Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. desember 2021, klokken 07:03
Er det noen som har laget et XL ark og regnet på hva som egentlig svarer seg?

Spør forde jeg kan ikke helt se at det virkelig er bedre å jevne ut forbruket mot å fortsette å legge det til natten.

Jepp. Satt opp en oversikt i Excel med litt historisk forbruk og gammel/ny modell for nettleie.

Vi sparer ca 200,- per måned nå på vinteren med ny nettleie-modell. Elbilen blir bittelitt dyrere om vi fortsetter på 7,4kW. Justerer vi ned til 4,9kW blir det lit/rimeligere.

I praksis er det mulig vi sparer noe mer, for jeg forsøkte å være konservativ mtp forbruket natt/dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Tror folket har fått nok bullshit nå. Det koker i facebook grupper og ellers i kommentarfelt.
Det hele handler om man er villig til å gi vekk kraft til EU, og støtter at vi skal betale det samme, eller hehe, faktisk enda mere enn dem, eller ikke. Frankrike har jo innført et pristak f.eks. Det har ikke Norge. Sikkert av livredd frykt for å bryte en tøddel av en EØS avtale. Kommentarene nevner jo en viss EU avstemming, og at dette ikke er folkets vilje.

Det EU foreløpig ikke legger seg opp i, er ren fiskalpolitikk, slik at politikerne står fritt til slike tiltak de begynner med nå, som å dele ut penger eller fjerne avgiftspåslag. Kanskje noen blir hjulpet, men det hindrer ikke sanden i maskineriet å hope seg opp for hele næringslivet og diverse offentlige etater. Det blir mange å dele ut penger til om dette skal fortsette.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

#722
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. desember 2021, klokken 08:28
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. desember 2021, klokken 07:03
Er det noen som har laget et XL ark og regnet på hva som egentlig svarer seg?

Spør forde jeg kan ikke helt se at det virkelig er bedre å jevne ut forbruket mot å fortsette å legge det til natten.

Jepp. Satt opp en oversikt i Excel med litt historisk forbruk og gammel/ny modell for nettleie.

Eksempelet under viser at vi bikker over 11 kWt i en time om natten og har generelt lavt forbruk på dagtid. Slik jeg tolker den nye nettleien vil det fortsatt svare seg å legge foprbruket til natten når både nettleien og strømmen er rimelig, men samtidig passe på å ikke bikke over 10 kWt

Vi sparer ca 200,- per måned nå på vinteren med ny nettleie-modell. Elbilen blir bittelitt dyrere om vi fortsetter på 7,4kW. Justerer vi ned til 4,9kW blir det lit/rimeligere.

I praksis er det mulig vi sparer noe mer, for jeg forsøkte å være konservativ mtp forbruket natt/dag.

Men svarer det seg å bruke strøm om dagen i stedet for om natta etter 1.1.22?

Den nye nettleien er jo rimeligere om natten og sammen med lavere pris på strømmen tror jeg det ikke svarer seg å jevne ut forbruket, men heller flytte mest mulig til natten men samtidig passe på å unngå strømtopper.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

trondhla

Her er en litt syrlig kommentar til vår nye strømhverdag:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/den-store-utvekslingsfesten/o/5-95-350079

Ganske riktig beskrevet her. Hele tilslutningen til ACER og utbygging av utenlandskabler er overhodet ikke blitt konsekvensutredet eller kritisk analysert. Det hele ligger nærmest en tanke om å få være med i det gode EU-selskap i grunn her.
Jeg bor i nord. I Norge er det ikke mulig å overføre strøm til sør og Sverige har samme problem. Nettet er overbelastet. Vi her er avskåret fra det kontinentaleuropeiske strømmarkedet, men likevel har vi prisnivået. Forklaring utbedes.

hELgenen

Sitat fra: trondhla på fredag 03. desember 2021, klokken 10:01
Her er en litt syrlig kommentar til vår nye strømhverdag:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/den-store-utvekslingsfesten/o/5-95-350079

Ganske riktig beskrevet her. Hele tilslutningen til ACER og utbygging av utenlandskabler er overhodet ikke blitt konsekvensutredet eller kritisk analysert. Det hele ligger nærmest en tanke om å få være med i det gode EU-selskap i grunn her.
Jeg bor i nord. I Norge er det ikke mulig å overføre strøm til sør og Sverige har samme problem. Nettet er overbelastet. Vi her er avskåret fra det kontinentaleuropeiske strømmarkedet, men likevel har vi prisnivået. Forklaring utbedes.

For det første ACER har ingenting med utbygging av utenlandskabler å gjøre. Det er total avsporing.
ACER skal overvåke hvordan man drifter den infrastrukturen man har og se til at dette skjer etter de retningslinjer politikere i EU har bestemt. Hensikten er å skape et åpent fungerende konkurransemarked i hele EU til beste for forbrukerene i hele EU.

Så til kraftprisene i Nord. Dette skyldes i stor grad 2 ting.

Det ene er at overføringskapasiteten innad i Sverige - altså mellom Nord og Syd - har økt. Da får man mer lik pris som i Sør Sverige. Og Sør Sverige er tett koblet på Tyskland igjen.

Det andre er at det under islegging må kraftverkene driftes flatt for at isen i det hele tatt skal legge seg.

Et tredje element er jeg vil nevne er hvordan prissettingen skjer. Den skjer etter marginalpris. Dvs. den høyeste prisen der tilbud og etterspørsel møtes setter prisen. Dersom et tilbud på 20.000 MW til 50 EURO - så blir prisen 50 EURO. Men dersom tilbudet på 20.001 MW er 75 Euro og det er behov for (etterspørres)  den siste MW fra 20.000 til 20.001 så blir prisen 75 EURO. Poenget er at når forbruket øker - så kan kurven på tilbudet brått bli brattere - faktisk ekstremt mye brattere. Og kort fortalt så er det det som vil skje med flere utenlandsforbindelser.

La oss si man har 2000 MW eksport kapasitet som da åpner markedet i Sør Norge for 2000 MW etterspørsel fra kontinentet. Vi i Norge har kanskje 18000 MW last vi skal dekke internt i landet - dette ville normalt blir priset til 50 EURO. Men når kapasiteten til kontinentet øker med 2000 MW - så blir lasten 20.000 - og dersom de på kontinentet er villig til å betale 200 EURO for den siste MW av de 2000 - vel så blir prisen 200 EURO

Det er nemlig slik at dersom etterspørselen øker - så skjer ikke prisøkningen lineært - den skjer mer etter en logaritmisk beskrivelse.  Så lenge andelen eksport kapasitet ikke har vesentlig betydning for etterspørselen - så vil ikke prisen flytte seg så mye og vi beveger oss i den relativt flate delen av tilbudskurven. Men øker vi eksport kapasiteten fra f.eks 2000 MW til 2001 MW  (tenkt tall) - så kan det ha ekstreme effekter for prisen gitt at en beveger seg langs den bratte delen av tilbudskurven. 

Og jeg er 100% på sikker på at effekten av å bevege seg langs en ekstrem bratt tilbudskurve IKKE er hensyntatt i analysene som er gjort når man har vurdert nytte/ulempe på hver utenlandsforbindelse.  Vi kunne f.eks greit håndtere 1000 MW eksport uten at prisen påvirkes så mye av kontinentet - men kanskje ikke 1001 MW - altså 1 MW ekstra for å sette det litt på spissen. Mao. antall kabler og størrelsen på disse kan ha ekstreme påvirkninger på hvor tett prisen kobles til kontinentale priser.

Dette er noe som jeg vet ikke er lett å håndtere - selv ikke i kortsiktige analyser er dette lett.
Og når man får ekstreme priser på kontinentet som følge av ekstreme gasspriser - vel så er utfallsrommet mye større enn noen gang før.  Veien fra en "normal" pris til "kontinentale" priser blir mye,mye kortere for hver MW vi bygger av kapasitet til utlandet. 

Når man ser debatter og leser kronikker i aviser så er det ingen som faktisk går inn i detaljene og ser hvordan små endringer i etterspørsel faktisk kan ha vesentlig betydning for prisdannelsen. Mulig de ikke har kunnskap nok om dette og mange velger nok kun å se på det store bildet? Jeg vet ikke - men djevelen ligger ofte i deltaljene - og det vi ser nå er at vårt kraftsystem er under sterkt press. Vi havner oftere og oftere i en situasjon der tilbud og etterspørsel møtes langt ute på den virkelige bratte delen av kurven - mao. vårt system blir stadig oftere presset til å levere fra seg den dyreste effekten fordi etterspørselen og villigheten til å betale er så stor på kontinentet - og så lenge kapasiteten til å kunne møtes på de høyeste prisene er der - vel så får man ekstrempriser.



turfsurf

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. desember 2021, klokken 09:48

Men svarer det seg å bruke strøm om dagen i stedet for om natta etter 1.1.22?

Den nye nettleien er jo rimeligere om natten og sammen med lavere pris på strømmen tror jeg det ikke svarer seg å jevne ut forbruket, men heller flytte mest mulig til natten men samtidig passe på å unngå strømtopper.
Det er vel logisk. Flytt mest mulig av volumet til de periodene det er billigst, men pass på holde deg under neste effekttrinn. Flytter man 5kW ekstra kontinuerlig effekt til natta holder det at forskjellen er mere enn 20 øre for å faktisk spare på å hoppe til neste effekttrinn også. Men de færreste har vel såpass høyt forbruk at de trenger / kan gjøre det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

folk i blokk med vaskemaskin, tørketrommel og oppvask om natta... blir nok god stemning,  litt pussig siden det jo ikke akkuratt er umulig å regulere vanngjennomstrømning i turbinene her.......

elektrolux

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. desember 2021, klokken 10:55
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. desember 2021, klokken 09:48

Men svarer det seg å bruke strøm om dagen i stedet for om natta etter 1.1.22?

Den nye nettleien er jo rimeligere om natten og sammen med lavere pris på strømmen tror jeg det ikke svarer seg å jevne ut forbruket, men heller flytte mest mulig til natten men samtidig passe på å unngå strømtopper.
Det er vel logisk. Flytt mest mulig av volumet til de periodene det er billigst, men pass på holde deg under neste effekttrinn. Flytter man 5kW ekstra kontinuerlig effekt til natta holder det at forskjellen er mere enn 20 øre for å faktisk spare på å hoppe til neste effekttrinn også. Men de færreste har vel såpass høyt forbruk at de trenger / kan gjøre det.

Det får meg til å tenke at hele omleggingen har blitt formidlet feil.

Vi skal ikke jevne ut forbruket.  Tvert imot skal vi fortsette å legge forbruket til natten.

Det vil omtrent alltid være minst 20 øre rimeligere strøm på natten, og gjerne flere kroner rimeligere,  og bare forskjellen i nettleien utligner jo ett effekttrinn.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Spørsmål er om det hjelper å regulere ned eksporten? Hvis vi sier at det kun skal eksporteres 1 kWh på kabelen og det sitter en i andre enden og vil betale 5kr for den ene kilowatt timen, da må hele Norge også betale 5kr?
Hva skjer hvis vi nekter? Må vi sende fisken med fly til Asia istedet da, eller må vi vise pass på grensa til Sverige? Eller skal de (lol) legge  toll på gassen vår?
Det er noe med at en avtale skal være rimelig for begge parter..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Vi skal selge oljen som vi ikke trenger selv til høyest mulig pris, samme med laksen, men strømmen skal vi kun selge til egne innbyggere til en symbolsk pris og vurdere salg av eventuelt kraftoverskudd til utlandet hvis vi får en ågerpris for denne. Hvordan vi skal håndtere disse ledningene til utlandet er jeg usikker på, også om vi skal ha noen, men kanskje greit i perioder hvor vi kan få strøm fra kontinentet gratis, eksempelvis tysk vindkraft når det blåser friskt der nede? Vi skal ikke ha noen forpliktende avtaler med utlandet på eksport av strøm, kun på import. Og alle nordmenn skal få gratis nisselue til jul.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trondhla

Prisene i Sverige er ikke like:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table

Statsnett her etterlyst kraft fra Sverige (Svenske Kraft) som har avslått på grunn av overbelastning av strømnettet i Sverige. Det er blitt påklaget av Statsnett. Det samme har finske myndigheter gjort. De vil sende strøm til Norge via Sverige.
Temperatur i Nord-Sverige har vært -20 til -30C den siste tiden. Isen bør har lagt seg på vann der nå.

Å anse elektrisk kraft som en regulær omsettelig vare med fri prissetting i et uregulert internasjonalt marked er etter mitt syn galt. Kraftverk her til lands er eid av fylker og kommuner, dvs. oss alle, og bør har som formål å forsyne kraft til eiere - oss alle - og ikke til kommersielle foretak med profittmaksimerende motiver slik det er nå er. Regimet slik det er i dag er satt ut i livet på sviktende grunnlag og manglede konsekvensutredning eller unntak i gitte scenarier. Pris for en kWh på opptil NOK 6,00 vitner om det.
I snitt produseres det i Norge 15% mer kraft enn det forbrukes og slik har det vært i mange år, derfor har kraftutveksling med nordiske land vært uproblematisk. Men i vi står nå i en situasjon der kraftreservene tappet ned mye takket være utenlandskablene, kraftmangel på kontinent er akutt og prisene er absurde. Vi har ikke ødelagt vassdrag og fosser for å nå en slik situasjon.

stefse

Sitat fra: arthur på fredag 03. desember 2021, klokken 11:47
Vi skal selge oljen som vi ikke trenger selv til høyest mulig pris, samme med laksen, men strømmen skal vi kun selge til egne innbyggere til en symbolsk pris og vurdere salg av eventuelt kraftoverskudd til utlandet hvis vi får en ågerpris for denne.
Du har valgt å se bort fra klimaforskjellene innad i Europa, men du kan ikke ha ungått å få med dette, samt hvordan Norges infrastruktur og industri er bygget opp, kontra andre land som vi nå skal få samme strømpris som. Det er ikke så mye mer å si i grunn. Noen ønsker at andre skal ha det bedre enn en selv, og det må vi respektere.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

#732
Joda, klar over klimaforskjeller i Europa, men det er faktisk ikke slik at alle steder i Norge har et mer ugunstig klima enn alle andre steder i Europa. En annen ting er at vi nordmenn har en kjøpekraft som det store flertall av europeere misunner oss så en krone for oss er som to kroner for det øvrige europa, mange steder kanskje heller som fem kroner!

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/nadp/tr_2000_2000_s_f/0000/2021/10/06/3424187685/1/original/51519502.jpg?chk=9D2D38
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 03. desember 2021, klokken 11:47
Vi skal selge oljen som vi ikke trenger selv til høyest mulig pris, samme med laksen, men strømmen skal vi kun selge til egne innbyggere til en symbolsk pris og vurdere salg av eventuelt kraftoverskudd til utlandet hvis vi får en ågerpris for denne.

Helt ok å selge kraftoverskudd - men spørsmålet om eksport kapasiteten burde være noe mindre slik at prisen ikke defineres i så høy grad av villigheten til å betale dyrt på kontinentet.

Det kan godt være slik at dersom vi begrenser NordLink til f.eks 600 MW og NortSea Link til 500 MW så vil vi få en pris her i Norge på 55 Euro.

Det er jo nivået på selve effekten vi dytter over som presser prisen i taket.........
Spørsmålet er altså hvor stor kapasitet burde vi legge oss på.

Men så lenge man ikke på Statnett definerer en grense pga. et eller annet teknisk - så smeller prisen i taket.
Jeg er helt overbevist om at vi skulle ikke ha redusert kapasiteten mye før vi får mer levelige priser her i Norden.
Så det er ikke et spørsmål om å ikke eksportere - det er å finne en god balanse her som gjør at prisnivået på kontinentet ikke slår så hardt...Og dette styres av kapasiteten som gjøres tilgjengelig på forbindelsene.


stefse

Sitat fra: arthur på fredag 03. desember 2021, klokken 12:08
Joda, klar over klimaforskjeller i Europa, men det er faktisk ikke slik at alle steder i Norge har et mer ugunstig klima enn alle andre steder i Europa. En annen ting er at vi nordmenn har en kjøpekraft som det store flertall av europeere misunner oss så en krone for oss er som to kroner for det øvrige europa, mange steder kanskje heller som fem kroner!

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/nadp/tr_2000_2000_s_f/0000/2021/10/06/3424187685/1/original/51519502.jpg?chk=9D2D38
Det er helt greit at du ønsker å være gavmild med den øvrige verden. Jeg synes dog at du kan begynne med deg selv. Send en del av lønnen din som ekstra tilskudd til europaparlamentet i Brussel. Du finner sikkert noen i apparatet der som er behjelpelig med å sette opp et månedlig trekk, og de finner sikkert en bra måte å bruke pengene dine på. Det er mange fattige som har behov for hjelp til å betale for strømmen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA