Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 14. november 2021, klokken 19:49
Sitat fra: hELgenen på søndag 14. november 2021, klokken 18:57
All utbygging av nett ender til slutt på nettleien.
Har fått respekt for innsikten din i dette med strømmarkedet.
Når du skriver ALL utbygging av nett, betyr det at den totale norske kostnaden av utenlandskablene finansieres av nettleie?

Nei,selve kablene mener jeg dekkes av prosjektets deltagere alene. Gjerne ved at systemoperstørene på hver side  deler utgiftene for å etablere kablene  som så skal dekkes inn via prisforskjeller mellom markedene på hver side.Men kablene påfører nettet i Norge løpende kostnader som må tas inn over nettleie,økte innmatningskostnader og ekstra utgifter til systemtjenester som aFRR,FCR som ikke ville vært der uten kablene. Jo større ramping,jo større belastning osv.. jo mer kostnader.  Når man ser totalen er det altså mange kostnader som bare dyttes videre og havner på sluttbrukers bord. Tanken var at inntektene til landet skal overstige kostnadene over tid...men jeg tror ikke noe på tallene som er benyttet og frykter man har gjort en gedigen regnefeil.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. november 2021, klokken 20:21
Sitat fra: Counterpointer på søndag 14. november 2021, klokken 19:49
Sitat fra: hELgenen på søndag 14. november 2021, klokken 18:57
All utbygging av nett ender til slutt på nettleien.
Har fått respekt for innsikten din i dette med strømmarkedet.
Når du skriver ALL utbygging av nett, betyr det at den totale norske kostnaden av utenlandskablene finansieres av nettleie?

Nei,selve kablene mener jeg dekkes av prosjektets deltagere alene. Gjerne ved at systemoperstørene på hver side  deler utgiftene for å etablere kablene  som så skal dekkes inn via prisforskjeller mellom markedene på hver side.Men kablene påfører nettet i Norge løpende kostnader som må tas inn over nettleie,økte innmatningskostnader og ekstra utgifter til systemtjenester som aFRR,FCR som ikke ville vært der uten kablene. Jo større ramping,jo større belastning osv.. jo mer kostnader.  Når man ser totalen er det altså mange kostnader som bare dyttes videre og havner på sluttbrukers bord. Tanken var at inntektene til landet skal overstige kostnadene over tid...men jeg tror ikke noe på tallene som er benyttet og frykter man har gjort en gedigen regnefeil.
Takk for utdypende svar!

(Kan være litt til ettertanke for andre som er mer bombastiske uten å ha annet enn spydig tone......)

flux

#362
Sitat fra: Kristian O på lørdag 13. november 2021, klokken 10:54
Sitat fra: flux på lørdag 13. november 2021, klokken 09:51
Sitat fra: Kristian O på torsdag 11. november 2021, klokken 16:40
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 11. november 2021, klokken 15:58
Det er jo helt høl i huet at det ikke virker som det er lagt opp til noen mekanisme som belønner folk for å legge forbrukstoppene sine til ukurante tider. Altså om man har maks effektuttak på 11 kW koster det like mye i kapasitetsleddet av nettleien om man legger disse 11 kW til kl 17 når "alle" andre bruker strøm eller om man er snill og smart og legger de til kl 04:00 når "ingen" andre bruker strøm.

Altså taperne er de som har vært så smarte at de har investert i kraftig kurs til lading hjemme så de får tatt all ladingen om natta når det er god kapasitet på nettet.
Jupp. Vi har hatt en slik modell en stund no, og det er totalt idiotisk. Å lade elbilen på høg effekt på natta er dårlig butikk. Har istadenfor satt den til å lade med maks 13A, og justere seg etter resten av huset.
Det betyr f.eks at den kan lade med ca 3 kW klokka 17.  :-1:

Den nye prismodellen for kapasitetsleddet er kanskje lovstridig i henhold til Acer?

Acer: "Our overall purpose is to achieve a transition of the European energy system in line with political objectives set, reaping benefits of increased energy market integration across Europe, and securing low-carbon supply at least possible cost for European businesses and citizens."

Slik prisingen av kapasitetsleddet er utformet hindrer den norske forbrukere å utnytte timer med stort overskudd av europeisk vind eller solenergi.
Enig! Vi sparer effekt, og sløser med kWt. For eksempel stopp i oppvarming av rom/hus som ikkje er i bruk, med påfølgende rask opp sting kort tid før de skal brukes, blir dårlig butikk. Bedre å la de stå med konstant varme 😕

Det ser ut til at NVE og nettselskapene følger ACER når det passer de:

"Residual charges

As explained, due to the cost structure of the grid there is a residual need for income to recover total grid costs. Provided that price signals reflect both short and long run marginal grid costs, residual tariffs should not additionally affect capacity utilization, connection or investments in generation and consumption. The principle for residual charges is that they should not affect the grid users' behavior, i.e. exactly opposite of the principle for efficient energy and capacity charges.


The European agency for energy regulators (ACER) recommends that energy charges should only be used to recover energy losses and ancillary services, and not to recover infrastructure costs in general. A tariff based on energy will increase the cost of generation and consumption of electricity and give rice to efficiency losses, as explained above.
A tariff based on actual capacity utilization will affect both short-term and long-term injection and withdrawal in the grid. A residual tariff based on a generator's installed capacity affects investment decisions and imply that peak-load prices increase in the long run – the marginal capacity investment will be costlier – while tariffs based on energy injection also imply higher total costs for generators but are likely increase prices in all prices marginally.
In the case of an energy-based tariff, it would be beneficial to apply a neutral measure of the basis for the energy charge. Rather than applying a per kWh charge, which may distort the incentives to generate, a fixed measure of the expected energy generation could be used, e.g., the expected or average energy production over several years. Similarly, residual charges applying to consumers should be designed as neutrally as possible.
"

https://ei.se/download/18.3efc7ab1177db3efbe42aded/1615454324586/THEMA-Slutrapport.pdf

elektrolux

#363
Sakset fra: https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia-pris-grenser-pa-5-og-10-kw/514897

"Han mener også det er spennende at det kommer utstyr som kan flytte på oppvarming av varmtvann. I dag begynner varmtvannstanken straks å varme seg opp når man har tatt en dusj om morgenen.

– Men selv om man flytter forbruket, vil varmtvannstanken slå inn med full effekt når den først slår seg på?

– Ja, men hvis du venter til du ikke er hjemme, slipper du at den kommer på toppen av det andre du driver med, sier Askvik".


Slikt utstyr har vi solgt siden 2017 og "vår" Eddi tilbyr i tillegg til timer, dynamisk trinnløs variabel effekt på VVB og andre resistive laster og vil dermed barbere bort forbrukstoppene til slike forbrukere.

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/eddi-variabel-sinus-spnnings-regulator?tm=myenergi-produktside

Vil påstå at en Eddi til 5490.- er løsningen på 1.1.22 problematikken for de aller fleste. Tror grunnen til at Eddi ikke er mer kjent er at folk tror de må ha Solceller eller vindmølle for å bruke den. Det er bare en tilleggsfunksjon. Her på berget, og spesielt etter 1.1.22 vil denne  strømregulatoren være gull værd.

https://youtu.be/UqbQHzACYy8

Montering er såre enkelt da den monteres i serie med VVB
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

filtvet

Vi har 2 boliger.

I leiligheten har vi 3 dager (fra 1.1.2019) med timeforbruk over 5 kw
I huset 17. Ingen elbillader brukt ennå.

Men om alle kommer under grensen på  5 kommer det nok en ny grense på 4 snart.

stefse

Sitat fra: flux på mandag 15. november 2021, klokken 02:13
Sitat fra: Kristian O på lørdag 13. november 2021, klokken 10:54
Sitat fra: flux på lørdag 13. november 2021, klokken 09:51
Sitat fra: Kristian O på torsdag 11. november 2021, klokken 16:40
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 11. november 2021, klokken 15:58
Det er jo helt høl i huet at det ikke virker som det er lagt opp til noen mekanisme som belønner folk for å legge forbrukstoppene sine til ukurante tider. Altså om man har maks effektuttak på 11 kW koster det like mye i kapasitetsleddet av nettleien om man legger disse 11 kW til kl 17 når "alle" andre bruker strøm eller om man er snill og smart og legger de til kl 04:00 når "ingen" andre bruker strøm.

Altså taperne er de som har vært så smarte at de har investert i kraftig kurs til lading hjemme så de får tatt all ladingen om natta når det er god kapasitet på nettet.
Jupp. Vi har hatt en slik modell en stund no, og det er totalt idiotisk. Å lade elbilen på høg effekt på natta er dårlig butikk. Har istadenfor satt den til å lade med maks 13A, og justere seg etter resten av huset.
Det betyr f.eks at den kan lade med ca 3 kW klokka 17.  :-1:

Den nye prismodellen for kapasitetsleddet er kanskje lovstridig i henhold til Acer?

Acer: "Our overall purpose is to achieve a transition of the European energy system in line with political objectives set, reaping benefits of increased energy market integration across Europe, and securing low-carbon supply at least possible cost for European businesses and citizens."

Slik prisingen av kapasitetsleddet er utformet hindrer den norske forbrukere å utnytte timer med stort overskudd av europeisk vind eller solenergi.
Enig! Vi sparer effekt, og sløser med kWt. For eksempel stopp i oppvarming av rom/hus som ikkje er i bruk, med påfølgende rask opp sting kort tid før de skal brukes, blir dårlig butikk. Bedre å la de stå med konstant varme 😕

Det ser ut til at NVE og nettselskapene følger ACER når det passer de:

"Residual charges

As explained, due to the cost structure of the grid there is a residual need for income to recover total grid costs. Provided that price signals reflect both short and long run marginal grid costs, residual tariffs should not additionally affect capacity utilization, connection or investments in generation and consumption. The principle for residual charges is that they should not affect the grid users' behavior, i.e. exactly opposite of the principle for efficient energy and capacity charges.


The European agency for energy regulators (ACER) recommends that energy charges should only be used to recover energy losses and ancillary services, and not to recover infrastructure costs in general. A tariff based on energy will increase the cost of generation and consumption of electricity and give rice to efficiency losses, as explained above.
A tariff based on actual capacity utilization will affect both short-term and long-term injection and withdrawal in the grid. A residual tariff based on a generator's installed capacity affects investment decisions and imply that peak-load prices increase in the long run – the marginal capacity investment will be costlier – while tariffs based on energy injection also imply higher total costs for generators but are likely increase prices in all prices marginally.
In the case of an energy-based tariff, it would be beneficial to apply a neutral measure of the basis for the energy charge. Rather than applying a per kWh charge, which may distort the incentives to generate, a fixed measure of the expected energy generation could be used, e.g., the expected or average energy production over several years. Similarly, residual charges applying to consumers should be designed as neutrally as possible.
"

https://ei.se/download/18.3efc7ab1177db3efbe42aded/1615454324586/THEMA-Slutrapport.pdf
EU legger opp til at effekten skal genereres, flyttes, og utnyttes når den er tilgjengelig, og at nettleien skal være nøytral i forhold til å dekke utgifter.
Imidlertid er det ikke pga eller på tross av ACER at nettets utgifter øker, men i stor grad at landets elforbrukere blir belastet med utgifter til utbygging av sentralnettet, mtp på eksport. Og Ola dunk står der med skjegget fullt av postkasser og betaler for å rasere egen natur. ACER burde fått inn en kompensasjonsordning også, f.eks mulighet til rimeligere kraft i særskilte områder, hvor natur blir påvirket av kraftgenerasjon og overføring. Da ville kanskje motviljen mot å bygge ut vært litt mindre også.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

goggo

Sitat fra: olemars på søndag 14. november 2021, klokken 15:50
For å kunne gjøre det NVE ønsker må alle "smarte" opp boligene sine for å kunne regulere effektforbruket, men en del av disse dingsene kan være ganske dyre både i innkjøp og i hvor lang tid det tar å tjene de inn igjen i spart strøm og nettleie.

Det er ikke sikkert det skal så mye til,  mye kan gjøres med enkel tids-styring.

Jeg har en leilighet på ca 75 kvadrat, eneste oppvarming er elektriske varmekabler i gulvet på bad og stue/kjøkken. Det er primitive termostater uten noen form for tidsstyring på disse.
Men jeg har en TP-Link smartplug for tids-styring på varmtvannsbereder (hysj, ikke fortell det til elektrikerpolitiet her inne) og jeg kan justere ladestrøm og ladetider på elbilen. Jeg har en 38 KWh Ioniq  og kjører litt under 30000 km i året.

Min nettleverandør er Agder Energi, og der kan jeg forholdsvis enkelt få en grafisk visning av forbruk pr time over de siste tre år. Det er sikkert tilsvarende hos de andre nettleverandørene, og Elhub kan vel også vise disse dataene uavhengig av hvilken nettleverandør man har.

Det jeg ser er at det er kun når elbilen lader samtidig med at varmtvannsberederen er på at jeg går over 5 KWh i løpet av en time.
Jeg har til nå ladet bilen på 16A på natterstid, og varmtvannsberederen trekker 8,5A og den har også gått kun på natta.

Nå har jeg skrudd ned elbil ladingen til 10A, og jeg har satt varmtvannet og elbilen til å lades sekvensiellt etter hverandre men fremdeles kun på natterstid.
Nå skal jeg følge med i ukene framover men er rimelig sikker på at jeg med dette skal redusere times-peakene fra ca 7KWh til under 5 KWh, og den eneste kostnaden jeg har for å få til dette er en TP-Link HS110 smartplug som kostet 250 kr på tilbud hos Kjell&Co.

Jeg hadde en Homey en stund (vervepremie fra Tibber), men valgte å selge den igjen ganske snart da det ble altfor komplisert og dyrt med en sånn smarthjem løsning i forhold til hva jeg kunne oppnå med det.
Jeg er tross alt en god gammeldags KISS ingeniør :) som har mest tro på enkle løsninger.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

En uheldig time kan gi deg en smell på over 200 kroner på en måned i følge oppslaget jeg linker til under. Gjør man dette f.eks fem ganger i løpet av et år så snakker vi om det enorme beløpet på tusen kroner.

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia/514897?p=578ae510

Til sammenligning er et niormalt matbudsjett for en familie på fire personer, to voksne og to barn, på 10.660 så den smellen utgjør hele to prosent av matbudsjettet. Tror det er mer å hente på matbudsjettet enn all verdens dyre dippedutter for strømøkonomisering? Eller rente på boliglånet? ELler bilutgiftene? Feriereiser?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Sitat fra: arthur på mandag 15. november 2021, klokken 09:49
En uheldig time kan gi deg en smell på over 200 kroner på en måned i følge oppslaget jeg linker til under. Gjør man dette f.eks fem ganger i løpet av et år så snakker vi om det enorme beløpet på tusen kroner.

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia/514897?p=578ae510

Til sammenligning er et niormalt matbudsjett for en familie på fire personer, to voksne og to barn, på 10.660 så den smellen utgjør hele to prosent av matbudsjettet. Tror det er mer å hente på matbudsjettet enn all verdens dyre dippedutter for strømøkonomisering? Eller rente på boliglånet? ELler bilutgiftene? Feriereiser?

Minimalt å spare mao, en annen ting er at det kan fort oppstå legonella om en ikke holder høy nok temperatur på vv-beholder.

amrois

Etter å ha fulgt samtalen her inne en stund har jeg begynt å eksperimentere litt for å være klar til effekttariffen. Vi har strøm fra Tibber, Tibber Pulse og Easeelader. Huset  fra 1999 varmes av en varmepumpe innstilt på 20 grader (soverommene varmes ikke, men vi sover best i kalde rom..) og så supplerer vi med vedfyring når vi setter oss ned i stua om kvelden. Vi har allerede disiplinert oss til å ta korte dusjer og unngå å bruke oppvaskmaskin, vaskemaskin og trommel når prisene er høye. Det nye nå er å unngå for mye samtidig bruk på disse apparatene.

Neste tiltak ble at jeg justerte ned laderen fra 32 til 16 amp i Tibberappen, og endret innstilling for hovedsikring fra 63 til 20 amp. Vi plugger i ladekabelen når vi parkerer hver kveld. Ladeeffekten justeres nå løpende slik at vi at 5kW ikke overskrides.

Resultatet av dette er at vi så langt ligger under 5kW alltid, uten at livet har blitt ubehagelig. Konklusjonen min er at dette kan vi leve med, samt at vi får lavere strømregning enn før pga redusert fastledd og redusert energiledd om natta når bilen lader. Tror ikke vi hadde klart det samme hvis barna fortsatt bodde hjemme, for de var ute av stand til å dusje kort og effektivt. Vi har ikke implementert noen smartstyring av vv-bereder. Jeg tar ikke sjansen på det uten å ha kontroll på minimumstemperaturen i berederen pga legionella.

En helt annen sak er at det hele er unødvendig, da strømnettet fremdeles må dimensjoneres for sprengkulde på julaften, samt at vi ikke lenger kan planlegge forbruket etter prisen på strøm på samme måte.
ID4 Pro Perf Tech

stefse

Igjen dette personfokuset, og hvilke personlige avtaler man har, eller hva slags dippedutter man kan utstyre huset sitt med, eller hvordan man ellers kan tilpasse livet sitt til en strømmåler.
For hva?
Hva har endret seg fra før slik at vi nå må ha disse tariffene?
Såvidt jeg kan se er det som har endret seg er mer ustabil effekt (vind, sol), og mer slukevne (batterier). Effektavgiften direkte motarbeider fordelene dette gir. En skulle nesten tro nettet var drevet av kjernekraft, og ønske om jevn last hele døgnet.

Strøm brukes til mye mer enn å varme middagen. Hva med en kirke som varmes opp søndags morgen, hvor mye effektavgit skal den betale? Eller skal man la varmen stå på hele tiden? Kanskje den heller bør sette inn aggregat? VG oppslag neste.

Sannsynligvis kan det lønne seg å benytte gass, den koster det samme uansett når du bruker den. Trodde liksom ikke det var dit vi skulle men...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: filtvet på mandag 15. november 2021, klokken 11:35
Sitat fra: arthur på mandag 15. november 2021, klokken 09:49
En uheldig time kan gi deg en smell på over 200 kroner på en måned i følge oppslaget jeg linker til under. Gjør man dette f.eks fem ganger i løpet av et år så snakker vi om det enorme beløpet på tusen kroner.

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia/514897?p=578ae510

Til sammenligning er et niormalt matbudsjett for en familie på fire personer, to voksne og to barn, på 10.660 så den smellen utgjør hele to prosent av matbudsjettet. Tror det er mer å hente på matbudsjettet enn all verdens dyre dippedutter for strømøkonomisering? Eller rente på boliglånet? ELler bilutgiftene? Feriereiser?

Minimalt å spare mao, en annen ting er at det kan fort oppstå legonella om en ikke holder høy nok temperatur på vv-beholder.

Ja, opplever at det er lite å spare, og da vel også lite å frykte siden innbetalingene i sum ikke skal endre seg? Har også lurt på det med legionella, noen som har noen kommentarer til det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Du må ha over 65° i tanken for å sikre å unngå legionella. Kanskje likegreit å sette inn et element som avgir 500W hele tiden, med overheat sikring på 98° så får temperaturen leve sitt eget liv...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Hørte om noen i usa som kuttet ut vv-beholder og brukte et system for "instant heating". Det lønte seg ikke og du fikk alltid mye kaldt vann i starten.

Orbit

Det har nok litt med å gjøre at USA har en resikuleringssløyfe i vanlige varmtvannsopplegg. Dvs selv når en kran er stengt, er det en liten pumpe som sirkulerer varmtvann frem til en returventil i kranen (og tilbake til tanken). Hensikten er å ha varmtvann øyeblikkelig, selv når kranen ikke er brukt på en stund.

Om en bytter til direktevarmer, er nok denne resirkuleringen ikke med (ville trekke mye strøm). Om det er litt avstand til fyrrom, tar det tid å få varmt vann. Selve direktevarmeren kan respondere raskt, men du trenger ~20 kW bare for å kunne forsyne en enkelt dusj. Selv om energiforbruket går ned med direktevarmer (ikke noe vametap som for varmtvannstank), er det lite populært hos nettselskapene med så store/variable laster.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA