Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: Ferry på tirsdag 09. november 2021, klokken 18:47
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 09. november 2021, klokken 17:59
Er ikke kWh/h litt smør på flesk?

Jo, og det er derfor jeg la til "eller kW som det jo blir"

Sitat
Antall kW per time er jo kWh

Nei, nå er du ute og sykler. Det er ikke kW per time, men kW ganger time. Med "per" menes jo delt på. kW/h er effektendring over tid. Hadde vært enklere med joule. Eller megajoule. 1 kWh = 3,6 MJ. Kanskje  :o

Sitat
, mens kW er effektuttaket der og da.

Nja, måleintervallet er én time i denne sammengen. Gjennomsnittseffekten målt over et intervall på én time. Eller energi/tid. kWh/h. = kW. J/s = W. 3,6 MJ/3600 s = 3,6 MJ / 1 h = 1 kW

Sitat
Det er elbil og VVB som helt klart bruker mest strøm hos meg, men jeg har ikke mulighet til å redusere effektuttaket på noen av de, så da må det bli å skru av VVB mens bilen lader om natta. Så får jeg satse på at berederen har nok varmemagasin til at jeg får meg en god morgendusj, og la den stå på om dagen.

Hos meg også er elbil og VVB de to store. Egentlig det eneste som er synlig på forbrukskurvene. Alt annet er bare rippel. Elbiler flest (?) kan vel stilles inn til å trekke lav strøm, ned til 6 A. I hvert fall kan min det. VVB trenger en eller annen tidsstyring. Tidsur om den bruker støpsel er jo en nærliggende tanke. Gjerne det billigste man finner på Europris ;-) Eller en effektbryter av noe slag på en fastkoblet VVB. https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html
Det går fint å utsette innslag av VVB, den holder på varmen ganske mange timer.
Det er nok ikke bare jeg som er ute og sykler, det innlegget der henger jo ikke på greip i det hele tatt...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ferry

Det er ikke lov i sitere som en full sjømann og samtidig kritisere andre sine innlegg.  :police:
Hva er det som ikke henger på greip?

Ketill Jacobsen

Målerne rapporterer timesforbruk slik at 100 kW over 2 minutter rapporteres som 3,33 kW. Altså om det er femti husholdninger per trafo (strømboks) og alle bruker 100 kW samtidig, så er ikke det noe problem i følge netteier (i praksis smelter transformator og ledninger riktig nok).

Betegnelsen kWh/h er ikke mye brukt men helt reell. For å komme frem til det høyeste forbruket på landsbasis, så måler en totalforbruket (kWh) over en time og deler på en time og får derved gjennomsnittlig effekt levert denne timen (vi har også kWh/døgn for ikke å snakke om kWh/år (kWh per år)).

flux

Dette var fornuftig styring av forbruk et døgn i oktober i år, men blir det neppe etter 01.01.22

elektrolux

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 09. november 2021, klokken 17:52
Den eneste sikre holdbare løsningen er å gå Offgrid.

Reglene og forutsetningene forandres nå så mye at det er vanskelig/umulig å tilpasse seg på en måte som ikke er veldig kostbar eller lite effektiv.

Eller koble en Hybridinverter med batteri mellom strøminntaket og sikringsskapet.

Dyrt som du sier,  men da kan en i alle fall trekke helt jevnt med strøm inn til huset
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

#305
elektrolux  :+1: Smart!

Jeg vurderer solpanel.

Fikk tilbud fra leverandør https://solceller.no/otovo

Dyr investering...men over tid....



arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 10. november 2021, klokken 01:18
elektrolux  :+1: Smart!

Jeg vurderer solpanel.

Fikk tilbud fra leverandør https://solceller.no/otovo

Dyr investering...men over tid....

Over tid..... Hvilket tidsperspektiv regner du da med og hvilken strømpris legger du til grunn? Man kan i dag få fast pris til 66 øre per kWt for fem år.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Tror nok strømselskapene gjør et slik grep for å tjene mer penger, ikke for å "hjelpe" kunder. Om kundene tilpasser seg kan du banne på at de har et nytt triks i neste runde.

som bilavgiftene - det handler ikke om miljø men penger til kassa.

elektrolux

#308
Det blir litt pyramidespill aktig.

Er man rask å tilpasse seg får man med seg gevinsten.

Velger å tro at jeg har vært raskt ute i mange situasjoner:

- Kjørte kule biler som Porsche 911, Lancia Delta Integrale, Renault Turbo, etc. etc mens de kostet mindre enn en ny Golf. Nå er prisene 2-5x høyere

-Kjørte diesel fram til 2005 mens dette var gunstig og bomfritt. Kjørte faktisk på gratis diesel i 2 år fra en tank som uansett skulle saneres. Da på en Cherade Diesel som kunne ofres om den ikke likte føden jeg gav den...

- Kjørte elbil med gratis lading fra 2005 fram til 10 feb 2020 til det ble bom også på disse.

- Kjøpte 3. og beste V6 Viano Diesel camper like før myndighetene stengte også denne fantastiske muligheten barnefamiler hadde til rimelig ferie i 2008. Etter det steg avgiften på denne typen bil fra 16% til 100% av personbiltakst. Bilen er fremdeles som ny og er brukt på en rekke turer med ungene til husbytte i utlandet, alpeturer der vi sover i bilen til og fra destinasjonen og ikke minst til luksus bolig på musikkfestivalene vi drar på.

- Kjøpte brukt Tesla med gratis SC og Tesla garanti mens de kostet "mindre enn en Golf" Sist brukt sist uke til gratis tur til Brno der eneste kostnaden var fergen. Gratis lading og sovplass bak slår til og med Vianoen på transportkostnad når en kun er to på tur.

- Kjører nå #bomfrie L1-L7e kjøretøy og har montert solceller og husbatteri for å komme strømleverandørenes krumspring i møte.

- Overført formue og eiendom (som er et resultat av egen nøysomhet) til ungene de siste årene for å komme de nye skattepartiene i forkjøpet....

- Tar kun den lønnen som er nødvendig for å kunne pensjonere meg på 62 år og lar heller pengene stå i aksjer og fond i eget AS. Dermed kan jeg ta ut lønn samtidig med pensjon uten de gebyrene en ser i diverse pensjonsfond.

Og fikser selvfølgelig alt av kjøretøy og eiendom selv. I stedet for å betale et verksted en ukeslønn for bremseservice kan en ta ubetalt fri EN dag og gjøre slikt selv med stor besparelse...

Det er snakk om å tilpasse seg. Dinasaurene får lide
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: filtvet på onsdag 10. november 2021, klokken 05:50
Tror nok strømselskapene gjør et slik grep for å tjene mer penger, ikke for å "hjelpe" kunder. Om kundene tilpasser seg kan du banne på at de har et nytt triks i neste runde.

som bilavgiftene - det handler ikke om miljø men penger til kassa.

Nettopp ! Sjekk denne:
https://www.nrk.no/norge/_-husholdningene-betaler-altfor-mye-av-stromnettet-1.15712300
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rosstopher

Strømnettet er såvidt meg bekjent den eneste offentlig eide infrastrukturen som betales i sin helhet av brukerne og da blir det selvfølgelig dyrt. Hvordan gjøres dette i andre land? Er dette en vanlig finansierinsmodell? Hvorfor er strømnettet i særstilling?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


filtvet

#313
Tviler på at vannet magisk renner tilbake i magasinet om kabelen ikke fungerer 1-2 dager.

Synd å si det det, men plutselig haster det ikke så mye med ny elbil lenger. Den gamle dieselbilen holder nok 3-4 år til - og den er gjeldfri.

hELgenen

Kabelen er tilbake - alt ble nominert på vanlig måte til i morgen. Kortsiktige utetider vil ikke ha noen effekt på spot prisen. Hva slags effekt man kan få ser man ved å kikke på regulerkraft prisene....
Dette er intra dag ubalanse marked. Da viser det seg at det "plutselig" var svært så vanskelig å regulere ned og skulle man det - altså skru ned produksjonen fordi linjen hadde feil  - så skulle produsentene kjøpe kraften de solgte dagen før til 90 Euro++ tilbake til 0 Euro.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Regulating-Power1/Regulating-Prices1/ALL/Hourly/?view=table

Som det fremkommer der var altså aktørene ikke så villige til å kjøpe tilbake kraften uten at de fikk den gratis!
Dette forteller på en måte at uten kabelen - så ville markedet vært priset mye lavere.
Man hadde noen få timer med 0 kapasitet på Onsdag som ikke ga store forskjeller, men dette var alt for kortsiktig utetid til at noen skrur på sine modeller for en ny verdsetting av produksjonen.

Skal man få noen effekt som sier noe om prisbildet må kabelen være ute over lengre perioder........

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA