Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: arthur på lørdag 06. november 2021, klokken 11:11
Sitat fra: Radial på lørdag 06. november 2021, klokken 09:38
Sitat fra: arthur på lørdag 06. november 2021, klokken 06:55
Ved å følge intensjonen bak endringene i prising = jevnere forbruk uten topper.

Da tror jeg man må endre hverdagen til folk.

Når store deler av arbeidsstyrken jobber 8-16, så er det ganske mye som må endres, eller enorme investeringer som må til for å jevne ut... Betalt av norske husstander, for at Norge skal eksportere strøm isteden 🙄

Vannkraft er lettvint å regulere etter belastning, så nasjonalt kan det neppe være ett problem med dagens bruksmønster. Problemet er når hele Europa også skal dele av denne strømmen.

Robot_cause: helsikes kablene til EU/UK.

Vi eksporterer enorme mengder billig strøm hvert år her i landet via (alt for) billig kraft til industri som ikke har noe annet å tilføre enn nettopp den billige strømmen! Utgjør vel rundt 40% av all kraftproduksjon her i landet!

Men hva er alternativet? For sysselsettingen altså?
Hva skaper jobber i Norge? Krafteksport? Neppe, så fort ei strømlinje eller kraftverk er etablert, er vedlikeholdet svært begrenset. Sysselsettingen er minimal over tid.
Man må se dette i nasjonalt perspektiv.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 06. november 2021, klokken 11:40
Men hva er alternativet? For sysselsettingen altså?
For alle de pengene vi tjener på krafteksport kan man jo ansette folk på NAV til å betale ut trygd til alle de som ikke får seg jobb...

Evt kan man bare korte ned arbeidstiden i det offentlige byråkratiet og ansette noen flere til å ikke gjøre noe fornuftig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Radial på lørdag 06. november 2021, klokken 11:40
Sitat fra: arthur på lørdag 06. november 2021, klokken 11:11
Sitat fra: Radial på lørdag 06. november 2021, klokken 09:38
Sitat fra: arthur på lørdag 06. november 2021, klokken 06:55
Ved å følge intensjonen bak endringene i prising = jevnere forbruk uten topper.

Da tror jeg man må endre hverdagen til folk.

Når store deler av arbeidsstyrken jobber 8-16, så er det ganske mye som må endres, eller enorme investeringer som må til for å jevne ut... Betalt av norske husstander, for at Norge skal eksportere strøm isteden 🙄

Vannkraft er lettvint å regulere etter belastning, så nasjonalt kan det neppe være ett problem med dagens bruksmønster. Problemet er når hele Europa også skal dele av denne strømmen.

Robot_cause: helsikes kablene til EU/UK.

Vi eksporterer enorme mengder billig strøm hvert år her i landet via (alt for) billig kraft til industri som ikke har noe annet å tilføre enn nettopp den billige strømmen! Utgjør vel rundt 40% av all kraftproduksjon her i landet!

Men hva er alternativet? For sysselsettingen altså?
Hva skaper jobber i Norge? Krafteksport? Neppe, så fort ei strømlinje eller kraftverk er etablert, er vedlikeholdet svært begrenset. Sysselsettingen er minimal over tid.
Man må se dette i nasjonalt perspektiv.

Problemet i dag er mangel på kvalifisert arbeidskraft, ikke mangel på arbeidsplasser, heldigvis! Å legge bedrifter (ha lagt), og etablere samfunn, der ingen i utgangspunktet så noen grunn til å bo (må ha speil for å se solen halve året!), er lite fremtidsrettet etter mitt syn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. november 2021, klokken 13:12
Sitat fra: Radial på lørdag 06. november 2021, klokken 11:40
Men hva er alternativet? For sysselsettingen altså?
For alle de pengene vi tjener på krafteksport kan man jo ansette folk på NAV til å betale ut trygd til alle de som ikke får seg jobb...

Evt kan man bare korte ned arbeidstiden i det offentlige byråkratiet og ansette noen flere til å ikke gjøre noe fornuftig.

Vi, altså AS Norge, tjener ikke så ekstremt mye penger på dette. 90% av inntektsstrømmen kommer også fra egne innbyggere.

Se bare på prisen i morgen. SE4 er lavpris med 26,81 Eur/MWh, mens det i Sør Norge er : 69,70 Eur/MWh

Denne kabelen til england vil på sikt stjele arbeidsplasser om prisforskjellene opprettholdes slik at Sør Norge betaler på linje med hva man finner i Tyskland. Blir umulig å lage produkter i Sør Norge som kan eksporteres til Europa når det er slike forskjeller. Sverige har forøvrig store restriksjoner på kraftflyt gjennom landet fra syd og videre over til Norge. I praksis stenges mye av vindkraften ute fra Norge når det blåser mye på kontinentet. Eksporten ut av Norge derimot , den er det ingen restriksjoner på.

arthur

Hva er prisen i Tyskland og hvordan er denne i forhold til hva vi betaler?

https://no.globalpetrolprices.com/Germany/

"Litt"mer enn hva vi betaler, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ovev

2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

hELgenen

Godt skrevet det der.
Nå er h... løs igjen ser jeg med ekstreme priser igjen i morgen. Det er syke prisforskjeller i Norge nå som bare kan forklares med eksporten.Det finnes ingen kraft i Norge som har en verdi lik dagprisene i morgen. Eksporten setter prisen til et eller annet varmekraftverk som må startes opp et sted syd for Norge. Forbrukere og industri i sør Norge vil blø i tiden fremover om dette fortsetter. Klipper vi kabelen til england hadde vi aldri sett dette. Transitten gjennom Norge fra Danmark og Tyskland til England vil ta livet av en del arbeidsplasser nå. Eksport inntektene vil blekne i forhold til de langsiktige virkningene...

jkirkebo

Sitat fra: ovev på søndag 07. november 2021, klokken 10:21
Godt oppsummert:
https://www.nettavisen.no/lite-regn-og-vind-dette-er-de-egentlige-arsakene-til-skyhoye-strompriser-og-energikrise/f/5-95-331785

Artikkelen tar ikke for seg de enorme kostnadene med ny atomkraft. Nye atomkraftverk krever en strømpris på 95-160 øre/kWh for å gå i null, og det er 2019-priser. Garantert mye dyrere nå, siden det kreves enorme mengder betong. Er vi villige til å betale disse prisene? Vindkraft på land koster til sammenligning under 30 øre/kWh og til havs ca. 50-60 øre. Solkraft 35-45 øre. Man kan bygge ut svært mye pumpekraft og overføringslinjer for forskjellen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. november 2021, klokken 13:49
Sitat fra: ovev på søndag 07. november 2021, klokken 10:21
Godt oppsummert:
https://www.nettavisen.no/lite-regn-og-vind-dette-er-de-egentlige-arsakene-til-skyhoye-strompriser-og-energikrise/f/5-95-331785

Artikkelen tar ikke for seg de enorme kostnadene med ny atomkraft. Nye atomkraftverk krever en strømpris på 95-160 øre/kWh for å gå i null, og det er 2019-priser. Garantert mye dyrere nå, siden det kreves enorme mengder betong. Er vi villige til å betale disse prisene? Vindkraft på land koster til sammenligning under 30 øre/kWh og til havs ca. 50-60 øre. Solkraft 35-45 øre. Man kan bygge ut svært mye pumpekraft og overføringslinjer for forskjellen...

Hva det koster for vind og sol betyr ingenting når energien ikke er der når man trenger den.
Blåser det ikke så hjelper ikke millioner av vindmøller.
Og er ikke solen fremme så fungerer ikke solkraft. Så man må finne løsninger som muliggjør lagring av energi slik at vi kan ta frem det når vi trenger det. Eller man må bygge enorme linjer på tvers av kontinentene for å utnytte værforskjeller.


jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. november 2021, klokken 14:22
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. november 2021, klokken 13:49
Sitat fra: ovev på søndag 07. november 2021, klokken 10:21
Godt oppsummert:
https://www.nettavisen.no/lite-regn-og-vind-dette-er-de-egentlige-arsakene-til-skyhoye-strompriser-og-energikrise/f/5-95-331785

Artikkelen tar ikke for seg de enorme kostnadene med ny atomkraft. Nye atomkraftverk krever en strømpris på 95-160 øre/kWh for å gå i null, og det er 2019-priser. Garantert mye dyrere nå, siden det kreves enorme mengder betong. Er vi villige til å betale disse prisene? Vindkraft på land koster til sammenligning under 30 øre/kWh og til havs ca. 50-60 øre. Solkraft 35-45 øre. Man kan bygge ut svært mye pumpekraft og overføringslinjer for forskjellen...

Hva det koster for vind og sol betyr ingenting når energien ikke er der når man trenger den.
Blåser det ikke så hjelper ikke millioner av vindmøller.
Og er ikke solen fremme så fungerer ikke solkraft. Så man må finne løsninger som muliggjør lagring av energi slik at vi kan ta frem det når vi trenger det. Eller man må bygge enorme linjer på tvers av kontinentene for å utnytte værforskjeller.

Pumpekraft kan lagre enorme mengder energi. Og ja, vi trenger flere overføringslinjer. Svært sjelden at det er stille gråvær uten sol eller regn på hele kontinentet samtidig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

filtvet

Sitat fra: arthur på lørdag 06. november 2021, klokken 16:53
Hva er prisen i Tyskland og hvordan er denne i forhold til hva vi betaler?

https://no.globalpetrolprices.com/Germany/

"Litt"mer enn hva vi betaler, eller?

Når 2 land handler med hverandre får man etterhvert samme priser. Så snart 3,20 pr kw her også pga tysklands/eu´s mislykkede energipolitikk.

Rævedilter

Nei, det er feil.
Grunnen til at ein handler med kvarandre er ulike priser.
Er prisene like vert det ingen handel.

Rævedilter

Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. november 2021, klokken 14:35
I praksis stenges mye av vindkraften ute fra Norge når det blåser mye på kontinentet. Eksporten ut av Norge derimot , den er det ingen restriksjoner på.

Kva meiner du her??
Energien går begge veier, det er tilgjengelig samme effekt for import og eksport.

Rævedilter

Sitat fra: arthur på lørdag 06. november 2021, klokken 06:55
Ved å følge intensjonen bak endringene i prising = jevnere forbruk uten topper.
Så enkelt er det ja; og me vil sjå fleire og fleire effekt- og/eller tidsstyrte løysingar framover for å halde maxforbruket nede. Ein enkel dings på vvb. så står ikkje den på når ein kokar middag.

Rævedilter

Sitat fra: Radial på lørdag 06. november 2021, klokken 09:38
Sitat fra: arthur på lørdag 06. november 2021, klokken 06:55
Ved å følge intensjonen bak endringene i prising = jevnere forbruk uten topper.

Da tror jeg man må endre hverdagen til folk.

Når store deler av arbeidsstyrken jobber 8-16, så er det ganske mye som må endres, eller enorme investeringer som må til for å jevne ut... Betalt av norske husstander, for at Norge skal eksportere strøm isteden 🙄

Vannkraft er lettvint å regulere etter belastning, så nasjonalt kan det neppe være ett problem med dagens bruksmønster. Problemet er når hele Europa også skal dele av denne strømmen.

Robot_cause: helsikes kablene til EU/UK.

Sett deg inn i dette i staden for å synse eller bløffe. Grunnen til diffrensiert nettleige er bedre utnyttelse av strømnettet og ei mer rettferdig fordeling av nettkostnadene mellom kundene. Har INGENTING med kabler og eksport å gjere.
https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/regjeringen-solberg/aktuelt-regjeringen-solberg/oed/nyheter/2021/nettariffer/id2860406/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA