Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: THE på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:02
De som har valgt fastpris har gjort det lurt nå i høst og vinter, og jeg kan ikke klare å irritere meg over at arthur eller andre med fastprisavtaler får mye billigere strøm i vinter enn det jeg gjør som har spot-pris.

Og som en trøstens ord til de her som åpenbart sliter med at andre har vært heldige; Det påvirker ikke prisen de selv må betale så fatter ikke at de gidder å henge seg opp i dette, men misunnelsen.....

Forøvrig er det som nevnt kaldt i Europa (også), eksempelvis is på sjøen i Hellas:

https://greekreporter.com/2022/01/26/sea-freezes-greece/?fbclid=IwAR1TAQF0D9mB8rytOmdWucnDAhpr3B0eU66u8vVH1YrYWUwQxpCE78HzkRM

Mens utenfor vinduet her på Sørlandet er det isfritt så lurer på om jeg skal ta båten en tur!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:32
Noen som forøvrig vet hva strømprisen så langt i januar er, med tanke på 80% støtte fra staten?
Nå vet jeg ikke kun for januar, men Tibber sier strømprisen siste 30 døgn er 1,79. Det gir en pris på 1,06.

Men alt dette er jo avhengig av om man har timesspot eller dagspot, og hvordan man plasserer forbruket.

At pris påvirker forbruket er helt sikkert, i fjor brukte vi 3265kWt i januar, nå ligger vi an til 1144kWt. Nå er det andre årsaker til dette og (hjemme/hytte kontor det viktigste), men allikevel...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: arthur på torsdag 27. januar 2022, klokken 05:16
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 26. januar 2022, klokken 20:01
Har ikke sagt et ord om hva du bruker penger på.

Hvorfor skulle jeg bruke energi på å fortelle deg om hva jeg bruker penger på?


ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. januar 2022, klokken 09:32
Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 08:19
Mens noen enkeltpersoner godter seg med fastpris, så tror jeg faktisk allikevel at vi alle sammen kan være enige om at det kun er en midlertidig "løsning" for noen få. Det sier seg selv at ingen strømselskaper vil overleve om alle binder seg til fastprisavtaler under spotpris. Eierne driver ikke veldedighet. Det sier seg også selv at dersom prisene holder seg høye over lenger tid, så vil dagens fastprisavtaler gå ut på dato etterhvert, og de nye vil ikke tilbys på en måte som gjør at strømselskapene taper penger. Personlig har jeg ingen intensjon om å inngå fastprisavtale, og forventer at det finnes en mer bærekraftig løsning enn at vi som samfunn holder hodet over vannet i 3-6-12 måneder med individuelle fastprisavtaler.
Noen som forøvrig vet hva strømprisen så langt i januar er, med tanke på 80% støtte fra staten?

For tre dager siden var den 178,26 øre per kWt med moms. Snittet har vel ikke endret seg i særlig grad når man tar med de siste tre dagene. Et råd; Ikke nevn at du har fastpris for da kommer gjengen her ......!

Men for å finne den prisen staten gir kompensasjon for, må en da skrelle vekk mva? Altså dele på 1,25? (før en trekker fra 70 øre og ganger summen med 0,8)
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Har jo ingen reell effekt om du regner inkludert eller ekskludert mva, om du gjør det rett på alle faktorene, da du uansett slipper mva på det du ikke må betale...

Altså, sluttsummen (pris inkludert mva) skal bli den samme når du legger til mva etterpå der du ikke har regnet med mva i regnestykket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:14


Men for å finne den prisen staten gir kompensasjon for, må en da skrelle vekk mva? Altså dele på 1,25? (før en trekker fra 70 øre og ganger summen med 0,8)

Ja, enten det eller at man legger mva til de 70 ørene som er statens grense eks mva. I forhold til Tibber må man også trekke fra 1 øre som de legger på den faktiske spotprisen (gitt at man har satt at appen skal vise pris inkl mva og avgifter).

Snittpris Tibber (spotpris) for den siste måneden får jeg til 176 øre fratrukket Tibbers påslag. Det er da inkludert noen veldig dyre dager i slutten av desember, så det er vel grunn til å tro at snittprisen i januar havner på rundt 170 øre blank. I så tilfelle blir vel det et støttebeløp på 66 øre/kWh om jeg ikke regner helt feil  ((170 - 87,5) * 0,8)

arthur

Snittpris ex moms minus 70 øre er hva man får i kompensasjpn. Man må gjerne legge til moms og deretter ta åtti prosent av det, men svaret blir det samme.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: hELgenen på onsdag 26. januar 2022, klokken 16:23
Bare komme med flere "fakta" som underbygger at det er kaldere i Hellas enn Norge...gjerne gode statistikker med lange tidsserier med målinger over flere år.

Venter i spenning

Ja, du gjør nok det, men hva venter du egentlig på? Til orientering så består Hellas av mer enn bare  øyer med hvite murhus med blå vinduer og dører, eksempelvis finner man der i alt 23 ski resorts med moderne heisanlegg og infrastruktur, noe som kanskje ikke alle er klar over? Så nå lærte du kanskje noe nytt i dag også.

Nei, det er ikke kaldere i Hellas enn i Norge sånn i gjennomsnitt noe sted, men mange tror åpenbart at det bare er sol, sommer og høye temperaturer der hele året hvilket ikke er tilfelle.

Skal vi gå tilbake til å diskutere strømpriser i Norge og holde oss til sak, ikke bare person videre, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Hva skjer med strømprisene fremover?

– Hva tror markedet prisene vil bli utover våren og sommeren?

– I Sør-Norge ligger det an til høye priser gjennom hele sommeren – langt høyere enn vi har vært vant til de siste årene. Markedet ser ut til å bli veldig volatilt. Vi snakker om en gjennomsnittspris i Sør-Norge inkludert moms på rundt en krone per kilowattime for andre og tredje kvartal – altså gjennom hele sommeren og ut september. Markedet tror sommerprisen blir på vel 80 øre per kilowattime, pluss avgifter, mot drøyt 60 øre i fjor, sier han.

Sommeren 2020 var sommerstrømprisen godt under ti øre per kilowattime.

Finsk kjernekraft bedrer balansen
Fra 2023 tror markedet på en normalisering, ifølge Lilleholt. Fremtidsprisene indikerer en strømpris som kun vil ligge rundt fem øre høyere per kilowattime enn gjennomsnittet for de siste fem årene. Moms og strømselskapenes påslag kommer i tillegg.

For perioden 2024 til 2030 venter markedet ifølge Volue Insight en gjennomsnittspris på mellom 40 og 50 øre per kilowattime.

– Det er normalisering av situasjonen med de ekstremt høye gassprisene og normalisering av vannkraftsituasjonen i Sør-Norge som gir lavere prisforventninger. Det er prisene i vinter som er avvikende fra en normal situasjon og det går litt tid før dette normaliseres, sier han.


https://www.dn.no/energi/nve/klima/gass/varsler-stromsjokk-gjennom-hele-varen-og-sommeren/2-1-1158203

Bak betalingsmur så klippet ut det som kanskje var det viktigste.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

#1629
Regjeringen vurderer å innføre midlertidig forbud mot eksport av laks!

Oppdelt laks i butikken koster nå et par hundre kroner kiloen, som gjør den altfor dyr for husholdninger med dårlig råd. De stenges ute fra et velsmakende og sunt alternativ.

Dersom vi hadde rettet lakseproduksjonen mot norske husholdninger istedenfor å skamløst selge den til utlandet til høye priser, så ville kiloprisen i butikken neppe vært høyere enn 50 kroner. Effekten på produksjon ville knapt vært merkbar: Det er velkjent at laksebaronene er blant landets rikeste og kapitalavkastningen i bransjen er skyhøyt over andre næringer. De vil fortsette å produsere uansett.


Og mat, sunn og næringsrik sådan, er vel en nødvendighetsvare på linje med strøm, eller?

Det siterte er fra et innlegg i dn.no, desverre bak betalingsmur.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 28. januar 2022, klokken 10:34
Regjeringen vurderer å innføre midlertidig forbud mot eksport av laks!

Oppdelt laks i butikken koster nå et par hundre kroner kiloen, som gjør den altfor dyr for husholdninger med dårlig råd. De stenges ute fra et velsmakende og sunt alternativ.

Dersom vi hadde rettet lakseproduksjonen mot norske husholdninger istedenfor å skamløst selge den til utlandet til høye priser, så ville kiloprisen i butikken neppe vært høyere enn 50 kroner. Effekten på produksjon ville knapt vært merkbar: Det er velkjent at laksebaronene er blant landets rikeste og kapitalavkastningen i bransjen er skyhøyt over andre næringer. De vil fortsette å produsere uansett.


Og mat, sunn og næringsrik sådan, er vel en nødvendighetsvare på linje med strøm, eller?

Det siterte er fra et innlegg i dn.no, desverre bak betalingsmur.

For et tullete innlegg - å sammenligne laks eller olje for den saks skyld - mot elektrisitet er helt bak mål.
Hva blir det neste? Smør? Salt?

Nei - elektrisk kraft er selve fundamentet for velferdssamfunnet slik vi kjenner det i dag.
Det er dessverre slik at noen ikke helt klarer å henge med i forståelsen av dette - men med vedvarende høye priser på europeisk nivå - så vil det ikke være bærekraftig for bosetting i Norge slik vi har idag.

Det burde være selvforklarende når man ser at industrien i Norge f.eks klarer å 8 doble verdien av elektrisk kraft gjennom foredling.  Da burde det strengt tatt ringe en bjelle etter eller annet sted!



stefse

1. Det har befestet seg en markedsliberalistisk idé om at utnyttelse av regn og vind er noe som gavner bedriftsregnskapet til kraftprodusentene, og gir eieren suveren rett til å disponere overskuddet, samt oppføre seg på måter som gjør at overskuddet maksimeres mest mulig(bygg kabler)
2. Største eier er staten, som er styrt av politisk valgt regjering, og midlene kan således benyttes til å forfekte den til enhver tid gjeldende politikk
3. Gjeldende politikk er å øke overskuddet ytterligere, gjennom økning både i volum(vindmøller) og pris (enda fler kabler)

Vi "vanlige folk" står da igjen med alternativet å endre politikken, som i dette tilfellet synes å være tilnærming til kommunisme.
Mens valget i realiteten står mellom globalisme og nasjonalisme.
Jeg tror det finnes en mellomting her, og det kan oppnås gjennom forhandlinger. Vi ønsker ikke utenlands pris, men vi ønsker å selge kraft. Hva i all verden kan man gjøre med det?

Bortsett fra å forhandle seg vekk fra kraft-kaprerne i EU's  avtaleverk, noe som sikkert aldri skjer, så kan man bygge et eget eksportnett som ikke har noe med Norsk nett, eller Nordpool å gjøre for den del. Altså et fysisk adskilt nett som kun sender kraft ut av landet, og har et eget prisområde, med sin egen prisdannelse, med egne kraftprodusenter. Jeg tenker da hovedsaklig på havvind.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

#1632
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. januar 2022, klokken 10:49
Sitat fra: arthur på fredag 28. januar 2022, klokken 10:34
Regjeringen vurderer å innføre midlertidig forbud mot eksport av laks!

Oppdelt laks i butikken koster nå et par hundre kroner kiloen, som gjør den altfor dyr for husholdninger med dårlig råd. De stenges ute fra et velsmakende og sunt alternativ.

Dersom vi hadde rettet lakseproduksjonen mot norske husholdninger istedenfor å skamløst selge den til utlandet til høye priser, så ville kiloprisen i butikken neppe vært høyere enn 50 kroner. Effekten på produksjon ville knapt vært merkbar: Det er velkjent at laksebaronene er blant landets rikeste og kapitalavkastningen i bransjen er skyhøyt over andre næringer. De vil fortsette å produsere uansett.


Og mat, sunn og næringsrik sådan, er vel en nødvendighetsvare på linje med strøm, eller?

Det siterte er fra et innlegg i dn.no, desverre bak betalingsmur.
Det burde være selvforklarende når man ser at industrien i Norge f.eks klarer å 8 doble verdien av elektrisk kraft gjennom foredling.  Da burde det strengt tatt ringe en bjelle etter eller annet sted!

Hvilken strømpris er lagt til grunn forpåstanden om åttegangeren? Subsidiert pris eller markedspris?

Forøvrig er mat en nokså grunnleggende nødvendighet for liv som vi kjenner det mens strøm er noe man har hatt i noen få minutter av menneskehetens liv og utvikling.

Ja. salt har også vært en livsnødvendighet, og det lenge før begrepet strøm var oppfunnet!

Salt, NaCl, har oppgjennom historien hatt stor betydning, særlig som konserveringsmiddel for mat. Bortsett fra tørking, var salting eneste mulighet for å få vannet ut av fisk og kjøtt og dermed hindre forråtnelse.

Tidligere problemer med masseproduksjon kombinert med stort forbruk har også vært medvirkende til at verdien av salt har vært svært høy. Det engelske ordet salary og det norske ordet salær, (begge betyr lønning), kommer av at arbeidere tidligere er blitt betalt i nettopp salt.

Da Napoleonskrigene hindret salt-importen til Norge tidlig på 1800-tallet, ble det flere steder i Norge opprettet saltverk for utvinning av salt fra havvann.


Så lærte vi litt i dag også.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


hELgenen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA