Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

#615
Sitat fra: Jambo på søndag 28. november 2021, klokken 17:16
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. november 2021, klokken 15:10
Kommer til å gå en del ved her i vinter ja.
Men at ikke alle som kan installerer varmepumpe forstår jeg ikke.
Sparer selv rundt 4-5000 i måneden nå på varmepumpe :)
Jeg snakket med en som mente at man ikke sparte noe på å ha varmepumpe, og han hadde diverse regnestykker som framstod som tullete for meg. Bl.a. regnet han årlig service. Så det er nok en del uvitenhet ute og går. Riktig nok aner jeg ikke hvor ofte det er fornuftig å få noen til å sjekke gassnivået, og har aldri hatt noen service på utedelen til varmepumpa annet enn å børste lamellene for rusk selv. Tar gjerne imot tips om noen vet, for hvis man spør forhandler får man muligens oppgitt et litt for hyppig intervall.

Min egen varmepumpe kostet 20000 inkl. montering, og skal etter min beregning være nedbetalt på få år i forhold til å bruke panelovner, og enda raskere nå med høye strømpriser.

Har ført statistikk på hva jeg bruker av strøm i 20 år. Installerte min første varmepumpe for 12-13 år siden, men har ikke registeret at det hjelper på annet jevn varme i huset. Tok det opp med selg etter 3-4 år og de bekreftet at med mitt lave forbruk på 16000 kWt i året i huset, så var besparelsen minimal. Skulle jeg hat mye effekt måtte jeg brukt mye mer strøm - sa selger som var det lokal E-Verk som vist akkurat hva jeg brukte og burde vel informert om dette FØR jeg kjøpte ??? Tror ikke noe på at folk sparere 4-5000 i mnd - da må de ha et meget stort forbruk i utgangspunktet, og burde satt inn andre tiltak for å senke dette i utgangspunktet!

Valgte å installere ny da den først konket etter 6 år, rett etter at garantien var ute, ene alene pga komforten. Bygger man et hus rundt teknologien så kan man sikker spare noe, litt avhengig av hvor man bor, men for Østlandet har jeg mine tvil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Hadde for et år siden besøk av tre (!) forskjellige selgere av disse varmepumpene og ba dem om råd mht plassering av varmepumpen, pris for kjøp og installasjon og spurte dem om behov for service,pris på denne, forventet levetid osv Når de da hadde lirt av seg alle sine svar så laget jeg et regnestykke for dem basert på deres egen "input" og konkluderte med at det ikke var noe å spare.
Jeg var dog litt forundret over deres svar med hensyn til regelmessig behov for service, prisen på denne og forventet levetid som var alt for pessimistisk/dyrt. Har et annet sted hvor vi har varmepumper (AC), og de lever i beste velgående etter ti år og har ikke hatt en krone i utgift til hverken service eller reparasjon på disse så lurer litt på disse selgerne!

Har vel ellers vært en del oppslag i pressen som konkluderer med at montering av varmepumper øker komfort/temperatur i boligen, men senker ikke regningen?

Alt dette basert på en "normal" pris på rundt/drøyt en krone alt inkludert, men hva fremtiden vil vise i så måte har ikke jeg svaret på bortsett fa at prisen i (akkurat) dag neppe vil være prisen på sikt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Hva klager folk på egentlig? Strømprisen er bare 5-doblet på 1-2 år. Ikke noe å syte for. Samme med bompengene. De startet på 5,- og er nå kun 4-doblet.

Stem som du alltid har gjort. Og lønningene stiger også ikke sant?

Øyvind.h

#618
Sitat fra: Jambo på søndag 28. november 2021, klokken 17:16
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. november 2021, klokken 15:10
Kommer til å gå en del ved her i vinter ja.
Men at ikke alle som kan installerer varmepumpe forstår jeg ikke.
Sparer selv rundt 4-5000 i måneden nå på varmepumpe :)
Jeg snakket med en som mente at man ikke sparte noe på å ha varmepumpe, og han hadde diverse regnestykker som framstod som tullete for meg. Bl.a. regnet han årlig service. Så det er nok en del uvitenhet ute og går.

At en ikke kan spare på å bruke varmepumpe er bare tøv ja :D En kan spise opp mye besparelse ved å øke snitt på innetemp, kjøre AC etc. Men med mindre en ikke tror på matematikken og kjemien i varmepumpe er besparelsen åpenbar. Om en vil teste den opplevde forskjellen er det bare å la en vifteovn forsøke å varme opp huset en periode, og så la varmepumpen med samme forbruk forsøke samme jobb. Forskjellen er enorm.

Normalt sparer jeg jo ikke i nærheten av de summene jeg sparer nå, men med strømpris på 2kr, 3kW "gratis" per time (moderat COP på 3) er matematikken enkel. "Gratis" varme for ca 4300,- per måned om snittprisen på strøm er 2kr. Den enorme besparelsen akkurat nå skyldes høy strømpris.
I fjor mener jeg strømregningen i sin helhet var rundt 2-3000,- per måned på vinteren, så da blir besparelsen mindre. Men da var strømprisen uvanlig lav. Nå er det ekstremt høy med snitt inkl linjeleie på rundt 4kr i dag.
Varmepumpen ble vel nedbetalt for vår del rundt 2015. Etter det har den rullet og gått uten service eller problemer.
Eneste jeg lurer på nå er om jeg skal sette inn en enda kraftigere og dyrere varmepumpe som jobber bedre i ekstrem kulde.

Forutsetninger for vår del:
- En god del hjemmekontor så 1. etg kan ikke holdes kald på dagtid
- Kjelleren må ha komforttemp på ettermiddag så barna kan bruke kjellerstue/soverom som oppholdsrom
- På kvelden kan temp senkes noe i kjeller og soverom
- Men - siden strømmen er rimeligere på natta og en gjerne vil ha lun temp i huset når en står opp kjører varmepumpen på full effekt på natten.
- Bruker ikke AC på sommeren da soverommene ligger i kjelleren, så besparelse spises ikke opp av AC sommerstid. Trenger ikke AC :)
- Varmepumpen sørger for å holde god basistemp i hele huset. Litt lunk i gulv på ett bad. Supplerer med ved de kaldeste dagene.

Når vi monterte varmepumpe rundt 2013 kunne jeg se at strømforbruket var omtrent uendret, selv om vi bygde på 65kvm og ble to personer til i husstanden. Ligger stabilt rundt 19.000kWh. Elbilen kommer da i tillegg på egen måler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Du kan i hvertfall bruke AC om sommeren for det bruker virkelig ikke strøm og koster lite ;)

For oss med nye mindre hus tror jeg det spiller mindre rolle med varmepumpe. Det er også dyrt å installere + vedlikehold. Så helt galskap er ikke analysen ..

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på mandag 29. november 2021, klokken 10:00
Du kan i hvertfall bruke AC om sommeren for det bruker virkelig ikke strøm og koster lite ;)

For oss med nye mindre hus tror jeg det spiller mindre rolle med varmepumpe. Det er også dyrt å installere + vedlikehold. Så helt galskap er ikke analysen ..
Trenger ikke AC, for soverommene i kjelleren er svale på sommeren :) Så selv om AC bare skulle trekke noen hundre watt er det bortkastet.
Snittpris på investeringskost for oss nå er pt ca 1.875,- per år og fallende. Ingen service nødvendig siste 8 år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

filtvet

Sitat fra: kWh2017 på søndag 28. november 2021, klokken 23:23
Sitat fra: filtvet på søndag 28. november 2021, klokken 23:09
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. november 2021, klokken 18:12
Sitat fra: filtvet på søndag 28. november 2021, klokken 16:11
Klart at det er krise for pensjonister som plutselig må betale 6000-8000,- pr mnd i strøm.

Synd at egne innbyggere ikke settes høyest av våre 180.

Har byttet til fastpris 1 år nå. ca 1 kr pr kw/t. Har uansett et lavt forbrukt så oppsiden er liten om jeg vedder feil.

Det var dyrt. Polar Kraft tilbyr 6mnd fastpris på 76,80 øre + 39,- pr. måned. Omkring 80 øre/kWh totalt for en normal enebolig.

Kjemner du en pensjonist som sliter med strømkostnaden og som ikke klarer å fikse slikt selv er det bare å tilby de hjelp.

Tilby de flyttehjelp til nordnorge?

Ser at de tilbyr følgende for søringene:
Strømavtale: Polar Fast 6 mnd
Pris146,75 øre/kWh
inkl. elsertifikat
Fastbeløp48,75 kr/mnd
Gjelder fra29.11.2021

Hurum kraft ligger på 114 øre for 1 år. Ille, men ikke så ille som 4-5,-

Vi har kun 7000 kwt i forbruk uansett. Har akkurat kjøpt inn 90 sekker ved. Begynner å bli tom for ved der ute også.

cra

Sitat fra: 1000kwh på mandag 29. november 2021, klokken 10:00
For oss med nye mindre hus tror jeg det spiller mindre rolle med varmepumpe. Det er også dyrt å installere + vedlikehold. Så helt galskap er ikke analysen ..

Hva koster en installasjon sånn cirkus? Ser t på f.eks. Jula får man ikke kjøpt varmepumpe uten å signere kontrakt om installasjon via deres partner, evt. signert sertifikat av annen godkjent installatør.

Vedlikehold kan man fint gjøre sjøl; det handler om å rengjøre radiatoren (spesielt den på innedelen) slik at den ikke mister effektiviteten pga et isolerende støvlag. Mildt såpevann som sprayes på, og så skylles det av med rikelig lunkent vann. Pass på å ha litt van i først, og sjekk at det kommer ut i dreneringa på utsida. Dersom avløpet er tett av støv renner det over og kommer nedover veggen inne. For å sjekke nivp av gass og slikt trengs det sikkert spesialutstyr, men det er liten grunn til å gjøre det dersom man ikke merker at varmepumpa har mistet effekt. Vanligvis kan en vask på innedelen gjøre underverker. En kompis hadde ikke gjort dette på noen år, og etter at jeg tipsa han om det sa han varmepumpa var som ny.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

1000kwh

Sitat fra: cra på mandag 29. november 2021, klokken 11:23
Sitat fra: 1000kwh på mandag 29. november 2021, klokken 10:00
For oss med nye mindre hus tror jeg det spiller mindre rolle med varmepumpe. Det er også dyrt å installere + vedlikehold. Så helt galskap er ikke analysen ..

Hva koster en installasjon sånn cirkus? Ser t på f.eks. Jula får man ikke kjøpt varmepumpe uten å signere kontrakt om installasjon via deres partner, evt. signert sertifikat av annen godkjent installatør.

Vedlikehold kan man fint gjøre sjøl; det handler om å rengjøre radiatoren (spesielt den på innedelen) slik at den ikke mister effektiviteten pga et isolerende støvlag. Mildt såpevann som sprayes på, og så skylles det av med rikelig lunkent vann. Pass på å ha litt van i først, og sjekk at det kommer ut i dreneringa på utsida. Dersom avløpet er tett av støv renner det over og kommer nedover veggen inne. For å sjekke nivp av gass og slikt trengs det sikkert spesialutstyr, men det er liten grunn til å gjøre det dersom man ikke merker at varmepumpa har mistet effekt. Vanligvis kan en vask på innedelen gjøre underverker. En kompis hadde ikke gjort dette på noen år, og etter at jeg tipsa han om det sa han varmepumpa var som ny.

Med varmpumpe må du regne fra 20000,-. Men hver løpemeter fra innedel til utedel er veldig dyr. Og så må du kanskje ha strøm til utedelen.

Vi betalte 28000,- og det tar tid å betale ned med bare strømprisen. I hele fjor var jo strømmen nesten "gratis".

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på søndag 28. november 2021, klokken 23:09
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. november 2021, klokken 18:12
Det var dyrt. Polar Kraft tilbyr 6mnd fastpris på 76,80 øre + 39,- pr. måned. Omkring 80 øre/kWh totalt for en normal enebolig.

Kjemner du en pensjonist som sliter med strømkostnaden og som ikke klarer å fikse slikt selv er det bare å tilby de hjelp.

Tilby de flyttehjelp til nordnorge?

Nei, men du kan tegne 3 års fastprisavtale til 43,80 øre/kWh om du bor i Nord-Norge. Prisen er altså lavere der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kWh2017 på søndag 28. november 2021, klokken 23:23
Ser at de tilbyr følgende for søringene:
Strømavtale: Polar Fast 6 mnd
Pris146,75 øre/kWh
inkl. elsertifikat
Fastbeløp48,75 kr/mnd
Gjelder fra29.11.2021

Ser prisen ble satt opp i dag ja. Man kan fortsatt komme seg ned under 80 øre/kWh i sør, men man må da gå for en avtale med lengre varighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. november 2021, klokken 23:54
Fra nrk TV dagsrevyen kl 1900:
Ny rekord  :-1:

10 min i dusjen koster deg i morgen ca 30 kr :-1:

Ja, forutsatt at du bruker et dusjhode som leverer hele 16L/min og dusjer i 10 minutter.

Et godt spredusjhode som f.eks Mora Cera S5 leverer 6L/min, og om man jobber på litt istedenfor å bare stå og synge klarer man fint å vaske seg like godt på 3 minutter. Da er kostnaden sunket til 1/10 del. Har man varmepumpe som lager varmtvannet er man nede i under 1,- pr. dusj selv med dagens strømpris.

Her er det altså store muligheter for å spare mye penger for enkelte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rosstopher

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. november 2021, klokken 12:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. november 2021, klokken 23:54
Fra nrk TV dagsrevyen kl 1900:
Ny rekord  :-1:

10 min i dusjen koster deg i morgen ca 30 kr :-1:

Ja, forutsatt at du bruker et dusjhode som leverer hele 16L/min og dusjer i 10 minutter.

Et godt spredusjhode som f.eks Mora Cera S5 leverer 6L/min, og om man jobber på litt istedenfor å bare stå og synge klarer man fint å vaske seg like godt på 3 minutter. Da er kostnaden sunket til 1/10 del. Har man varmepumpe som lager varmtvannet er man nede i under 1,- pr. dusj selv med dagens strømpris.

Her er det altså store muligheter for å spare mye penger for enkelte.

Veldig godt tips. Når en dusj er dyr trenger man ikke å installere vann-vann/luft-vann varmepumpe eller å gå rundt å lukte vondt. En investering på noen hundrelapper kan halvere denne utgiften. Jeg føler slike små ting drukner i alt pratet om varmepumper, smarte hus, osv.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vaduz

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. november 2021, klokken 12:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. november 2021, klokken 23:54
Fra nrk TV dagsrevyen kl 1900:
Ny rekord  :-1:

10 min i dusjen koster deg i morgen ca 30 kr :-1:

Ja, forutsatt at du bruker et dusjhode som leverer hele 16L/min og dusjer i 10 minutter.

Et godt spredusjhode som f.eks Mora Cera S5 leverer 6L/min, og om man jobber på litt istedenfor å bare stå og synge klarer man fint å vaske seg like godt på 3 minutter. Da er kostnaden sunket til 1/10 del. Har man varmepumpe som lager varmtvannet er man nede i under 1,- pr. dusj selv med dagens strømpris.

Her er det altså store muligheter for å spare mye penger for enkelte.

5-doblede priser gir gode muligheter for sparing! Da er man en «glasset halvfullt» type i alle fall! ;)

hemi

med 5 kr kwh er ikke elbil så gøy lenger :|

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA