Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jambo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. november 2021, klokken 15:10
Kommer til å gå en del ved her i vinter ja.
Men at ikke alle som kan installerer varmepumpe forstår jeg ikke.
Sparer selv rundt 4-5000 i måneden nå på varmepumpe :)
Jeg snakket med en som mente at man ikke sparte noe på å ha varmepumpe, og han hadde diverse regnestykker som framstod som tullete for meg. Bl.a. regnet han årlig service. Så det er nok en del uvitenhet ute og går. Riktig nok aner jeg ikke hvor ofte det er fornuftig å få noen til å sjekke gassnivået, og har aldri hatt noen service på utedelen til varmepumpa annet enn å børste lamellene for rusk selv. Tar gjerne imot tips om noen vet, for hvis man spør forhandler får man muligens oppgitt et litt for hyppig intervall.

Min egen varmepumpe kostet 20000 inkl. montering, og skal etter min beregning være nedbetalt på få år i forhold til å bruke panelovner, og enda raskere nå med høye strømpriser.

olemars

Service for en luft-luft er annenhvert år og koster ca 1500-2000.

Rosstopher

Sitat fra: olemars på søndag 28. november 2021, klokken 17:24
Service for en luft-luft er annenhvert år og koster ca 1500-2000.

Med andre ord fort gjort å spare inn på én måned.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

olemars

Selv med en leilighet uten det helt store strømforbruket regner jeg med å ha tjent inn den to år gamle varmepumpa mi til 18000 om 2-3 år. Før den var oppvarming basert kun på noen store, dumme panelovner og litt varmekabler. Jeg kan muligens spare inn 1-2000 kWh til på å bytte de store, dumme panelovnene med noen mindre og smartere, siden de fortsatt må avlaste varmepumpa litt av og til de kaldeste månedene, men de avlaster den mer enn nødvendig med mindre jeg går rundt og skrur dem av og på.

Tipper det fortsatt er mange titalls tusen boliger som kunne hatt veldig godt av en varmepumpe eller to, men ikke kan enten pga regler i sameie/borettslag eller ikke har råd til investeringen (dyrt å være fattig heter det). Hadde Enova hatt fornuftige vedtekter kunne de f.eks brukt en del av det øret vi alle betaler pr kWh til å (litt behovsprøvd) støtte oppgradering av leiligheter som i dag kun har elektrisk oppvarming.  De hadde det før, men bare mens varmepumper fremdeles var ganske sære og dyre slik at det fortsatt forble en investering for de som har rimelig god råd.

geear

Har hatt to stk luft-luft i åtte år, og har aldri hatt noen service på de utover å blåse rent/støvsuge innedelene etter å ha åpnet luker og tatt bort filtere. Kjøpte faktisk nettopp en rensespray til 199,-, som jeg enda ikke har testet, det er det nærmeste. Har luft-vann også, men den er bare et par år. Har ikke tenkt å ha service på den heller.

PS: Jula har varmepumpe på blackweek til 3699,- eller noe sånt nå, pluss montering. Spart inn på et år eller to..

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på søndag 28. november 2021, klokken 16:11
Klart at det er krise for pensjonister som plutselig må betale 6000-8000,- pr mnd i strøm.

Synd at egne innbyggere ikke settes høyest av våre 180.

Har byttet til fastpris 1 år nå. ca 1 kr pr kw/t. Har uansett et lavt forbrukt så oppsiden er liten om jeg vedder feil.

Det var dyrt. Polar Kraft tilbyr 6mnd fastpris på 76,80 øre + 39,- pr. måned. Omkring 80 øre/kWh totalt for en normal enebolig.

Kjemner du en pensjonist som sliter med strømkostnaden og som ikke klarer å fikse slikt selv er det bare å tilby de hjelp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: arthur på søndag 28. november 2021, klokken 16:46
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. november 2021, klokken 15:10
Kommer til å gå en del ved her i vinter ja.
Men at ikke alle som kan installerer varmepumpe forstår jeg ikke.
Sparer selv rundt 4-5000 i måneden nå på varmepumpe :)

Kan f.eks være at man bor i en leilighet og at styret ikke tillater installasjon av varmepumpe? Jeg nevner dette siden det ble nektet av styret i en leilighet vi har og begrunnelsen var støy.

Da ville jeg tatt dette opp på neste møte. Med stadig stigende strømpriser er det vel ikke usannsynlig at et flertall ville stemt for å endre reglene. Så får man heller kreve sspesielt stillegående varmepumper, de finnes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. november 2021, klokken 18:12
Sitat fra: filtvet på søndag 28. november 2021, klokken 16:11
Klart at det er krise for pensjonister som plutselig må betale 6000-8000,- pr mnd i strøm.

Synd at egne innbyggere ikke settes høyest av våre 180.

Har byttet til fastpris 1 år nå. ca 1 kr pr kw/t. Har uansett et lavt forbrukt så oppsiden er liten om jeg vedder feil.

Det var dyrt. Polar Kraft tilbyr 6mnd fastpris på 76,80 øre + 39,- pr. måned. Omkring 80 øre/kWh totalt for en normal enebolig.

Kjemner du en pensjonist som sliter med strømkostnaden og som ikke klarer å fikse slikt selv er det bare å tilby de hjelp.

Det er vel en avtale forbeholdt de som bor litt nordover i landet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. november 2021, klokken 18:18
Sitat fra: arthur på søndag 28. november 2021, klokken 16:46
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. november 2021, klokken 15:10
Kommer til å gå en del ved her i vinter ja.
Men at ikke alle som kan installerer varmepumpe forstår jeg ikke.
Sparer selv rundt 4-5000 i måneden nå på varmepumpe :)

Kan f.eks være at man bor i en leilighet og at styret ikke tillater installasjon av varmepumpe? Jeg nevner dette siden det ble nektet av styret i en leilighet vi har og begrunnelsen var støy.

Da ville jeg tatt dette opp på neste møte. Med stadig stigende strømpriser er det vel ikke usannsynlig at et flertall ville stemt for å endre reglene. Så får man heller kreve sspesielt stillegående varmepumper, de finnes.

Ingen "kampsak" for oss da det for oss er en ferieleilighet med begrenset bruk om vinteren og svært lite forbruk i den varmere del av året, men ja, rent prinsipielt er dette en sak som bør løftes til et årsmøte. Å kun hevde "støy" synes jeg er et for spinkelt grunnlag for å nekte, men en diskusjon rundt hva som bør være tillatt, gjerne objektivt målt, er absolutt noe som bør gjøres.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Erik Ola Ulvestad

Om feks OBOS eller ein annan medlemseigd organisasjon (Coop?) kunne kjøpe opp kraftverk så kunne vi vel få kraft til kostpris?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vaduz

Det er ikke noe rart det som skjer, dette er en skatt og eksportartikkel for myndighetene. De står på begge sidene av bordet, store inntekter fra eksportert strøm, og enorme driftsoverskudd på offentlig eide kraftverk.
Det handler ikke om det grønne skifte, det er ikke griske kapitalister, og det har ingenting med etterspørsel i Norge eller mengde regn å gjøre. Alt det der er kun tåkelegging, dette er en ny inntektskilde til staten både via eksport og øket pris nasjonalt, samtidig som de kan skylde på lite regn eller lite vind i Tyskland. Ganske smart, og med disse pengene kan man kjøpe velvilje hos sp og andre ved å gi konsesjoner over statsbudsjettet. Heldigvis har jeg varmepumper, vedovn, gratis ved og god råd, men må være mange som kjenner dette etterhvert.

goggo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 28. november 2021, klokken 19:10
Om feks OBOS eller ein annan medlemseigd organisasjon (Coop?) kunne kjøpe opp kraftverk så kunne vi vel få kraft til kostpris?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hvorfor må OBOS eller andre direktør-drevne "fake Coops" gjøre dette?
Kan ikke vi forbrukere danne små lokale strøm-COOPs og gjøre det sjøl slik det gjøres i mange andre land?
https://en.wikipedia.org/wiki/Community_wind_energy


mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Blir spennene å se hva snittpris på strøm i 2022 blir? Slik det ser ut nå kan det bli høyt i forhold til hva vi har tenkt tidligere.

Noen kan sikkert korrigere meg om det er feil, men det ble nevnt i en solcellegruppe på face at strømprisen har vært helt oppe i 17 kr (en kort periode for over 20 år siden). Hvis det stemmer så er det jo mye igjen å gå på dessverre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA