Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hva er det med strømprisene?  (Lest 53527 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13267
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #405 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 18:05 »
Har ikke regnet på hvordan dette vil slå ut for oss, men ser ikke bort ifra at vi vil komme rimeligere ut med ny modell enn gammel selv om vi har elbil :)
Elbilen kan lades med svært moderat effekt på natta. Det styres allerede helt automatisk av Tibber eller Easee, så alt ligger til rette. Kommer antakelig til å sette ned maks effekt både hjemme og på hytta, som ordnes med et par tastetrykk tilpasset lokal netteiers grenseverdier.

Oppvarming av hus skjer også automatisk på natten med varmepumpe før vi står opp, når prisen er lavest. Supplert med litt ved på dagen/ettermiddagen trenger vi ikke fryse.
Samme med hytta. Der startes varmen kvelden før vi kommer opp, så mye av oppvarmingsbehovet for å forvarme hytta tas unna på natten. Når vi starter med matlaging på kvelden er effektbehovet til varme lavt.

Med ladeboks, integrasjoner og automatikk kan jeg ikke si jeg er bekymret for 2021. Det meste er tilrettelagt allerede, uten særlig kostnad :)
Blir kanskje en Easee lader på hytta også, men det skyldes delvis at VAG ikke liker UMC i tillegg til at den gjør jobben automatisk med effekt/ladetid.
VW ID4 GTX 2022
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: Hyundai Ioniq 5 BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svein_H

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 626
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #406 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 18:19 »
Her er svaret fra Tibber, om flere lurer på det samme: :)

"Heisann!

Vi følger nøye med på den nye strukturen på nettleige som kjem i 2022.

Dessverre er ikkje alle tariffane for dette ikkje klare enda (...)

Sorry, men jeg bare måtte. Dobbel negativ er vel fortsatt positiv, så da er tariffene klare, men ikke alle... ?
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1336
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #407 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 18:33 »
Ad legionelle.
Det er rett st en må opp i temperatur for å holde den i sjakk, men om en ser på en varmepumpe med innebygget vvb, så kjøres denne på temperturer i området 50-60 grader hele uka borsett fra «legionelladrepetimen».

Mao, om en med litt jo jo i tanken i løpet av døgnet likevel har 75° ved dagens start, så er legionella neppe noe problem. På sikt vil vvb også i større grad ha en rørspiral slik at alt vannet skiftes ut mange ganger i løpet av et døgn. Da rekker ikke legionella å etablere seg.

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1473
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #408 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 22:25 »
Den nye modellen for nettleie er lite annet enn avgift på ladestrøm!

Nettleia for mitt eget område er ikke klar ennå men jeg sjekket mitt eget forbruk siste året og om jeg holder strøm til lading unna vil jeg komme under 5kWh/h hele året, uten å prøve en gang. Det stemmer bra med Ledes påstand om at 50% vil komme under 5kW. Sleng en lader på toppen så blir det straks annerledes. Med min(dumme) 11kW-lader ryker jeg umiddelbart opp 2 effektklasser. Eller 12*425= 5100 ekstra i kapasitetsledd i året. Det er ganske drøyt med tanke på at bilen bare bruker 2500-3000kWh i året. Å justere ned laderen til 3,6kW vil ikke hjelpe siden jeg ikke har mange sammenhengende timer med så mye effekt ledig. Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Det som gnager mest er kanskje at de har gjort nettleiemodellen så komplisert. Vedder på at de færreste orker å sette seg inn i den og bare betaler mens de håper det beste. At modellen er komplisert lover neppe godt for at folk flest skal gjøre en innsats for å redusere toppene i forbruket. Innføring av nettleie har vært gjennom 2 høringsrunder og NVE *har* fått tilbakemelding på at mange av modellene er vanskelig å forstå for folk flest. At Regjeringa Solberg/NVE likevel valgte en komplisert modell får en til å lure, er det inkompetanse eller ond vilje som ligger bak? Husk da på at Glitre Energi Nett en periode hadde en nettleiemodell som faktisk gikk an å forstå(litt billigere nettleie om natta om vinteren) og som *burde* ha minst like god virkning som det bastarden som ble vedtatt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kristian O

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #409 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 22:32 »
Har ikke regnet på hvordan dette vil slå ut for oss, men ser ikke bort ifra at vi vil komme rimeligere ut med ny modell enn gammel selv om vi har elbil :)
Elbilen kan lades med svært moderat effekt på natta. Det styres allerede helt automatisk av Tibber eller Easee, så alt ligger til rette. Kommer antakelig til å sette ned maks effekt både hjemme og på hytta, som ordnes med et par tastetrykk tilpasset lokal netteiers grenseverdier.

Oppvarming av hus skjer også automatisk på natten med varmepumpe før vi står opp, når prisen er lavest. Supplert med litt ved på dagen/ettermiddagen trenger vi ikke fryse.
Samme med hytta. Der startes varmen kvelden før vi kommer opp, så mye av oppvarmingsbehovet for å forvarme hytta tas unna på natten. Når vi starter med matlaging på kvelden er effektbehovet til varme lavt.

Med ladeboks, integrasjoner og automatikk kan jeg ikke si jeg er bekymret for 2021. Det meste er tilrettelagt allerede, uten særlig kostnad :)
Blir kanskje en Easee lader på hytta også, men det skyldes delvis at VAG ikke liker UMC i tillegg til at den gjør jobben automatisk med effekt/ladetid.
Kjøpe Pulse i tillegg, så kan du legge inn at du har veldig små hovudsikringer. Da vil effekt til lading gå ned om andre store forbrukere slår seg på  ;D :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14632
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #410 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 22:54 »
Den nye modellen for nettleie er lite annet enn avgift på ladestrøm!

Nettleia for mitt eget område er ikke klar ennå men jeg sjekket mitt eget forbruk siste året og om jeg holder strøm til lading unna vil jeg komme under 5kWh/h hele året, uten å prøve en gang. Det stemmer bra med Ledes påstand om at 50% vil komme under 5kW. Sleng en lader på toppen så blir det straks annerledes. Med min(dumme) 11kW-lader ryker jeg umiddelbart opp 2 effektklasser. Eller 12*425= 5100 ekstra i kapasitetsledd i året. Det er ganske drøyt med tanke på at bilen bare bruker 2500-3000kWh i året. Å justere ned laderen til 3,6kW vil ikke hjelpe siden jeg ikke har mange sammenhengende timer med så mye effekt ledig. Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Om bilen i signaturen din stemmer (Model 3) så kan du jo bare justere ned i bilen isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1473
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #411 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 23:07 »
Den nye modellen for nettleie er lite annet enn avgift på ladestrøm!

Nettleia for mitt eget område er ikke klar ennå men jeg sjekket mitt eget forbruk siste året og om jeg holder strøm til lading unna vil jeg komme under 5kWh/h hele året, uten å prøve en gang. Det stemmer bra med Ledes påstand om at 50% vil komme under 5kW. Sleng en lader på toppen så blir det straks annerledes. Med min(dumme) 11kW-lader ryker jeg umiddelbart opp 2 effektklasser. Eller 12*425= 5100 ekstra i kapasitetsledd i året. Det er ganske drøyt med tanke på at bilen bare bruker 2500-3000kWh i året. Å justere ned laderen til 3,6kW vil ikke hjelpe siden jeg ikke har mange sammenhengende timer med så mye effekt ledig. Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Om bilen i signaturen din stemmer (Model 3) så kan du jo bare justere ned i bilen isteden.
Ja, også må jeg bare instruere bilens andre brukere til å ikke stille den opp igjen, for ikke å snakke om eventuelle gjester. 'ikke lad på mer enn..'. 5kW? Noe lavere kan jeg ikke gå for å bli ferdig med en typisk ladeøkt i løpet av natten.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3142
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #412 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 23:22 »
Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Usikker om dette er riktig modell, men se side 4.
ladestyrken på Pod Point Solo bestemmes ved bruk av DIP Switch (Se Fig. 8)
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/podpoint-website/I-Pod-Point-Solo-Unit-Installation-Guide-NO.pdf
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4742
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #413 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 23:36 »
Lede

Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2022.4
________________________________________________________________________________________________

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3525
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #414 på: Torsdag 18. November 2021, klokken 07:14 »
Forskjellen på 5 og 10 kW utgjør hele 212.50 med moms per måned og hvis dette skjer i f.eks seks måneder av året så snakker vi om hele 1.275 kroner åper år. Ikke akkurat det helt store beløpet å gjøre en rekke investeringer mot? Har man et boliglån påp f.eks tre millioner så tilsvarer det en rente(forskjell) på hele 0,4 promille så sjekk heller om det lønner seg å bytte boliglån! Eller kjøpe en middag i måneden fra First Price?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020
Hyundai Kona - april 2021

Radial

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 998
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #415 på: Torsdag 18. November 2021, klokken 07:58 »
Tror ikke vi kommer oss under 10kW ihvertfall med 2 el-biler som må ha strøm i løpet av natta, 2-mannsbolig, luft/luft VP, lite hobbyverksted, og barnehage-unger som må bades før 1900 og må ha tørre klær klar for ny dag før man legger seg kl 22 (for ikke å kjøre tørketrommel på natta).

Og GUD forby må du ikke sette induksjonstoppen og stekeovnen på samtidig for å lage middag, samtidig som det settes på vaskemaskin for å få deb ferdig vaska og tørka før kl 22.

Man straffer egentlig bare hverdagslivet for de som jobber dagtid. Skikkelig sosialt rettferdig, istedenfor å gjøre de riktige investeringene i nettet og ha god overkapasitet i all fremtid. Spare seg til fant, igjen 👌
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3525
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #416 på: Torsdag 18. November 2021, klokken 08:06 »
God overkapasitet i nettet vil vel ha en aldri så liten kostnad på noen hundre milliarder som skal betales av oss forbrukere, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020
Hyundai Kona - april 2021

_OE_

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 573
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #417 på: Torsdag 18. November 2021, klokken 08:19 »
Enig med "arthur"...vi burde rive ned høyspentlinjene og sende folk på IKEA for å kjøpe telys... tenk at folk krever å få dusje..lage mat..lade bilen osv he he

@FTS@


elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14776
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #418 på: Torsdag 18. November 2021, klokken 08:34 »
Styres lading og VVB til nattestid og gjerne sekvensielt vil den største faren for å havne i et for høyt trinn på forbrukstigen redusert.

Lurt å allerede nå gå inn på Elhub.no og se på egne verdier.

Hos oss er det kun nattestid vi overstiger 5 kWt /t og dynamisk vekkregulering av VVB og lading når andre forbrukere nærmer seg 5 kW i forbruk vil kunne flytte vekk disse forbrukstoppene.

Under ser en tydelig at forbruket har potensiale for å flates ut.
« Siste redigering: Torsdag 18. November 2021, klokken 08:35 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9726
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Hva er det med strømprisene?
« Svar #419 på: Torsdag 18. November 2021, klokken 08:41 »
God overkapasitet i nettet vil vel ha en aldri så liten kostnad på noen hundre milliarder som skal betales av oss forbrukere, eller?
Jepp, synes vi bør tenke sånn med annen infrastruktur og. Veier f.eks., ekstra avgift på 250kr/mnd pr mil kjørt i løpet av en time. Og internett trafikk, 250kr/mnd pr 50MB/time. Eller vann, kan jo stå opp midt på natta og drikke litt.

Personlig synes jeg dette er bakstreversk. Det er ikke sånn samfunnet er lagt opp.


De som har ett forbruk som gjør at tariffen slår inn har stort sett råd til å betale det. Så som ett tiltak som skal bidra til flytte forbruket tror jeg dette er meningsløst. For de som har elbil vil jo dette bidra til å flytte forbruket fra natten til utover morgenen og tidligere på kvelden for de som kjører litt. Selv må vi hjemmelade 10-15k kWh i løpet av året, fordelt på 200-250 døgn. Så 50-75kWh lading i døgnet. Da får vi kanskje ladet med en snitteffekt på 3kW for å holde oss under 5kW i en time grensen. Dvs at bilene må stå å lade stort sett hele tiden de er hjemme.

« Siste redigering: Torsdag 18. November 2021, klokken 08:57 av turfsurf »
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013