Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ferry

Glitre har allerede startet med "trinning" av nettleie, sk. "Smart nettleie". https://www.glitreenergi-nett.no/kunde/nettleie/priser/
Første trinn er 0-5 kW, andre trinn er 5-10 kW. For min del er det vanskelig å komme under 5 kW, så jeg må betale for trinn 2. Men det koster kun 375,- mer pr. år, så det er ikke så mye å bry med. Det er en kopp kaffe i måneden, eller knapt nok det. Koster det virkelig ikke mer å bygge ut nettet? Kjør på, sier nå jeg. Samtidig er det 12 øre reduksjon om natta. Jeg sparer ca. 50,- kr/mnd på det.
Det er forøvrig noe ulogisk med å få rabatt natterstid samtidig som man får straff. Man straffes for å bruke ledig kapasitet i nettet. Men det er vel kanskje greit å holde betalingsmodellen på et noenlunde forståelig nivå. Det er mer enn komplisert nok allerede.

hELgenen

Med elbil lading på 11 kW havner man garantert i trinn 3 eller høyere hele tiden.
Og med elbil lading på 22 kW bikker man fort på trinn 4.

I det hele tatt er det vanskelig å havne på trinn 2 i denne modellen gitt f.eks 7.2 kW hjemmelading.
Det kan man kanskje klare ved å være ekstremt nøye med å ikke lade på dagtid

Selv har jeg vært oppe i litt over 12 kW allerede på maks siste uken  - og jeg har elbil laderen satt til 3.4 kW.
Med varmekabler i gulv som slår seg litt på dann og vann - er det vanskelig å styre unna trinn 3 for en enebolig.

Men det vel den veien det går - vi får stadig nye tariffer,regler og priser på både nettleie og strøm.



Ferry

De fleste trenger vel ikke 7,2 kW lading eller høyere? Selv en stor Tesla er ferdigladet "før Dagsrevyen" med 22 kW. Det er en smal sak å redusere ladeeffekten. Litt kjedelig for de av oss som har kjøpt (unødvendig) kraftig lader, men. Jeg har en Zappi, som kan regulere ned effekten avhengig av samlet effekt i huset. Med litt hjemmeautomasjon i tillegg, så er det relativt enkelt å styre VVB og varmegulv i tillegg. "Problemet" er at det svarer seg ikke økonomisk, fordi påslaget i nettleie er tilnærmet gratis. Man må spare 375,- kr/år ganske lenge for at det skal svare seg å leie en elektriker til å montere nødvendig utstyr.
F.eks. kan man bruke en Aeotec 40 A smart switch på VVB og Heatit-termostater på varmegulv. Det blir fort vekk 10k i utstyr og montering. Da tar det nærmere 30 år å spare inn. Regnestykket blir ikke stort penere selv om man havner i trinn 10-15 kW. Det er 500,- kr mer pr. år. Fremdeles ikke mye til budsjett å handle for.

Burger

Det som er synd er at kraftigst mulig lader er en fordel for strømnettet. Signaliser når det er best at kundene bruker strøm, så kan man lade elbilen på 1-3 timer når det er nettet er minst belastet.

Tibber og andre gjør dette allerede med tanke på strømpriser, men strømnettet virker som har bestemt seg at man skal straffe også de som avlaster strømnettet. Rimelig frustrert over tankegangen her.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Du avlaster ikke strømnettet ved å ta ut mye effekt over kortere perioder - du belaster derimot strømnettet som kan gi opphav til spenningsdipper som kan ha uheldige effekter for lys og annet i boliger.

Så høyt effektuttak er ikke noe man ønsker i fordelingsnettet.

Ferry

Jeg sliter også med å skjønne at man ikke kan bruke kapasitet når den er tilgjengelig. Det blir som å betale rushtidsavgift selv om det ikke er rush. Det er neppe så ofte nettet er i nærheten av 100% belastning. Hvorfor ikke bare bruke den kapasiteten vi har? Tall og kurver for nettbelastning finnes nok et sted, men det er det ingen som vil vise oss. Man kan jo lure på om det er fordi det vil vise at det sjelden er et problem. Spenningsdip på nettet er vel ikke et problem, innenfor rimelighetens grenser? Er det et problem på den verste vinterdagen?

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på søndag 24. oktober 2021, klokken 10:33
Glitre har allerede startet med "trinning" av nettleie, sk. "Smart nettleie". https://www.glitreenergi-nett.no/kunde/nettleie/priser/
Første trinn er 0-5 kW, andre trinn er 5-10 kW. For min del er det vanskelig å komme under 5 kW, så jeg må betale for trinn 2. Men det koster kun 375,- mer pr. år, så det er ikke så mye å bry med. Det er en kopp kaffe i måneden, eller knapt nok det. Koster det virkelig ikke mer å bygge ut nettet? Kjør på, sier nå jeg. Samtidig er det 12 øre reduksjon om natta. Jeg sparer ca. 50,- kr/mnd på det.
Det er forøvrig noe ulogisk med å få rabatt natterstid samtidig som man får straff. Man straffes for å bruke ledig kapasitet i nettet. Men det er vel kanskje greit å holde betalingsmodellen på et noenlunde forståelig nivå. Det er mer enn komplisert nok allerede.

Håper vi får lignende system i Fredrikstad. Bare 500,- ekstra pr. år for 5kW? 5kW her i Fredrikstad koster over 4000,- ekstra per år....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen


Ferry

Det er i hvert fall dette som står på nettsidene til Glitre. Stemmer med regningene mine også. Står mer forklart om hvordan det beregnes her: https://www.glitreenergi-nett.no/smart-nettleie/

"Denne nettleiemodellen beregner kapasitetsleddet ditt ut ifra gjennomsnittet av de fem timene du har høyest forbruk de siste 12 mnd. Men, det vil kun bli beregnet en topp per måned. Det vil si at selv om flere av dine høyeste topper befinner seg i en enkelt måned, er det kun den høyeste av dem som bli lagt til beregning. Kapasitetsleddet ditt kan dermed endre seg noe gjennom året."

Det er ikke det at det er så utrolig vanskelig, egentlig. Men jeg tror allikevel det går over hodet på mange.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. oktober 2021, klokken 15:10
Du avlaster ikke strømnettet ved å ta ut mye effekt over kortere perioder - du belaster derimot strømnettet som kan gi opphav til spenningsdipper som kan ha uheldige effekter for lys og annet i boliger.

Så høyt effektuttak er ikke noe man ønsker i fordelingsnettet.
Det er da snakk om hele natten, ikke ta ut all strøm en trenger i løpet av en time?

Det er ikke mange som har Megapack hjemme.

arthur

Sitat fra: Ferry på søndag 24. oktober 2021, klokken 23:17
Det er ikke det at det er så utrolig vanskelig, egentlig. Men jeg tror allikevel det går over hodet på mange.

Og selv om en god del nok skjønner sånn noenlunde hva som står der så tror jeg at de aller fleste vil tenke; Og hva kan jeg gjøre med det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Blir morro med 8kW lading, dusj, vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel og litt varme fra varmepumpe i vinter 😄

Er begrenset hva man kan få spart mellom 16 og 22 før det er natta. Bilen selvsagt, dersom man klarer seg med 8kW til dagen etter.

Fort 18-20kW i peak forbruk 🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Svein_H

Jeg er usikker på hvordan denne nye beregningen vil slå ut, og på min egen netteiers hjemmeside er det heller ikke nevnt med et eneste ord ennå...

Er det maks effektuttak i løpet av måneden som legger lista, uansett hvor kortvarig, eller er det den timen med høyest antall kWh som styrer? M.a.o., hvis jeg peaker på f.eks. 11kW i en periode på 10 minutter i løpet av et døgn, vil det dytte meg opp til trinn 3 for hele måneden, eller vil jeg holde meg på trinn 1 hvis jeg klarer å holde meg under 5kWh/time gjennom hele mnd?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ok67

Som eg har forstått det er det vel gjennomsnittet i løpet av ein time. Ser ut for at det er nevnt som kwh/h
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Svein_H

Det hadde jo helt klart vært det beste. Jeg lader kun med 16A og stort sett kun om natta, men når varmepumper og bereder fyrer opp samtidig med billadingen blir det jo et kortvarig effektuttak som langt overskrider gjennomsnittet, og jeg vil nødig gå til det drastiske skrittet å skru av noen av de.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA