Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. januar 2022, klokken 16:32
https://www.nettavisen.no/okonomi/industrikjempe-har-stoppet-nye-investeringer-skremt-over-signalene-fra-politikerne/s/12-95-3424236607

Fra linken: Han vil gjerne inngå langsiktige strømavtaler til forutsigbare priser. Javel, og hvorfor gjorde de så ikke det? Og ikke minst med tanke på at han OGSÅ oppgir at avtalen om produksjon/salg er langsiktige og kan ikke endres? Ganske uprofesjonelt spør du meg, men han er jo god for 1,5 milliard så pytt pytt, trenger vel litt subsidiert strøm på skattebetalernes regning!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Hva som er forventet med hensyn til prisene fremover de neste måneden, kvartalene og årene kan man se her:

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices?fbclid=IwAR3bItEcVoULXeuxSgd22Tvj5bXSzJ7Sr8spzBghL_DhSsiVn4_u-5PDRMg

Synes billigere å kjøpe på børsen enn hva som tilbys i form av avtaler om fast pris med strømselskapene her, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 28. januar 2022, klokken 21:39
Hva som er forventet med hensyn til prisene fremover de neste måneden, kvartalene og årene kan man se her:

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices?fbclid=IwAR3bItEcVoULXeuxSgd22Tvj5bXSzJ7Sr8spzBghL_DhSsiVn4_u-5PDRMg

Synes billigere å kjøpe på børsen enn hva som tilbys i form av avtaler om fast pris med strømselskapene her, eller?

Dette er finansielle avtalepriser til trading og sikringsformål. Hva man ser her er ikke fasiten for hva prisen vil bli fremover.
Denne børsen må ikke blandes med den fysiske børsen på Nordpool.
Videre kreves det til tider en ganske så stor lommebok for å møte sikringskravene her - så dette er ikke noe for småbedrifter.

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. januar 2022, klokken 21:56
Sitat fra: arthur på fredag 28. januar 2022, klokken 21:39
Hva som er forventet med hensyn til prisene fremover de neste måneden, kvartalene og årene kan man se her:

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices?fbclid=IwAR3bItEcVoULXeuxSgd22Tvj5bXSzJ7Sr8spzBghL_DhSsiVn4_u-5PDRMg

Synes billigere å kjøpe på børsen enn hva som tilbys i form av avtaler om fast pris med strømselskapene her, eller?

Dette er finansielle avtalepriser til trading og sikringsformål. Hva man ser her er ikke fasiten for hva prisen vil bli fremover.

Selvfølgelig er det ikke fasiten mht hva prisen blir, men som du riktig påpeker så er dette et instrument for sikring av pris av både kjøp, og salg, av strøm. Hvor stor mener du at man må være som bedrift for at slik sikring kan være av interesse? Uansett så viser vel linken at pris på strøm kan sikres lang tid fremover samt at det er en svært tydelig backwardation!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. januar 2022, klokken 21:56
Sitat fra: arthur på fredag 28. januar 2022, klokken 21:39
Hva som er forventet med hensyn til prisene fremover de neste måneden, kvartalene og årene kan man se her:

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices?fbclid=IwAR3bItEcVoULXeuxSgd22Tvj5bXSzJ7Sr8spzBghL_DhSsiVn4_u-5PDRMg

Synes billigere å kjøpe på børsen enn hva som tilbys i form av avtaler om fast pris med strømselskapene her, eller?

Dette er finansielle avtalepriser til trading og sikringsformål. Hva man ser her er ikke fasiten for hva prisen vil bli fremover.
Denne børsen må ikke blandes med den fysiske børsen på Nordpool.
Videre kreves det til tider en ganske så stor lommebok for å møte sikringskravene her - så dette er ikke noe for småbedrifter.
Hvis flere maser på kraftformidler-selskapene for å tilby disse kvartals og årskontraktene, kan vi kanskje få ta del i dem til slutt.
Jeg har oppfordret Motkraft til det, initiativet strandet sålangt i kundestøtte. Men hvis flere henvender seg om det, så vil de kanskje begynne å tenke på det. Det er jo ingenting i veien for å gjøre dette rent teknisk. Det krever bare at man har stor nok kundemasse til å oppfylle forpliktelsene, og nok sikringskapital.

Jeg har tilogmed prøvd å game markedet litt med derivater (BULL/BEAR EL) som tilbys til retail markedet på disse nasdaq kontraktene, men problemet er at utsteder(meglerhuset) stikker av med store deler av gevinsten. Hvis markedet bare er flatt, så taper du stort. Hvis markedet går mot deg, taper du alt. Så hvis man skal ha relle sjanser til å tjene noe på det, må man handle direkte på denne børsen. Og den er ikke åpen for hvermansen, for å si det mildt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Det er flere utfordringer med prissikring for næringskunder f.eks i Sør Norge.
For det første er disse finansielle instrumentene som går på prisforskjeller mellom systempris og områdepris (EPADS) ganske begrenset mhp. tilbud/etterspørsel. Det er rett og slett lite volum omsatt for enkelte prisområder.
For det andre må man hele tiden stille sikkerhet for den posisjonen man har gjennom leveranseperioden. Alle som har lest om Einar Aas vet jo at det fort kan ramle overende - man er nemlig ansvarlig for prisforskjeller mellom områdepris og systempris.
Så dersom man inngår en kjøps avtale på 60 EURO på 10 MW for 1 år - så er det en positiv kontantstrøm i perioden så lenge prisen er over 60 EURO - faller prisen under så har man en negativ kontantstrøm.

Nå har jeg ikke helt kontroll på hvordan oppgjøret gjøres på disse - men jeg lurer på om hele perioden gjøres opp daglig - det er uansett et FAST volum i hele perioden - og en næringskunde har jo ofte ulikt forbruk time for time i motsetning til hvordan disse avtale er utformet. Minste størrelse er også 1 MW

Så dette har i høyeste grad elementer av ren trading i seg selv om man vil bruke det til prissikring.
Noe helt annet er det selvfølgelig for produsenter som kan stille produksjon som gjøres opp i systempris opp mot en slik avtale - da snakker vi ren sikring,

arthur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 29. januar 2022, klokken 11:35
Det er flere utfordringer med prissikring for næringskunder f.eks i Sør Norge.
For det første er disse finansielle instrumentene som går på prisforskjeller mellom systempris og områdepris (EPADS) ganske begrenset mhp. tilbud/etterspørsel. Det er rett og slett lite volum omsatt for enkelte prisområder.
For det andre må man hele tiden stille sikkerhet for den posisjonen man har gjennom leveranseperioden. Alle som har lest om Einar Aas vet jo at det fort kan ramle overende - man er nemlig ansvarlig for prisforskjeller mellom områdepris og systempris.
Så dersom man inngår en kjøps avtale på 60 EURO på 10 MW for 1 år - så er det en positiv kontantstrøm i perioden så lenge prisen er over 60 EURO - faller prisen under så har man en negativ kontantstrøm.

Nå har jeg ikke helt kontroll på hvordan oppgjøret gjøres på disse - men jeg lurer på om hele perioden gjøres opp daglig - det er uansett et FAST volum i hele perioden - og en næringskunde har jo ofte ulikt forbruk time for time i motsetning til hvordan disse avtale er utformet. Minste størrelse er også 1 MW

Klar over at det ikke er noen "vanntett" ordning, men mange måter å sikre seg på, også for strøm. Ikke minst bør dette være aktuelt for bedrifter (som det her konkret var snakk om ref din egen link!) hvor strømprisen synes helt avgjørende mht hvor i verden produksjonen skal legges. Tror kanskje det vil være litt avsporing, men vi kunne sikkert ha diskutert i mange dager ymse ordninger for hvordan man skal kunne dekke seg mot uønsket prisutvikling på det som synes å være det aller viktigste elementet i prissetting/resultater selv om jeg forundres over at ikke lønninger og sosiale utgifter forbundet med ansatte utgjør en langt større utfordring.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: hELgenen på lørdag 29. januar 2022, klokken 11:35
Det er flere utfordringer med prissikring for næringskunder f.eks i Sør Norge.
For det første er disse finansielle instrumentene som går på prisforskjeller mellom systempris og områdepris (EPADS) ganske begrenset mhp. tilbud/etterspørsel. Det er rett og slett lite volum omsatt for enkelte prisområder.
For det andre må man hele tiden stille sikkerhet for den posisjonen man har gjennom leveranseperioden. Alle som har lest om Einar Aas vet jo at det fort kan ramle overende - man er nemlig ansvarlig for prisforskjeller mellom områdepris og systempris.
Så dersom man inngår en kjøps avtale på 60 EURO på 10 MW for 1 år - så er det en positiv kontantstrøm i perioden så lenge prisen er over 60 EURO - faller prisen under så har man en negativ kontantstrøm.

Nå har jeg ikke helt kontroll på hvordan oppgjøret gjøres på disse - men jeg lurer på om hele perioden gjøres opp daglig - det er uansett et FAST volum i hele perioden - og en næringskunde har jo ofte ulikt forbruk time for time i motsetning til hvordan disse avtale er utformet. Minste størrelse er også 1 MW

Så dette har i høyeste grad elementer av ren trading i seg selv om man vil bruke det til prissikring.
Noe helt annet er det selvfølgelig for produsenter som kan stille produksjon som gjøres opp i systempris opp mot en slik avtale - da snakker vi ren sikring,
Hvis noen kjøper en terminkontrakt for 1 MWh kraft i 2023 på den kraftbørsen, må de da forplikte seg til å bruke den opp jevnt fordelt over 2023? En kunne jo tenkt seg at et selskap kjøper den kontrakten, og videreformidler den til kunde. Da skulle det vel ikke være noe risiko knyttet til det, bortsett fra at kunden selvfølgelig har et ujevnt forbruk.
Det blir vel sluttavregning mot den kraften som er bestilt, som muligens har noen merkostnader som du er inne på. Men en avtale er vel en avtale, og skulle det bli kraft til overs, kan de jo selge den. Hvis en sluttkunde bestiller 20 MWh for huset sitt i 2023, kan det kanskje være lurt å kjøpe litt mer for å være sikker på å kunne levere til han, og da har du jo et element av trading som du sier. Men til slutt vil det jo bli sluttkunden som får svi for det, om denne har brukt opp mer enn det avtalte volumet. Det vil bare ta litt tid før oppgjøret er på plass.
Jeg ser ikke helt hvorfor dette ikke kan tas ned til privatkonsumenter, det er bare å ha systemene på plass.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Som jeg forstår det så er det snakk om en finansiell transaksjon, ikke levering av strømmen som sådan.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Noen må jo fysisk sett levere, og bruke strømmen til slutt
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

#1645
Sitat fra: arthur på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:24
Som jeg forstår det så er det snakk om en finansiell transaksjon, ikke levering av strømmen som sådan.

Helt korrekt :+1:

En terminkontrakt (også kjent som futureskontrakt) er en bindende kontrakt mellom to parter om å kjøpe/selge en bestemt vare ved en fastsatt leveringsdato i fremtiden.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Terminkontrakt


Counterpointer

#1646
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. januar 2022, klokken 16:32
Kunne du kort redegjort for hvorfor prisen til tider (lengre perioder nå) er lavere i Tyskland, Danmark og England enn den er i Norge.
Er den korte grunnen at kablene har stor nok kapasitet til å drive prisen opp, men ikke nok til å jevne ut prisen?

Tror du har vært inne på dette tidligere, men hvis jeg husker riktig var dette med fokus på Sør Sverige og dermed litt annerledes.

Veldig fokus på dette på strømprisgruppa på face, men lite kompetanse på temaet.

Edit. bilde

Er dette riktig sted å finne de internasjonale prisene?



Dette så ut som aktuell dagspris

Radial

Sitat fra: arthur på fredag 28. januar 2022, klokken 18:19
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. januar 2022, klokken 16:32
https://www.nettavisen.no/okonomi/industrikjempe-har-stoppet-nye-investeringer-skremt-over-signalene-fra-politikerne/s/12-95-3424236607

Fra linken: Han vil gjerne inngå langsiktige strømavtaler til forutsigbare priser. Javel, og hvorfor gjorde de så ikke det? Og ikke minst med tanke på at han OGSÅ oppgir at avtalen om produksjon/salg er langsiktige og kan ikke endres? Ganske uprofesjonelt spør du meg, men han er jo god for 1,5 milliard så pytt pytt, trenger vel litt subsidiert strøm på skattebetalernes regning!

Sier ikke dette avsnittet alt?

SitatMellomstore industribedrifter som Defa Gruppen er ikke på det nivået at de kan inngå tiårige kraftprisavtaler som prosessindustrien og de store smelteverkene til svært lave kraftpriser.

Mellomstore bedrifter får ikke lov å ha 10års avtaler på strøm, ergo er de prisgitt markedet og politisk styring.

Sitter flere tusen tilsvarende bedrifter i Norge med eksakt samme problem.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 29. januar 2022, klokken 18:12
Sitat fra: arthur på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:24
Som jeg forstår det så er det snakk om en finansiell transaksjon, ikke levering av strømmen som sådan.

Helt korrekt :+1:

En terminkontrakt (også kjent som futureskontrakt) er en bindende kontrakt mellom to parter om å kjøpe/selge en bestemt vare ved en fastsatt leveringsdato i fremtiden.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Terminkontrakt
OK, poenget er at dette opplegget kommer seg frem til sluttbruker. Koster det så mye å formidle dette til en kundemasse at de må ta priser langt over 1 kr kWh, når børsen priser det til 40 øre?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: stefse på lørdag 29. januar 2022, klokken 17:29
Noen må jo fysisk sett levere, og bruke strømmen til slutt

En børs leverer ingenting, hverken strøm, korn, aluminium, ole/oljeprodukter eller noe annet, men er en måte å sikre sine finansielle utfordringer/usikkerhet om pris det være seg for innkjøp eller for salg.

Man låser inn pris via en børs, men får strømmen levert av den leverandør man måtte velge.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA