Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Olemann

#105
Dette er en tapt kamp. Prøvde lenge det samme selv, presis informasjon og saklig argumentasjon står seg ikke mot de følelser og den temperatur som kraftkabler trigger.
Debatten har "hengt seg opp" i mange hoder.  Kraftkablene er som djevelen, de kan pr. def. ikke ha noe bra ved seg.

At vi importerer mye i disse kablene, bl.a. nå for tiden med mye vind i UK og Tyskland, er det jo ingen grunn til å snakke om, for det ødelegger det enkle bildet at strømmen går UT og vekk og gjør alt verre for oss som har våre egne kraftverk og burde kappet alt av koblinger til Europa for lenge siden...... :D

Et sidespor i samme gate; Men ja, elbil blir dyrere og dyrere, og i Danmark har jeg betalt nokså nøyaktig dobbelt så mye pr. mil med min elbil som med min 2012 dieselbil.  Men det visste jeg før jeg dro på ferie, så helt OK.

Sitat fra: arthur på torsdag 21. oktober 2021, klokken 08:55
Sitat fra: filtvet på torsdag 21. oktober 2021, klokken 08:32
Nettleie har økt vannvitting
"grønne" avgifter på grønn energi
Eksport til utlandet har økt.

= vi blir lurt som vanlig.

Nettleien for vår del har gått NED, ikke opp, men mener du at økt eksport har økt prisen på din nettleie? Så sent som i 2019 IMPORTERTE vi mer strøm enn vi eksporterte!

filtvet

Klart man må importere etter å ha solgt ut alt. Vannstanden er nå så lav så nå skal det importeres "skitten" kraft fra andre land. Har UK vannkraft? Mener å huske at de ikke har allverens fossefall der....

JorgenM

Sitat fra: Burger på torsdag 21. oktober 2021, klokken 01:42
Synes det er veldig hysteri rundt strømpriser. Strøm er som bompenger, det man må bruke, bruker man, betaler og går videre.

Nå er jeg en kjølling økonomisk og setter meg aldri i en situasjon der jeg ikke takler uforutsette utgifter. Vi har tatt høyde for at en av oss mister jobben og kan leve på det. Ikke så komfortabelt som nå, men det går. Jeg har sympati med de som faktisk er så fattige at all spillerom er brukt opp. Dette er en tung tid der de burde få ekstra støtte. Men er man i middelklassen eller høyere her i Norge så bør man se på egen økonomi og ta grep dersom 2-3 gangen på økte strømutgifter velter privatøkonomien. Særlig med tanke på at renta slik jeg tolker det vil gå opp i årene fremover.
+1

Både kona og jeg har 2 jobber hver. Selv jobber jeg til sammen i ca 170% stilling. Sånn i tilfelle en av oss mister den ene jobben...

Privatøkonomi er viktig for meg. Setter opp budsjett for hvert år. Fyller inn nøyaktige summer hver måned. Sluttlinje med overskudd/underskudd hver måned. Alt utenom det nødvendige (faste utgifter, mat osv) venter vi med å bruke penger på til månedens overskudd er utregnet. Akkurat nå sparer vi det meste til bytte av bil, siden det å ha billån er uaktuelt for meg.

Vi eier 2 hus og 1 leilighet. Investeringer for fremtida, og ikke minst for barnas fremtid, samt egen pensjonisttilværelse.

Det er tabu å si det, men for dem som sliter med å betale strømregninga er det gjerne selvforskyldt. Manglende økonomisk planlegging, korttenkthet, dyre uvaner, sløsing osv.

(PS: hverken jeg eller kona har noen fullført skolegang)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Motorwatt

Ved utgangen av juli 2021 var det 147.100 minstepensjonister, noe som er nesten 10.000 flere enn i juni. ... Minstepensjonen for enslige alderspensjonister utgjør nå 223.700 kroner.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. oktober 2021, klokken 12:35
Ved utgangen av juli 2021 var det 147.100 minstepensjonister, noe som er nesten 10.000 flere enn i juni. ... Minstepensjonen for enslige alderspensjonister utgjør nå 223.700 kroner.
Meget godt poeng, legg til enslige forsørgere med barn i lavtlønnsyrker.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/11-prosent-av-enslige-forsorgere-i-jobb-har-lavinntekt

hELgenen

Sitat fra: Hansi på torsdag 21. oktober 2021, klokken 10:04
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. oktober 2021, klokken 06:19
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:27

Pekes på skatteregler som grunn for manglende investeringer. Lurer litt på hvor det egentlig blir av nettleien?

Nettleien blir jo tatt ut som overskudd av eierne, hovedsaklig statkraft og kommuner. Nettselskapene betaler ut milliarder hvert år. Det er ikke noe annet enn skjult beskatning.

Nettselskaper skulle vært nullsumforetak, der alt av overskudd ble pumpet inn i investeringer. Kritiske tjenester som dette bør ikke være drevet etter prinsipper der økonomisk fortjeneste er motivasjon.

Dette er slik jeg oppfatter det også.

Det er jo slik - nettselskaper har definerte regler på hvor mye da kan ta i avgift sett opp mot nettet de drifter. Det er ikke noen gribber som sitter og spiser seg mette av nettariffer - det er i store trekk drevet slik at de skal gå i null + en liten avanse for å kunne ha en fornuftig drift

Blir litt oppgitt over hvordan enkelte roter nett og produksjon her - dette er totalt adskilt og de opererer helt ulikt.

stefse

Sitat fra: Burger på torsdag 21. oktober 2021, klokken 01:42
Synes det er veldig hysteri rundt strømpriser. Strøm er som bompenger, det man må bruke, bruker man, betaler og går videre.
Vi har tatt høyde for at en av oss mister jobben og kan leve på det.

Dere har fokus på privatøkonimi, og det er fint. Men nå er det ikke bare private som bruker strøm. Alle offentlige og private bygg, inkludert de aller fleste arbeidsplasser, må betale for strøm. Det må også alle som kjøper tjenester og varer av disse igjen, som igjen fører at mange av oss har en jobb å gå til.

Strømprisen er mer å betrakte som skatt, som rammer hele samfunnet. Det nye nå er at skatten er økt vesentlig, gjennom "trikset" med å invitere noen til å by opp prisen på  den gjennom en kabel, samtidig som ACER sørger for at prisdifferensiering er ulovlig, selv om vi i teorien kunne tilbudt kabel-strøm til 1-2kr, og innenriks strøm til 50 øre, og alle ville vært fornøyde.
Norge har lenge lent seg på fordelen av billig strøm, og det har vi vel en slags naturgitt rett til. Denne fordelen vil vi ha for bestandig, lenge etter at eventyret i nordsjøen er slutt. Hvis det er vilje til det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Strømprisene betyr svært lite, utgifter går på to ben og krever lønn samt diverse sosiale goder!  :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electrix

Sitat fra: filtvet på torsdag 21. oktober 2021, klokken 11:37
Klart man må importere etter å ha solgt ut alt. Vannstanden er nå så lav så nå skal det importeres "skitten" kraft fra andre land. Har UK vannkraft? Mener å huske at de ikke har allverens fossefall der....
De gangene vi importerer kraft er når prisen i utlandet er lavere enn i Norge, fordi kraften flyter mot høyeste prisområde. Dette kan man se følge gratis på statnett.no De gangene prisen er lavere i utlandet er nesten alltid når det er mye vind, spesielt på natta eller i helga når forbruket også er lavt. F.eks har det vært en del vind di siste nettene og nesten gratis strøm Danmark noen timer på natta. Gjett hvilken kraftkilde som produserer ekstra mye når det er mye vind?
hint: det er ikke ekstra trekk i pipa til kullkraftverk som gjør forskjellen :-)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

arthur

Denne diskusjonen er helt meningsløs da enkelte absolutt nekter å akseptere selv de enkleste og mest åpenbare såvel som dokumenterbare fakta, dessverre. Populistene er i fremgang over alt, også her i landet, og bryr seg lite om sannheter og fakta! Den store læremester er Donald!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

#115
Sitat fra: hELgenen på torsdag 21. oktober 2021, klokken 14:48

Det er jo slik - nettselskaper har definerte regler på hvor mye da kan ta i avgift sett opp mot nettet de drifter. Det er ikke noen gribber som sitter og spiser seg mette av nettariffer - det er i store trekk drevet slik at de skal gå i null + en liten avanse for å kunne ha en fornuftig drift

Skagerakk Kraft hadde ett årsresultat på 700 millioner av en omsetning på 1900 millioner i 2019. Lede (Skagerak Nett) har vel ett overskudd på ett par hundre millioner i året.

Det er vel ikke akkurat å gå i null? Skagerak Energi som eier Lede og Skagerak Kraft hadde vel ett årsresultat på 2 milliarder.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 21. oktober 2021, klokken 14:48
Sitat fra: Hansi på torsdag 21. oktober 2021, klokken 10:04
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. oktober 2021, klokken 06:19
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:27

Pekes på skatteregler som grunn for manglende investeringer. Lurer litt på hvor det egentlig blir av nettleien?

Nettleien blir jo tatt ut som overskudd av eierne, hovedsaklig statkraft og kommuner. Nettselskapene betaler ut milliarder hvert år. Det er ikke noe annet enn skjult beskatning.

Nettselskaper skulle vært nullsumforetak, der alt av overskudd ble pumpet inn i investeringer. Kritiske tjenester som dette bør ikke være drevet etter prinsipper der økonomisk fortjeneste er motivasjon.

Dette er slik jeg oppfatter det også.

Det er jo slik - nettselskaper har definerte regler på hvor mye da kan ta i avgift sett opp mot nettet de drifter. Det er ikke noen gribber som sitter og spiser seg mette av nettariffer - det er i store trekk drevet slik at de skal gå i null + en liten avanse for å kunne ha en fornuftig drift

Blir litt oppgitt over hvordan enkelte roter nett og produksjon her - dette er totalt adskilt og de opererer helt ulikt.
Siden du har så suveren oversikt, kan du kanskje forklare hvorfor nettleien har økt så mye (bortsett fra arthur som tydeligvis får lavere). Fra mitt ståsted så virker det ikke som det investeres eller vedlikeholdes så veldig mye. Utenfra så ser nettet ikke ut til å holde følge med behovet hver

Og som Motorwatt er inne på, hvor tas de 70 milliardene (ufattelig stor sum btw) til Northconnect kabelen fra?

Hva er en liten avanse for fornuftig drift? Skal du gå i null er det ikke noe fornuft i avanse..... Ikke så rart dette virker rotete.

Olemann

Bedre enn dette kunne jo ikke mitt poeng vært illustrert.   Presis argumentasjon og fakta når ikke fram.

a) Solgt ut ALT?  Hvem i alle dager har sagt det, hadde ALT vært solgt ut hadde vi jo alle sittet med primuser og vedpinner for å koke kaffen vår. Eller importert ALT vi brukte selv.  Les deg gjerne opp på stråmannsargumentasjon ...i all ubeskjedenhet.

b) Import fra UK.  Vindmøller er store propeller som går rundt i vinden. Man trenger ikke sprute vann på dem for at de skal gå rundt.

Jeg runder for min del av i denne tråden.

Sitat fra: filtvet på torsdag 21. oktober 2021, klokken 11:37
Klart man må importere etter å ha solgt ut alt. Vannstanden er nå så lav så nå skal det importeres "skitten" kraft fra andre land. Har UK vannkraft? Mener å huske at de ikke har allverens fossefall der....

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Den artikkelen er fra april 2020 (!).

Og det skrives: NVE presiserer også at det er snakk om en midlertidig dispensasjon, og at nettselskapene kan ta igjen det tapte gjennom å øke nettleien i ettertid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA