Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Motorwatt

Kroneverdi av 13,55 er 15,85 (2013-2020)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 13:00
Sist gang jeg fylte betalte jeg 14,50 for diesel.
Sist gang jeg ladet kostet det 0,3 øre pr kW

Blir veldig lite relevant med en fritt valgt pris.

Både snittpris for strøm og snittpris på diesel/bensin skal opp fremover, ingen vet hvor mye.

Btw, skal du ha med kaldstart elbil, må du ha med kaldstart på diesel også......

Counterpointer

Sitat fra: cra på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 15:12
Ja, alt av forbruk bør selvsagt med hvis det skal bli riktig, så å se på målinger av hvor mye som faktisk overføres til batteriet vil være riktigste måte å gjøre det på. Dette kommer kanskje ikke med på de fleste elbiler?
I og for seg riktig, men det er samme problem for fosilbiler. En kan ikke bruke kjørecomputer, faktisk forbruk er langt høyere. Jeg har målt på alle mine fosiler tidligere og uten unntak var det avvik fra antall fylte liter. Og feilvisning på tripptelleren kommer i tillegg.

Counterpointer

I forhold til dagens strømpriser er det jo bare en ørliten økning i forhold til hurtigladerpris.
Hurtigladerleverandørene kan jo nesten ikke heve prisen siden de har hevdet at selve kraftprisen er ubetydelig

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 22:10
Btw, skal du ha med kaldstart elbil, må du ha med kaldstart på diesel også......

Godt poeng. Skal jeg sammenligne forbruk med like forutsetninger vil det innebære at dieselbilen skal startes opp minst et kvarter før avgang for å være like varm som elbilen, deretter kjøre 5 km til barnehagen og stå og gå på tomgang der i 10 minutter, deretter kjøre de resterende 13 km til jobb. Vil nok bli et ganske høyt forbruk per kjørte km.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

Sitat fra: cra på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 15:12
Sitat fra: filtvet på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 13:00
Men ladetap/effekttap og varming av batterier når det er feks. -10 grader må vel også tas med? Hva er forbrukt om teslaen står i -10 grader om natten?

Sist gang jeg fylte betalte jeg 14,50 for diesel.

Ja, alt av forbruk bør selvsagt med hvis det skal bli riktig, så å se på målinger av hvor mye som faktisk overføres til batteriet vil være riktigste måte å gjøre det på. Dette kommer kanskje ikke med på de fleste elbiler? Får man slik info fra noen av de vanligste hjemmeladerne på markedet?

Sist jeg fylte diesel betalte jeg 13,55kr pr liter. Det var den 31. juli 2013  :laugh:
(Jeg slo opp i regnearket over forbruk på Caravella vi hadde)

Fyller stadig vekk diesel til den prisen. Med nesten 80l tank er det ytterst sjeldent jeg fyller diesel i Norge, og i danmark koster dieselen like over 10 Dkr som sist jeg fylte ble like over 14 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Hvis strømprisene holder seg på dette nivået, er vi der at f.eks landstrøm ikke lønner seg for skip. Og marginelt sett blir de fleste off-grid løsninger supplert med dieselaggregat lønnsomme, sett bort fra investeringskostnad.
På det forrige kjøkkenet mitt hadde jeg gassbluss, jeg må vurdere om jeg skal sette inn dette igjen, for det er visst sånn vi skal ha det, i følge de som styrer showet i landet her.
Produksjonskostnaden av strøm er jo nesten den samme som i fjor og 10-årene før der igjen, men det har visst kommet en ny måte å skaffe inntekter til priviligerte deler av offentlig sektor på... ::)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Motorwatt

Solceller er tingen nå. Gassprisene er også skyhøye.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Daniel_0007

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 20. oktober 2021, klokken 08:44
Solceller er tingen nå. Gassprisene er også skyhøye.

Artig med solceller i nord norge om vinteren, ikke mye sol man får  :D
Model 3 2019 LR Rwd

Motorwatt

Til gjengjeld har dere billig strøm, da.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Veldig greit med smartlading, stort batteri og fleksibilitet ift når en lader. I natt ble det ca 42kWh med snittpris på 45 øre her i Oslo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 22:22
I og for seg riktig, men det er samme problem for fosilbiler. En kan ikke bruke kjørecomputer, faktisk forbruk er langt høyere. Jeg har målt på alle mine fosiler tidligere og uten unntak var det avvik fra antall fylte liter. Og feilvisning på tripptelleren kommer i tillegg.

Jeg har et regneark for alle fyllinger på Caravella de ~15 årene vi hadde den. Totalsnitt på 0,725l/mil (ikke ille for en brødboks spør du meg; laveste forbruk 0,60 på langturer med tilhenger (Camp-Let)). Snittpris over alle årene var 10,24kr.

Den hadde ikke kjørecomputer, så jeg har ikke noen forutsetninger for å sammenligne faktisk fylt/forbrukt diesel med utregning fra computer, men det gir på sett og vis mening at den ikke tar med "svinn", selv om det da blir feil resultat.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. oktober 2021, klokken 10:38
Veldig greit med smartlading, stort batteri og fleksibilitet ift når en lader. I natt ble det ca 42kWh med snittpris på 45 øre her i Oslo.
I natt var prisen 0,13:
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

45 øre er hva jeg betaler døgnet rundt og året rundt frem til september neste år!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Disse nattprisene er jo fordi det ligger varmekraftverk i bånn som ikke kan reguleres ned og får betalt for standby. Hva skjer om/når disse også skal fases ut, da blir det rådyrt om natta også hvis det ikke blåser og er kaldt. Variable strømpriser kan bli en kortvarig "glede".
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA