Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: Kristian O på fredag 19. november 2021, klokken 15:07

Ulikt påslag pr kWt til ulike tider på døgnet trur eg hadde fungert bedre. «Det er billigere å vaske kle og dusje  etter 18.00» enkelt og greit. Og om du en og anna dag må bruke mange kWt før 18.00 så sparer du fortsatt på å flytte forbruk resten av måneden også. Det hadde folk flest skjønt, og klart å forholde seg til. I tillegg hadde det faktisk flytta forbruk.

Ulikt påslag per kWt til ulike tider på døgnet er jo også en del av den nye nettleien. Det ligger i energileddet.

cra

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 14:35
Sikringsstørrelse hadde jo også fungert, det er jo makseffekt ein kan to ut, men veit ikkje om nokon som går for  det.

Det går ikke; da er vi jo over på samme som vitsen om hun som ble anklaget av lensmannen for å tjuvfiske fordi hun hadde ulovlig fiskeutstyr i båten. Han argumenterte med at hun hadde jo utstyr for det, og kunne således ikke bevise at hun ikek hadde gjort det. Hvorpå damen prompte anklaget lensmannen for voldtekt med samme argumentasjon.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vidar_S

Sitat fra: cra på fredag 19. november 2021, klokken 15:30

Det går ikke; da er vi jo over på samme som vitsen om hun som ble anklaget av lensmannen for å tjuvfiske fordi hun hadde ulovlig fiskeutstyr i båten. Han argumenterte med at hun hadde jo utstyr for det, og kunne således ikke bevise at hun ikek hadde gjort det. Hvorpå damen prompte anklaget lensmannen for voldtekt med samme argumentasjon.

Det hadde vel per definisjon gått i den forstand at man da hadde betalt for tilgjengelighet og om man ønsket lavere pris måtte man ha byttet ut hovedsikring. Men om man hadde oppnådd det man ønsker er jo en helt annen ting.

automat

Sitat fra: Counterpointer på fredag 19. november 2021, klokken 15:13
Sitat fra: automat på fredag 19. november 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Counterpointer på fredag 19. november 2021, klokken 12:36
Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 11:37
Sitat fra: filtvet på fredag 19. november 2021, klokken 11:06
Et dumt spm, kan alle få 3-fas lading for bilen? Jeg har it-anlegg med 40A hovedsikring og tibbber/eeasy
På 230V IT der kun vel Model 3 & Y som støttar det 100%,  S, X, Golf, Etron og kanskje nokre andre støttar det delvis (får 4,2 kW med 16A/230V kontra 6,4kW med "ekte" 3fas 16A)).
Andre støttar kun 1 fase 230V.
På 400V støtter vel dei fleste det.
Merk at ladestasjonen må støtte det og.
Stemmer ikke helt det du sier. Vi får 7,4 kW på Egolfen med 230V IT
Man må holde tunga litt rett i munnen ved trefase IT-nett.

Siden fasene deler faseleder, så kan ikke alle faser belastes fullt ut. Det naturlige er å tenke er at fasestrømmen deles på 2. Men siden strømmen i fasene er faseforskjøvet (strømtoppene i vekselstrømmen ikke kommer samtidig), kan man dele på 1,73. 16A/1,73 = 9,2A.  9,2A x 230V = 6,4kW.

Hvis man belaster en fase fullt ut på trefase IT, så er det ingen ting igjen til de to andre fasene. Lader man på to av tre faser, så må fasestrømmen redeuseres med en faktor på 1,73. Altså 2 x 9,2A på en 16A trefas-kurs eller 4,2kW.
Men spørsmålet var enkelt. Det er selvfølgelig mulig å ta med forbehold, men det var det ikke spurt om.
Påstanden din kunne tolkes på flere måter. Jeg tolket den utfra Rævdilters 16A-forbehold. Som tydligvis er noe annet en du mente.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

olemars

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. november 2021, klokken 13:58
Sitat fra: olemars på torsdag 18. november 2021, klokken 17:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. november 2021, klokken 15:07
Dersom en kikker på Lyse og BKK så vil en om natten betale 19 øre mindre per kWh i variabel del av nettleien. Dermed ville du spart 2958 i året på elbillading med 2022 ordning (BKK/Lyse-tall)... om du holder deg under 10kW i snitt på alle timer.

Hvor har du de 19 ørene fra? På Lyse L-nett sine sider blir energileddet 46,3 øre/kWh på dagtid hverdager og 36,3 øre/kWh på natt/helg. Dette mot dagens energiledd på 44,7 øre/kWh (alt er inkludert mva og forbruksavgift).
Fastleddet vil starte på 200kr for 0-5kW som er likt dagens fastledd for leiligheter (220kr for eneboliger).
https://www.l-nett.no/nynettleie/slik-blir-ny-nettleie-og-pris

Fant ikke Lyse Nett sine nye rater, så trodde de ikke hadde kommet med de ennå, men etter litt googling på din oppgitte L-nett så ser jeg at det er nytt navn. Jeg brukte derfor BKK sine rater, siden de og er lokalisert oppi vestlandet. Men nå har jeg oppdatert med tall fra L-nett, og det viser at dersom en lader 300 døgn, kun om natten, og lader veldig mye som ble oppgitt, så er forskjellen en nedgang på 270 kroner i året på nettleie. Altså ikke noe komplott mot menneskeheten  :D

Regnestykket ditt viser litt av greia med den nye modellen. Hvis du først må opp til 5-10kW-trinnet pga lader så "lønner" det seg å lade veldig mye siden effektleddet får mindre å si jo mer strøm du bruker. Hvis du f.eks bor i leilighet (som har 2400 som årlig fastledd i dag og ikke 2640) og bikker over 5kW av og til så ser regnestykket litt annerledes ut.

Det er egentlig disse trappetrinnene som blir mest kunstige i denne modellen. Kanskje det er bedre med en jevn kW-kurve slik enkelte nettselskaper ser ut til å ha valgt.

flux

#500
Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 15:12
Sitat fra: Kristian O på fredag 19. november 2021, klokken 15:07
Eg trur det er veldig få som aner kva maks kwt/t dei har hatt hittil i november, og dermed kva dei bør legge seg på. Hadde eg ikkje hatt tibber Pulse hadde eg heller ikkje visst det
Dette ligg på nettsidene til nettselskapet, men kanskje ikkje så mange så har fått det med seg, ikkje sikkert det ligg hos alle heller.

Sitat fra: Kristian O på fredag 19. november 2021, klokken 15:07
Ulikt påslag pr kWt til ulike tider på døgnet trur eg hadde fungert bedre. «Det er billigere å vaske kle og dusje  etter 18.00» enkelt og greit. Og om du en og anna dag må bruke mange kWt før 18.00 så sparer du fortsatt på å flytte forbruk resten av måneden også. Det hadde folk flest skjønt, og klart å forholde seg til. I tillegg hadde det faktisk flytta forbruk.
Problemet med den er at det samme pris uansett kor mykje du bruker, dvs. ikkje noko incentiv for å redusere samtidig effekt, kun flytta når du bruker den, så klokka 2200 starter 100 000 elbiler å lade med 11kW.
Det er en hypotetisk problemstilling og varierende timepriser på strøm gir allerede sterke insentiv til å flytte forbruket til de timer der det er minst bruk.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/07/13/7546245/tre-fakta-som-punkterer-nves-nettleie-forslag

Om de lokale linjene noen steder er så svake, bør de gjerne moderniseres. Tyskland har 80 millioner innbyggere og direkte vannvarmere er vanlig, ofte på over 25kW

https://www.stiebel-eltron.de/de/home/produkte-loesungen/warmwasser/durchlauferhitzer/komfort-durchlauferhitzer.html




turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 11:40

Lite konkret i den artikkelen.
Kva biler varmer batteriet ekstra når ein lader med 3kW?
Er det kaldt nok vil Tesla bruke all tilgjengelig strøm til å varme batterier til over 0 grader. Har opplevd å ha bilen tilkoblet i over 12 timer før den begynte å lade.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Har prøvd å forstå tankegangen bak disse «trappe avgiftene»

Er det slik at vi må forsøke å begrense effektuttaket pga knapphet/sikkerhet ?

Er det satt en grense på 5 kw/t som tak , overstiges dette i en eller annen time i løpet av mnd , så straffegbyr 1. overstiger man 9 kw/t så straffegebyr 2 ?

Jeg migger normalt på 4-6 kw/t (høst/vår) og på de kaldeste dagene i jan feb opp mot 8-9 kw/t på de mest aktive timer. Dvs 80-150'kwt pr døgn vinter og rundt 30'kwt pr.døgn sommer.

* for å få ned peak, kan jeg be barn/frue droppe dusj om morgen, ikke lage mat med varmeovn , begynne å levere skittentøy til et fellevaskeri.

Jeg bor i et land som ligger nær polarsirkel, 250 moh innenlandsklima, alt rive huset , flytte vekk tul en leilighet i mer kystnært strøk hvor det er færre minusgrader.
Vi bor i et land med større klimatiske forskjeller og klar over at en ekstra avgift på noen 1000 lapper ikke er så mye, men hva kommer neste år, når satsene økes eller grensen settes på 3 kwt som maks ?

Går avgiftspengene til å oppgradere innenlandsnettet eller går dette til å dekke utenlandskostnader - som sjøkabler og andre større utenlandsinvesteringer  ?

For å gjøre min dugnad så skal jeg passe på å fyre med ved når jeg lader elbil for å unnngå belastning i nettet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orri

Alle kan jo logge inn på «min side» på elhub.no og hente ut all timeforbruk. Er disse tallene som sendes inn av strømmåler i skapet som strømselskapene og netteiere igjen benytter for farkturaberegning.
Være er det ikke, i november har jeg en topp på 13,8kwh og totalt 9 timer over 10kwh.

Men ja, litt spennende blir det jo å se hvordan nytt system faktisk slår ut på faktura. Har en mistanke om det det reelt ikke blir så store endringer  ;)
Fiat 500e icon cab 2021
Volvo XC40 P8 2022 bestilt

Vidar_S

Sitat fra: 02jan på fredag 19. november 2021, klokken 18:57
Har prøvd å forstå tankegangen bak disse «trappe avgiftene»

Er det slik at vi må forsøke å begrense effektuttaket pga knapphet/sikkerhet ?

I følge NVE er dette årsaken
Sitat
Nettleiestrukturen vi anbefaler vil gi nettkundene insentiver til å redusere sine effekttopper og sin samlede effektbelastning over tid. På denne måten kan nettkundene bruke mer strøm og nettselskapene kan tilknytte flere kunder, uten at nettselskapene må bygge flere nye nettanlegg enn nødvendig. Dette bidrar til at eksisterende nettanlegg bli bedre utnyttet, og videre utvikling av strømnettet skjer først når det virkelig er behov.


Sitat fra: 02jan på fredag 19. november 2021, klokken 18:57
Er det satt en grense på 5 kw/t som tak , overstiges dette i en eller annen time i løpet av mnd , så straffegbyr 1. overstiger man 9 kw/t så straffegebyr 2 ?

Det er overlatt til de ulike netteierne å lage sin egen modell, men de fleste ser ut til å ha tatt utgangspunkt i trappetrinnsmodell med 5kW per trinn ja. Om man går over totalforbruk på 5kWt i løpet av en klokketime havner man i trinn 2 og totalforbruk over 10kWt tilsier trinn 3 i kapasitetsledd for den aktuelle måneden.

Men gitt at du bruker såpass mange kWt per døgn og effekttoppene ikke er høyere enn det du beskriver så kan det virke som om du vil kunne komme økonomisk gunstigere ut med ny modell enn du gjør i dag. Selvsagt med forbehold om at prisstrukturen din netteier har valgt er noenlunde lik de som har blitt presentert i denne tråden.

Rosstopher

Sitat fra: Vidar_S på fredag 19. november 2021, klokken 23:02
I følge NVE er dette årsaken
Sitat
Nettleiestrukturen vi anbefaler vil gi nettkundene insentiver til å redusere sine effekttopper og sin samlede effektbelastning over tid. På denne måten kan nettkundene bruke mer strøm og nettselskapene kan tilknytte flere kunder, uten at nettselskapene må bygge flere nye nettanlegg enn nødvendig. Dette bidrar til at eksisterende nettanlegg bli bedre utnyttet, og videre utvikling av strømnettet skjer først når det virkelig er behov.

Om det virkelig er årsaken så burde det for det første ha vært den timen i året med høyest forbruk som er utslagsgivende. Det hjelper jo ikke netteier at man har lave topper i juli hvis nettet uansett må dimensjoneres for høye topper i januar.

For det andre, hvis det virkelig er utnyttelse av nettet og reduksjon av totale topper i nettet som er målet, må jo topper på natta rabatteres. Det burde jo oppfordres til å legge toppene sine til tider da det er lite belastning på nettet. Det gir absolutt ingen mening at man skal betale i dyre dommer for å belaste nettet på tider da "ingen" andre gjør det.

En enkel, effektiv og forståelig modell hadde vært om forbruk mellom kl 22 og 06 hadde vært regnet 50 %. Altså en topp på 9 kWt/t midt på natta regnes som 4,5 kWt/t. Hvis folk hadde tilpasset seg en slik modell så hadde det gir mye mindre belastning på nettet enn en modell som oppfordrer til å trekke konstant 4,9 kWt/t gjennom hele døgnet. Og det er uansett ikke stor nok andel av forbruket som kan flyttes til natta per i dag til at en slik modell hadde vært problematisk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

orodreth

Modellen burde vært dyrere kWh nettleie pris for hvert kWh/t trinn med trinn på 0-1 1-2 2-3 osv
At det var si 2øre pr kWh for første trinn og 3 øre for forbruk i neste trinn osv. Også kunne det vært halv pris av dette på natta.

Carl Anton Stenling

Er faktisk ikke så bekymret for omleggingen. Det mange glemmer er at kWh-leddet blir mye lavere. For oss som lader om natta betyr dette at vi slipper å betale mye for nettkapasitet og dermed blir nettleien for elbillading mye lavere enn tidligere. De som har høy ladehastighet må kanskje skru ned hastigheten og bruke 4 timer til å fylle på dagens forbruk istedenfor å fylle på like mye på en time med høy ladehastighet. Har liten betydning midt på natta.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

RJK

Tenker det kunne bli enda mere aktuelt fremover, for de med solcelleanlegg, å tenke på batteribank a la Powerwall. Da kan dette lades opp på dagtid av overskuddet som man ikke klarer å bruke opp, og så bruke det for å ta effekt-topper om natta og. Helt glimrende for de med elbil som kjører godt lengre enn andre.

Kanskje blir det og gunstig å ta inn et slikt batteri også for de som ikke kan få solcelleanlegg pga at de tilhører en blokk eller et rekkehus der solceller ikke er lov å sette opp (burde jo bli nye bekledningen på verandaen/balkongen), som lader seg sakte opp når man ikke bruker effekt selv, og utenom de største effekttoppene på dagen, for å heller gi energi til å ta unna egne topper, om man bor slik til at man risikerer å få større topper. Spesielt de i rekkehus som "forer" elbilen med strøm fra eget sikringsskap/måler.

Med nye og penere takstein-solceller, burde det faktisk komme produkter som egner seg til å kle verandaen/balkongen med solceller, slik at dette kan gi incentiv for folk flest til satse på sitt eget lille solcelleanlegg, spesielt om borettslag og blokker ikke kan sette opp fellesanlegg som gir strøm til leilighetene pga bakstreverske regler.

Slik jeg har forstått ut fra noen innlegg her inne, samt artikler om solcelleanlegg, så må man i tilfelle sette av noen paneler til hver leilighet, med egen kabling til hver leilighet, fremfor å sette opp et felles anlegg som kan dekke strøm til leilighetene, men må kun bruke det til fellesanlegget, eller selge tilbake til nettleverandør. Kun for å komme unna avgifter som fjerner lønnsomheten i solcelleanlegg.

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/JJzjBj/vil-fjerne-avgift-paa-solstroem-for-borettslag
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ladov

Det virker på meg som NVE er en gjeng museumsvoktere som gjør sitt beste for å slå ned på alt som er nytt og uvant..

Jeg legger merke til at de ordlegger seg uten å nevne tidsaspektet. Det har også vært klart hele tiden at NVE helst ser at alle kunder har en helt jevn belastning over døgnet. Det ser sikkert ryddig ut men er ikke særlig fremtidsrettet. I sum gir den nye modellen en avgift på ladestrøm, om du ønsker å fullade batteriet over natten skal det svi ekstra.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA