Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: ladov på lørdag 20. november 2021, klokken 14:36
Det virker på meg som NVE er en gjeng museumsvoktere som gjør sitt beste for å slå ned på alt som er nytt og uvant..

Jeg legger merke til at de ordlegger seg uten å nevne tidsaspektet. Det har også vært klart hele tiden at NVE helst ser at alle kunder har en helt jevn belastning over døgnet. Det ser sikkert ryddig ut men er ikke særlig fremtidsrettet. I sum gir den nye modellen en avgift på ladestrøm, om du ønsker å fullade batteriet over natten skal det svi ekstra.
Hele NVE organisasjonen trenger en utlufting. De baserer seg på gamle data og leser tydeligvis ikke anbefalinger fra konsulentselskaper som har utredet dette grundig for mange år siden. De kjører fremdeles på med det samme som ble sagt i 2014, som en er redd for at å trekke en ny konklusjon vil sette karrieren i fare.

Denne idiot-tariffen har vært omtalt i media mange ganger, med konkrete eksempler på at folk og bedrifter rammes helt urimelig.
Det må rett og slett nye koster til. Dette er en politisk styrt oppgave, da kan vi ikke ha en etat som kjører sitt eget løp i utakt med både flertall og folkevett.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

flux

#511
ACER burde ikke "godta" en slik nettleie modell, da den gjør det dyrere for norske forbrukere å utnytte overskuddsenergi fra vindkraft i Danmark, England og Tyskland.

elektro

Forstår ikke vitsen. Folk er jo i full gang ned å legge om forbruket til tider på døgnet da kapasiteten er bedre og prisene lavere.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Griffel

Sitat fra: flux på lørdag 20. november 2021, klokken 21:07
ACER burde ikke "godta" en slik nettleie modell, da den gjør det dyrere for norske forbrukere å utnytte overskuddsenergi fra vindkraft i Danmark, England og Tyskland.
Hvordan kommer du fram til dette?
Nettleie er for infrastrukturen, strømprisen er helt uavhengig av denne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 20. november 2021, klokken 10:54
Er faktisk ikke så bekymret for omleggingen. Det mange glemmer er at kWh-leddet blir mye lavere. For oss som lader om natta betyr dette at vi slipper å betale mye for nettkapasitet og dermed blir nettleien for elbillading mye lavere enn tidligere. De som har høy ladehastighet må kanskje skru ned hastigheten og bruke 4 timer til å fylle på dagens forbruk istedenfor å fylle på like mye på en time med høy ladehastighet. Har liten betydning midt på natta.

Hvis vi sammenligner Oslo/Viken før og etter:

Pris i dag : 44,80 øre/kWh

Pris fra 01.01.2022

Jan - Mars

06:00 - 22:00 : 38,11 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 30,11 øre/kWh

Apr - Sept

06:00 - 22:00 : 35,61 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 28,86 øre/kWh

Så om vi tenker at vi lader 15 kWh om dagen året rundt, så kan man spare ca. 800,- på nettleien. Småpenger sammenlignet med "straffen" dersom man ikke klarer å ta bort effekttoppene.

For vår del blir forvarming av bilen et mulig problem. Fra nå av bør den skje fra batteriet, og ikke fra nettet. Eneste måten å løse det på, er å gå ut å plugge ut bilen før forvarming starter, men etter at bilen er ferdigladet.

Suboptimalt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: model3citizen på søndag 21. november 2021, klokken 10:51
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 20. november 2021, klokken 10:54
Er faktisk ikke så bekymret for omleggingen. Det mange glemmer er at kWh-leddet blir mye lavere. For oss som lader om natta betyr dette at vi slipper å betale mye for nettkapasitet og dermed blir nettleien for elbillading mye lavere enn tidligere. De som har høy ladehastighet må kanskje skru ned hastigheten og bruke 4 timer til å fylle på dagens forbruk istedenfor å fylle på like mye på en time med høy ladehastighet. Har liten betydning midt på natta.

Hvis vi sammenligner Oslo/Viken før og etter:

Pris i dag : 44,80 øre/kWh

Pris fra 01.01.2022

Jan - Mars

06:00 - 22:00 : 38,11 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 30,11 øre/kWh

Apr - Sept

06:00 - 22:00 : 35,61 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 28,86 øre/kWh

Så om vi tenker at vi lader 15 kWh om dagen året rundt, så kan man spare ca. 800,- på nettleien. Småpenger sammenlignet med "straffen" dersom man ikke klarer å ta bort effekttoppene.

For vår del blir forvarming av bilen et mulig problem. Fra nå av bør den skje fra batteriet, og ikke fra nettet. Eneste måten å løse det på, er å gå ut å plugge ut bilen før forvarming starter, men etter at bilen er ferdigladet.

Suboptimalt.

Sååå....hvor lavt forbruk sikter du deg inn på? 10kW eller 5kW?
Personlig kan jeg ikke fatte at vanlige husholdninger skal klare å holde seg under 5kW da bare komfyren/stekeplater nesten utgjør dette alene...? Selv om det er snitt på en hel time det er snakk om.

Dersom du sikter deg mot å holde deg under 10kW så kan du jo skaffe smarte termostater til varmekabler, om du har det i f.eks. gang/bad/stue. Da kan du jo ha en times ekstra "nattsenking" den timen du forvarmer bilen. Bilen trekker jo ikke så enormt med strøm i løpet av en hel time.
Tesla Model Y                         2021-

Strøm Tycoon

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 21. november 2021, klokken 11:28
Sitat fra: model3citizen på søndag 21. november 2021, klokken 10:51
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 20. november 2021, klokken 10:54
Er faktisk ikke så bekymret for omleggingen. Det mange glemmer er at kWh-leddet blir mye lavere. For oss som lader om natta betyr dette at vi slipper å betale mye for nettkapasitet og dermed blir nettleien for elbillading mye lavere enn tidligere. De som har høy ladehastighet må kanskje skru ned hastigheten og bruke 4 timer til å fylle på dagens forbruk istedenfor å fylle på like mye på en time med høy ladehastighet. Har liten betydning midt på natta.

Hvis vi sammenligner Oslo/Viken før og etter:

Pris i dag : 44,80 øre/kWh

Pris fra 01.01.2022

Jan - Mars

06:00 - 22:00 : 38,11 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 30,11 øre/kWh

Apr - Sept

06:00 - 22:00 : 35,61 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 28,86 øre/kWh

Så om vi tenker at vi lader 15 kWh om dagen året rundt, så kan man spare ca. 800,- på nettleien. Småpenger sammenlignet med "straffen" dersom man ikke klarer å ta bort effekttoppene.

For vår del blir forvarming av bilen et mulig problem. Fra nå av bør den skje fra batteriet, og ikke fra nettet. Eneste måten å løse det på, er å gå ut å plugge ut bilen før forvarming starter, men etter at bilen er ferdigladet.

Suboptimalt.

Sååå....hvor lavt forbruk sikter du deg inn på? 10kW eller 5kW?
Personlig kan jeg ikke fatte at vanlige husholdninger skal klare å holde seg under 5kW da bare komfyren/stekeplater nesten utgjør dette alene...? Selv om det er snitt på en hel time det er snakk om.

Dersom du sikter deg mot å holde deg under 10kW så kan du jo skaffe smarte termostater til varmekabler, om du har det i f.eks. gang/bad/stue. Da kan du jo ha en times ekstra "nattsenking" den timen du forvarmer bilen. Bilen trekker jo ikke så enormt med strøm i løpet av en hel time.

Tror ikke vi klarer å komme under 10 kW på vinterhalvåret uansett, som det er nå, så tipper vi rett over 15 kW, så vi får sikte på under 15.

Counterpointer

Sitat fra: elektro på søndag 21. november 2021, klokken 00:47
Forstår ikke vitsen. Folk er jo i full gang ned å legge om forbruket til tider på døgnet da kapasiteten er bedre og prisene lavere.
Vet ikke om jeg forstår det riktig heller. Men det ser ut som det legges opp til i mest mulig grad å slippe å oppgradere nettet. Jevn belastning hele tiden med jevnt høy pris.

Det virker som det ikke tas hensyn til at forbruk svinger i løpet av døgnet på grunn av måten samfunnet er konstruert. Vi sover på natten og bruker mest strøm før og etter jobb.....

Det tas tydelig heller ikke hensyn til at vi er inne i er skifte fra fosilt til elektrisk og at nettet nødvendigvis må oppgraderes.

Sørgelig nok er det heller ikke noe fokus på å støtte egen strømproduksjon eller lagring. Litt incentiver her kunne hatt samme effekt som det hadde på innføringen av elbiler.

Griffel

Sitat fra: model3citizen på søndag 21. november 2021, klokken 10:51
Hvis vi sammenligner Oslo/Viken før og etter:

Pris i dag : 44,80 øre/kWh

Pris fra 01.01.2022

Jan - Mars

06:00 - 22:00 : 38,11 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 30,11 øre/kWh

Apr - Sept

06:00 - 22:00 : 35,61 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 28,86 øre/kWh
Hvor finner du disse prisene for Oslo/Viken 2022, og hva blir prisene for effekt leddet?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arthur

I mail fra Elvia 5.november står det; "Eksakte priser i den nye nettleiemodellen vil følge med neste nyhetsbrev fra Elvia som kommer i desember." Så å hevde nøyaktig hva prisene vil bli er litt tidlig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Strøm Tycoon

Sitat fra: Griffel på søndag 21. november 2021, klokken 12:52
Sitat fra: model3citizen på søndag 21. november 2021, klokken 10:51
Hvis vi sammenligner Oslo/Viken før og etter:

Pris i dag : 44,80 øre/kWh

Pris fra 01.01.2022

Jan - Mars

06:00 - 22:00 : 38,11 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 30,11 øre/kWh

Apr - Sept

06:00 - 22:00 : 35,61 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 28,86 øre/kWh
Hvor finner du disse prisene for Oslo/Viken 2022, og hva blir prisene for effekt leddet?

Tok tallene fra Lede som det har blitt henvist til her tidligere.

Carl Anton Stenling

#521
Det går ikke å sammenligne dagens tariff for 2021 med ny tariff for 2022 direkte.

Pga. vesentlig høyere kostnader til å kjøpe inn strøm for å dekke tap i nettet har nettselskapene rett til å øke nettleien, dvs. i størrelsesorden 10-15 %.

Skal man sammenligne så behøver man legge til denne økningen for 2021-tallene.

Lede innfører et energiledd på 8 øre/kWt om natta (vinter) fra 2022. I 2021 var energileddet 42 øre/kWt om vinteren og skulle da sannsynligvis opp til rundt 47 øre/kWt.
Hvis man f.eks. bruker 2500 kWh til å lade bilen årlig så gir dette en besparelse på rundt en tusenlapp dersom ladingen ikke gir økt kapasitetsledd ift. det man uansett måtte hatt.

Hyggelig at omleggingen er til fordel for elbillading!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 21. november 2021, klokken 11:28
Personlig kan jeg ikke fatte at vanlige husholdninger skal klare å holde seg under 5kW da bare komfyren/stekeplater nesten utgjør dette alene...? Selv om det er snitt på en hel time det er snakk om.

5 kW kan nok være vanskelig for mange, men neppe pga. kokeplater og komfyr. Det finnes ingen matrett som krever flere kW effekt over en hel time. Man skal bare varme opp vann/mat/komfyr, og deretter holde det varmt. Det trengs ikke så mye for å holde en potetkjele kokende i 45 minutter. Jeg har sett på tallene i Tibber-appen mens jeg skrur av og på plater. Selv på boost så er det ikke all verden, og i hvert fall ikke lenge før man må skru ned

Strøm Tycoon

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 21. november 2021, klokken 17:52
Det går ikke å sammenligne dagens tariff for 2021 med ny tariff for 2022 direkte.

Pga. vesentlig høyere kostnader til å kjøpe inn strøm for å dekke tap i nettet har nettselskapene rett til å øke nettleien, dvs. i størrelsesorden 10-15 %.

Skal man sammenligne så behøver man legge til denne økningen for 2021-tallene.

Lede innfører et energiledd på 8 øre/kWt om natta (vinter) fra 2022. I 2021 var energileddet 42 øre/kWt om vinteren og skulle da sannsynligvis opp til rundt 47 øre/kWt.
Hvis man f.eks. bruker 2500 kWh til å lade bilen årlig så gir dette en besparelse på rundt en tusenlapp dersom ladingen ikke gir økt kapasitetsledd ift. det man uansett måtte hatt.

Hyggelig at omleggingen er til fordel for elbillading!

8 øre + 20,85 øre (avgift) + 1,25 øre (nok en avgift)

Disse to siste er innebakt i de 42 ørene du snakker om som var i 2021.

Strøm Tycoon

#524
Henviser til tallene fra Lede (2022), og Elvia (2021)



SitatSlik fordeler nettleien seg
De statlige avgiftene fastsettes av staten. Det tas derfor forbehold om endringer i de offentlige avgiftene, som kan gi svingninger i nettleieprisen. I år ser avgiftene slik ut:

Merverdiavgift: 25 %

Innbetaling til energifondet: 1 øre/kWh

Forbruksavgift på elektrisk strøm: 16,69 øre/kWh

Statnett eier og driver det landsdekkende strømnettet i Norge, og får derfor en del av nettleien som kundene betaler.

Forbruksavgiften er uendret ser jeg nå, 16,69 øre/kWh + mva. Innbetaling til energifondet går opp til 1,25 øre, fra 1 øre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA