Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 07. august 2021, klokken 20:11
Natt til 8. aug - Østlandet:
La merke til den jeg og. Merkelig sak. Med slike variasjoner begynner jo smart strømstøring å ha betydning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Har skjedd et par ganger den siste måneden, men bare natt til søndager  :o
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Nitrius

#62
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 07. august 2021, klokken 20:11
Natt til 8. aug - Østlandet:

00:00: 75,2 øre     12:00: 71,4 øre
01:00: 72,1 øre     13:00: 71,0 øre
02:00: 39,4 øre     14:00: 70,9 øre
03:00: 28,7 øre     15:00: 71,2 øre
04:00: 1,9 øre       16:00: 68,5 øre
05:00: 1,1 øre       17:00: 69,0 øre
06:00: 1,0 øre       18:00: 72,8 øre
07:00: 1,1 øre       19:00: 79,8 øre
08:00: 2,8 øre       20:00: 81,9 øre
09:00: 39,2 øre     21:00: 83,8 øre
10:00: 68,3 øre     22:00: 82,2 øre
11:00: 70,6 øre     23:00: 77,4 øre
Er dette noe du har slått sammen selv eller er det en plass man kan se pris per kw i timen diverse plasser i Norge?
Har vært innom Nordpool og ser prisen for dagen, men hadde vært interessant å se time for time..

Edit: Mulig jeg fant det nå, dataark kalt Elspot Prices_2021_Hourly_NOK ser jo ut til å være det jeg leter etter.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Chris Neumann Ruud

Her er sida:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Neste dags priser kommer ca 13:00 dagen før.
Dette er uten mva og påslag og er per mWh
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Motorwatt

Siden det er stille i denne tråden, og at dette dreier seg perifert om strømpriser. Her er et eksempel på litt av det man kan få fra Tibber med en og HS (Homeseer). Det er veldig mye mer  :D

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

02jan

Hvordan skal Norge i framtiden kjøpe billig kraft fra utlandet, når overskuddskraft (i utandet) kan lagres i Power Bank ?

Hvorfor ikke bruke ren vannkraft til industri (framtidig industri for neste generasjon). Med diverse avgifter på bruk av co2 drevet kraft burde råvare kunne brukes til å skape vs selge ?

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. august 2021, klokken 16:26
Siden det er stille i denne tråden, og at dette dreier seg perifert om strømpriser. Her er et eksempel på litt av det man kan få fra Tibber med en og HS (Homeseer). Det er veldig mye mer  :D

Jeg har satt opp Home Assistant og et python script for å laste ned spotpriser - men dyrt blir det uansett hvilken spotpris avtale en har . Det er mao. ikke billig å være tibber kunde om dagen.

Jeg gikk for en fastpris avtale for en tid tilbake når jeg så hvor dette bar.



arthur

Noen som har faktisk erfaring med selskaper som tilbyr prismatch og hvordan dette har fungert i praksis?

Er en fb-side som heter "hjelp til prismatch strøm" som ved en rask titt viser at det kan spares mye penger med lite innsats hvis man ikke er så heldige som noen av oss er som har gunstige avtaler på fast pris!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Hva er break-even på strømpris - Tesla 3 mot en dieselbil som bruker ca 0,75 l pr mil?


6,- ?

Vidar_S

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 07:44
Noen som har faktisk erfaring med selskaper som tilbyr prismatch og hvordan dette har fungert i praksis?

Er en fb-side som heter "hjelp til prismatch strøm" som ved en rask titt viser at det kan spares mye penger med lite innsats hvis man ikke er så heldige som noen av oss er som har gunstige avtaler på fast pris!

Holdt på med prismatch hos Fjordkraft en periode. Det ble stadig mer knotete vilkår å forholde seg til, men i starten var det bare å finne den billigste og sende dem en chat-melding for så å være sikret grei pris i X måneder. Dette endret seg etterhvert til at prismatch max kunne gjelde i 1 måned om gangen og så i tillegg at man bare kunne matche mot en gitt leverandør én gang.

Men de liker jo ikke å tape penger på strøm, så det er jo sånn sett forståelig. Nå bytter jeg heller leverandør relativt ofte enn å holde på med prismatch.

cra

Sitat fra: filtvet på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 09:16
Hva er break-even på strømpris - Tesla 3 mot en dieselbil som bruker ca 0,75 l pr mil?


6,- ?

Kommer så klart helt an på dieselprisen forbruker på TM3'en (jeg vet ikke hva forbruket er på en slik), men det ken enkelt regnes ut med formelen DRIVSTOFFPRIS * FORBRUK_PR_MIL / FORBRUK_ELBIL_PR_MIL

Med dieselpris på 16 (jeg aner virkelig ikke hva diesel koster lenger!  :laugh:) og om en kjører TM3 på 2,0 kWh/mil så kommer det ut med 6,00kr for break even.  Ser for meg at dieselprisene skal mer opp enn som så, og det er sikkert mulig å kjøre TM3 på under 2?  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

filtvet

Men ladetap/effekttap og varming av batterier når det er feks. -10 grader må vel også tas med? Hva er forbrukt om teslaen står i -10 grader om natten?

Sist gang jeg fylte betalte jeg 14,50 for diesel.

Rævedilter

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 12:24
Holdt på med prismatch hos Fjordkraft en periode. Det ble stadig mer knotete vilkår å forholde seg til, men i starten var det bare å finne den billigste og sende dem en chat-melding for så å være sikret grei pris i X måneder. Dette endret seg etterhvert til at prismatch max kunne gjelde i 1 måned om gangen og så i tillegg at man bare kunne matche mot en gitt leverandør én gang.
Eg hadde prismatch i FK i 6 måneder fra til august d.å. (Agva Kraft AGVA SPOTGARANTI avslag vel kr. 400 pr. måned), nå har eg mot  AGVA WEB for september og oktober (Avslag -6 øre/kWt, ingen fastpris).

Så eg får prismatch mot samme leverandør fleire ganger (men sikkert ikkje mot samme avtale), og i så lenge tilbudet varer.

https://www.fjordkraft.no/strom/strompriser/prismatch-strom/

Ideelt sett burdre eg jo skifta leverandør i stedet for å kjøre prismatch, men prismatch er enkelt, kjører det for heile månader, er lett å sjekke at eg får det eg skal ha og det kun ein epost til FK samt å legge inn påminning til meg sjølv når den går ut.

P.t. er det dårlig med tilbud, kansje kr. 30 å spare på spotpris pr. måned.

cra

Sitat fra: filtvet på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 13:00
Men ladetap/effekttap og varming av batterier når det er feks. -10 grader må vel også tas med? Hva er forbrukt om teslaen står i -10 grader om natten?

Sist gang jeg fylte betalte jeg 14,50 for diesel.

Ja, alt av forbruk bør selvsagt med hvis det skal bli riktig, så å se på målinger av hvor mye som faktisk overføres til batteriet vil være riktigste måte å gjøre det på. Dette kommer kanskje ikke med på de fleste elbiler? Får man slik info fra noen av de vanligste hjemmeladerne på markedet?

Sist jeg fylte diesel betalte jeg 13,55kr pr liter. Det var den 31. juli 2013  :laugh:
(Jeg slo opp i regnearket over forbruk på Caravella vi hadde)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA