Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Det vi jo ser enten vi liker det, eller ikke, er jo sammenhengen mellom prisene på olje, gass og strøm, alle energikilder som direkte, eller indirekte, kan erstatte hverandre. Et viktig land i så måte er Kina som nå heller enn å importere dyr gass har økt sin produksjon av kull i år med 13% noe som tilsvarer 500 millioner ton (ja, fem hundre!) på annualisert basis.
Dette er den nest kraftigste veksten i kinesisk kullproduksjon noensinne og oversatt til gass-ekvivalenter tilsvarer denne økningen 370 milliarder kubikkmeter, altså mer enn det dobbelte av Russlands røreksport til Europa. Oversatt til oljefatekvivalenter er økningen tilsvarende 6 millioner fat pr. dag.

Det betyr at Kina har implisitt erstattet om lag 15 prosent av rørgassen fra Russland til Europa. Til sammenligning er økningen i norsk rørgass til Europa om lag 10 prosent som betyr at Norge har erstattet om lag 9 prosent av bortfallet av russisk rørgass, 6 prosentpoeng mindre enn Kina.

Så mitt "veddemål" går i all enkelhet ut på at vi i vinter IKKE vil få den type priser på strøm her i landet som har vært hevdet, eller spekulert i, både her og der.

Ble det ikke også nevnt nylig at nedbørmengden i SørNorge var 30% over normalen for september?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

https://www.nrk.no/vestland/auka-press-for-a-hjelpe-straumselskap-i-pengeknipe-1.16122996

Spekulanter i strøm vil ha statlige billige lån. Ingen risiko men høy avkastning? Merker jeg er meget skeptisk til å bruke offentlige midler til å sikre spekulanter uansett marked, aksjer eller strøm, vel vitende om at noen kommer med "hva med strømstøtten".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Merce

Sitat fra: RJK på søndag 02. oktober 2022, klokken 17:29
Men uansett årsak til at magasinene er tommere enn de skulle vært, så er det fullt mulig og fullt lovlig å være ansvarlig. Og velger man å være det motsatte, så får man tåle å få stempelet egoist.

De vannmagasinene tømmes jo helt uten hjelp av nordmenns strømforbruk! Det eneste vi oppnår ved å begrense strømforbruket, er at det eksporteres mer..

hELgenen

Sitat fra: daktari på mandag 03. oktober 2022, klokken 10:01
https://www.nrk.no/vestland/auka-press-for-a-hjelpe-straumselskap-i-pengeknipe-1.16122996

Spekulanter i strøm vil ha statlige billige lån. Ingen risiko men høy avkastning? Merker jeg er meget skeptisk til å bruke offentlige midler til å sikre spekulanter uansett marked, aksjer eller strøm, vel vitende om at noen kommer med "hva med strømstøtten".

Nå er det litt viktig å holde tungen rett i munnen. Om prisen er 100 eller 10.000 så tjener ikke disse strømselskapene nødvendigvis noe mer - i alle fall ikke disse som handler inn til spot avtaler. De har en avanse som går på påslag på spot + et fast beløp pr. mnd

MEN - disse må handle inn strømmen på FORHÅND før de får pengene av kundene. Og DA betyr prisnivået noe - fordi de må legge ut enorme beløp på forskudd. Dermed havner de i likviditetsproblemer.

Så har du atter noen som har gitt fastprisavtaler - disse har tatt en risiko og vil da selvfølgelig risikere og tape enorme beløp. Der kundene av disse fastpris avtalene driver med bassengdisco og varmefest for å tjene mest mulig - sitter disse som står bak disse fastprisavtalene og blør penger.

Så bildet er ikke rett frem. Tibber har jo f.eks kunder som BARE har spotpris avtaler - så her er det KUN likviditet som er problemet...Jeg synes staten gjerne kunne være garantist her.....
Når det kommer til de andre som har solgt fastprisavtaler...vel så er det et ledd av spekulasjon her - men disse selskapene har også sikkert mange som har spot-pris avtaler. Men disse vil jo ha behov for ennå mer penger for å overleve...Blir prisen høy nok og volumet de har solgt til faste priser stort nok UTEN at de gikk inn og sikret seg selv når avtalen ble inngått...vel da kan de gå overende...og da kan en jo gjerne diskutere om staten her burde gå inn å redde slike hybrid spekulanter......jeg vet ikke...men går de overende så blir vel kundene som har avtale her dyttet over på spotpris avtaler og således må de legge bort varmefestene og begynne å spare som alle oss andre.

goggo

Sitat fra: hELgenen på mandag 03. oktober 2022, klokken 10:59
Sitat fra: daktari på mandag 03. oktober 2022, klokken 10:01
https://www.nrk.no/vestland/auka-press-for-a-hjelpe-straumselskap-i-pengeknipe-1.16122996

Spekulanter i strøm vil ha statlige billige lån. Ingen risiko men høy avkastning? Merker jeg er meget skeptisk til å bruke offentlige midler til å sikre spekulanter uansett marked, aksjer eller strøm, vel vitende om at noen kommer med "hva med strømstøtten".

Nå er det litt viktig å holde tungen rett i munnen. Om prisen er 100 eller 10.000 så tjener ikke disse strømselskapene nødvendigvis noe mer - i alle fall ikke disse som handler inn til spot avtaler. De har en avanse som går på påslag på spot + et fast beløp pr. mnd

MEN - disse må handle inn strømmen på FORHÅND før de får pengene av kundene. Og DA betyr prisnivået noe - fordi de må legge ut enorme beløp på forskudd. Dermed havner de i likviditetsproblemer.

Så har du atter noen som har gitt fastprisavtaler - disse har tatt en risiko og vil da selvfølgelig risikere og tape enorme beløp. Der kundene av disse fastpris avtalene driver med bassengdisco og varmefest for å tjene mest mulig - sitter disse som står bak disse fastprisavtalene og blør penger.

Så bildet er ikke rett frem. Tibber har jo f.eks kunder som BARE har spotpris avtaler - så her er det KUN likviditet som er problemet...Jeg synes staten gjerne kunne være garantist her.....
Når det kommer til de andre som har solgt fastprisavtaler...vel så er det et ledd av spekulasjon her - men disse selskapene har også sikkert mange som har spot-pris avtaler. Men disse vil jo ha behov for ennå mer penger for å overleve...Blir prisen høy nok og volumet de har solgt til faste priser stort nok UTEN at de gikk inn og sikret seg selv når avtalen ble inngått...vel da kan de gå overende...og da kan en jo gjerne diskutere om staten her burde gå inn å redde slike hybrid spekulanter......jeg vet ikke...men går de overende så blir vel kundene som har avtale her dyttet over på spotpris avtaler og således må de legge bort varmefestene og begynne å spare som alle oss andre.

Helgenen, så vidt jeg vet et det helt frivillig å starte og å drive et selskap i Norge, det være seg om man selger strøm eller julenisser  eller annet.
Så hvis de ikke klarer å tjene penger på å selge strøm eller julenisser så vil jeg IKKE at staten skal bruke MINE skattepenger til å hjelpe julenisse- eller strøm-selgeren. Så enkelt et det. Det er ikkje noe unnskyldning at julenisse selgeren ikke kan regne og ikke har tatt høyde for at markedet eller omverdenen endrer seg. Driver man business så driver man business.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Sitat fra: goggo på mandag 03. oktober 2022, klokken 11:16
...så vidt jeg vet et det helt frivillig å starte og å drive et selskap i Norge, det være seg om man selger strøm eller julenisser  eller annet.
Så hvis de ikke klarer å tjene penger på å selge strøm eller julenisser så vil jeg IKKE at staten skal bruke MINE skattepenger til å hjelpe julenisse- eller strøm-selgeren. Så enkelt et det. Det er ikkje noe unnskyldning at julenisse selgeren ikke kan regne og ikke har tatt høyde for at markedet eller omverdenen endrer seg. Driver man business så driver man business.


Vel - nå er det nå dessverre slik at dersom en kunde IKKE velger seg ut et strømselskap som skal handle inn strømmen på vegne av deg - så får du en såkalt ventetariff hos ditt lokale nettselskap.

Ditt lokale nettselskap kan i utgangspunktet ikke drive med annet enn nett - de skal ikke selge kraft til deg som kunde - kun overføring.

Så alle i hele Norge er avhengig av ulike strømselskap som kan selge deg strømmen.

Selvfølgelig kan noen av dem gå overende og kundene må hoppe over på andre selskap, men i bunn og grunn trenger vi et visst antall såkalte strømselskap i dette landet fordi Staten har bestemt at slik skal markedet for sluttkunden fungere.

Om noen av de store går overende - vel så vil det kunne medføre uoversiktlige store strømregninger på toppen av det markedet allerede i dag gir til sluttkundene...Sånn er det bare....

Det er heller ikke slik at staten skal dytte inn penger i disse selskapene - de skal eventuelt bare garantere for kortsiktige lån slik at selskapene kan fortsette å kjøpe inn kraft til sine kunder på børsen........

Så kan man sikkert mene at en vi har alt for mange av disse selskapene og at noen av dem har tatt for stor risiko - og således burde ikke staten garantere noe som helst...

Men dette er litt som med bankene....det er ikke lett å se for seg at staten skulle la f.eks DNB gå konkurs...men noen av de andre kredittbankene kan gjerne falle uten at staten løfter enn finger...men Staten trenger et fungerende bankvesen - og staten trenger et fungerende sluttbrukermarked for kraft.....

goggo

Sorry Helgenen, jeg var kanskje litt krass i mitt forrige innlegg...

Men slik jeg ser det så har vi drøssevis med strømselger selskaper i Norge, og forbrukerne er rimelig godt beskyttet i dette landet og kan lett skifte strømleverandør. 
Jeg kan derfor absolutt ikke se en eneste grunn til at de som gjør det dårlig skal få hjelp til sin drift.

Hva blir det neste? At Toyota skal få statsstøtte i Norge om noen år fordi de nekter for at markedet vil ha elbiler, og at de ikke forstår hvorfor ikke noen vil kjøpe de fantastisk gode selvladende maskinene deres lenger??

Jaja, ha en fortsatt god dag :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 03. oktober 2022, klokken 11:35
Sitat fra: goggo på mandag 03. oktober 2022, klokken 11:16
...så vidt jeg vet et det helt frivillig å starte og å drive et selskap i Norge, det være seg om man selger strøm eller julenisser  eller annet.
Så hvis de ikke klarer å tjene penger på å selge strøm eller julenisser så vil jeg IKKE at staten skal bruke MINE skattepenger til å hjelpe julenisse- eller strøm-selgeren. Så enkelt et det. Det er ikkje noe unnskyldning at julenisse selgeren ikke kan regne og ikke har tatt høyde for at markedet eller omverdenen endrer seg. Driver man business så driver man business.

Men dette er litt som med bankene....det er ikke lett å se for seg at staten skulle la f.eks DNB gå konkurs...men noen av de andre kredittbankene kan gjerne falle uten at staten løfter enn finger...men Staten trenger et fungerende bankvesen - og staten trenger et fungerende sluttbrukermarked for kraft.....

Hvorfor ikke DnB når Kredittkassen?
Kreditkassen ble erklært teknisk konkurs i september 1991 og ble overtatt av Statens Banksikringsfond. Aksjonærene ble nullet i flere banker.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 03. oktober 2022, klokken 08:09
Det vi jo ser enten vi liker det, eller ikke, er jo sammenhengen mellom prisene på olje, gass og strøm, alle energikilder som direkte, eller indirekte, kan erstatte hverandre. Et viktig land i så måte er Kina som nå heller enn å importere dyr gass har økt sin produksjon av kull i år med 13% noe som tilsvarer 500 millioner ton (ja, fem hundre!) på annualisert basis.
Dette er den nest kraftigste veksten i kinesisk kullproduksjon noensinne og oversatt til gass-ekvivalenter tilsvarer denne økningen 370 milliarder kubikkmeter, altså mer enn det dobbelte av Russlands røreksport til Europa. Oversatt til oljefatekvivalenter er økningen tilsvarende 6 millioner fat pr. dag.

Det betyr at Kina har implisitt erstattet om lag 15 prosent av rørgassen fra Russland til Europa. Til sammenligning er økningen i norsk rørgass til Europa om lag 10 prosent som betyr at Norge har erstattet om lag 9 prosent av bortfallet av russisk rørgass, 6 prosentpoeng mindre enn Kina.

Så mitt "veddemål" går i all enkelhet ut på at vi i vinter IKKE vil få den type priser på strøm her i landet som har vært hevdet, eller spekulert i, både her og der.

Ble det ikke også nevnt nylig at nedbørmengden i SørNorge var 30% over normalen for september?

Nei, det var på Østlandet det hadde regnet 30% mer enn normalen. Altså 3 dråper i stedet for 2 dråper ;-)
I Agder hadde de 20% MINDRE regn i september enn normalt...men værmeldingene i Agder er våte. https://www.nrk.no/norge/syv-gode-nyheter-om-strom-1.16122605

Fra mai til august i 2022 så produserte forøvrig Europa 12% av kraften fra solceller! Det er jo veldig bra. Ikke fullt så bra med tanke på prognosen for vinteren, hvor solen står lavere.

I går så produserte vindmøller 22,4% av strømmen med vindmøller! Det er jo veldig bra. Ikke fullt så bra med tanke på prognosen for vinteren på dager det er -12 grader og blikkstille.

En annen ting er at Europa trenger mer gass når det blir kaldt. Denne uken er det 18/19 grader om dagen og 7-11 grader om natten i Berlin...altså ikke mye behov for fyring....kan fort bli frost der nede og....



Tesla Model Y                         2021-

daktari

Som småsparer eller låntaker eller forbruker (med kredittkort) er det ingen som redder meg hvis jeg tar for stor risiko i forhold til betalingsevne. Hvorfor vi skal redde banker og strømselskaper osv som spekulerer med høy risiko forstår jeg ikke. Det ødelegger markedet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: arthur på mandag 03. oktober 2022, klokken 13:45
Sitat fra: hELgenen på mandag 03. oktober 2022, klokken 11:35
Sitat fra: goggo på mandag 03. oktober 2022, klokken 11:16
...så vidt jeg vet et det helt frivillig å starte og å drive et selskap i Norge, det være seg om man selger strøm eller julenisser  eller annet.
Så hvis de ikke klarer å tjene penger på å selge strøm eller julenisser så vil jeg IKKE at staten skal bruke MINE skattepenger til å hjelpe julenisse- eller strøm-selgeren. Så enkelt et det. Det er ikkje noe unnskyldning at julenisse selgeren ikke kan regne og ikke har tatt høyde for at markedet eller omverdenen endrer seg. Driver man business så driver man business.

Men dette er litt som med bankene....det er ikke lett å se for seg at staten skulle la f.eks DNB gå konkurs...men noen av de andre kredittbankene kan gjerne falle uten at staten løfter enn finger...men Staten trenger et fungerende bankvesen - og staten trenger et fungerende sluttbrukermarked for kraft.....

Hvorfor ikke DnB når Kredittkassen?
Kreditkassen ble erklært teknisk konkurs i september 1991 og ble overtatt av Statens Banksikringsfond. Aksjonærene ble nullet i flere banker.
Kredittkassen ble vel kjøpt opp og fusjonert inn i Nordea i sin tid...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Aksjonærene i Kredittkassen ble nullet, staten gikk inn (og tjente gode penger på det) og ble kjøpt opp av Nordea i 2000.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Hen9ng

#4602
Mange eksperter og tibber selv skrev i resultatrapporten for 2021 at de hadde for lav egenkapital. Enten må de øke marginene sine og tjene mer penger, eller så har ikke selskapet livetsrett. Når det er så mange strømselskap i Norge ser jeg ingen grunn til at staten skal gå inn på nåværende tidspunkt. Noen risikerer å tape noen kroner grunnet forskuddsfakturering, men det er en selvvalgt risiko noen tar, men utover det vil konsekvensene av en konkurs være begrenset.

Electric cars in Norway

#4603
Sitat fra: Hen9ng på mandag 03. oktober 2022, klokken 18:26
Mange eksperter og tibber selv skrev i resultatrapporten for 2021 at de hadde for lav egenkapital. Enten må de øke marginene sine og tjene mer penger, eller så har ikke selskapet livetsrett. Når det er så mange strømselskap i Norge ser jeg ingen grunn til at staten skal gå inn på nåværende tidspunkt. Noen risikerer å tape noen kroner grunnet forskuddsfakturering, men det er en selvvalgt risiko noen tar, men utover det vil konsekvensene av en konkurs være begrenset.

Nå er du ved kjernen av problemstillingen. Hvor mange selskap Fredrik Solvang på den første Debatten foreslo å fjerne av alle disse fordi de ikke trengtes. Det  var mange! De er som pølse butikker hele gjengen. Alle selger samme pølsene/strøm til de samme prisene/spot ;) så da blir det garnetyret som de lever av.

Skal kunden ha rå eller stekt løk eller rekesalat også? Eller holder det med bare pølser og sennep ....? Så de fleste av disse vil forsvinne såfremt ikke staten gir de garantier dvs Sverige modellen.

Vi trenger de ikke - rett og slett. Dette selv jeg liker Tibber godt, jeg. Så det har ikke noe med de å gjøre. Men vi trenger ikke alle selskapene.

Se filmen her:

https://youtu.be/PJPZH1LXk3Y

ToWalkOrDrive

Apropos selskaper....Vedum sier fiskerne får 3,5 milliarder i skatteøkning, mens bransjen mener 7-10 milliarder (og truer med utflytting til andre land). Hvorfor viser alltid Vedums regnestykker annerledes enn alle andre.

Og hvorfor i he...... kan ikke politikere lenger svare på spørsmål de blir stilt? 

Hvilken farge på sokkene har du:
Vedum: Appelsiner har mykt skall.

Er det medie-rådgivere som instruerer i å svare på noe helt annet? Er jo ikke mulig å lære noe som helst, eller forstå noe som helst.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA