Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

engolf

Det måste genomföras folkomröstning om acer, inget annat hjälper när eu bestämmer över norges kraftproduktion. Det är starten på november, och vi har inte sett många minusgrader ännu, och fortsätter det på samma sätt vidare kommer vi se priser på upp mot 10kr kwt.

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på søndag 07. november 2021, klokken 20:40
Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. november 2021, klokken 14:35
I praksis stenges mye av vindkraften ute fra Norge når det blåser mye på kontinentet. Eksporten ut av Norge derimot , den er det ingen restriksjoner på.

Kva meiner du her??
Energien går begge veier, det er tilgjengelig samme effekt for import og eksport.

Nei - det er ikke det. Hvor mye kraft som kan flyte hver vei defineres av systemoperatørene som setter grensene basert på interne analyser for systemdrift i sitt eget nett. Et eksempel : SE3->NO1 er begrenset til 400 MW. Derimot er flyten andre veien NO1->SE3 begrenset til 2120 MW. Mao. full eksport kapasitet, men svært begrenset import kapasitet.

For alle data se her :

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Capacities1/Capacities/KEY/Norway/?view=table

Slik det er for øyeblikket er norsk pris i Sør Norge helt styrt av hvilke priser vi har på kontinentet. Høyeste pris der tilbud og etterspørsel møtes setter prisen - og den som er villig til å betale høyest er jo England som suger ut kraften fra Sør Norge til Tyske priser.  Så lenge kabelen er på drift og det ikke er overskudd av kraft i Sør Norge, eller i England, vil prisen trolig forbli høy. Og så lenge kapasiteten mellom Sør Norge og Sverige er begrenset mhp av import fra Sverige vil vi også se  høye priser i Sør Norge selv om det blåser mye i Tyskland - da det er begrenset hvor mye av denne vinden vi kan transportere via Sverige og inn til Norge for øyeblikket. Sør Norge er også godt regulert - det forteller i korte trekk at selv med mye vann i magasinene vil prisene i Sør farges sterkt av Tyske og Engelske priser - og akkurat nå er de prisene skyhøye som følge av skyhøye gasspriser.

Jeg er overbevist om at de som analyserer forbindelsene vil se at modellene som NVE benyttet i sin tid som beslutningsunderlag for kabelforbindelsen til England ikke har fanget opp en slik sterk priskobling som vi faktisk nå ser. Det er noe kvasi fakta der ute også mhp. at prisen var høy også før kabelen var på drift - men fakta er at kabelen var på prøvedrift i lengre perioder i hele sommer før den offisielt ble åpnet - og prisen vil nok forbli relativt høyere i Sør sett opp mot andre områder i Norge selv om magasintallene skulle endre seg i positiv retning. Og det at Sverige har satt strenge grenser på flyten fra dem til oss - skyldes at de fikk problemer tidligere i høst når en dunket inn full eksport til England fra Norge. Det sugde kraften ut av Sverige raskere enn de klarte å kompensere og dermed har systemoperatøren her skrudd ned kapasiteten for å få kontroll.

Radial

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. november 2021, klokken 21:49
Og det at Sverige har satt strenge grenser på flyten fra dem til oss - skyldes at de fikk problemer tidligere i høst når en dunket inn full eksport til England fra Norge. Det sugde kraften ut av Sverige raskere enn de klarte å kompensere og dermed har systemoperatøren her skrudd ned kapasiteten for å få kontroll.

Hmm, hvis en svensk systemoperatør kan begrense sin eksport, bør virkelig den norske operatøren sette begrensninger på norsk eksport også 🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Det kan man,men grensene må være satt på grunnlag av tekniske begrensninger for sikker drift. Gjør man ikke det,vel da kommer Acer inn i bildet. Acer vil hele tiden passe på at ingen TSO,systemoperatør,  setter grenser basert på andre kriterier enn de rene system kritiske. Så regjeringen kan ikke sette ned foten og definere politiske eksport grenser på eksisterende forbindelser for å skjerme mot høy eller lav pris. 

Rævedilter

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. november 2021, klokken 21:49
Et eksempel : SE3->NO1 er begrenset til 400 MW. Derimot er flyten andre veien NO1->SE3 begrenset til 2120 MW. Mao. full eksport kapasitet, men svært begrenset import kapasitet.
Akkurat i dag er den begrenset til 400 MW, men SE3->NO1 er maks. 2095 MW men ser den er ofte regulert ned ja.
Men skyldes ikkje dette interne flaskehalser da?
Men kablene til kontinetet er åpne. Begge veier....og der kjem det energi inn.
Og me har halvannen gang så stor kapasitet til Europa som til SE3, og ca den samme som svenskene har til Danmark/Tyskland.

Så at ein del vindkraft stenges ute er eg enig i, men ikkje mykje det sørger kablene for.

hELgenen

Det er begrenset hvor mye Tysk vind du får i transitt gjennom Danmark. Så SE4-DE betyr mye for prisen i SE4. Og dersom SE4-SE3-NO1 begrenses så får vi ikke mye billig tysk vind inn den veien. Sånn sett forblir Sør Norge ofte høyere priset når dette skjer. Når det blåser lite vil SE4 og Sør Norge få høy Tysk pris. Blåser det mye i DE vil SE4 få lav pris,men ikke nødvendigvis Sør Norge pga nett restriksjoner innad i Sverige.

stefse

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. november 2021, klokken 22:45
Det kan man,men grensene må være satt på grunnlag av tekniske begrensninger for sikker drift. Gjør man ikke det,vel da kommer Acer inn i bildet. Acer vil hele tiden passe på at ingen TSO,systemoperatør,  setter grenser basert på andre kriterier enn de rene system kritiske. Så regjeringen kan ikke sette ned foten og definere politiske eksport grenser på eksisterende forbindelser for å skjerme mot høy eller lav pris. 
ACER spiller en rolle. Ikke på mengden vi eksporterer, men vår evne til å beskytte innenlands marked. Mens her i Norge sitter man med nisselua i hånda, selv etter å ha bygget ut vindmøller i hue og r*v og lurer på hva som skjer med strømprisene.
Det viktige er å forstå at alt henger sammen. Hva du betaler privat, og hvorvidt du sparer litt ved å legge om døgnrytmen din etter strømprisen, spiller liten rolle i den større sammenhengen. Det handler om å bevare kompetanse i industri og verdiskapning. Hvis det skal fortsette slik må man faktisk begynne å tenke over hvilken type sysselsetting man skal ha her i landet, og komme opp med nye planer.
Billig energi finnes andre steder, f.eks i land med overflod av fossil kraft og liten vilje til å tenke på klima. Markedskreftene vil sørge for at produksjon flyttes dit. Er det det vi trenger her i verden?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

olemars

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. november 2021, klokken 23:04
Det er begrenset hvor mye Tysk vind du får i transitt gjennom Danmark. Så SE4-DE betyr mye for prisen i SE4. Og dersom SE4-SE3-NO1 begrenses så får vi ikke mye billig tysk vind inn den veien. Sånn sett forblir Sør Norge ofte høyere priset når dette skjer. Når det blåser lite vil SE4 og Sør Norge få høy Tysk pris. Blåser det mye i DE vil SE4 få lav pris,men ikke nødvendigvis Sør Norge pga nett restriksjoner innad i Sverige.

Du må ikke glemme Nordlink. Grunnen til at det har vært forholdsvis billig strøm i Sør-Norge i dag er at vi har hatt full import av billig vindkraft via Nordlink og Danmark (til og med litt fra UK), 2-3 GW hele døgnet.  Det var slik det var tenkt å fungere i en normalsituasjon, problemet er når det ikke lenger er en normalsituasjon og hvis det blir den nye normalen.

hELgenen

Har ikke glemt Nordlink,men i dag,søndag, er f.eks SE4 lavere enn Sør Norge. Og det er jo problematisk over tid for AS Norge. At vi i Norge kobler oss på Tysk pris når det ikke blåser og ikke evner å få de laveste prisene i Norden når det blåser mye er problematisk. Vi kan ikke fungere som svingbatteri dersom vi ikke får de lave prisene også. Nå driver vi en transitt Tyskland England og får ikke del i de laveste prisene...Over tid bygger vi ned Norge på denne måten om det ikke bygges mye mer både i Norge og England,samt nytt snitt i Sverige og Nord Sør forbindelser i Norge. Men dette tar år og innen det skjer har kanskje noe industri allerede gitt opp.

filtvet

Sitat fra: Rævedilter på søndag 07. november 2021, klokken 20:35
Nei, det er feil.
Grunnen til at ein handler med kvarandre er ulike priser.
Er prisene like vert det ingen handel.

Ny årsrekord for strømprisen mandag

Strømprisen i Sør-Norge når en ny årstopp i løpet av morgendagen, og på det meste må man ut med over fire kroner kilowattimen - e24.no

Erik Ola Ulvestad

Det kunne vere interessant å få vite kor stor del av strømforbuket som i praksis er elastisk pr d.d. Dvs når straumen er dyr, kor mange er det som faktisk skrur ned forbruket? Jada, ein del smarthus, men dei er sikkert forsvinnade få i det store og heile.
Er det heller slik at kraftige vannkraftreserverar sit på gjerdet og håvar inn når dei blir pressa til å støtte opp markedet? Auka pris gir ikkje nemneverdig reduksjon i forbruket, kun større gevinst til dei som har støttekapasitet, eller????

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

#281
Med slike vinglete strømpriser bør folk med "Chardemo bil" alvorlig vurdere en V2G ladestasjon. Andre et husbatteri.

Her er dagens forbruk. Nesten 300% avkastning på å lagre strøm om natten og selge på dagen gjør godt.

Edit: Oppdatert graf viser resten av døgnet.  Hadde forventet at oppstart av 2 varmepumper og 2 varmekabler ville gitt et heftig strømtrekk rundt 19:00 men slik ble det ikke.

Faktisk er strømtrekket såpass jevnt utenom natten da bil og batteri og VVB slår inn at det bør kunne jevnes nesten helt ut bare ved bruk av Zappi på bil og Eddi på VVB og la de stå tilkoblet mest mulig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. november 2021, klokken 07:48
Vi har f.eks en 8 kW hybridinverter. Kobles den opp mellom hovedsikringen og kurssikringene og et batteri vil en kunne trekke en helt jevnt forbruk fra nettet og kunne trekke fra 0-8 kW fra inverteren.

Jeg har tenkt tanken, på å buffer i et batteri. Men så tenker jeg samtidig det er dårlig utnyttelse av ressurser å putte batterier i ethvert hus bare for å "lure" nettleia. Om det er ledig kapasitet i nettet, hvorfor ikke bare benytte den? Hvorfor skal det "bøtelegges" å benytte ledig kapasitet? Slik nettleia legges opp nå spiller det ingen rolle når jeg bruker høy effekt. Det koster det samme om nettbelastingen er 30% eller 100%

Og jo flere som strekker jevn effekt, jo jevnere blir prisen. Sistemann trenger nok ikke noe batteri eller smart VVB etc.

Vaduz

Har fulgt med lenge via Tibber og det er nesten ikke døgnvariasjoner i pris overhodet, har bare vært snakk om småpenger. Vil ikke lønne seg slik det er nå, i går var en uvanlig dag, og når man trekker fra tap fra elektromagnetisk, likeretter og kjemisk og deretter tilbake vil man nok uansett tape en del på det. Tenker at solceller blir mer populært i Sør-Norge nå, da prisen ikke blir lav om sommeren lenger heller nødvendigvis i nærmeste fremtid.

hELgenen

Fra nyttår dobles eksport kapasiteten på kabelen til England. Tviler sterkt på at vi  på hverdager vil få et stup i prisene. Mulig helg gitt at det skulle blåse mye i England og på kontinentet. Den nye kapasiteten på 700 MW ekstra vil trolig sikre høye priser i Sør Norge på ubestemt tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA