonomisk gevinst. Som fastrenter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

Sitat fra: orodreth på lørdag 04. desember 2021, klokken 14:26
Fastpris avtaler, og dertil hørende andre crazy avtaler burde vært forbudt. Strømprisen følger nordpool for selskapene, og fortjeneste skal de ha uansett. Har du klart å spå fremtiden bedre enn analytikerne i selskapet, noe man historisk omtrent aldri gjør,  betyr det bare at du er skyld i at en annen stakkars uvitende ender opp med en helt på trynet strømavtale så selskapet går i pluss...

Skal det også forbys å ha låneavtaler med fast rente, i så fall hvorfor? Ditt innlegg forøvrig er jo bare "underlig".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Sitat fra: 02jan på lørdag 04. desember 2021, klokken 14:16
(...)Mulig det er meg og disse damene her som er litt gammeldagse og ikke forstår hvordan egne  økonomiske rammer skal stå opp mot spekulativ markedsmekanisme anno 2022.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bGj25d/lite-lys-og-lite-varme (...)
Jeg ble bare trist da jeg leste artikkelen du linket til, slik skal det ikke være i Norge i 2021! Vi skal liksom være "et av verdens rikeste land", og dette er hva vi ender opp med... :(
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

#755
Rart det der med fastrente/fastpris, det er jo klart at de som jobber profesjonelt med dette og lager avtaler gjør dette for at noen få kunder skal få bedre betingelser enn flertallet.

Eller er det mest sannsynlig at kunder går i minus og bedriften tjener på det.

Jeg tror på det siste, men vet jo at en kan tjene på slike avtaler i helt spesielle tilfeller. Hadde i sin tid en fastrenteavtale som jeg fikk over 100k i pluss når vi avsluttet avtalen frivillig. Har likevel ikke bundet rente siden da dette er gambling jeg ikke er komfortabel med.

Er enig med de i tråden som fremhever samfunnsansvaret med grunnleggende tjenester og at de som har minst å rutte med ikke skal være avhengig av sosial støtte.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. desember 2021, klokken 18:21
Rart det der med fastrente/fastpris, det er jo klart at de som jobber profesjonelt med dette og lager avtaler gjør dette for at noen få kunder skal få bedre betingelser enn flertallet.

La oss ta et enkelt eksemåel: Jeg har noen sparepenger jeg gjerne vil "Putte vekk" for en periode, si to år, og vil gjerne sikre meg mht renten jeg kan oppnå. Du på den annen side vil gjerne låne et tilsvarende beløp, men av gode grunner ønsker å sikre deg et rentenivå for å sikre deg så burde ingen av oss inngå en slik avtale selv om vi ønsker det?

En bonde har 100 må jord han ønsker å dyrke korn, men det tar lang tid før kornet har modnet, levert til oppkjøper og prisen er ukjent. I mellomtiden må han kjøpe såkorn uten å vite om prisen han vil oppnå for kornet gjør dette til en fornuftig forretning. Han ønsker av den grunn å avdekke risiko ved å på forhånd selge forventet avling til en fast pris og slik sikre seg. Kjøperen ønsker å sikre pris på kornet, melet, da han skal produsere brød til et stort hotell til en på forhånd avtalt pris. Mener du at alle de nevnte parter gjør en feil og ja, rett og slett ikke burde få lov til å gjøre slike avtaler? Når du skal kjøpe et hus som du kan overta om to år så skal ikke prisen avtales på forhånd, utbygger skal ikke sikre seg ved åkjøpe inn materialer som vil medgå i god tid på forhånd, ingen avtale skal inngås med arkitekt på forhånd for oppdraget osv SKjønner du "tegninga"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Et kraftselskap vil kalkulere en pris på alle kjente parametre pluss vanlig fortjenseste. I tillegg vil de også legge inn et beløp for å dekke risikoen de tar, og som vil variere med graden av risiko. Det er det siste beløpet man sparer ved ikke å tegne en slik avtale. Det er blitt solgt fastprisavtaler i mange år, men det er de som har valgt spotpris som har "vunnet".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: arthur på lørdag 04. desember 2021, klokken 19:03
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. desember 2021, klokken 18:21
Rart det der med fastrente/fastpris, det er jo klart at de som jobber profesjonelt med dette og lager avtaler gjør dette for at noen få kunder skal få bedre betingelser enn flertallet.

La oss ta et enkelt eksemåel: Jeg har noen sparepenger jeg gjerne vil "Putte vekk" for en periode, si to år, og vil gjerne sikre meg mht renten jeg kan oppnå. Du på den annen side vil gjerne låne et tilsvarende beløp, men av gode grunner ønsker å sikre deg et rentenivå for å sikre deg så burde ingen av oss inngå en slik avtale selv om vi ønsker det?

En bonde har 100 må jord han ønsker å dyrke korn, men det tar lang tid før kornet har modnet, levert til oppkjøper og prisen er ukjent. I mellomtiden må han kjøpe såkorn uten å vite om prisen han vil oppnå for kornet gjør dette til en fornuftig forretning. Han ønsker av den grunn å avdekke risiko ved å på forhånd selge forventet avling til en fast pris og slik sikre seg. Kjøperen ønsker å sikre pris på kornet, melet, da han skal produsere brød til et stort hotell til en på forhånd avtalt pris. Mener du at alle de nevnte parter gjør en feil og ja, rett og slett ikke burde få lov til å gjøre slike avtaler? Når du skal kjøpe et hus som du kan overta om to år så skal ikke prisen avtales på forhånd, utbygger skal ikke sikre seg ved åkjøpe inn materialer som vil medgå i god tid på forhånd, ingen avtale skal inngås med arkitekt på forhånd for oppdraget osv SKjønner du "tegninga"?
Lurer mer på om du skjønner spørsmålet.

Jeg har ikke sagt at fastpris/rente skal forbys. Jeg har gjort en realitetsvurdering av at proffer har en fordel i dette gamet. Trenger ikke klumpete eksempler

Skjønner du?

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. desember 2021, klokken 19:16
Et kraftselskap vil kalkulere en pris på alle kjente parametre pluss vanlig fortjenseste. I tillegg vil de også legge inn et beløp for å dekke risikoen de tar, og som vil variere med graden av risiko. Det er det siste beløpet man sparer ved ikke å tegne en slik avtale. Det er blitt solgt fastprisavtaler i mange år, men det er de som har valgt spotpris som har "vunnet".
Er helt enig i din beskrivelse.

Det vi nå må stille spørsmål ved er om systemene for prissetting nå er så forandret at spotpris ikke lengre fungerer.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. desember 2021, klokken 19:17
Sitat fra: arthur på lørdag 04. desember 2021, klokken 19:03
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. desember 2021, klokken 18:21
Rart det der med fastrente/fastpris, det er jo klart at de som jobber profesjonelt med dette og lager avtaler gjør dette for at noen få kunder skal få bedre betingelser enn flertallet.

La oss ta et enkelt eksemåel: Jeg har noen sparepenger jeg gjerne vil "Putte vekk" for en periode, si to år, og vil gjerne sikre meg mht renten jeg kan oppnå. Du på den annen side vil gjerne låne et tilsvarende beløp, men av gode grunner ønsker å sikre deg et rentenivå for å sikre deg så burde ingen av oss inngå en slik avtale selv om vi ønsker det?

En bonde har 100 må jord han ønsker å dyrke korn, men det tar lang tid før kornet har modnet, levert til oppkjøper og prisen er ukjent. I mellomtiden må han kjøpe såkorn uten å vite om prisen han vil oppnå for kornet gjør dette til en fornuftig forretning. Han ønsker av den grunn å avdekke risiko ved å på forhånd selge forventet avling til en fast pris og slik sikre seg. Kjøperen ønsker å sikre pris på kornet, melet, da han skal produsere brød til et stort hotell til en på forhånd avtalt pris. Mener du at alle de nevnte parter gjør en feil og ja, rett og slett ikke burde få lov til å gjøre slike avtaler? Når du skal kjøpe et hus som du kan overta om to år så skal ikke prisen avtales på forhånd, utbygger skal ikke sikre seg ved åkjøpe inn materialer som vil medgå i god tid på forhånd, ingen avtale skal inngås med arkitekt på forhånd for oppdraget osv SKjønner du "tegninga"?
Lurer mer på om du skjønner spørsmålet.

Jeg har ikke sagt at fastpris/rente skal forbys. Jeg har gjort en realitetsvurdering av at proffer har en fordel i dette gamet. Trenger ikke klumpete eksempler

Skjønner du?

Nei, jeg skjønner ikke hva du mener eller hva du anser å være problemet. Nå har jeg gitt deg helt konkrete eksempler på hvem, hva og hvorfor man kan, ofte sågar bør, inngå slike avtaler, men det velger du å "flåse vekk".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Men Arthur, Counterpointer har aldri snakket om forbud. Det var Orodreth som skrev. Blander du kortene litt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: orodreth på lørdag 04. desember 2021, klokken 14:26
Fastpris avtaler, og dertil hørende andre crazy avtaler burde vært forbudt. Strømprisen følger nordpool for selskapene, og fortjeneste skal de ha uansett. Har du klart å spå fremtiden bedre enn analytikerne i selskapet, noe man historisk omtrent aldri gjør,  betyr det bare at du er skyld i at en annen stakkars uvitende ender opp med en helt på trynet strømavtale så selskapet går i pluss...

Når strømselgeren selger deg en fastprisavtale til f.eks 50 øre/kWh i 3 år, så kjøper han den samme kraften av kraftverket han har avtale med for noen øre mindre. Si 47 øre/kWh. Selgeren tar ingen finansiell risiko, han skal bare skumme litt fortjeneste av toppen.

Det er svært vanlig for kraftprodusentene å selge kraft til fastpris. Da har de forutsigbarhet, og vet at de får mer betalt for strømmen enn det koster å produsere den. Ofte er det bedre å ha den forutsigbarheten og heller gå glipp av perioder der de kunne fått mye mer betalt, enn å risikere å måtte selge med tap i lengre perioder.

Selv har jeg "fastpris" på huslånet, og kommer nok til å gå for det på strømprisen også når jeg kan bytte. Har binding frem til juni neste år, forhåpentligvis er det en del bedre tilbud å finne da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Jeg har bundet pris på lån og strøm hhv 2 og 1 gang, og alle ser jeg ut til å tjene på. Dessverre driver mediene og skriver:" flytende/spot pris lønner seg"...som overskrift..., og så slutter folk å tenke. Da jeg for et år siden fikk tilbud om 1,6% 5-årsrente så tenkte jeg: hvor sannsynlig er det at jeg taper på inngåelse, og hvor mye kan jeg spare på inngåelse, og hva er sannsynligheten. Fant da ut at markedet hadde priset inn rentenedgang, og jeg tenkte den fort kunne gå opp, særlig med historiens 7-årssykluser.

Tenkte det samme da jeg kunne inngå fastpris på strøm til 43,5 øre i to år: lite å tape om spotprisen går under, men mye å spare om den går opp. I tillegg setter jeg pris på å annulere usystematisk usikkerhet. Er glad jeg bant.

I Utlandet er det mye vanligere med fastprisavtaler blant konsumenter.
Det er jo ikke sånn at en dropper tyveriforsikring fordi en tror en ikke får innbrudd eller at forventningsverdien på denne "investeringen" er negativ.
Tesla Model Y                         2021-

flux

#764
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. desember 2021, klokken 20:16
Sitat fra: orodreth på lørdag 04. desember 2021, klokken 14:26
Fastpris avtaler, og dertil hørende andre crazy avtaler burde vært forbudt. Strømprisen følger nordpool for selskapene, og fortjeneste skal de ha uansett. Har du klart å spå fremtiden bedre enn analytikerne i selskapet, noe man historisk omtrent aldri gjør,  betyr det bare at du er skyld i at en annen stakkars uvitende ender opp med en helt på trynet strømavtale så selskapet går i pluss...

Når strømselgeren selger deg en fastprisavtale til f.eks 50 øre/kWh i 3 år, så kjøper han den samme kraften av kraftverket han har avtale med for noen øre mindre. Si 47 øre/kWh. Selgeren tar ingen finansiell risiko, han skal bare skumme litt fortjeneste av toppen.
Jeg trodde og det var slik, men etter å ha snakket med ulike strømselskap får jeg inntrykk av at de ikke sikrer en tilsvarende kjøpsavtale mot kraftverk, men at de tar risikoen selv og kjøper kraften på spot. Om det er tilfelle går kanskje noen strømselskap over ende snart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA