Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hemi

Jeg har knapt brukt peisen noen gang her, men siste ukene har den blitt brukt hver dag, miljøaspektet av prisingen er en ting som også bør diskuteres. Nesten alle venner fyrer nå med ved, olje, gass

02jan

Med nettleie på 2500 (etter 2022 beregningmodell) pr mnd og strømregning på 12-15000 pr. vintermåned , må jeg nok vurdere å flytte fra kalde innlandsområde og ned til kystnære by område.

Med varslet høyere prise og forbud mot vedfyring, så blir det vanskelig å holde 19 grader i huset uten å bruke strøm.

Vannkraften er bygget ut av generasjonene før oss og nedbetalt, at vi nå setter oss i en situasjon hvor vi blir avhengig av å kjøpe kullkraft/vindkraft pga magasinene er tømt.
Er vi sikker på at det vil være nok energi tilgjengelig fra eu land den vinteren det virkelig blir kaldt.
Har sett hvordan de sliter i «vinterstorm» med få minusgrader og snø opp til ankelen.

Uansett med den kursen energimyndighetene nå har staket ut ser jeg store omlegginger i måten mange av oss skal leve livene sine.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

Bruker du 20.000 kWt per måned om vinteren?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Gjennomsnitt siste måneder har vært opp mot 2 kr pr kWh, hele måneden sett over ett. 
Eksempelvis november var for min del 1,40 kr/kWh for strøm pluss nettleie.

Om vi sier prisen blir 2,5 kr/kWh - da blir regnestykket slik:

15 000 kr / 2,5 kr pr kWh = 6000 kWh / 30 = 200 kWh pr dag / 24 = 8,3 kWh pr time

Ikke umulig å bruke så mye strøm, men må være et hus av en viss størrelse. (Eller, svært dårlig isolert.)

(110 m2 varmet opp med l/l varmepumpe og el gulvvarme gav 1650 kWh i november.
Det blir 2,3 kWh i snitt pr time. )
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

02jan

Normalt 4000-5000 vinter mnd, rundt 6000 kald jan/feb. 
Sommer 1000 kw/t pr mnd.

Dvs 100-120 pr døgn mild vinter døgn 0- minus 5, mens kaldere dager rundt 150 opp mot 200. Men sommer snitt 30kw/t pr døgn. Dvs mye går med til å ha varme i huset.

Vanlig hus fra 50 tallet isolert etter hva som er max forsvarlig, må rive huset og bygge nytt hvis det skal ha moderne standard. Vi har ikke mer en 20-max 22 grader i stue/oppholdsrom.

Har ikke sjekket prisen nøye nå, men hvis den skal legge seg på rundt 3 kr ink avgifter + ekstra nettleieavgift fra 2022.





Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

flux

#740
Sitat fra: arthur på fredag 03. desember 2021, klokken 12:08
Joda, klar over klimaforskjeller i Europa, men det er faktisk ikke slik at alle steder i Norge har et mer ugunstig klima enn alle andre steder i Europa. En annen ting er at vi nordmenn har en kjøpekraft som det store flertall av europeere misunner oss så en krone for oss er som to kroner for det øvrige europa, mange steder kanskje heller som fem kroner!
Tyskland, Sverige, Danmark, Finland, England og Nederland hadde alle sterkere lokal kjøpekraft enn Norge i følge denne oversikten:
https://ceoworld.biz/2020/02/03/most-expensive-countries-in-the-world-to-live-in-2020/

https://ceoworld.biz/2021/07/26/richest-countries-globally-with-average-per-capita-wealth/



Svein_H

#741
Sitat fra: 02jan på fredag 03. desember 2021, klokken 19:08
Normalt 4000-5000 vinter mnd, rundt 6000 kald jan/feb. 
Sommer 1000 kw/t pr mnd.

Dvs 100-120 pr døgn mild vinter døgn 0- minus 5, mens kaldere dager rundt 150 opp mot 200. Men sommer snitt 30kw/t pr døgn. Dvs mye går med til å ha varme i huset.

Vanlig hus fra 50 tallet isolert etter hva som er max forsvarlig, må rive huset og bygge nytt hvis det skal ha moderne standard. Vi har ikke mer en 20-max 22 grader i stue/oppholdsrom.

Har ikke sjekket prisen nøye nå, men hvis den skal legge seg på rundt 3 kr ink avgifter + ekstra nettleieavgift fra 2022.

Det var voldsomt til forbruk! Jeg har et hus bygget i 1955 uten andre ENØK-tiltak enn nye vinduer og varmepumper da jeg kjøpte det i 2011, og selv inkludert elbillading er forbruket mitt bare en tredjedel av ditt.

Edit: Og varmepumpa i stua står kontinuerlig på kjøling hele sommeren for å holde innetemperaturen på et levelig nivå.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

02jan

Ja det er mye , men jeg bor på 250moh, og andre temperaturer ned mot lavere.
Kjøpte pgså stor varmepumpe i 2011 (mistbish kirigame 6.6kw) , den holdt 8 sesonger, gikk stort sett for fult her. Lå gjærne flatt på 2.5kw/t med panel nå har foruket denne høst vært noe lavere en samtlige siste 3 år.

Har kjørt enøk her, fore ut maks, glava i vegg + loft + xps i kjellergulv og vegg alle vindu skiftet ut 3 lags. Har hatt strømregninger på 4000-6000 pr vintermåned før , så dobling eller trippling  som jeg hører det snakke om at vi mår rege med fremover, gjør at jeg må tenke nytt.

Prøvde meg på å senke temp , men ble bråk i heimen med 15 grader inne , når det er -15 ute, samt vasking av klær om natta skaper også litt dårlig stemning med tanke på bekymring i forhold til brannfare mens man sover.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 03. desember 2021, klokken 12:21

Det kan godt være slik at dersom vi begrenser NordLink til f.eks 600 MW og NortSea Link til 500 MW så vil vi få en pris her i Norge på 55 Euro.

Men får vi lov til det?

Ikke for å være kjip men ACER tillater vel ikke det? Vet at ikke de er grunnen til det men siden vi er med i ACER er vi jo underlagt dem slik jeg forstår både det jeg har lest selv og din tolkning av deres oppdrag.

Forøvrig høres det ut som en ypperlig løsning. At vi skal fylle et umettelig behov for kraft med 10% overproduksjon er jo helt utopisk (som veldig mange her har påpekt).

automat

Sitat fra: Counterpointer på fredag 03. desember 2021, klokken 20:31
Sitat fra: hELgenen på fredag 03. desember 2021, klokken 12:21

Det kan godt være slik at dersom vi begrenser NordLink til f.eks 600 MW og NortSea Link til 500 MW så vil vi få en pris her i Norge på 55 Euro.

Men får vi lov til det?

Ikke for å være kjip men ACER tillater vel ikke det? Vet at ikke de er grunnen til det men siden vi er med i ACER er vi jo underlagt dem slik jeg forstår både det jeg har lest selv og din tolkning av deres oppdrag.


Mulig det vil være vanskeligere å bryte avtaler når vi er med i ACER. Men vi vil jo uansett måtte bryte de bilaterale avtalene som ble inngått da kablene ble besluttet bygd. Som vel var før vår inntreden i ACER.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: 02jan på fredag 03. desember 2021, klokken 19:08
Normalt 4000-5000 vinter mnd, rundt 6000 kald jan/feb. 
Sommer 1000 kw/t pr mnd.

Dvs 100-120 pr døgn mild vinter døgn 0- minus 5, mens kaldere dager rundt 150 opp mot 200. Men sommer snitt 30kw/t pr døgn. Dvs mye går med til å ha varme i huset.

Vanlig hus fra 50 tallet isolert etter hva som er max forsvarlig, må rive huset og bygge nytt hvis det skal ha moderne standard. Vi har ikke mer en 20-max 22 grader i stue/oppholdsrom.

Har ikke sjekket prisen nøye nå, men hvis den skal legge seg på rundt 3 kr ink avgifter + ekstra nettleieavgift fra 2022.

Hvorfor basere seg på 3 kroner når man kan kjøpe den strømmen i dag til en tredjedel?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

#746
Mulig det kan kjøpes strøm ink alle avgifter til 1 kr. ( minus den nye trappe sats nettavgift). 

Jeg ser også at media /NVE snakker om snitt forbruk over et år, som eksemplet mitt over bruker jeg 80% av totale årsforbruk til oppvarming i vintermånedene.

har ikke jacussi, badstue, varmekabel ute etc, kun for å klare å holde 20 grader i oppholdsrom på en nøktern flate.

Vi kan også få til at over et år kan strmmen  koste 1 kr pr. Kw/t ved at man kjøper overskudd strøm sommer til noen få øre mens vinterhalvåret ligger prisen på over 2.
Å se på snittpris og forbruk over et år gir ikke meg noe svar på om jeg får strømregning på 4000kr eller 8000 kr. Pr mnd.

Når man snakker om at vi må belage oss på samme strøpris som nede på kontinentet, så er min erfaring siste ti år at strøm pris har ligget på 2 - 3,50 Nok , godt mulig det har vært perioder der med lavere pris.

Systemet som er satt igang kommer til å gjøre det utfordrende for mange næringer i Norge som er avhengig av den populære handelsvaren «strøm». Svaret kan være å flytte til mildere klima.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

#747
Snakker om å være sta?

Du kan selv i dag med ekstrempriser kjøpe strøm for neste året til en krone, de neste tre årene til 80 øre og fem år til 77 øre, men her skal det "klippe, klippe" og vise til helt andre priser, hvorfor det? At nettleie kommer i tillegg regner jeg med at folk skjønner!

https://finansavisen.no/leder/2021/11/29/7781325/ikke-tull-med-stromprisen?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1VMJEdIAYPBn0Nfd4DTYTGLJwG_WxyZxEanv0FGbYG4aK8p1eL_WZrqPc#Echobox=1638440839
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

Sitat fra: arthur på lørdag 04. desember 2021, klokken 10:07
Snakker om å være sta?

Du kan selv i dag med ekstrempriser kjøpe strøm for neste året til en krone, de neste tre årene til 80 øre og fem år til 77 øre, men her skal det "klippe, klippe" og vise til helt andre priser, hvorfor det? At nettleie kommer i tillegg regner jeg med at folk skjønner!

https://finansavisen.no/leder/2021/11/29/7781325/ikke-tull-med-stromprisen?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1VMJEdIAYPBn0Nfd4DTYTGLJwG_WxyZxEanv0FGbYG4aK8p1eL_WZrqPc#Echobox=1638440839

Jeg er en gammel sta gubbe som vanligvis ikke skifter mening så lett, og jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle vurdere en langsiktig fastprisavtale på strøm. 

Men nå (etter å ha lest Arthur sine innlegg her :) ) har jeg regnet på det og vurderer seriøst å gå for en 5 års fastprisavtale fra Polarkraft.

Jeg har ganske godt datagrunnlag fra 3 år bakover, og vet ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg kommer til å bruke i åra som kommer med min leilighet på 80 kvadrat og bil som kjører nesten 30000 km/år.

Min KWh pris fast i 5 år blir da (med/uten  fastledd fra nettselskap og strømleverandør) 133/100 øre (natt) og 143/110 øre (dag).

Slik tenker jeg om dette:

  • Jeg bruker mye mer strøm på vinter enn sommer, og om vinteren vil jo garantert spotprisen ligge over det den er i denne avtalen.
  • Det blir mye enklere å styre forbruket, jeg kan droppe (=spare penger på) kompliserte smarthusløsninger, og bare styre VV-bereder og elbil-lading på enkle timere slik at de går på natten når det er lavere nettleie
  • Jeg slipper alt stresset med å shoppe strømleverandører hele tida
  • Bruddgebyret på denne fastprisavtalen er forferdelig høyt (6250,- inkl MVA, minus 137,50 pr mnd inn i avtalen), men det får så være. Det blir som å ha høy egenandel på bilforsikringa, man sparer penger i det daglige men må bare banne høyt 9 ganger hvis man blir nødt til å benytte den...


Jeg er veldig frista (takk, Arthur! :) ) til å gå for denne avtalen, får se hva det blir til når jeg får sovet på det til mandag.

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA