Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 11:37
Sitat fra: filtvet på fredag 19. november 2021, klokken 11:06
Et dumt spm, kan alle få 3-fas lading for bilen? Jeg har it-anlegg med 40A hovedsikring og tibbber/eeasy
På 230V IT der kun vel Model 3 & Y som støttar det 100%,  S, X, Golf, Etron og kanskje nokre andre støttar det delvis (får 4,2 kW med 16A/230V kontra 6,4kW med "ekte" 3fas 16A)).
Andre støttar kun 1 fase 230V.
På 400V støtter vel dei fleste det.
Merk at ladestasjonen må støtte det og.
Stemmer ikke helt det du sier. Vi får 7,4 kW på Egolfen med 230V IT

automat

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 11:40
Sitat fra: flux på fredag 19. november 2021, klokken 10:21
De fleste nyere elbiler har strategier for å holde batteriet varmt "nok" før/når det lades.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360128519301169
Lite konkret i den artikkelen.
Kva biler varmer batteriet ekstra når ein lader med 3kW?
Når batteriet er for kaldt (under null?) så varmer Tesla batteriet før lading starter. Og hvis utetemperaturen er så lav at spillvarmen fra ladingen ikke klarer å holde temperaturen oppe, så starter batterivarmingen opp igjen. Med påfølgende reduksjon/stans i ladestrøm

Jo lavere utetemperatur det er, jo høyere ladeeffekt bør man ha tilgjengelig for at ladingen skal fungere bra.

Jeg har selv opplevd problemer ved 6-10A lading i vinterkulda. Der bilen brukte all ladedtrøm til batterivarming i en evighet. (Løsningen var å starte forvarming, slik at man fikk full effekt på batterivarmen, selv om man da kanibaliserer batteriet litt)

Med 13A(3kW) lading, så skal det nok ganske streng kulde til før det blir ladeproblemer.

Mine erfaringer er med en 2017 TMX, og et par år gamle. Tesla kan ha endret på software etter dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rævedilter

Sitat fra: Counterpointer på fredag 19. november 2021, klokken 12:36
Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 11:37
Sitat fra: filtvet på fredag 19. november 2021, klokken 11:06
Et dumt spm, kan alle få 3-fas lading for bilen? Jeg har it-anlegg med 40A hovedsikring og tibbber/eeasy
På 230V IT der kun vel Model 3 & Y som støttar det 100%,  S, X, Golf, Etron og kanskje nokre andre støttar det delvis (får 4,2 kW med 16A/230V kontra 6,4kW med "ekte" 3fas 16A)).
Andre støttar kun 1 fase 230V.
På 400V støtter vel dei fleste det.
Merk at ladestasjonen må støtte det og.
Stemmer ikke helt det du sier. Vi får 7,4 kW på Egolfen med 230V IT
Med 16 A 3 fase? Imponerende....
Trur du snakker om 32A einfas.

Rævedilter

Sitat fra: automat på fredag 19. november 2021, klokken 13:00Tesla kan ha endret på software etter dette.
Hadde vore kjekt å vite dette, men finn lite om det om det på nettet.
Startet i -13º etter at bilen hadde stått uten lading på i 3 dager og regenerete ned til Voss SC fra Myrkdalen og den starta å lade umiddelbart, men med låg effekt, eg trur nok den lader ned under 0ºC, men med låg effekt. Skal teste dette neste kalde vinter.

automat

Sitat fra: Counterpointer på fredag 19. november 2021, klokken 12:36
Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 11:37
Sitat fra: filtvet på fredag 19. november 2021, klokken 11:06
Et dumt spm, kan alle få 3-fas lading for bilen? Jeg har it-anlegg med 40A hovedsikring og tibbber/eeasy
På 230V IT der kun vel Model 3 & Y som støttar det 100%,  S, X, Golf, Etron og kanskje nokre andre støttar det delvis (får 4,2 kW med 16A/230V kontra 6,4kW med "ekte" 3fas 16A)).
Andre støttar kun 1 fase 230V.
På 400V støtter vel dei fleste det.
Merk at ladestasjonen må støtte det og.
Stemmer ikke helt det du sier. Vi får 7,4 kW på Egolfen med 230V IT
Man må holde tunga litt rett i munnen ved trefase IT-nett.

Siden fasene deler faseleder, så kan ikke alle faser belastes fullt ut. Det naturlige er å tenke er at fasestrømmen deles på 2. Men siden strømmen i fasene er faseforskjøvet (strømtoppene i vekselstrømmen ikke kommer samtidig), kan man dele på 1,73. 16A/1,73 = 9,2A.  9,2A x 230V = 6,4kW.

Hvis man belaster en fase fullt ut på trefase IT, så er det ingen ting igjen til de to andre fasene. Lader man på to av tre faser, så må fasestrømmen redeuseres med en faktor på 1,73. Altså 2 x 9,2A på en 16A trefas-kurs eller 4,2kW.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: olemars på torsdag 18. november 2021, klokken 17:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. november 2021, klokken 15:07
Dersom en kikker på Lyse og BKK så vil en om natten betale 19 øre mindre per kWh i variabel del av nettleien. Dermed ville du spart 2958 i året på elbillading med 2022 ordning (BKK/Lyse-tall)... om du holder deg under 10kW i snitt på alle timer.

Hvor har du de 19 ørene fra? På Lyse L-nett sine sider blir energileddet 46,3 øre/kWh på dagtid hverdager og 36,3 øre/kWh på natt/helg. Dette mot dagens energiledd på 44,7 øre/kWh (alt er inkludert mva og forbruksavgift).
Fastleddet vil starte på 200kr for 0-5kW som er likt dagens fastledd for leiligheter (220kr for eneboliger).
https://www.l-nett.no/nynettleie/slik-blir-ny-nettleie-og-pris

Fant ikke Lyse Nett sine nye rater, så trodde de ikke hadde kommet med de ennå, men etter litt googling på din oppgitte L-nett så ser jeg at det er nytt navn. Jeg brukte derfor BKK sine rater, siden de og er lokalisert oppi vestlandet. Men nå har jeg oppdatert med tall fra L-nett, og det viser at dersom en lader 300 døgn, kun om natten, og lader veldig mye som ble oppgitt, så er forskjellen en nedgang på 270 kroner i året på nettleie. Altså ikke noe komplott mot menneskeheten  :D
Tesla Model Y                         2021-

Kristian O

For min egen del er det ikkje den økonomiske belastningen som er problemet; den er som mange nevner ganske liten. Derimot er innføringen av en betalingsmodell som er unødig komplisert og som er slik at de færreste vil ana korleis dei ligg ann før regninga dukker veldig provoserende.
I tillegg trur eg at dette heller ikkje løyser problemet (effekt- belastning på nettet), og eg trur andre, enklere modeller hadde vore bedre.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rævedilter

Modellen må være enkel nok til den jevne forbruker både kan forstå, beregne og akseptere den, men samtidig må den jo ha effekt.
Er også usikker på effekten blir stor nok, men den er jo relativt enkel å berekne, dei fleste havner i et trappetrinn (om det er den du meiner), og nokre vil vel ligge og vake mellom 2.

Eg har iallefall ikkje noko forslag som er like enkelt og som eg trur kan ha samme effekt.
Gradert hadde nok gitt litt meir effekt, nokon går for det og.
Sikringsstørrelse hadde jo også fungert, det er jo makseffekt ein kan to ut, men veit ikkje om nokon som går for  det.

automat

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 13:23
Sitat fra: automat på fredag 19. november 2021, klokken 13:00Tesla kan ha endret på software etter dette.
Hadde vore kjekt å vite dette, men finn lite om det om det på nettet.
Startet i -13º etter at bilen hadde stått uten lading på i 3 dager og regenerete ned til Voss SC fra Myrkdalen og den starta å lade umiddelbart, men med låg effekt, eg trur nok den lader ned under 0ºC, men med låg effekt. Skal teste dette neste kalde vinter.
Når man kjører så er det annerledes. Da er batterivarmen aktiv til batteriet når 12 grader, med mindre man  kjører i range mode. (Stipla linje forsvinner ved 17). Hvis ikke Tesla har endret noe da.

Ved superlading, eller navigering til superlader, varmes batteriet enda mer. (Til 30-40 grader?)

Tilbake til (nesten) topic. Mitt intrykk er at man har en grunnbelastning/tap ved lading som er nogenlunde konstant uavhengig av ladestrøm (for å drifte nødvendig ladeelektronikk). Så kommer varmetapet oppå dette. Ved veldig lav ladeeffekt så vil grunnbelastningen kunne utgjøre en uforholdsmessig stor del av ladestrømmen.

Og så kommer potensiell batterivarming oppå dette.

Dette taler mot å lade på for lav effekt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vidar_S

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 13:23
Sitat fra: automat på fredag 19. november 2021, klokken 13:00Tesla kan ha endret på software etter dette.
Hadde vore kjekt å vite dette, men finn lite om det om det på nettet.
Startet i -13º etter at bilen hadde stått uten lading på i 3 dager og regenerete ned til Voss SC fra Myrkdalen og den starta å lade umiddelbart, men med låg effekt, eg trur nok den lader ned under 0ºC, men med låg effekt. Skal teste dette neste kalde vinter.

Hr Nyland har laget en video om denne problemstillingen (AC-lading under meget kalde forhold) for Tesla model 3: 
https://www.youtube.com/watch?v=Zpp0iQC5xxc

Rævedilter

Sitat fra: automat på fredag 19. november 2021, klokken 14:42
Når man kjører så er det annerledes. Da er batterivarmen aktiv til batteriet når 12 grader, med mindre man  kjører i range mode. (Stipla linje forsvinner ved 17).
Har hatt range mode på i 4 år uten å ha ofret det ein tanke.
Takk for oppklarande info (som alltid).

Kristian O

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 14:35
Modellen må være enkel nok til den jevne forbruker både kan forstå, beregne og akseptere den, men samtidig må den jo ha effekt.
Er også usikker på effekten blir stor nok, men den er jo relativt enkel å berekne, dei fleste havner i et trappetrinn (om det er den du meiner), og nokre vil vel ligge og vake mellom 2.

Eg har iallefall ikkje noko forslag som er like enkelt og som eg trur kan ha samme effekt.
Gradert hadde nok gitt litt meir effekt, nokon går for det og.
Sikringsstørrelse hadde jo også fungert, det er jo makseffekt ein kan to ut, men veit ikkje om nokon som går for  det.
Eg trur det er veldig få som aner kva maks kwt/t dei har hatt hittil i november, og dermed kva dei bør legge seg på. Hadde eg ikkje hatt tibber Pulse hadde eg heller ikkje visst det, pga usikkerhet om når termostatstyrt varming, varmtvannstank osv slår seg på. Kor mange kwt brukte eg til å lage middag i dag, og hadde vedovnen varma såpass at anna oppvarming slo seg av før middagslagingen starta  :P

Ulikt påslag pr kWt til ulike tider på døgnet trur eg hadde fungert bedre. «Det er billigere å vaske kle og dusje  etter 18.00» enkelt og greit. Og om du en og anna dag må bruke mange kWt før 18.00 så sparer du fortsatt på å flytte forbruk resten av måneden også. Det hadde folk flest skjønt, og klart å forholde seg til. I tillegg hadde det faktisk flytta forbruk.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Counterpointer

Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 13:17
Sitat fra: Counterpointer på fredag 19. november 2021, klokken 12:36
Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 11:37
Sitat fra: filtvet på fredag 19. november 2021, klokken 11:06
Et dumt spm, kan alle få 3-fas lading for bilen? Jeg har it-anlegg med 40A hovedsikring og tibbber/eeasy
På 230V IT der kun vel Model 3 & Y som støttar det 100%,  S, X, Golf, Etron og kanskje nokre andre støttar det delvis (får 4,2 kW med 16A/230V kontra 6,4kW med "ekte" 3fas 16A)).
Andre støttar kun 1 fase 230V.
På 400V støtter vel dei fleste det.
Merk at ladestasjonen må støtte det og.
Stemmer ikke helt det du sier. Vi får 7,4 kW på Egolfen med 230V IT
Med 16 A 3 fase? Imponerende....
Trur du snakker om 32A einfas.
Var kun spørsmål om trefas, han spesifiserer 40A sikring.

Rævedilter

Sitat fra: Kristian O på fredag 19. november 2021, klokken 15:07
Eg trur det er veldig få som aner kva maks kwt/t dei har hatt hittil i november, og dermed kva dei bør legge seg på. Hadde eg ikkje hatt tibber Pulse hadde eg heller ikkje visst det
Dette ligg på nettsidene til nettselskapet, men kanskje ikkje så mange så har fått det med seg, ikkje sikkert det ligg hos alle heller.

Sitat fra: Kristian O på fredag 19. november 2021, klokken 15:07
Ulikt påslag pr kWt til ulike tider på døgnet trur eg hadde fungert bedre. «Det er billigere å vaske kle og dusje  etter 18.00» enkelt og greit. Og om du en og anna dag må bruke mange kWt før 18.00 så sparer du fortsatt på å flytte forbruk resten av måneden også. Det hadde folk flest skjønt, og klart å forholde seg til. I tillegg hadde det faktisk flytta forbruk.
Problemet med den er at det samme pris uansett kor mykje du bruker, dvs. ikkje noko incentiv for å redusere samtidig effekt, kun flytta når du bruker den, så klokka 2200 starter 100 000 elbiler å lade med 11kW.

Counterpointer

Sitat fra: automat på fredag 19. november 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Counterpointer på fredag 19. november 2021, klokken 12:36
Sitat fra: Rævedilter på fredag 19. november 2021, klokken 11:37
Sitat fra: filtvet på fredag 19. november 2021, klokken 11:06
Et dumt spm, kan alle få 3-fas lading for bilen? Jeg har it-anlegg med 40A hovedsikring og tibbber/eeasy
På 230V IT der kun vel Model 3 & Y som støttar det 100%,  S, X, Golf, Etron og kanskje nokre andre støttar det delvis (får 4,2 kW med 16A/230V kontra 6,4kW med "ekte" 3fas 16A)).
Andre støttar kun 1 fase 230V.
På 400V støtter vel dei fleste det.
Merk at ladestasjonen må støtte det og.
Stemmer ikke helt det du sier. Vi får 7,4 kW på Egolfen med 230V IT
Man må holde tunga litt rett i munnen ved trefase IT-nett.

Siden fasene deler faseleder, så kan ikke alle faser belastes fullt ut. Det naturlige er å tenke er at fasestrømmen deles på 2. Men siden strømmen i fasene er faseforskjøvet (strømtoppene i vekselstrømmen ikke kommer samtidig), kan man dele på 1,73. 16A/1,73 = 9,2A.  9,2A x 230V = 6,4kW.

Hvis man belaster en fase fullt ut på trefase IT, så er det ingen ting igjen til de to andre fasene. Lader man på to av tre faser, så må fasestrømmen redeuseres med en faktor på 1,73. Altså 2 x 9,2A på en 16A trefas-kurs eller 4,2kW.
Men spørsmålet var enkelt. Det er selvfølgelig mulig å ta med forbehold, men det var det ikke spurt om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA