Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

daktari

#885
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:42
Har enebolig og et forbruk på 26.000kWt i året hos Elvia. Neste år vil jeg øke nettleien med 59 kroner per måned, eller en økning på 5%.

Lader nå elbil på natt, samt at VVB varmer kun om natten, samt 2 timer dagtid.

Trolig kan jeg gå ned i kapaistetsledd og komme bedre ut enn før. (Nå har jeg lagt inn 15kW om vinter og 10kW om sommeren).

Synes dette er helt greit, men er jo strøm-geek som elsker å styre smarthuset...
Hvor mye har smarthuset ditt kostet for enøk-delen?

For vår del er det 2-300 ekstra fastledd/måned på vinteren, lik pris sommeren. Littegrann billigere energiledd ca 2-300 kr pr år.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Maxwell_400

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 09. desember 2021, klokken 19:42
Har enebolig og et forbruk på 26.000kWt i året hos Elvia. Neste år vil jeg øke nettleien med 59 kroner per måned, eller en økning på 5%.

Lader nå elbil på natt, samt at VVB varmer kun om natten, samt 2 timer dagtid.

Trolig kan jeg gå ned i kapaistetsledd og komme bedre ut enn før. (Nå har jeg lagt inn 15kW om vinter og 10kW om sommeren).

Synes dette er helt greit, men er jo strøm-geek som elsker å styre smarthuset...

Hva bruker du for å styre VVB ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

filtvet

Lurer også pådettemed timer da vvbeholder på kw skal monteres fast uten stikkontakt.

Ingeniøren

Sitat fra: filtvet på fredag 10. desember 2021, klokken 08:58
Lurer også pådettemed timer da vvbeholder på kw skal monteres fast uten stikkontakt.

Nettopp, fordi folk ikke skal ledes til å sette en timer fra Jula i mellom... Forøvrig gjelder dette fra en dato og har vel ikke tilbakevirkende kraft. Min beholder er koblet til kontakt på veggen og huset er 30 år.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

_OE_

For å styre en existerende VVBereder trenger du en sånn fks...i tillegg en smarthus som fks Homey... dette trenger du en elektriker til å montere....så det blir dyrt i tillegg må det monteres temperaturendringer på berederen som linkes til Homey enheten slik at du har kontroll på minimums temp på varmtvannet (for å unngå legionella bakterier).... så det er ikke enkelt


https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html

@FTS@


daktari

Sitat fra: _OE_ på fredag 10. desember 2021, klokken 09:17
For å styre en existerende VVBereder trenger du en sånn fks...i tillegg en smarthus som fks Homey... dette trenger du en elektriker til å montere....så det blir dyrt i tillegg må det monteres temperaturendringer på berederen som linkes til Homey enheten slik at du har kontroll på minimums temp på varmtvannet (for å unngå legionella bakterier).... så det er ikke enkelt


https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html

@FTS@
Nettopp, dessverre med prisene som foreslås i ny nettleie kan man ikke regne dette hjem dessverre. Noen forbedringer på nettleien ville vært ukes- istedetfor måneds-maks. Et annet viktig tiltak hadde vært mye lavere pris på natt. At de også deler døgnet kun i 2 er også en banalisering hvis de faktisk vil spre forbruket - det er toppene morgen og ettermiddag som er problemet? Så modellen treffer rett og slett ikke. Kanskje en bedre modell ville vært nettleie basert på et rent energiledd som varierte som en andel av strømprisen - da ville man fått tydelig og enkelt forståelig insentiv til å redusere forbruk når prisen allerede var høy. APIene er der, teknologien er der for å varsle og for å styre.

Jeg synes Tibbers sjef hadde et bra høringssvar om dette under høringsrunden - noe NVE ikke gadd å bry seg om. https://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/202001392/3168255

Huseierne er også tydelige. https://www.huseierne.no/nyheter/slik-blir-den-nye-nettleien/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

02jan

Jeg mener disse nye modellene for prising og avgift slår mindre heldig ut for hvor i landet vi bor, det er åpenbart at belastningen kommer der hvor folk bor i kaldere klimasoner og eldre boliger.
Hadde jeg bodd i mildere klimasone , kunne jeg spart meg for kostbare enøk investeringer, som allerede er utført og det som vil komme.

Hvorfor betaler jeg samme pris for vannet i springen , som de som bor nærmere vannverket? Jeg burde betalt mer.

Rart det skal være så stor forskjell økonomisk for å kunne ha 20 grader i stua avhengig i hvor i landet man bor.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

stefse

Sitat fra: daktari på fredag 10. desember 2021, klokken 10:59
Sitat fra: _OE_ på fredag 10. desember 2021, klokken 09:17
For å styre en existerende VVBereder trenger du en sånn fks...i tillegg en smarthus som fks Homey... dette trenger du en elektriker til å montere....så det blir dyrt i tillegg må det monteres temperaturendringer på berederen som linkes til Homey enheten slik at du har kontroll på minimums temp på varmtvannet (for å unngå legionella bakterier).... så det er ikke enkelt


https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html

@FTS@
Nettopp, dessverre med prisene som foreslås i ny nettleie kan man ikke regne dette hjem dessverre. Noen forbedringer på nettleien ville vært ukes- istedetfor måneds-maks. Et annet viktig tiltak hadde vært mye lavere pris på natt. At de også deler døgnet kun i 2 er også en banalisering hvis de faktisk vil spre forbruket - det er toppene morgen og ettermiddag som er problemet? Så modellen treffer rett og slett ikke. Kanskje en bedre modell ville vært nettleie basert på et rent energiledd som varierte som en andel av strømprisen - da ville man fått tydelig og enkelt forståelig insentiv til å redusere forbruk når prisen allerede var høy. APIene er der, teknologien er der for å varsle og for å styre.

Jeg synes Tibbers sjef hadde et bra høringssvar om dette under høringsrunden - noe NVE ikke gadd å bry seg om. https://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/202001392/3168255

Huseierne er også tydelige. https://www.huseierne.no/nyheter/slik-blir-den-nye-nettleien/
Dette har vært påpekt overfor NVE i mange runder, og fra mange ulike instanser. Men de bare durer på som ingenting har hendt. En kan spørre hva er vitsen med en høringsrunde i det hele tatt.
Tibber påpeker i ganske harde ordelag at NVE handler på sviktende beslutningsgrunnlag.
Ser ingen annen teori enn at organisasjonen er blitt forsteinet, og i tillegg gjort blind på markedsteori og penger, som ikke gavner gjerningen de er satt til å utføre. NVE bør snarest luftes ut i toppen, ledelsen må rett og slett sparkes.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

mroek

Sitat fra: _OE_ på fredag 10. desember 2021, klokken 09:17
For å styre en existerende VVBereder trenger du en sånn fks...i tillegg en smarthus som fks Homey... dette trenger du en elektriker til å montere....så det blir dyrt i tillegg må det monteres temperaturendringer på berederen som linkes til Homey enheten slik at du har kontroll på minimums temp på varmtvannet (for å unngå legionella bakterier).... så det er ikke enkelt


https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html

@FTS@

Jeg mener du ikke trenger kontroll på temperaturen hvis du sørger for å ikke slå av VVB for lenge om gangen. Det er heller ikke slik at legionella umiddelbart popper opp om temperaturen i berederen dropper under nivået der legionella kan leve.

Den Aeotec-switchen du nevner er selvfølgelig fin, men hvis man har f.eks en vanlig bereder på 2 kW, så kan man komme unna med et rimeligere relé, som dette:

https://www.elektroimportoren.no/heatit-zm-single-relay-16a/4512671/Product.html

Jeg har et slikt på min VVB, men foreløpig står det permanent på, har ikke implementert aktiv styring enda.

Hvis man bruker systemet kun for å begrense timesforbruket slik at man unngår å gå over et trinn, så trenger man ikke å tenke på temperaturen i berederen, er min påstand. Det forutsetter selvfølgelig at man ikke ligger langt over det trinnet man prøver å komme under (fordi man da kan ende opp med å ha VVB altfor lenge av om gangen), eller har et ekstraordinært forbruk av varmtvann.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

_OE_

Vel...største fordelen med en separat tempføler er jo at du kan følge med på temperaturen på VVBerederen

@FTS@


stefse

Når det gjelder VVB så har jeg et ukestyrt relé som slår inn 00-06, samt en time midt på dagen på ukedager. Samtidig er temperaturen justert opp til nesten 90° slik at det ikke er fare for å gå tomt i løpet av dagen. En må være litt forsiktig med dette om en har eldre kraner uten automatisk temperaturregulering og små barn, da vannet kan bli veldig varmt.
Etterhvert vil nok prisene på natta ikke bli mye annerledes fra om dagen, da flere vil gjøre dette. Det samme gjelder importen av den billige strømmen det propaganderes for. Den vil utebli, da baseload varmekraft og evt. strøkraft fra vind vil finne veien til batterier og andre lokale måter å utnytte energien på. Hvilket er bra, og helt naturlig. Kraft er en dårlig egnet vare for frakt over lange avstander.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

trykkertor

Sitat fra: stefse på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:28
Samtidig er temperaturen justert opp til nesten 90° slik at det ikke er fare for å gå tomt i løpet av dagen.
Forsvinner ikke litt av enøk-en i å heve temperaturen så mye? At du må ligge å "vedlikeholdsvarme" en stor vannmengde veldig høyt?


mroek

Sitat fra: _OE_ på lørdag 11. desember 2021, klokken 12:32
Vel...største fordelen med en separat tempføler er jo at du kan følge med på temperaturen på VVBerederen

@FTS@
Absolutt, og det har jeg en tanke om å få på plass, poenget mitt var bare at jeg mener man kan styre berederen uten å ha dette.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

stefse

Sitat fra: trykkertor på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:48
Sitat fra: stefse på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:28
Samtidig er temperaturen justert opp til nesten 90° slik at det ikke er fare for å gå tomt i løpet av dagen.
Forsvinner ikke litt av enøk-en i å heve temperaturen så mye? At du må ligge å "vedlikeholdsvarme" en stor vannmengde veldig høyt?
Det kommer litt an på om varmen i rommet der tanken står kommer huset til gode eller ikke. Her gjør det det, da den vil stige opp mot oppholdsrom.
Tanken i seg selv er relativt moderne, og bra isolert. I tillegg har jeg isolert rørene og ventilene som kommer ut av tanken med enkle midler. Merker ikke noe forskjell på temperaturen i vaskerommet fra når tanken stod på 75 grader. Det viktigste for å utnytte denne strategien er å helst ha kraner som blander vannet til normal temperatur, slik at du ikke sløser vekk unødig varmt vann på å skylle matrester, varme opp dusjen etc.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på lørdag 11. desember 2021, klokken 14:00
Sitat fra: trykkertor på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:48
Sitat fra: stefse på lørdag 11. desember 2021, klokken 13:28
Samtidig er temperaturen justert opp til nesten 90° slik at det ikke er fare for å gå tomt i løpet av dagen.
Forsvinner ikke litt av enøk-en i å heve temperaturen så mye? At du må ligge å "vedlikeholdsvarme" en stor vannmengde veldig høyt?
Det kommer litt an på om varmen i rommet der tanken står kommer huset til gode eller ikke. Her gjør det det, da den vil stige opp mot oppholdsrom.
Tanken i seg selv er relativt moderne, og bra isolert. I tillegg har jeg isolert rørene og ventilene som kommer ut av tanken med enkle midler. Merker ikke noe forskjell på temperaturen i vaskerommet fra når tanken stod på 75 grader. Det viktigste for å utnytte denne strategien er å helst ha kraner som blander vannet til normal temperatur, slik at du ikke sløser vekk unødig varmt vann på å skylle matrester, varme opp dusjen etc.
Det du gjør med høy temp på bereder er at du varmer opp rørsystemet videre i huset. Generelt vil vel denne varmen varme opp huset men bare rett der vannrør går.
Tror ikke dette gjør så stort utslag, men lurer på hvor stor innsparingen er i forhold.

Selv har vi en «smart» bereder med egen varmepumpe som trekker maks litt over 400w. Den er mer effektiv jo lavere driftstemperatur en har. Men det blir ikke direkte sammenlignbart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA