Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Har ikke regnet på hvordan dette vil slå ut for oss, men ser ikke bort ifra at vi vil komme rimeligere ut med ny modell enn gammel selv om vi har elbil :)
Elbilen kan lades med svært moderat effekt på natta. Det styres allerede helt automatisk av Tibber eller Easee, så alt ligger til rette. Kommer antakelig til å sette ned maks effekt både hjemme og på hytta, som ordnes med et par tastetrykk tilpasset lokal netteiers grenseverdier.

Oppvarming av hus skjer også automatisk på natten med varmepumpe før vi står opp, når prisen er lavest. Supplert med litt ved på dagen/ettermiddagen trenger vi ikke fryse.
Samme med hytta. Der startes varmen kvelden før vi kommer opp, så mye av oppvarmingsbehovet for å forvarme hytta tas unna på natten. Når vi starter med matlaging på kvelden er effektbehovet til varme lavt.

Med ladeboks, integrasjoner og automatikk kan jeg ikke si jeg er bekymret for 2021. Det meste er tilrettelagt allerede, uten særlig kostnad :)
Blir kanskje en Easee lader på hytta også, men det skyldes delvis at VAG ikke liker UMC i tillegg til at den gjør jobben automatisk med effekt/ladetid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svein_H

Sitat fra: GRS på onsdag 17. november 2021, klokken 13:12
Her er svaret fra Tibber, om flere lurer på det samme: :)

"Heisann!

Vi følger nøye med på den nye strukturen på nettleige som kjem i 2022.

Dessverre er ikkje alle tariffane for dette ikkje klare enda (...)

Sorry, men jeg bare måtte. Dobbel negativ er vel fortsatt positiv, så da er tariffene klare, men ikke alle... ?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

KjellG

Ad legionelle.
Det er rett st en må opp i temperatur for å holde den i sjakk, men om en ser på en varmepumpe med innebygget vvb, så kjøres denne på temperturer i området 50-60 grader hele uka borsett fra «legionelladrepetimen».

Mao, om en med litt jo jo i tanken i løpet av døgnet likevel har 75° ved dagens start, så er legionella neppe noe problem. På sikt vil vvb også i større grad ha en rørspiral slik at alt vannet skiftes ut mange ganger i løpet av et døgn. Da rekker ikke legionella å etablere seg.

ladov

Den nye modellen for nettleie er lite annet enn avgift på ladestrøm!

Nettleia for mitt eget område er ikke klar ennå men jeg sjekket mitt eget forbruk siste året og om jeg holder strøm til lading unna vil jeg komme under 5kWh/h hele året, uten å prøve en gang. Det stemmer bra med Ledes påstand om at 50% vil komme under 5kW. Sleng en lader på toppen så blir det straks annerledes. Med min(dumme) 11kW-lader ryker jeg umiddelbart opp 2 effektklasser. Eller 12*425= 5100 ekstra i kapasitetsledd i året. Det er ganske drøyt med tanke på at bilen bare bruker 2500-3000kWh i året. Å justere ned laderen til 3,6kW vil ikke hjelpe siden jeg ikke har mange sammenhengende timer med så mye effekt ledig. Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Det som gnager mest er kanskje at de har gjort nettleiemodellen så komplisert. Vedder på at de færreste orker å sette seg inn i den og bare betaler mens de håper det beste. At modellen er komplisert lover neppe godt for at folk flest skal gjøre en innsats for å redusere toppene i forbruket. Innføring av nettleie har vært gjennom 2 høringsrunder og NVE *har* fått tilbakemelding på at mange av modellene er vanskelig å forstå for folk flest. At Regjeringa Solberg/NVE likevel valgte en komplisert modell får en til å lure, er det inkompetanse eller ond vilje som ligger bak? Husk da på at Glitre Energi Nett en periode hadde en nettleiemodell som faktisk gikk an å forstå(litt billigere nettleie om natta om vinteren) og som *burde* ha minst like god virkning som det bastarden som ble vedtatt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kristian O

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. november 2021, klokken 18:05
Har ikke regnet på hvordan dette vil slå ut for oss, men ser ikke bort ifra at vi vil komme rimeligere ut med ny modell enn gammel selv om vi har elbil :)
Elbilen kan lades med svært moderat effekt på natta. Det styres allerede helt automatisk av Tibber eller Easee, så alt ligger til rette. Kommer antakelig til å sette ned maks effekt både hjemme og på hytta, som ordnes med et par tastetrykk tilpasset lokal netteiers grenseverdier.

Oppvarming av hus skjer også automatisk på natten med varmepumpe før vi står opp, når prisen er lavest. Supplert med litt ved på dagen/ettermiddagen trenger vi ikke fryse.
Samme med hytta. Der startes varmen kvelden før vi kommer opp, så mye av oppvarmingsbehovet for å forvarme hytta tas unna på natten. Når vi starter med matlaging på kvelden er effektbehovet til varme lavt.

Med ladeboks, integrasjoner og automatikk kan jeg ikke si jeg er bekymret for 2021. Det meste er tilrettelagt allerede, uten særlig kostnad :)
Blir kanskje en Easee lader på hytta også, men det skyldes delvis at VAG ikke liker UMC i tillegg til at den gjør jobben automatisk med effekt/ladetid.
Kjøpe Pulse i tillegg, så kan du legge inn at du har veldig små hovudsikringer. Da vil effekt til lading gå ned om andre store forbrukere slår seg på  ;D :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jkirkebo

Sitat fra: ladov på onsdag 17. november 2021, klokken 22:25
Den nye modellen for nettleie er lite annet enn avgift på ladestrøm!

Nettleia for mitt eget område er ikke klar ennå men jeg sjekket mitt eget forbruk siste året og om jeg holder strøm til lading unna vil jeg komme under 5kWh/h hele året, uten å prøve en gang. Det stemmer bra med Ledes påstand om at 50% vil komme under 5kW. Sleng en lader på toppen så blir det straks annerledes. Med min(dumme) 11kW-lader ryker jeg umiddelbart opp 2 effektklasser. Eller 12*425= 5100 ekstra i kapasitetsledd i året. Det er ganske drøyt med tanke på at bilen bare bruker 2500-3000kWh i året. Å justere ned laderen til 3,6kW vil ikke hjelpe siden jeg ikke har mange sammenhengende timer med så mye effekt ledig. Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Om bilen i signaturen din stemmer (Model 3) så kan du jo bare justere ned i bilen isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. november 2021, klokken 22:54
Sitat fra: ladov på onsdag 17. november 2021, klokken 22:25
Den nye modellen for nettleie er lite annet enn avgift på ladestrøm!

Nettleia for mitt eget område er ikke klar ennå men jeg sjekket mitt eget forbruk siste året og om jeg holder strøm til lading unna vil jeg komme under 5kWh/h hele året, uten å prøve en gang. Det stemmer bra med Ledes påstand om at 50% vil komme under 5kW. Sleng en lader på toppen så blir det straks annerledes. Med min(dumme) 11kW-lader ryker jeg umiddelbart opp 2 effektklasser. Eller 12*425= 5100 ekstra i kapasitetsledd i året. Det er ganske drøyt med tanke på at bilen bare bruker 2500-3000kWh i året. Å justere ned laderen til 3,6kW vil ikke hjelpe siden jeg ikke har mange sammenhengende timer med så mye effekt ledig. Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Om bilen i signaturen din stemmer (Model 3) så kan du jo bare justere ned i bilen isteden.
Ja, også må jeg bare instruere bilens andre brukere til å ikke stille den opp igjen, for ikke å snakke om eventuelle gjester. 'ikke lad på mer enn..'. 5kW? Noe lavere kan jeg ikke gå for å bli ferdig med en typisk ladeøkt i løpet av natten.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

TB

Sitat fra: ladov på onsdag 17. november 2021, klokken 22:25
Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Usikker om dette er riktig modell, men se side 4.
ladestyrken på Pod Point Solo bestemmes ved bruk av DIP Switch (Se Fig. 8)
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/podpoint-website/I-Pod-Point-Solo-Unit-Installation-Guide-NO.pdf
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

Forskjellen på 5 og 10 kW utgjør hele 212.50 med moms per måned og hvis dette skjer i f.eks seks måneder av året så snakker vi om hele 1.275 kroner åper år. Ikke akkurat det helt store beløpet å gjøre en rekke investeringer mot? Har man et boliglån påp f.eks tre millioner så tilsvarer det en rente(forskjell) på hele 0,4 promille så sjekk heller om det lønner seg å bytte boliglån! Eller kjøpe en middag i måneden fra First Price?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Tror ikke vi kommer oss under 10kW ihvertfall med 2 el-biler som må ha strøm i løpet av natta, 2-mannsbolig, luft/luft VP, lite hobbyverksted, og barnehage-unger som må bades før 1900 og må ha tørre klær klar for ny dag før man legger seg kl 22 (for ikke å kjøre tørketrommel på natta).

Og GUD forby må du ikke sette induksjonstoppen og stekeovnen på samtidig for å lage middag, samtidig som det settes på vaskemaskin for å få deb ferdig vaska og tørka før kl 22.

Man straffer egentlig bare hverdagslivet for de som jobber dagtid. Skikkelig sosialt rettferdig, istedenfor å gjøre de riktige investeringene i nettet og ha god overkapasitet i all fremtid. Spare seg til fant, igjen 👌
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

God overkapasitet i nettet vil vel ha en aldri så liten kostnad på noen hundre milliarder som skal betales av oss forbrukere, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

_OE_

Enig med "arthur"...vi burde rive ned høyspentlinjene og sende folk på IKEA for å kjøpe telys... tenk at folk krever å få dusje..lage mat..lade bilen osv he he

@FTS@


elektrolux

#418
Styres lading og VVB til nattestid og gjerne sekvensielt vil den største faren for å havne i et for høyt trinn på forbrukstigen redusert.

Lurt å allerede nå gå inn på Elhub.no og se på egne verdier.

Hos oss er det kun nattestid vi overstiger 5 kWt /t og dynamisk vekkregulering av VVB og lading når andre forbrukere nærmer seg 5 kW i forbruk vil kunne flytte vekk disse forbrukstoppene.

Under ser en tydelig at forbruket har potensiale for å flates ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

#419
Sitat fra: arthur på torsdag 18. november 2021, klokken 08:06
God overkapasitet i nettet vil vel ha en aldri så liten kostnad på noen hundre milliarder som skal betales av oss forbrukere, eller?
Jepp, synes vi bør tenke sånn med annen infrastruktur og. Veier f.eks., ekstra avgift på 250kr/mnd pr mil kjørt i løpet av en time. Og internett trafikk, 250kr/mnd pr 50MB/time. Eller vann, kan jo stå opp midt på natta og drikke litt.

Personlig synes jeg dette er bakstreversk. Det er ikke sånn samfunnet er lagt opp.


De som har ett forbruk som gjør at tariffen slår inn har stort sett råd til å betale det. Så som ett tiltak som skal bidra til flytte forbruket tror jeg dette er meningsløst. For de som har elbil vil jo dette bidra til å flytte forbruket fra natten til utover morgenen og tidligere på kvelden for de som kjører litt. Selv må vi hjemmelade 10-15k kWh i løpet av året, fordelt på 200-250 døgn. Så 50-75kWh lading i døgnet. Da får vi kanskje ladet med en snitteffekt på 3kW for å holde oss under 5kW i en time grensen. Dvs at bilene må stå å lade stort sett hele tiden de er hjemme.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA