Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

olemars

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. november 2021, klokken 15:07
Dersom en kikker på Lyse og BKK så vil en om natten betale 19 øre mindre per kWh i variabel del av nettleien. Dermed ville du spart 2958 i året på elbillading med 2022 ordning (BKK/Lyse-tall)... om du holder deg under 10kW i snitt på alle timer.

Hvor har du de 19 ørene fra? På Lyse L-nett sine sider blir energileddet 46,3 øre/kWh på dagtid hverdager og 36,3 øre/kWh på natt/helg. Dette mot dagens energiledd på 44,7 øre/kWh (alt er inkludert mva og forbruksavgift).
Fastleddet vil starte på 200kr for 0-5kW som er likt dagens fastledd for leiligheter (220kr for eneboliger).
https://www.l-nett.no/nynettleie/slik-blir-ny-nettleie-og-pris

ladov

Sitat fra: TB på onsdag 17. november 2021, klokken 23:22
Sitat fra: ladov på onsdag 17. november 2021, klokken 22:25
Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Usikker om dette er riktig modell, men se side 4.
ladestyrken på Pod Point Solo bestemmes ved bruk av DIP Switch (Se Fig. 8)
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/podpoint-website/I-Pod-Point-Solo-Unit-Installation-Guide-NO.pdf
Den er nok for ny for meg. Jeg har ikke dip-switch på min modell, bare en liten rekke med jumpere. Det er en god mulighet for at effekt styres her men jeg er ikke lysten på å eksperimentere helt i bline. Jeg klarer ikke å finne *noen* dokumenter eller bilder som passer med min modell. Det kan bety at jeg har en veldig tidlig modell(2014), men den kan også være feilmerket.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor den modellen Glitre Energi Nett hadde en periode ble skrotet. Litt lavere nettleie om natta på vinteren. Enkelt nok til at folk flest vil forstå det.

Hvorfor er ikke elbilforeningen på banen allerede? Det kan ikke være noe tvil om at denne gjør livet surere for elbilister og dermed sinker elektrifiseringen av bilparken.

Husk at folk flest ikke orker sånne kompliserte ordninger, om ingen lenger kan gi en enkel forklaring på hva det vil koste å lade hjemme vil det merkes godt hos ikke-entusiastene som ennå ikke har skaffet seg elbil.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

flux

Sitat fra: ladov på torsdag 18. november 2021, klokken 19:10
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor den modellen Glitre Energi Nett hadde en periode ble skrotet. Litt lavere nettleie om natta på vinteren. Enkelt nok til at folk flest vil forstå det.

Hvorfor er ikke elbilforeningen på banen allerede? Det kan ikke være noe tvil om at denne gjør livet surere for elbilister og dermed sinker elektrifiseringen av bilparken.

Husk at folk flest ikke orker sånne kompliserte ordninger, om ingen lenger kan gi en enkel forklaring på hva det vil koste å lade hjemme vil det merkes godt hos ikke-entusiastene som ennå ikke har skaffet seg elbil.
Helt enig, elbilforeningen må på banen!

Modellen fører til at det blir mindre attraktivt å eie elbil, og mer å passe på for å unngå kW-straff.

Tenk f.eks helgen på hytten der du får besøk av 2 elbiler i tillegg til din egen.  Du må få ladet 3 elbiler i -15 grader før helgen er over, og i tillegg varme opp hytten som du har holdt på 5-10 grader siden den brukes en gang i ny og ne. Da nytter det ikke med 3kW lading. 

Lading i kaldt vær med lav ladestrøm er sløsing med strøm og det gir mer "slitasje" på batteriene.



tromsø

Sitat fra: flux på torsdag 18. november 2021, klokken 19:55
Lading i kaldt vær med lav ladestrøm [...] gir mer "slitasje" på batteriene.

Har du noen referanse til dette påstandet?
Dette er jo i prinsippe motsatt mot hva all litteratur om lading av batterier sier, jo langsommere jo bedre (med tanke på levetid).
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Øyvind.h

Hytta er jo varm allerede. Det sørger Defa for. Ikke noe poeng å komme opp til iskald hytte fredag som ikke er varm før lørdag.
Rimelig i både innkjøp og drift.
Når vi kommer med 1-2-3 elbiler fredag kveld har panelovner og varmekabler jobbet med 5-6kW siden torsdag kveld.
Så lager vi middag og elbilene starter lading etter det og ruller og går med et par kW hver.
Kan nok bikke over 10kW grensen noen måneder hver vinter. De hundrelappene skal vi overleve fint.
Tipper dog det blir mer peiskos kommende vintere. Billigere enn strøm, selv før en begynner å regne på effektleddet.
Å begynne å revurdere elbil basert på dette er helt fjernt for vår del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

flux

#456
Sitat fra: tromsø på torsdag 18. november 2021, klokken 20:03
Sitat fra: flux på torsdag 18. november 2021, klokken 19:55
Lading i kaldt vær med lav ladestrøm [...] gir mer "slitasje" på batteriene.

Har du noen referanse til dette påstandet?
Dette er jo i prinsippe motsatt mot hva all litteratur om lading av batterier sier, jo langsommere jo bedre (med tanke på levetid).
Det kan du verifisere selv, forsøk å lade elbilen din noen timer etter den ble sist brukt  i -15 grader med 10A.

Lading med veldig lav C i kaldt vær er ikke bra for levetiden,  særlig om bilen ikke har aktiv oppvarming av batteriet.

Noe info her om virkningsgrad ved ulik ladestrøm:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-s-gen2-charger-efficiency-testing.78740/

Lithium-ion batteries - Low temperature:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360128519301169

flux

#457
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. november 2021, klokken 20:13
Hytta er jo varm allerede. Det sørger Defa for. Ikke noe poeng å komme opp til iskald hytte fredag som ikke er varm før lørdag.
Rimelig i både innkjøp og drift.
Når vi kommer med 1-2-3 elbiler fredag kveld har panelovner og varmekabler jobbet med 5-6kW siden torsdag kveld.
Så lager vi middag og elbilene starter lading etter det og ruller og går med et par kW hver.
Kan nok bikke over 10kW grensen noen måneder hver vinter. De hundrelappene skal vi overleve fint.
Tipper dog det blir mer peiskos kommende vintere. Billigere enn strøm, selv før en begynner å regne på effektleddet.
Å begynne å revurdere elbil basert på dette er helt fjernt for vår del.
Kommer aldri til å revurdere elbil 😁, men problemet er de som ikke har kjøpt enda, de får nå ett nytt "problem" å forholde seg til, som fort blir større for de som er i tvil.

stefse

Ja en må snart ha mastergrad i strømforbruk. Folk gidder rett og slett ikke å holde på med dette.

Det ble hevdet tidligere på tråden at forbrukeren skal tvinges til å gjøre endel valg, slik at fokuset ikke havner på årsaken til problemet, men på brukeren selv som har gjort noen valg som eventuelt skulle føre til at man har "outsmartet" noen andre. En ser jo det her også med alle innretningene og avtalene som skal gjøre akkurat ens eget strømforbruk litt billigere, på bekostning av noen andre.

Vet ikke om Bitcoin er noe for meg, men hvis en har en fornuftig måte å benytte varme fra den type desentraliserte datatjenester, er jo det forsåvidt interessant. På en måte å gi fingeren til hele greia.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ENTO

For å holde meg på laveste kapasitetsledd,under 5kw,følgende spørsmål. Har montert 3 fas 400v hjemme. Dette er jo nesten bortkastet. Ser i Easeeappen at laveste ladestrøm er 6a som gir ca 4,1kw. Er det ikke mulig da å lade med lavere strøm ? For min del kan laderen stå i til tider både natt og dag på en lav strøm !?

_OE_

Kjøpe 1fas kabel burde jo hjelpe...1380 Watt

@FTS@

ladov

Sitat fra: ENTO på torsdag 18. november 2021, klokken 23:53
For å holde meg på laveste kapasitetsledd,under 5kw,følgende spørsmål. Har montert 3 fas 400v hjemme. Dette er jo nesten bortkastet. Ser i Easeeappen at laveste ladestrøm er 6a som gir ca 4,1kw. Er det ikke mulig da å lade med lavere strøm ? For min del kan laderen stå i til tider både natt og dag på en lav strøm !?
Noen har nevnt enfas. Du kan eventuelt vente til tariffen er klar i ditt område og se om eease kanskje har en 'smart-tariff' som gir deg litt mer frihet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ENTO

Selv om jeg har lagt opp til 3fas 400v og at easee leverer minimum 6a lading som gir 4,176 kw. Er det mulig å justere selv til en fas og lade med det slik at jeg kan komme ned på f.eks. 13a x 230v = 2990 kw for å holde meg på nedte kapasitetsledd ?

ENTO

Synes forresten det at vi skulle komme opp i denne problemstillingen som elbil eier er helt absurd. Ser flere situasjoner på forumet her som kan få store utslag. Besøk av elbil som skal lades på hytta og hjemme osv. Bikker man 10kw så er jo utslaget enormt. Mener at det å bikke en opp enten det er 5 eller 10 kw er altfor snevert at det er en enkel time i mnd som skal styre dette. HVOR ER ELBILFORENINGEN ??!

turfsurf

Sitat fra: ENTO på fredag 19. november 2021, klokken 00:38
Selv om jeg har lagt opp til 3fas 400v og at easee leverer minimum 6a lading som gir 4,176 kw. Er det mulig å justere selv til en fas og lade med det slik at jeg kan komme ned på f.eks. 13a x 230v = 2990 kw for å holde meg på nedte kapasitetsledd ?
Kan bruke Easee appen til å sette enfas på ladeboksen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA