Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

83 år, skamslått av Teslaeier

Startet av KjellG, torsdag 15. juli 2021, klokken 18:38

« forrige - neste »

hELgenen

Finner det uansett ikke vanskelig å forstå hvorfor saken ikke ble anmeldt.
Kjenner en tilsvarende sak med den dame på rundt 50 som ble drapstruet med kniv, hærverk fortatt på eiendommen hennes, masse vitner og det var ingen relasjon eller motiv for hendelsen mellom henne og gjengen som kom på døra og mannen som tok en kniv rundt halsen hennes og truet med å drepe henne. Mao. helt 100% tilfeldig offer. Politiet kom - turte ikke gjøre noe, tilkalte forsterkninger, gjengen stakk. Politiet spurte så om damen ville anmelde saken - hun turte rett og slett ikke - saken henlagt. Dette til tross for flere vitner. Dette er noen år siden nå - men jeg kjenner vedkommende svært,svært godt, jeg vet hva som skjedde, har også sett hærverket som ble gjort på eiendommen. At politiet ikke forfulgte saken videre på eget initativ skapte i første omgang ingen reaksjon. Det var først mange,mange år senere at denne ,og mange andre saker, ble løftet inn i en større sak der politiet i dette distriktet fikk refs av statsadvokaten for å være for slepphendt med å ikke følge opp alvorlige lovbrudd.  Så sett i relasjon til dette så finner jeg det ikke unaturlig at en mann på 83 år ikke selv velger å anmelde. Jeg tror, jeg vet jo ikke fordi vi ikke kjenner detaljene, at mannen rett og slett ble skremt og vil bare være i fred.
Men vi kan drive med så mye spekulasjoner vi bare vil - uten at politiet eventuelt selv følger opp saken blir det akkurat det - bare spekulasjoner.

Ingeniøren

Sitat fra: paalsen på søndag 18. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: trykkertor på lørdag 17. juli 2021, klokken 23:23
Med fare for å kaste en brannfakkel her....

Jeg tar avstand fra alt dette med vold, trakasering og angrep, men stiller meg spørrende til følgende:

- Tilsynelatende ser det ut til at vi kun har forulempedes versjon av saken. Er alt kommet frem?
- Hvorfor vil han ikke anmelde? (Det er ikke akseptabelt hva han har blitt utsatt for.)
- Er det noe mer til historien vi ikke vet enda?
Helt enig, her er det null kritisk tenkning og spørsmål. Vi har akseptert denne historien som den endelige sannhet. Er det f.eks fordi den forulempede er 83 år vi ikke stiller noen spørsmål?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet ikke hvor du vil hen med det er uansett ikke grunn til å slå ned et annet menneske, ung eller gammel.

Når det gjelder anmeldelse så har han vel sett an fyren og vurdert at om jeg anmelder kan han komme tilbake og gjøre noe bøll. Politiet vil uansett ikke gjøre noe.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

trykkertor

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 18. juli 2021, klokken 11:28
Vet ikke hvor du vil hen med det er uansett ikke grunn til å slå ned et annet menneske, ung eller gammel.

Når det gjelder anmeldelse så har han vel sett an fyren og vurdert at om jeg anmelder kan han komme tilbake og gjøre noe bøll. Politiet vil uansett ikke gjøre noe.

Og det blir en utfordring for rettsamfunnet vårt. Nå folks oppfatning blir at politiet henlegger det meste, og hvis aktøren er truende nok, så tør vi ikke anmelde, fordi vi ikke har "politiet i ryggen".

RJK

Sitat fra: paalsen på søndag 18. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: trykkertor på lørdag 17. juli 2021, klokken 23:23
Med fare for å kaste en brannfakkel her....

Jeg tar avstand fra alt dette med vold, trakasering og angrep, men stiller meg spørrende til følgende:

- Tilsynelatende ser det ut til at vi kun har forulempedes versjon av saken. Er alt kommet frem?
- Hvorfor vil han ikke anmelde? (Det er ikke akseptabelt hva han har blitt utsatt for.)
- Er det noe mer til historien vi ikke vet enda?
Helt enig, her er det null kritisk tenkning og spørsmål. Vi har akseptert denne historien som den endelige sannhet. Er det f.eks fordi den forulempede er 83 år vi ikke stiller noen spørsmål?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det noen tvil i saken om at det faktisk var en 83 år gammel mann som ble slått ned på sin egen gårdsplass?

Er det andre indisier du kjenner til som skulle gjøre at vedkommende følte for å lyve om at dette har skjedd, hvorfor og indisier rundt faktisk forløp opp mot vedkommendes forklaring?

Selvsagt kan det ha vært utvekslet noen ukvemsord i begge retninger, men det er verken tvil om vedkommendes alder, kjønn, bosted, hendelsessted eller at han ble slått ned. Det gjør det fremdeles ikke til en unnskyldning for å slå ned andre på dems egen eiendom.

Men klart, har du andre opplysninger i saken, så står du fritt til å fremme de for å belyse det nærmere, istedet for å insinuere et annet hendelsesforløp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: trykkertor på søndag 18. juli 2021, klokken 13:50
Og det blir en utfordring for rettsamfunnet vårt. Nå folks oppfatning blir at politiet henlegger det meste, og hvis aktøren er truende nok, så tør vi ikke anmelde, fordi vi ikke har "politiet i ryggen".

Folk vet jo at mange straffbare forhold henlegges. Selv med videobevis, navn,nummer,sted, vitner osv...Anser politiet ikke saken som alvorlig nok så henlegges den - sånn har det jo blitt. Ikke rart mange ser på Norge som en honningkrukke mhp. mindre alvorlige forbrytelser. Nå har vi jo hatt en politireform som har gjort det ennå verre mhp. såkalt hverdagskriminalitet - hvilket forsåvidt denne saken med den eldre mannen også er. Og jo flere lovbrudd en foretar seg jo mer strafferabatt får vedkommende. Det er jo ikke slik at lovbrudd A sin straff legges sammen med lovbrudd B osv..Nei - det en rekke av hendelser som får en større og større rabatt:
Funksjonen er vel omtrent slik : A x straff + B x straff x 0,2 + C x straff x 0,02 + D x straff x 0,002 + E x straff x -0,001 + F x straff x -0,001 osv...Mao. har en mange nok forhold så begynner straffen faktisk å bli mindre for hvert lovbrudd. Dette skyldes da ofte fordi sakene blir så mange at rettsvesenet ikke klarer å håndtere dem raskt nok - dermed må de gi rabatter på totalen.

1317142119

Jeg har vært en del i Fredrikstad i forbindelse med besøk av bekjente. Kan med hånden på hjertet si at jeg forstår hvorfor pensjonisten ikke gidder å anmelde. Maken til håpløst politi skal du lete lenge etter. Når vi har vært ute på byen og observert konstablene kommunisere med klientellet er politiet stereotypiske rett fra PHS og har et sterkt behov for å markere seg, samtidig som kapasiteten er lik null når du har behov for dem. Det finnes ikke et smil å oppdrive og de gjør absolutt ingen ting for å få et hyggelig forhold til befolkningen. Må være Norges største bygdepoliti.

Opplevde hærverk på egen bil en gang der borte i Østfold-ghettoen. Ringte politiet fordi naboen der vi var sendte opp fyrverkeri i horisontal retning mot alle bilene. De gadd ikke komme fordi de påstod de bare hadde 1 bil ute (en fredag kveld!). En av bilene hadde dashcam som tok opp alt sammen, som ble overlevert til forsikringsselskapet og politiet. Ble henlagt på grunnlag av manglende bevis. Ble lakkskader for nesten 20k på bare bilen min. De kunne i det minste vært ærlige og sagt de ikke gadd å prioritere det fordi det har så mye å gjøre i det småkriminelle hølet Fredrikstad er.

bmw2002

Hadde vært gøy dersom politiet faktisk gadd å etterforske dette uavhengig om det ble anmeldt.
Basert på at han noterte EL 347?? så kan det jo ikke være så mange Teslaer som var i dette området på tidspunktet.

Men uinteressant at dette var en Tesla mener jeg.  Dette kunne like gjerne vært en hvilken som helst "statusbil" er mitt inntrykk.  Opplevde selv å bli parkert inne av en MB på egen parkeringsplass, fører hadde null forståelse for at det var forbudt å parkere på fortau og at han faktisk hadde parkert inne noen.

Mitt råd er å prøve å få noen til å taue bort bilen fortest mulig.

Motorwatt

Sitat fra: 1317142119 på fredag 23. juli 2021, klokken 10:39
De kunne i det minste vært ærlige og sagt de ikke gadd å prioritere det fordi det har så mye å gjøre i det småkriminelle hølet Fredrikstad er.
Tør jeg spørre hvor det avkriminaliserte stedet du kommer fra befinner seg?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

KjellG

Sitat fra: bmw2002 på fredag 23. juli 2021, klokken 12:48
Hadde vært gøy dersom politiet faktisk gadd å etterforske dette uavhengig om det ble anmeldt.
Basert på at han noterte EL 347?? så kan det jo ikke være så mange Teslaer som var i dette området på tidspunktet.
....
Mitt råd er å prøve å få noen til å taue bort bilen fortest mulig.

Eller tre en kjetting gjennom felgen og sett på en hengelås? (Må merkes godt!)
Ikke alle som har ei baufil eller boltesaks i bilen.

Orbit

Sitat fra: bmw2002 på fredag 23. juli 2021, klokken 12:48
EL 347?? så kan det jo ikke være så mange Teslaer som var i dette området på tidspunktet.
Det er ingen Teslaer i nummerserien EL34700-EL34799.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: Orbit på fredag 23. juli 2021, klokken 14:01
Sitat fra: bmw2002 på fredag 23. juli 2021, klokken 12:48
EL 347?? så kan det jo ikke være så mange Teslaer som var i dette området på tidspunktet.
Det er ingen Teslaer i nummerserien EL34700-EL34799.

Da var det kanskje ingen Tesla, eller mannen husket feil, eller så feil nummer, eller kliden der EL347 er feil.  Blir bare masse spekulasjoner ut av dette.  Uansett - slik oppførsel hører ikke hjemme noen steder. Folk skal føle seg trygge hjemme og dersom noen bruker din eiendom til parkering er det lov å si ifra. Dessverre har vi ikke et politi som prioriterer hverdagsvold og hverdagskriminalitet i dette landet - Fokuset er fjernet helt fra slike saker etter omorganiseringen av politiet  - har selv ringt og meldt fra om funn av tyvegods dumpet ute i naturen - men politiet ba meg registrere det på nettet - de gadd ikke sende en bil for å sjekke  - så nettregistrering ble gjort - og siden har det ikke skjedd noe.

Electric cars in Norway

#42

z4rd

Kan jo berolige mannen med å si at, nei, det er ikke representativt for alle Tesla-førere.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Dette i Fredrikstad blad er jo skrevet av mannen selv som virker oppegående. Om en antar at EL 347XX er korrekt notert og at ingen Tesla er registrert på denne serien så må en vel anta videre at det er falske skilter på den. Da er vi over på det kriminelle utvalget av befolkningen. Kanskje interessant for politiet også av andre grunner å finne ut av dette da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA