Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: arthur på søndag 20. november 2022, klokken 11:55
Så du vil heller ha høy pris og høyt forbruk hele tiden?
Vil jo ha lav pris og lavt forbruk hele tiden. Dessverre er det vanskelig med lavt forbruk hele tiden i et land der det er ned til -30 grader om vinteren og opp til +30 grader på sommeren. Lavt forbruk når strømmen er billigst på sommeren er lett å få til, men mye vanskeligere med lavt forbruk når strømprisen er høy og oppvarmingsbehovet er stort på vinteren. Når temperaturen innenfor ei kalendermåned varierer fra +15 til -20, og strømprisen varierer fra henholdsvis 10 øre i døgnsnitt til f.eks. 3 kroner i døgnsnitt så blir verdien av strømstøtteordningen ubetydelig for folk. Den eneste varige løsningen er å få til markedsmekanismer som ikke resulterer i slike ekstreme privariasjoner. Da vet jeg at du arthur er ivrig talsmann for fastprisavtaler, og det kan være en god løsning i en eller annen variant, men dagens markedsmekanismer er alt for uforutsigbart til at noen vil tilby fornuftig prisede fastpriskontrakter nå. Ingen i Norge burde behøve å betale over 50 øre/kWh nå. For å bevare lave priser er det uansett nødvendig med ny kraftproduksjon og energiøkonomisering for å sørge for at Norge vil ha kraftoverskudd også i framtida, så det må være noen insentiver for å få både private og næringsliv til å bidra med utbygging av solceller, etterisolering osv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Jeg er en betinget tilhenger av avtale/r om fast pris, men stor tilhenger av å være bevisst hva det kan innebære å IKKE sikre seg enten det gjelder lån, strøm, forsikringer osv Alt for mange syne så være nærmest bevisstløse hva angår å tenke, eller sågar skjønne, hva man kan sikre seg mot, ikke trenger å sikre seg mot, hva man kan tåle av usikkerhet osv osv

Når noen synes å være lei seg for at både pris og forbruk er lavt i første halvdel av en måned og at strømforbruket og prisen blir mye høyere i andre del av måneden noe som ikjen kan bety at strømstøtten blir liten i en slik måned, ja da har man virkelig ikke tenkt særlig langt, ellergjort noe regnestykke i saken, dessverre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil Fonn

Voldsomme svingninger på strømprisen i nord også. I morgen skal den på det dyreste mellom 9-10 koste 315 øre pr kw/h. Gjennomsnitt 179 øre pr kw/h. Kom nettop ned fra Bjørnfjell og kunne konstatere fulle vann magasin. Vindmølle parken på Nygårdsfjellet gikk også med god produksjon takket være kaldras fra innlandet/ Sverige. Skjønner ikke grunnen til så høye priser med så høy magasin fylling?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. november 2022, klokken 11:35
Blir nok lite strømstøtte i November. Kanskje 15-18 øre, om noe......

45 øre får jeg det til om mandagens pris holder seg ut måneden. Kan fort bli mer om stigningen fortsetter, opp mot 75 øre er helt klart mulig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 20. november 2022, klokken 15:54
Skjønner ikke grunnen til så høye priser med så høy magasin fylling?
Fordi etterspørselen er større enn tilbudet. Produsentene regner vel med at de kan få enda mere for vannet lengre ut på vinteren, og med så høy eksportkapasitet blir man kvitt vannet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

26.000 kWh

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 20. november 2022, klokken 15:54
Voldsomme svingninger på strømprisen i nord også. I morgen skal den på det dyreste mellom 9-10 koste 315 øre pr kw/h. Gjennomsnitt 179 øre pr kw/h. Kom nettop ned fra Bjørnfjell og kunne konstatere fulle vann magasin. Vindmølle parken på Nygårdsfjellet gikk også med god produksjon takket være kaldras fra innlandet/ Sverige. Skjønner ikke grunnen til så høye priser med så høy magasin fylling?

Det er installert 2800 MW med sjøkabler de siste par årene. Den totale effekten via sjøkabler er økt med nesten 120%. Det er nok årsaken selv om magasinene er fulle. Strømmen selges til høystbydende. Bare sjøkablene alene har en maksimal teoretisk effekt som tilsvarer 9-10 ggr. Oslos totale strømforbruk ila. 12 mnd.

Egil Fonn

Der kom hoved årsaken til de høye prisene i nord i morgen
Sitat: – Det skyldes et årlig forløp i Nord-Sverige som skjer i disse dager, nemlig innfrysing av nordsvenske elver.
https://www.nrk.no/nordland/stromprisen-i-nord-skyter-i-vaeret-_-nesten-pa-niva-med-sor-norge-1.16187766
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

filtvet

Ja, for man kan ikke produsere kraft fra vann som har is over seg :)

arthur

Er det i det hele tatt noe velutdannete ingeniører som jobber innen den kraftproduserende industrien vet bedre enn alle de selvoppnevnte ekspertene her? Virker ikke sånn!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 21. november 2022, klokken 10:34
Er det i det hele tatt noe velutdannete ingeniører som jobber innen den kraftproduserende industrien vet bedre enn alle de selvoppnevnte ekspertene her? Virker ikke sånn!

De velutdannede ingeniørene/økonomene som jobber innen den kraftproduserende industrien jobber så hardt de kan hver dag for å få flest mulig krone ut av kraftverk-selskapet de jobber for. Litt sånn som at Equinor-ansatte jobber for størst mulig overskudd i Equinor hver dag. Er derfor Lyse Kraft DA-direktøren blir så lei seg når staten "konfiskerer" overskuddet til Lyse. Han tenker ikke: "jippi, nå bidrar jeg til penger til sykehus", eller "nå kan jeg virkelig gi innbyggerne billig strøm med fastprisavtaler". Nei, han tenker: "hvordan kan jeg maksimere profitt, slik at eierne får mest mulig" (eierne er forøvrig kommuner).

Så her har vi en slags interesse-konflikt - Kraft-selskapene er ikke interessert i å gi billig strøm....de er interessert i å lage leveringssikker strøm, og å lage et stort overskudd.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: filtvet på mandag 21. november 2022, klokken 09:42
Ja, for man kan ikke produsere kraft fra vann som har is over seg :)

Det er jo akkurat det man kan - og man vil...derfor legger man is.

Dersom man ikke legger is så vil en få problemer med sarr og i verste fall frossen inntak.
Og noen magasiner er det jo en del trafikk på om vinteren - og da vil man jo gjerne legge et godt og trygt islag
der..Dersom man regulerer mye opp og ned får man ikke lagt denne isen..

Dette er helt normale prosedyrer og dette vil gjenta seg litt lengre syd i Sverige og Norge den kommende 1-2 mnd også..alt avhengig av været.....

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 21. november 2022, klokken 10:34
Er det i det hele tatt noe velutdannete ingeniører som jobber innen den kraftproduserende industrien vet bedre enn alle de selvoppnevnte ekspertene her? Virker ikke sånn!

Du som er så opptatt av fastpriser på kraft kan jo holde oss alle oppdatert når du ser et godt tilbud.

Vi andre må tilpasse forbruket vårt til den enhver tid gjeldende kraftprisen og forventet strømstøtte.
Og med dagens marked der vi er knyttet sterkere en noen gang tidligere i historien til det Europeiske markedet - så er det nok slik at mange med spotpris avtaler vil oppleve både oppturer og nedturer mhp. kraftprisen.

Så en god fastpris avtale er nok noe flere jakter på så fremt man ikke har en god slump med ved og en god måte å lagre energi på som f.eks batterier i kombo med f.eks solceller. Det er en enkel form for sikring det også......
Har selv begynt å spise av vedlager nå som spotprisen er høy - strømstøtten blir jo ikke nødvendigvis rare greiene denne måneden........



ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatEr egentlig greit at Norge ikke bygger atomkraftverk...

Helt enig!

Electric cars in Norway

Faststrømsavtaler eller snarere mangel på de - og alt rundt de er viktige tema inne på Facebook sidene o gjeg legger ved noen store grupper her og jeg tror de har samme agenda som er STRØM selv om de kan ha egne politiske meninger som spriker i alle retninger :D

Vi som krever billigere strøm: 670K medlemmer https://www.facebook.com/groups/385694582109449

Pris match med 75K medlemmer https://www.facebook.com/groups/1055189454988378

Strømopprøret 17K medlemmer: https://www.facebook.com/groups/574211353944351

Og ellers er det bare så søke på strøm inne på FB så kommer alle gruppene opp.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA