Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

flux

#525
Sitat fra: Griffel på søndag 21. november 2021, klokken 10:31
Sitat fra: flux på lørdag 20. november 2021, klokken 21:07
ACER burde ikke "godta" en slik nettleie modell, da den gjør det dyrere for norske forbrukere å utnytte overskuddsenergi fra vindkraft i Danmark, England og Tyskland.
Hvordan kommer du fram til dette?
Nettleie er for infrastrukturen, strømprisen er helt uavhengig av denne.
Det er ofte store fall i strømprisen i korte tidsrom feks mellom kl 02 og 05 om natten, da er det fornuftig å lade elbilene. Jeg har to ladepunkt ett på 11 kW og ett på 7 kW og VVB på 3 kW. For å utnytte ledig kapasitet og lave priser kan jeg lade maks i de 3 timene. Et forbruk da på > 21 kW i et tidsrom få andre benytter mye strøm, med ny modell av nettleie blir kortvarig høyt forbruk mye dyrere, selv om det er god nettkapasitet i tidsrommet.

Strøm Tycoon

Sitat fra: flux på søndag 21. november 2021, klokken 19:10
Sitat fra: Griffel på søndag 21. november 2021, klokken 10:31
Sitat fra: flux på lørdag 20. november 2021, klokken 21:07
ACER burde ikke "godta" en slik nettleie modell, da den gjør det dyrere for norske forbrukere å utnytte overskuddsenergi fra vindkraft i Danmark, England og Tyskland.
Hvordan kommer du fram til dette?
Nettleie er for infrastrukturen, strømprisen er helt uavhengig av denne.
Det er ofte store fall i strømprisen i korte tidsrom feks mellom kl 02 og 05 om natten, da er det fornuftig å lade elbilene. Jeg har to ladepunkt ett på 11 kW og ett på 7 kW og VVB på 3 kW. For å utnytte ledig kapasitet og lave priser kan jeg lade maks i de 3 timene. Et forbruk da på > 21 kW i et tidsrom få andre benytter mye strøm, med ny modell av nettleie blir kortvarig høyt forbruk mye dyrere, selv om det er god nett kapasitet i tidsrommet.

De frykter vel at "alle" kommer til å gjøre det samme.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: model3citizen på søndag 21. november 2021, klokken 18:06
Disse to siste er innebakt i de 42 ørene du snakker om som var i 2021.

Det har du selvfølgelig rett i. Da blir regnestykket annerledes:

Energiledd 2021 uten avgifter: 42 øre/kWt - 22 øre/kWt = 20 øre/kWt
Justert energiledd pga. økt tapskostnad: 22 øre/kWt

Energiledd 2022 uten avgifter (vinter og natt): 8 øre/kWt

Med utgangspunkt i 2500 kWt årlig forbruk gir dette en reduksjon på rundt kr 350 ift. gammel tariff dersom elbiladingen ikke utløser høyere kapasitetsledd enn man uansett ville hatt behov for. Fremdeles havner altså elbilisten positivt ut i omleggingen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Sitat fra: flux på søndag 21. november 2021, klokken 19:10
Det er ofte store fall i strømprisen i korte tidsrom feks mellom kl 02 og 05 om natten, da er det fornuftig å lade elbilene. Jeg har to ladepunkt ett på 11 kW og ett på 7 kW og VVB på 3 kW. For å utnytte ledig kapasitet og lave priser kan jeg lade maks i de 3 timene. Et forbruk da på > 21 kW i et tidsrom få andre benytter mye strøm, med ny modell av nettleie blir kortvarig høyt forbruk mye dyrere, selv om det er god nett kapasitet i tidsrommet.

En hovedinnvendig mot de nye tariffene er at de presser begrensningene i nettet statisk ned på hver enkelt abonnent. Det hadde vært smartere å lage et system som utnytter ulike behov, f.eks. ved at noen vanligvis lett kan flytte forbruk, men samtidig kanskje enkelte dager ikke kan det. Ved å laget et så "stivt" system at en enkelt time avgjør kapasitetsleddet så ender man opp med et system som er enkelt, men lite fleksibelt. Dette er litt gammeldags.
Ved å tilrettelegge for moderne strømstyring kunne nettselskapet fått et mye bedre resultat og samtidig påført abonnenten færre ulemper.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 21. november 2021, klokken 21:24
Sitat fra: flux på søndag 21. november 2021, klokken 19:10
Det er ofte store fall i strømprisen i korte tidsrom feks mellom kl 02 og 05 om natten, da er det fornuftig å lade elbilene. Jeg har to ladepunkt ett på 11 kW og ett på 7 kW og VVB på 3 kW. For å utnytte ledig kapasitet og lave priser kan jeg lade maks i de 3 timene. Et forbruk da på > 21 kW i et tidsrom få andre benytter mye strøm, med ny modell av nettleie blir kortvarig høyt forbruk mye dyrere, selv om det er god nett kapasitet i tidsrommet.

En hovedinnvendig mot de nye tariffene er at de presser begrensningene i nettet statisk ned på hver enkelt abonnent. Det hadde vært smartere å lage et system som utnytter ulike behov, f.eks. ved at noen vanligvis lett kan flytte forbruk, men samtidig kanskje enkelte dager ikke kan det. Ved å laget et så "stivt" system at en enkelt time avgjør kapasitetsleddet så ender man opp med et system som er enkelt, men lite fleksibelt. Dette er litt gammeldags.
Ved å tilrettelegge for moderne strømstyring kunne nettselskapet fått et mye bedre resultat og samtidig påført abonnenten færre ulemper.

Ja, de kunne jo hatt at i tidsrommet mellom 24:00 og 05:00, så teller forbruket halvt, eller sagt på en annen måte: fått dobbel strøm i samme 5kW-intervall...altså 9kW i snitt en time kl 04-05 = 0-5kW intervall
Tesla Model Y                         2021-

flux

Sitat fra: model3citizen på søndag 21. november 2021, klokken 19:29
Sitat fra: flux på søndag 21. november 2021, klokken 19:10
Sitat fra: Griffel på søndag 21. november 2021, klokken 10:31
Sitat fra: flux på lørdag 20. november 2021, klokken 21:07
ACER burde ikke "godta" en slik nettleie modell, da den gjør det dyrere for norske forbrukere å utnytte overskuddsenergi fra vindkraft i Danmark, England og Tyskland.
Hvordan kommer du fram til dette?
Nettleie er for infrastrukturen, strømprisen er helt uavhengig av denne.
Det er ofte store fall i strømprisen i korte tidsrom feks mellom kl 02 og 05 om natten, da er det fornuftig å lade elbilene. Jeg har to ladepunkt ett på 11 kW og ett på 7 kW og VVB på 3 kW. For å utnytte ledig kapasitet og lave priser kan jeg lade maks i de 3 timene. Et forbruk da på > 21 kW i et tidsrom få andre benytter mye strøm, med ny modell av nettleie blir kortvarig høyt forbruk mye dyrere, selv om det er god nett kapasitet i tidsrommet.

De frykter vel at "alle" kommer til å gjøre det samme.
Neppe, det er nok heller alt for få som gjør dette, så gulrot blir erstattet med pisk.

elektrolux

#531
Ny strømpris topp og nytt innsalg av strøm. Men kom plutselig på om jeg må betale nettleie når strømmen går ut på nettet?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. november 2021, klokken 07:27
Ny strømpris topp og Innsalg av strøm. Men kom plutselig på om jeg må betale nettleie når strømmen går ut på nettet?
Nei, du får vel betalt variabel del av nettleie.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. november 2021, klokken 08:01
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. november 2021, klokken 07:27
Ny strømpris topp og Innsalg av strøm. Men kom plutselig på om jeg må betale nettleie når strømmen går ut på nettet?
Nei, du får vel betalt variabel del av nettleie.

Du skal få betalt noen øre fra netteier per kWh du eksporterer ja. Tror det offisielt er fordi du sparer netteier for noe "strømtap" ved å levere kortreist strøm til dine naboer. Det er riktignok langt under det beløpet man ellers betaler i nettleie/kWh, men du får i alle fall noe.

Prisen jeg får her i Bergen varierer i alle fall fra måned til måned, men nå i oktober lå det rundt 5 øre. Hos meg kommer det opp med egen fakturalinje "Plusskunde nettleie", men det er mulig det gjøres på en helt annen måte i Stavanger-området.

arthur

SIden det regelmessig klages over at strømmen er dyr i Norge, hvilket er delvis sant, så kan det kanskje være av litt interesse å se hva prisen er i landene rundt oss?

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/a7abrd/betaler-dobbelt-saa-mye-for-stroem-tyskland-faar-nest-hoeyeste-pris-noensinne?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Joda, vi bruker en del strøm her om vinteren, gjelder vel også en del andre land på kartet, og i mine øyne er det også relevant hvilket lønnsnivå vi har her i landet sammenlignet med landene på kartet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 23. november 2021, klokken 08:02
SIden det regelmessig klages over at strømmen er dyr i Norge, hvilket er delvis sant, så kan det kanskje være av litt interesse å se hva prisen er i landene rundt oss?

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/a7abrd/betaler-dobbelt-saa-mye-for-stroem-tyskland-faar-nest-hoeyeste-pris-noensinne?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Joda, vi bruker en del strøm her om vinteren, gjelder vel også en del andre land på kartet, og i mine øyne er det også relevant hvilket lønnsnivå vi har her i landet sammenlignet med landene på kartet!

Vi i Norge bruker 4 ganger så mye strøm som f.eks en danske. Prisen er ikke 1/4 i Sør Norge for å si det slik.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Og justerer vi for lønn og skatt så hadde en Nordmann i 2004 råd til 3 ganger så mye strøm pr/arbeidstime som en danske.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

MEN - den siste plansjen er nå ikke lenger gyldig. Nordmenn i Sør Norge betaler nå mye mer lik pris som en danske. Vi bruker fortsatt omtrent 4 ganger så mye strøm. Så  det er helt klart at høye strømpriser treffer oss hardt  - også relativt sett opp mot inntekt og skattenivå.

Hvorfor? Jo det skyldes en kombinasjon av klima, infrastruktur på boligoppvarming og kraftintensiv industri.
Det er egentlig helt innlysende når en tenker etter. Vi har i generasjoner bygget opp hele vårt land på tilgang til billig elektrisitet. Så, nesten over natten, går vi fra et system der den norske kraften har vært svært billig sett  opp mot prisene på kontinentet,til nå å ligge mye nærere i pris enn noen gang før i historien.

Det er helt åpenbart at en slik omveltning i kraftprisene vil merkes på husholdningenes tilgjengelige inntekt til f.eks å kjøpe andre varer. Ikke bare det - strømmen går som input til mange andre varer og tjenester - så også disse vil bli dyrere.

Spørsmålet våre politikere,i særdelsehet finansministeren og hans departement, bør stille seg er om Norge som land er tjent med denne situasjonen.

Slik det er nå er vi bundet med armer og bein av markedet og dets regler og må bare fortsette å selge en viss andel av kraften,råvaren, vi har tilgjengelig til utlandet dersom de vil betale mer.  Det gir raskt mye penger inn de offentlige kassene, men så i runde 2 - vil forbrukerene reagere på pris og avgiftsveksten - og det er først da vi vil se konturene av fasiten her.

Det eneste jeg med 100% sikkerhet kan si - er at harryhandelen har vel aldri fått bedre vekstvilkår enn akkurat nå......

filtvet

Vi vet jo hvorfor vi bruker mer strøm.

1. Vedovner/oljefyrer/pellets er blitt faset ut og forbudt.
2. Gass benyttes ikke
3. Alt elektrisk er "miljøvennlig" i dag.

Så politikere har tvunget alle over på strøm. Og så klager de på det i etterkant???

Uansett - jeg har en Tesla 3 i sikte, men kommer ikke til å selge den gamle diesel-bilen på en god stund ennå. Alt for stor usikkerhet mht kommende strømpriser.

Kristian O

Sitat fra: filtvet på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:00
Vi vet jo hvorfor vi bruker mer strøm.

1. Vedovner/oljefyrer/pellets er blitt faset ut og forbudt.


At oljefyrer blir faser ut var eg klar over, men at det samme har skjedd med vedovner var nytt for meg. Det er vel meir rett å sei at i enkelte byer blir det oppfordra til å bytte ut gamle vedovner med nye? Mulig det også er bruksforbud enkelte plasser?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rosstopher

Vedovner fases nok absolutt ikke ut. Vi har kjøpt ny vedovn i år, og får ikke montert den i år, for alle peismontørene i fylket er opptatt til februar/mars neste år.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

filtvet

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:07
Sitat fra: filtvet på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:00
Vi vet jo hvorfor vi bruker mer strøm.

1. Vedovner/oljefyrer/pellets er blitt faset ut og forbudt.


At oljefyrer blir faser ut var eg klar over, men at det samme har skjedd med vedovner var nytt for meg. Det er vel meir rett å sei at i enkelte byer blir det oppfordra til å bytte ut gamle vedovner med nye? Mulig det også er bruksforbud enkelte plasser?

https://www.nrk.no/osloogviken/byradet-truer-med-forbud-mot-gamle-peiser-og-vedovner-1.15279787

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA