Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

JRF

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. desember 2021, klokken 11:40
Sitat fra: JRF på mandag 13. desember 2021, klokken 05:44
Sitat fra: goggo på lørdag 11. desember 2021, klokken 18:20
Jo det ser ut som det er slik som jeg listet opp i min post lengre opp her, jeg fant denne linken nå.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/kompensasjonsordning-for-hoye-strompriser/

Bla.a. så står det dette :)

Hva med kunder som har fastpris?
Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren.


mvh
Hugo
Hmmm. Så da er det bare for de med billig fastpris avtale å legge opp større inntakssikring og "eksportkabler" til resten av nabolaget da... Bli strømbaron på svartmarkedet...

Fastprisen i huset mitt er 43,5 øre. Kanskje jeg bør kontakte Eeaseyea og spørre om de vil komme og sette opp noen ladestasjoner med betalingsløsning utenfor huset....gjerne og et par skjøteledninger til naboer med strømmåler i mellom... hmmmm...bør gjerne og høre med Hydro Aluminium om de vil sette noen maskiner i hagen min...
Haha. Det blir vel fort slik som for noen år siden når de "ubegrensede" mobildata avtalene kom. Hvor de satt ned hastigheten hvis du brukte for mye... Så "ubegrenset" var det vel i praksis ikke...

JRF

Sitat fra: arthur på mandag 13. desember 2021, klokken 11:17
Sitat fra: stefse på mandag 13. desember 2021, klokken 09:27
Sitat fra: JRF på mandag 13. desember 2021, klokken 05:32
Sitat fra: sjokomelk på fredag 16. juli 2021, klokken 13:16
Du har svart deg selv i spørsmålet ditt. Det er prisene i Europa som bestemmer nå, siden strømleverandørene kan selge strøm fritt på markedet, og da er det markedsprisen som gjelder.
Skjønner ikke hvorfor man ikke kan differensiere prisene på strøm som selges innenlands og den som eksporteres? Det er jo ikke slik at en vanlig forbruker har en eksportkabel i bakgården som h*n kan selge billig strøm til utlandet med...
Bare å sette strømprisen innenlands omtrent på det den gjennomsnittlige produksjonsprisen på vannkraften er. Som vel var rundt 15 øre eller noe slik.
"Bare å sette prisen", ja det er vel derfor vi har ACER og de andre molboavtalene da, slik at vi ikke har lov til det.
Folket tror jeg dog er rede for å face unionen over dette spørsmålet. Men ikke politikerne selvsagt, så de vil holde på en stund med diverse virkemidler for å lære opp folk i at vi skal godta det.
Imidlertid tror jeg det bare for dem og byråkratiet å bite i gresset, og begynne å se på konsekvensene av et avtalebrudd, få oversikt over hvilke næringer som blir rammet. Det er disse som trenger de kortsiktige kompensasjonsordningene når unionen skal straffe Norge for ikke å belaste innbyggerne samme strømpris som resten av Europa.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rEeR3K/faktiskno-stroemprisen-er-ikke-hoey-paa-grunn-av-acer
Så hvorfor kan vi ikke differensiere prisen til Norske forbrukere og eksport da? Produksjonskostnaden vår er jo tross alt gisebillig. Og hvor mye som eksporteres kan reguleres med eksportprisen i forhold til hvor mye EU markedet er villig til å betale.

olemars

Tror ikke det er noe som hindrer kraftverkene å selge billigere til norske privatkunder men hvorfor iallverden skulle de ønske å gjøre det? Det må komme fra sentralt hold og tilbakebetalingsordningen er et forsøk på det. Men som vanlig er det unødvendig komplisert, det enkleste og beste hadde vært å bare betale ut et flatt beløp. Da treffer du alle og oppmuntrer samtidig til strømsparing siden du går mer i pluss jo mindre strøm du bruker. Akkurat samme prinsipp som CO2-insentivet de har i Canada.

DagfinnN

Sitat fra: stefse på mandag 13. desember 2021, klokken 11:26
Alle må vel nå ha fått med seg at ACER ikke setter prisen, men den avtalen er med på å gjøre det umulig å hindre at markedsmekanismene løper løpsk.
Hvis du er så i mot acer regner jeg med at du stemmer det eneste partiet som i sin tid stemte mot acer på tinget?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Gnilre

Jeg har en fastprisavtale på 69 øre/kWt eks mva ut desember måned. Dessverre må jeg nok over på spotpris etter nyttår. Jeg leser på NVE sine sider at "Den foreslåtte ordningen innebærer at kunden får tilbakebetalt 50% av kostnadene over 70 øre per kWt eks mva."
Det betyr at hvis spotprisen nå i desember måned skulle bli i snitt 208 øre/kWt vil jeg akkurat få gratis strøm. Jeg ville kun måtte betale nettleie.
Det er kanskje litt vanskelig å kommunisere dette til alle som har fastpris under 70 øre/kWt at jo mer strøm du bruker, jo billigere blir det. Ta 3 betal for 2, eller ta 10 og betal for 0.
Håper jeg har misforstått noe, men tror ikke det.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gnilre på mandag 13. desember 2021, klokken 16:56
Jeg har en fastprisavtale på 69 øre/kWt eks mva ut desember måned. Dessverre må jeg nok over på spotpris etter nyttår. Jeg leser på NVE sine sider at "Den foreslåtte ordningen innebærer at kunden får tilbakebetalt 50% av kostnadene over 70 øre per kWt eks mva."
Det betyr at hvis spotprisen nå i desember måned skulle bli i snitt 208 øre/kWt vil jeg akkurat få gratis strøm. Jeg ville kun måtte betale nettleie.
Det er kanskje litt vanskelig å kommunisere dette til alle som har fastpris under 70 øre/kWt at jo mer strøm du bruker, jo billigere blir det. Ta 3 betal for 2, eller ta 10 og betal for 0.
Håper jeg har misforstått noe, men tror ikke det.

PS: nettleien har og en variabel del...
Tesla Model Y                         2021-

JRF

Sitat fra: olemars på mandag 13. desember 2021, klokken 16:16
Tror ikke det er noe som hindrer kraftverkene å selge billigere til norske privatkunder men hvorfor iallverden skulle de ønske å gjøre det?
Fordi de er eid av kommunene og staten.

Counterpointer

Sitat fra: olemars på mandag 13. desember 2021, klokken 16:16
Tror ikke det er noe som hindrer kraftverkene å selge billigere til norske privatkunder .........
Jo det er definitivt noe!
Det er jo konkuransevridende og gjett om det finnes noen som kan som kan straffe det.......

arthur

Det blir til stadighet nevnt at vi må ha billig strøm i Norge for det er kaldt, mørkt og trist så vi trenger denne strømmen og til en billig penge. Greit nok, men er det så mye lysere, varmere og mindre trist i Sverige?

Til fakta:

Sverige har 4,7 millioner huststander og det private strømforbruket er på 33,784 GWh. Og i Norge så har vi til sammenligning 2,439 millioner husstander og bruker MER enn svenskene, i alt 38.324 GWh så kanskje det er rom for å redusere forbruket vårt "noe", tross alt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: DagfinnN på mandag 13. desember 2021, klokken 16:37
Sitat fra: stefse på mandag 13. desember 2021, klokken 11:26
Alle må vel nå ha fått med seg at ACER ikke setter prisen, men den avtalen er med på å gjøre det umulig å hindre at markedsmekanismene løper løpsk.
Hvis du er så i mot acer regner jeg med at du stemmer det eneste partiet som i sin tid stemte mot acer på tinget?
En god del folk var mot ACER, en "god del" stemte også mot EU. Hvis det hadde vært folkeavstemming om ACER ville nok resultatet vært deretter. Men det er klart dette berører et større demokratisk problem enn partiene på stortinget. Det berører mektige krefter som trekker i retning sentralstyre og marked, større enn at partiene på stortinget har mye de skal ha sagt. De er fanget i et system som pent ber dem infinne seg, og ellers sørge for at lokalbefolkningen holdes med brød og sirkus. Norge er også et lite land som er avhengig av handel, og de som tjener mest på denne handelen har mektige stemmer i politikkens verden. Stort sett har dette gått bra, men akkurat i denne saken har den kombinerte effekten av inkompetanse og og vilje til å innfinne seg, fått det til å gå over styr.
Prisene har økt alt for mye, fort fort. Vi måtte fått mer tid på oss, latt prisøkningene komme sakte, fått tid til å få folk ut av eneboliger på landet, og inn i energieffektive blokkleiligheter. (Som i Sverige)
Det kan hende det er såpass mye misnøye med denne typen fraraning av goder som er blitt bygd opp, at folket er villig til å innføre kommuniststyre for 4 år, dersom det er den eneste løsningen. Det går visst mot dyrtid uansett.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Hvis jeg husker riktig så har Storbritannia meldt seg ut av EU, fått tilbake "sjølråderetten", og da har vel alt blitt greit der da med lave priser på energi, ingen problem med varedistribusjon og alt er bare fryd og gammen? :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 13. desember 2021, klokken 19:40
Det blir til stadighet nevnt at vi må ha billig strøm i Norge for det er kaldt, mørkt og trist så vi trenger denne strømmen og til en billig penge. Greit nok, men er det så mye lysere, varmere og mindre trist i Sverige?

Til fakta:

Sverige har 4,7 millioner huststander og det private strømforbruket er på 33,784 GWh. Og i Norge så har vi til sammenligning 2,439 millioner husstander og bruker MER enn svenskene, i alt 38.324 GWh så kanskje det er rom for å redusere forbruket vårt "noe", tross alt?

Sverige har gjennom generasjoner bygget boliger med vannbåren varme. De ligger vel 20 år foran Norge der.

Videre har de et totalt annet bosetningsmønster som i vesentlig grad baserer seg på et mer sentralisert bomønster

Og mange bor også i den sørlige delen med mildere klima enn hva man finner i Norge.

I Norge har man alltid hatt tilgang på enorme mengder elektrisitet og bygget boliger med det som utgangspunkt i flere generasjoner.

Det har også vært et politisk mål å utnytte landet og alle ressursene som finnes. F.eks langs hele norskekysten. Det krever spredt bosetting.

Det er alltid mulig å redusere forbruket vårt,men da må vi også bo mer sentralt,utnytte færre av landets ressurser og definere dette som politiske mål.

Jeg har,sikkert med flere her inne,sett hvordan Sverige har lagt øde store deler av landet. Mil etter mil med endeløse skoger og fraflyttede bygder synes jeg er trist å se. Forstadene til f eks Stockholm er også et trist skue i mitt hode. Nei,de bruker nok mindre energi pr hode,men de betaler det også på sin måte...Ville aldri i verden flyttet til øde skog eller en blokk i forstadene...

turfsurf

#942
Sitat fra: hELgenen på mandag 13. desember 2021, klokken 22:23

Sitat fra: arthur på mandag 13. desember 2021, klokken 19:40

Sverige har 4,7 millioner huststander og det private strømforbruket er på 33,784 GWh. Og i Norge så har vi til sammenligning 2,439 millioner husstander og bruker MER enn svenskene, i alt 38.324 GWh

Videre har de et totalt annet bosetningsmønster som i vesentlig grad baserer seg på et mer sentralisert bomønster

Og mange bor også i den sørlige delen med mildere klima enn hva man finner i Norge.

I Norge har man alltid hatt tilgang på enorme mengder elektrisitet og bygget boliger med det som utgangspunkt i flere generasjoner.

Det har også vært et politisk mål å utnytte landet og alle ressursene som finnes. F.eks langs hele norskekysten. Det krever spredt bosetting.

Dette. Bosetning og politikk er radikalt forskjellig i disse to landene. Det er lett å se for oss som har reist alt fra Nordkapp til Luleå og Lindesnes til Malmø.

Håpløs sammenligning. Men det er ikke å komme fra at det beste for klimaet er å samle alle i store byer. Selv blir jeg heller eremitt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: hELgenen på mandag 13. desember 2021, klokken 22:23
Sverige har gjennom generasjoner bygget boliger med vannbåren varme. De ligger vel 20 år foran Norge der.

Og i Sverige har de gjennom mange år nå byttet ut sine oljefyrte fyrkjeler med pelletfyrte. Og skog har de jo nok av der borte....

Der jeg bodde i New Hampshire, USA var det mange som byttet ut sine oljefyrte kjeler med pellets. Det funka som en drøm, de fikk pellets levert med tankbil hver høst og evt. Litt påfyll senere hvis det var en ekstra kald vinter. Fungerte veldig bra, og til omtrent samme kWh pris som fyringsolje.

Det er merkelig at ikke pellets blir mere brukt her i Norge, det kunne jo avlastet det kjære strømnettet vårt betydelig.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ToWalkOrDrive

Sånn strømforskerne sier så pålegger ikke Acer oss å bygge utenlandskabler, så hvis de bare setter de ut av drift et par år til Europa har ordnet egen strøm, så får vi lavere strømpriser, siden vi da har overkapasitet. Forutsetter at en dropper å elektrifisere Troll B og C platformene, og heller prioriterer nordmenn.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA