Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: stefse på onsdag 20. oktober 2021, klokken 11:10
Hva skjer om/når disse også skal fases ut, da blir det rådyrt om natta også hvis det ikke blåser og er kaldt. Variable strømpriser kan bli en kortvarig "glede".
Dette er jo dilemma for de som har «smarte hus/løsninger» som flytter forbruk til lavintensivitet tidspunkter.
Spesielt de som har powerwall eller lignende.

Det er et ikke uvesentlig problem at spilleregler endres når det er snakk om store investeringer. Ligner litt på anbefalingen av diesel i sin tid, hvor endel fikk avgiftssmell fordi synet på NoX ble endret.

Øyvind.h

#91
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 20. oktober 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. oktober 2021, klokken 10:38
Veldig greit med smartlading, stort batteri og fleksibilitet ift når en lader. I natt ble det ca 42kWh med snittpris på 45 øre her i Oslo.
I natt var prisen 0,13:
I Oslo/område NO1? Jeg så prisen bunnet på 10 øre (14 med mva og sertifikater), men ladet i 6 timer med litt over 7kW i snitt så da ble snitrprisen for økten ca 45 øre, inkludert de to timene nede på 10 øre. Kunne sikkert klart meg med et par timer lading for å få snitt ned på 14 øre, men nå er bilen ladet for neste 1-2 uker uansett. Med fortsatt rom for nye bunnpris-påfyllinger om de skulle dukke opp.

Uansett ser jeg at lading av bil, bruk av varmepumpe, vvb, vask/tørk osv relativt lett kan styres mot prisbunner slik at sjokkprisene på spot ikke slår like mye ut i kroner og øre. Med billig ved i tillegg blir vinteren sikkert levelig :)

Edit: ser det blir påfyll et par timer til i natt til 25-30 øre. Da dekkes vel ladebehovet frem til første helgen i november :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vidar_S

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. oktober 2021, klokken 11:18
Sitat fra: stefse på onsdag 20. oktober 2021, klokken 11:10
Hva skjer om/når disse også skal fases ut, da blir det rådyrt om natta også hvis det ikke blåser og er kaldt. Variable strømpriser kan bli en kortvarig "glede".
Dette er jo dilemma for de som har «smarte hus/løsninger» som flytter forbruk til lavintensivitet tidspunkter.
Spesielt de som har powerwall eller lignende.

Jeg er enig med problemstillingen sånn i utgangspunktet, men så lenge det er enkelte tidspunkt på døgnet som er rimeligere enn andre kan man jo forsvare både smarthusløsninger og ikke minst det å kunne lade bil på tidspunkt det er rimelig. Men som det nevnes tidligere er det jo et element av gambling i det, i alle fall om man ene og alene gjør dette for å tjene/spare kjappe penger.

Tilsvarende gjelder sånn sett også solcellepaneler på taket og besparelser rundt dette i forhold til hvordan nettleien vil beregnes fra 01.01.2022. Her i Bergen har i alle fall ikke BKK konkludert/presentert løsningen man vil gå for.

Motorwatt

Jeg styrer gulvvarme mot pris (Home Assistant) med 8 termostater og utekompensering i den grad det er hensiktsmessig og komfortabelt. Vvb holder jeg meg langt unna, og oppvask skjer når maskinen er full. Det er ikke mye strøm den bruker. Tror det blir mye styr hvis alle strømtyver skal overvåkes, så jeg konsentrerer meg om den største. Alle lyskilder er selvsagt LED. Ladetidspunkt for bil er selvsagt prisavhengig, men når prisen er ekstrem, handlelisten full, og batteriet nesten tomt, blir det gratis Superlading hos Tesla 5 km. unna mens det handles  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Interessant artikkel om oppgradering av vannkraft. Potensiale på mellom 7,6 og 20 TW (total produksjon nå er 136 TW).

Pekes på skatteregler som grunn for manglende investeringer. Lurer litt på hvor det egentlig blir av nettleien?

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-hvor-mye-strom-kan-vi-lage-ved-a-oppruste-norske-vannkraftverk/514393?fbclid=IwAR3_Z4kzboSThXpJH4QSJK1CDcA0AhwjAIZMG1D_hWX8AttacELwYtE7Omw

Burger

Synes det er veldig hysteri rundt strømpriser. Strøm er som bompenger, det man må bruke, bruker man, betaler og går videre.

Nå er jeg en kjølling økonomisk og setter meg aldri i en situasjon der jeg ikke takler uforutsette utgifter. Vi har tatt høyde for at en av oss mister jobben og kan leve på det. Ikke så komfortabelt som nå, men det går. Jeg har sympati med de som faktisk er så fattige at all spillerom er brukt opp. Dette er en tung tid der de burde få ekstra støtte. Men er man i middelklassen eller høyere her i Norge så bør man se på egen økonomi og ta grep dersom 2-3 gangen på økte strømutgifter velter privatøkonomien. Særlig med tanke på at renta slik jeg tolker det vil gå opp i årene fremover.

Pga feil på rutiner angående avlesning, så fikk jeg korreksjon på 14k ekstra på strømregning for ~10 år siden. Da jeg ringte strømselskapet for å finne ut av faktura og signaliserte det var litt stor ekstrautgift på en måned, så virket de veldig gira på å få til betalingsordning, hvor mange avdrag etc. Valgte å dele den i to og ta den på to måneder, men jeg kunne velge 12 måneder. Kanskje mer, men jeg avbrøt og sa at to måneder var greit nok. Dette spillerommet har man ikke som fattig, men middelklassen bør ha det.

Jeg kommer nok til å se på solceller og varmefangere de nærmeste månedene, siden regnestykket har blitt mer posetivt om man tar høyde for for økte strømutgifter. Har man ikke kapital til å betale dette selv, så finnes det sollån som gjør at man tjener mindre på solcellene, men summen hver måned i lån og strømutgifter mener jeg var lavere enn bare strømutgifter uten sist jeg sjekket det.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:27
Interessant artikkel om oppgradering av vannkraft. Potensiale på mellom 7,6 og 20 TW (total produksjon nå er 136 TW).

Pekes på skatteregler som grunn for manglende investeringer. Lurer litt på hvor det egentlig blir av nettleien?

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-hvor-mye-strom-kan-vi-lage-ved-a-oppruste-norske-vannkraftverk/514393?fbclid=IwAR3_Z4kzboSThXpJH4QSJK1CDcA0AhwjAIZMG1D_hWX8AttacELwYtE7Omw

Nettleien har ingenting med kraftverk og produksjon å gjøre. Det dekker kun transporten for å si det enkelt. Nettleie er en avgift nettselskapene krever inn og som er beregnet etter fast mal der kostnadene definerer avgiften. Det er ingen konkurranse på nettleie og det er derfor regnet som en monopol virksomhet med strenge regler til hvordan avgiften som beregnes.

Produksjon derimot er underlagt fri konkurranse. Kraftprisene er således definert av tilbud og etterspørsel der ofte kull og gass definerer prisnivåvet. Det grønne skiftet fjerner gradvis kull og gass i Europa og erstatter dette gradvis med fornybar og i stor grad ikke regulerbar produksjon. Dette gir rett og slett mindre stabil tilgang på kraft og risiko for ekstreme høye,men også lave priser i perioder. Et problem kjent i mange år,men som klima kåte politikere har valgt å overse. Risikoen for total kollaps og utkobling av både forbruk og produksjon har dessverre økt i takt med omstillingen. Vi trenger mer regulerbar produksjon i systemet igjen på sikt. Mao mer  batterier,vannkraft,kull,gass og kjernekraft for å stabilisere både pris og
risiko for utkobling. Viljen til å investere i slikt er liten og fokuset er isteden rettet mot vind og solkraft. Men enkel logikk tilsier at når sola ikke skinner og vinden ikke blåser så får du ikke noe bidrag fra disse kildene. Å øke andelen regulerbar produksjon
er ikke gjort over natta og når vi har lite tilgjengelig slik produksjon i systemet og høye gass og kullpriser så blir kraftprisen i snitt høy slik vi ser nå. Det er nemlig en 'kamp" om den regulerbare produksjonen. De fattigste får tilbud om bostøtte,de andre må klare seg selv er løsningen vi forespeiles på kort tid.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:27

Pekes på skatteregler som grunn for manglende investeringer. Lurer litt på hvor det egentlig blir av nettleien?

Nettleien blir jo tatt ut som overskudd av eierne, hovedsaklig statkraft og kommuner. Nettselskapene betaler ut milliarder hvert år. Det er ikke noe annet enn skjult beskatning.

Nettselskaper skulle vært nullsumforetak, der alt av overskudd ble pumpet inn i investeringer. Kritiske tjenester som dette bør ikke være drevet etter prinsipper der økonomisk fortjeneste er motivasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

For å sikre nødvendig infrastruktur er det helt nødvendig og riktig at nettselskapene har et overskudd. At eierne også kan ta ut et visst overskudd er helt greit etter mitt syn. Det hele er politisk styrt, og har fungert rimelig bra i Norge.


Siden nettselskapene er pålagt å styre mer- og mindreinntekten mot null, vil nettleien over tid være slik nettselskapenes inntektsrammer tilsier. For eksempel vil for høy nettleie et år gi lavere nettleie enn inntektsrammen tilsier et annet år. Pengene som er innbetalt på grunn av for høy nettleie er altså IKKE en personlig fordring som kan kreves tilbake, men kommer nettkundene til gode gjennom senket nettleie i framtiden.

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/nett/nettleie/

Jeg har fått redusert prisen på nettleie siste år!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. oktober 2021, klokken 06:19
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:27

Pekes på skatteregler som grunn for manglende investeringer. Lurer litt på hvor det egentlig blir av nettleien?

Nettleien blir jo tatt ut som overskudd av eierne, hovedsaklig statkraft og kommuner. Nettselskapene betaler ut milliarder hvert år. Det er ikke noe annet enn skjult beskatning.

Nettselskaper skulle vært nullsumforetak, der alt av overskudd ble pumpet inn i investeringer. Kritiske tjenester som dette bør ikke være drevet etter prinsipper der økonomisk fortjeneste er motivasjon.

Statkraft og kommuner eier ikke nett - de eier produksjon. Det er strenge regler for hvordan en skal beregne nettleie - du blander nettleie med kraftproduksjon. Nettselskaper pr. def nullsumselskaper - dvs. en liten andel overskudd kan de ta for å sikre driften - men dette er lovregulert

filtvet

Nettleie har økt vannvitting
"grønne" avgifter på grønn energi
Eksport til utlandet har økt.

= vi blir lurt som vanlig.

Tipper at det snart blir like dyrt å kjøre elbil som diesel. I alle fall om en tar hensyn til at du får en strålende "fossilbil" til 200´ mens en svært middelmådig elbil til prisen.

arthur

Sitat fra: filtvet på torsdag 21. oktober 2021, klokken 08:32
Nettleie har økt vannvitting
"grønne" avgifter på grønn energi
Eksport til utlandet har økt.

= vi blir lurt som vanlig.

Nettleien for vår del har gått NED, ikke opp, men mener du at økt eksport har økt prisen på din nettleie? Så sent som i 2019 IMPORTERTE vi mer strøm enn vi eksporterte!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Kablene koster ca. 70 milliarder. Hvem betaler for disse?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Før utenlandskablene startet opp (med lovnader fra politikere om at prisene ikke om til å øke) lå vi på 80-90% nettleie ift til forbruk, moms og avgifter.

Hansi

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. oktober 2021, klokken 06:19
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. oktober 2021, klokken 23:27

Pekes på skatteregler som grunn for manglende investeringer. Lurer litt på hvor det egentlig blir av nettleien?

Nettleien blir jo tatt ut som overskudd av eierne, hovedsaklig statkraft og kommuner. Nettselskapene betaler ut milliarder hvert år. Det er ikke noe annet enn skjult beskatning.

Nettselskaper skulle vært nullsumforetak, der alt av overskudd ble pumpet inn i investeringer. Kritiske tjenester som dette bør ikke være drevet etter prinsipper der økonomisk fortjeneste er motivasjon.

Dette er slik jeg oppfatter det også.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA