Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

02jan

Går vi noen år tilbake ser vi at Norsk industri har flyttet ut , dette er utenfor mitt fag, men ser ut til at man fant andre steder i verden energi var rimligere.

https://www.aftenposten.no/norge/i/lEb09/hydro-flytter-fra-co2-kostnad

Annen artikkel , som peker på har høye energikostnader bremser investeringsvilje hos eksisterende industri.

https://forskning.no/arbeid-bransje-industri-marked/greit-a-bli-kvitt-aluminiums-industrien/877905

Om framtidige generasjoner i Norge ikke behøver arbeidsplasser innen industri/produksjon får tiden vise. Men gunstig energi og lett tilgjengelige råvarer er nok en fordel for de som ønsker å starte opp. F.eks batterifabrikk.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Man har jo lenge snakket om både batterifabrikker og datasentre.

Ingen av disse vil nå være aktuelle for etablering i sør Norge gitt dagens pris utvikling.
I Nord - ja - det kan tenkes. Men dersom hele Sverige tilbyr bedre betingelser - f.eks hele vestkysten av Sverige og ned til skåne - vel så er det nok fristende for en del slike selskaper å tenke den veien enn f.eks Nord Norge.

Arbeiderpartiet har jo gått til valg på følgende :

SitatSikre at tariffmodellene for kraft ivaretar
norsk industri på en bedre måte, at
kapasiteten i strømnettet forsterkes
og at rimelig og ren norsk kraft gjør det
attraktivt å etablere ny kraftforedlende
industri i Norge.

Sitat
Legge til rette for storskala
battericelleproduksjon i Norge, blant annet
gjennom gode arealplaner og tilgang til ren
og rimelig energi.

Disse to målene er jo vanskelige å nå i Sør Norge gitt dagens situasjon..



filtvet

Sitat fra: arthur på fredag 05. november 2021, klokken 13:11
Kan noen fortelle meg hvor i verden, steder vi naturlig sammenligner oss med og konkurerer med, strømmen er så billig at vi nå har mistet et konkurransefortrinn? Minner om at Norge er langt og nordover er strømmen nesten gratis for tiden!

Hvilke bedrifter rent konkret er det som nå blir utkonkurrert?

Tror du bedrifter flytter til nordnorge basert på 6 mndrs strømpris? Problemet er også at folk ikke vil bo i nord. Dårlig vær og dårlig tilbud ellers.

Vaduz

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. november 2021, klokken 21:05
Du må lese meg rett. Holder du tapet i nettet konstant så er tapet i kroner uansett avhengig av spotpris. Så høyere spotpris gir høyere kostnad for netteier. Netteier må jo betale for tapet fra sentralnett og ned til husveggen din. Og tapet avregnes som volum x pris...

Ja nettopp, og spotprisen er avhengig av kraftpris i Europa, så da er det tapet i sjøkabler vi betaler for da, ettersom vårt eget bruk er likt eller lavere enn vanlig i varmværet? Eller hvilke andre kabler er det som har høyere tap grunnet øket forbruk i utlandet?

arthur

Sitat fra: Radial på fredag 05. november 2021, klokken 13:25
Start med Aluminiumsverk på vestlandet feks, får store utfordringer med økt kraftpris.

Ja,la oss starte med det og fortell gjerne! Ikke har vi råvaren, bauxite, her i landet og ikke har vi markedet som skal ta imot produktene her i landet så det eneste vi tilbyr er billig kraft. Verkene har blitt etablert på steder der ingen bodde, vannkraftutbygging var mulig, og utenlandsk kapital kom med pengene. Det er den historiske bakgrunnen for dette eventyret.

Og når det gjelder prisen vi betaler for kraften her i lanet som forbruker så fortell meg gjerne hvor ellers i Europa denne er billigere, nominelt eller reeelt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Og der kom informasjon på mail fra Elvia mht ny beregning av nettleien:

To ting jeg legger spesielt merke til:

1. Elvia skal ikke tjene penger på omleggingen til ny nettleie, og forbrukerne skal samlet ikke betale mer enn før. Men den som bruker strøm smartere vil kunne spare penger, og den som ikke tilpasser seg risikerer å måtte betale noe mer.

2. Nå kontakter vi deg for å fortelle noe viktig, nemlig at nettleien din endres fra 1. januar 2022.

Eksakte priser i den nye nettleiemodellen vil følge med neste nyhetsbrev fra Elvia som kommer i desember.


Litt underlig at de ikke kommer med informasjon om nye priser før i desember og at de skal gjelde fra 1.januar. Ikke akkurat den tiden på året man er opptatt av slike ting (jul) og lite tid til å forberede seg i den grad det er mulig.

Men det er bestemt og sånn blir det så bare å forberede seg som best man kan, vil og/eller gidder.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på fredag 05. november 2021, klokken 16:08
Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. november 2021, klokken 21:05
Du må lese meg rett. Holder du tapet i nettet konstant så er tapet i kroner uansett avhengig av spotpris. Så høyere spotpris gir høyere kostnad for netteier. Netteier må jo betale for tapet fra sentralnett og ned til husveggen din. Og tapet avregnes som volum x pris...

Ja nettopp, og spotprisen er avhengig av kraftpris i Europa, så da er det tapet i sjøkabler vi betaler for da, ettersom vårt eget bruk er likt eller lavere enn vanlig i varmværet? Eller hvilke andre kabler er det som har høyere tap grunnet øket forbruk i utlandet?

Det du betaler i økt nettleie er ikke relatert i større omfang til økt tap på en lang sjøkabel.
Det er mange forbindelser til utlandet.

https://snl.no/kraftutveksling_med_utlandet

Du må heller ikke blande kortene her - nettleie har en andel som påvirkes av kraftprisen fordi alle tap som nettselskapene har skal dekkes inn over nettleien. Men nettap utgjør bare en liten del av nettleien.

Her er litt info å tygge på :

https://www.europower-energi.no/nett/hoye-strompriser-gir-hoyere-nettleie/2-1-1088870

Videre kan du lese gjennom rapporten NVE skrev hvor også nettap kostnader for selve kabelen over til england omtales :

https://www.regjeringen.no/contentassets/72adcf22198240efb27c5c87a453c2ee/nves-vurdering-av-northconnect-_-utenlandskabel-mellom-norge-og-skottland.pdf

Personlig tror jeg de har lagt feil forutsetninger inn i modellen og har konkludert på sviktende grunnlag :

SitatI vår analyse er prisøkningen estimert til å ligge mellom 1-3 øre/kWh i
gjennomsnitt

Dette mener jeg er totalt skivebom - denne kabelen har vist i nåværende situasjon at den påvirker prisen mye,mye mer enn som så. Det er marginalpris mekanismen i prissettingen på spot de har bommet fullstendig på.
Med godt regulerte kraftverk gir det null mening å dumpe kraften ut når man vet det finnes en kjøper på andre siden som betaler svært godt (alternativet er gass for denne). Og ved marginalprising er det den høyeste prisen der tilbud møter etterspørsel som definerer prisen. Og da sier det seg vel egentlig selv - så lenge det er null risiko for overløp(vanntap) -  så regulerer man produksjonen slik at man får dyttet ut energien man har tilgjengelig til høyest mulig pris i den horisonten man sikter på.  Og her er det altså i stor grad prisene i Tyskland og England som definerer nivået man havner på.

Den som ikke liker dette bør ta det opp med politikerene som bestemte dette.
Dette har ingenting med grådige produsenter å gjøre - det har med hvordan politikerene har definert at det skal fungere

Radial

Sitat fra: arthur på fredag 05. november 2021, klokken 16:50
Sitat fra: Radial på fredag 05. november 2021, klokken 13:25
Start med Aluminiumsverk på vestlandet feks, får store utfordringer med økt kraftpris.

Ja,la oss starte med det og fortell gjerne! Ikke har vi råvaren, bauxite, her i landet og ikke har vi markedet som skal ta imot produktene her i landet så det eneste vi tilbyr er billig kraft. Verkene har blitt etablert på steder der ingen bodde, vannkraftutbygging var mulig, og utenlandsk kapital kom med pengene. Det er den historiske bakgrunnen for dette eventyret.

Og når det gjelder prisen vi betaler for kraften her i lanet som forbruker så fortell meg gjerne hvor ellers i Europa denne er billigere, nominelt eller reeelt?

Det er feks 700 arbeidsplasser direkte, bare på Hydro Surnadal, og dette gir igjen store ringvirkninger på hele samfunnet rundt... Ja faktisk er nesten hele samfunnet der pga smelteverket.

Norsk vannkraft gir ett mye grønnere aluminium, og er relativt nær de store forbrukerene (EU).

Vi trenger alle jobbene vi kan få i Norge, det er flere enn 20 smelteverk i Norge med flere tusen ansatte. De krever billig strøm for å være lønnsomme.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Så uten billig strøm, billigere enn konkurrentene så er ikke Hydro konkuransedyktige? Kanskje derfor de kjøpte bl.a. VAW i Tyskland for et par tiår siden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

#249
Hydro er ett internasjonalt selskap, men øker Norge kraftprisene til lite konkurranse dyktige nivåer - så flagges det definitivt ut av Norge. Med 20GWh pr tonn aluminium, gir hvert øre enorme ringvirkninger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

"Men den som bruker strøm smartere vil kunne spare penger"

Ved fryse i hjel da eller? Synd at det blir en ligning med 3 ukjente for å beregne hvor mye strøm kommer til å koste!

arthur

Ved å følge intensjonen bak endringene i prising = jevnere forbruk uten topper.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Det er én enkel måte å fikse dette.

Vi har f.eks en 8 kW hybridinverter. Kobles den opp mellom hovedsikringen og kurssikringene og et batteri vil en kunne trekke en helt jevnt forbruk fra nettet og kunne trekke fra 0-8 kW fra inverteren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Radial

Sitat fra: arthur på lørdag 06. november 2021, klokken 06:55
Ved å følge intensjonen bak endringene i prising = jevnere forbruk uten topper.

Da tror jeg man må endre hverdagen til folk.

Når store deler av arbeidsstyrken jobber 8-16, så er det ganske mye som må endres, eller enorme investeringer som må til for å jevne ut... Betalt av norske husstander, for at Norge skal eksportere strøm isteden 🙄

Vannkraft er lettvint å regulere etter belastning, så nasjonalt kan det neppe være ett problem med dagens bruksmønster. Problemet er når hele Europa også skal dele av denne strømmen.

Robot_cause: helsikes kablene til EU/UK.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Sitat fra: Radial på lørdag 06. november 2021, klokken 09:38
Sitat fra: arthur på lørdag 06. november 2021, klokken 06:55
Ved å følge intensjonen bak endringene i prising = jevnere forbruk uten topper.

Da tror jeg man må endre hverdagen til folk.

Når store deler av arbeidsstyrken jobber 8-16, så er det ganske mye som må endres, eller enorme investeringer som må til for å jevne ut... Betalt av norske husstander, for at Norge skal eksportere strøm isteden 🙄

Vannkraft er lettvint å regulere etter belastning, så nasjonalt kan det neppe være ett problem med dagens bruksmønster. Problemet er når hele Europa også skal dele av denne strømmen.

Robot_cause: helsikes kablene til EU/UK.

Vi eksporterer enorme mengder billig strøm hvert år her i landet via (alt for) billig kraft til industri som ikke har noe annet å tilføre enn nettopp den billige strømmen! Utgjør vel rundt 40% av all kraftproduksjon her i landet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA