Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på I går kl. 08:39Og jeg vil påstå at hytter som kan bidra med å få folk ut i naturen er bedre bruk av energi enn å bygge vindkraft for å drive TikTok datasenter.
Jeg vil gå enda lengre å si at vi må begrense alle typer datasentre og kun prioritere en fornuftig mengde.
AI har umettelige krav til energi og sosiale medier har vel like stor (eller  større) negativ effekt som positiv.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 11:42
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 08:39Og jeg vil påstå at hytter som kan bidra med å få folk ut i naturen er bedre bruk av energi enn å bygge vindkraft for å drive TikTok datasenter.
Jeg vil gå enda lengre å si at vi må begrense alle typer datasentre og kun prioritere en fornuftig mengde.
AI har umettelige krav til energi og sosiale medier har vel like stor (eller  større) negativ effekt som positiv.

Tja, jeg vil si at AI (ikke bare LLMer) og annen regnekraft har potensielt mye større nytteverdi enn SoMe og kryptomining.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på I går kl. 13:25
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 11:42

Tja, jeg vil si at AI (ikke bare LLMer) og annen regnekraft har potensielt mye større nytteverdi enn SoMe og kryptomining.
Det er nesten selvfølgelig, men AI er ubegrenset i sitt energibehov og må derfor begrenses.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 14:57Det er nesten selvfølgelig, men AI er ubegrenset i sitt energibehov og må derfor begrenses.
Ja, det må settes grenser. Men det må og kunne prioriteres, noe man ikke kan gjøre nå. Over en viss grense bør samfunnsnytte være ett kriterium som er gjenstand for vurdering.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Atter ett tullete forslag basert på synsing og straffer de som har lavt forbruk.

https://www.tu.no/artikler/foreslar-flere-endringer-i-nettleien/563951

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på I dag kl. 09:57Atter ett tullete forslag basert på synsing og straffer de som har lavt forbruk.

https://www.tu.no/artikler/foreslar-flere-endringer-i-nettleien/563951

Vil kunne straffe elbil eiere spesielt dette. Systemet vil oppfordre til mer jevn last. Dvs. at man får et system der f.eks varmtvannsberedere og elbil lading må skrus ned/av i perioder for å sikre at man ligger under effektgrensen.  Det igjen kan medføre at elbil eiere ikke får ladet opp bilen f.eks gjennom natten. Og det igjen vil slå hardere ut for de som pendler langt - og effekt er vel noe man kanskje har mer behov for i grisgrendte strøk - ikke i en bygård i Oslo. Om dette skal fungere også for solcelle innmating på nettet så setter man den aller siste spikeren i kista for dette også.

Det er litt snodig å se at man har mennesker i dette landet som sitter å forsøker å lage regler som skal begrense vår naturlige døgnrytme. Man kan nesten si vi har byråkrater som forsøker å fjerne vår biologiske egenskaper - gjøre oss til mer maskiner og ikke mennesker. Hvorfor skal vi f.eks jobbe så mye på dagtid? Hvorfor ikke spre mer av arbeidet til alle døgnets tider? Det blir mindre køer på veiene - alt vil flyte mer effektivt. Vi får orden på dette med samtidig høy effekt også. La oss ha barnehager og skoler med 24/7 drift...vi klarer da å undervise mer effektivt i små klasser...Der man har 28 elever kan man nå ha klasser på f.eks 7 elever om gangen 4 ganger i døgnet. Vi kan skrote store skolebygg,kjøpesentere osv...Skolene kan vel fint klare seg med maskimalt 2 klassrom de aller fleste stedene i landet..Tenk hvor mye parkeringsareal man kan fjerne og opprette grønne lunger? Potensialet er enormt om vi kan lære menneskene å tilpasse seg til 4 ulike døgnrytmer i døgnet..

Ingen normale mennesker tenker slik......men det gjør man altså hos RME......

Ingeniøren

Ikke bare vi små solcelle strømprodusenter som sliter med å få økonomi i dette med Avgifts Partiet ved roret.

Du skal ikke få lov til å få økonomi i et lite bekk eller elv kraftverk heller:

https://e24.no/energi-og-klima/i/MnM0XJ/full-stans-i-smaakraften-dette-gjelder-umiddelbart?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på I dag kl. 17:04Ikke bare vi små solcelle strømprodusenter som sliter med å få økonomi i dette med Avgifts Partiet ved roret.

Du skal ikke få lov til å få økonomi i et lite bekk eller elv kraftverk heller:

https://e24.no/energi-og-klima/i/MnM0XJ/full-stans-i-smaakraften-dette-gjelder-umiddelbart?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Jeg kan være enig med deg i at solceller eller andre tiltak for private får for lite incentiver.

Men i forhold til småkraft ser det mer ut som de ikke ønsker at norske naturressurser skal gå rett til utlandet skattefritt .

«Småkraft er eid av det nederlandske pensjonsfondet APG, et tysk forsikringsselskap og fond forvaltet av Aquila Capital.

Også Forte Vannkraft ........ Selskapet er eid av børsnoterte Cloudberry og Swiss Life Asset Managers.»

Counterpointer

Fra ett litt sensasjonspreget innlegg.
Men innholdet er jo reelt nok.

Hvis/når dette eventuelt skulle skje, hva vil strømprisen da bli ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA