Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance

Startet av TRM, fredag 29. april 2022, klokken 17:01

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: Barid Bel på lørdag 28. mai 2022, klokken 21:20
*Er de hvite setene annerledes enn de sorte til vanlig?
Har ikke prøvd sorte seter i TMY, men det er forskjell på hvite og sorte seter i TM3
Jeg har eksem og får utslett på ryggen når jeg kjører lengre turer i de sorte setene i TM3, mens de hvite kjørte jeg en hel dag uten problem.
Har hørt noen si at de hvite er mykere, men jeg er ikke like flink til å huske nøyaktig hvordan ting føltes i forskjellige biler. Utslett har vært konsekvent, byttet TM3 fra sort til hvit interiør (samme årsmodell, samme versjon av setene), og det var forskjellen på å ikke kunne bruke bilen til turer og å elske bilen på alle måter.

Mrius

Noen som har testet\har MYP og sett på om det er giga-casting eller ikke? er umulig å finne utav hvordan disse  Berlin 2170 blir laget. Om har bygget egen produsjonslinje med de ekstra 600 robotene de skryter av med å fjerne ved bruk av 4680, eller en form for hybridløsning.

Kjeks1

Hybridløsning er vel svaret, er cast bake, og ikke cast fremme.

Radial

Jeg tenker Performance vil være 2170 i uoverskuelig fremtid, også blir det 4680 på LR når den linja er i gang i Berlin.

Det kreves litt ekstra krutt ut av batteriet i en Performance-versjon, ikke minst høy effekt over tid (spesielt på bane).
Ikke sikkert 4680 er like godt egnet i slike øvelser.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Contango

Sitat fra: Radial på onsdag 01. juni 2022, klokken 23:34
Jeg tenker Performance vil være 2170 i uoverskuelig fremtid, også blir det 4680 på LR når den linja er i gang i Berlin.

Det kreves litt ekstra krutt ut av batteriet i en Performance-versjon, ikke minst høy effekt over tid (spesielt på bane).
Ikke sikkert 4680 er like godt egnet i slike øvelser.
Hvorfor skulle ikke 4680 være like godt eller bedre egnet?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Sitat fra: Contango på torsdag 02. juni 2022, klokken 07:21
Sitat fra: Radial på onsdag 01. juni 2022, klokken 23:34
Jeg tenker Performance vil være 2170 i uoverskuelig fremtid, også blir det 4680 på LR når den linja er i gang i Berlin.

Det kreves litt ekstra krutt ut av batteriet i en Performance-versjon, ikke minst høy effekt over tid (spesielt på bane).
Ikke sikkert 4680 er like godt egnet i slike øvelser.
Hvorfor skulle ikke 4680 være like godt eller bedre egnet?
Et moment som mange ser ut til å ikke forstå er at 4680 først og fremst er utviklet for at Tesla kan lage billigere og flere biler.
De har selvfølgelig laget dem så gode som de kan, og de kommer sikkert til å bli gode, men de har også fortalt at det er flere kompromisser. Mitt inntrykk er at veldig mange har for store forventninger til 4680.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Vel, når 4680 Y'en med ca 15% mindre batteri enn LR har 5,0 mot 4,8 sek til 60 mph så synes jeg ikke det foreløpig er grunnlag for å hevde at de ikke kan fungere i Performance. Teorien rundt batteriet er mye bedre ytelse, ikke dårligere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Radial

Sitat fra: Contango på torsdag 02. juni 2022, klokken 08:10
Vel, når 4680 Y'en med ca 15% mindre batteri enn LR har 5,0 mot 4,8 sek til 60 mph så synes jeg ikke det foreløpig er grunnlag for å hevde at de ikke kan fungere i Performance. Teorien rundt batteriet er mye bedre ytelse, ikke dårligere.

Det kreves veldig mye mer effekt å kutte 0-60mph med bare 1 sekund.
For ikke snakke om å holde effekten der over tid krever ekstra god kjøling.
Mange færre kjølekanaler i 4680 vs 2170 (jada, det er annen "tab" løsning etc også)

Matcher godt med en allerede permanent 2170 linje for Performance i Berlin, og at LR ikke starter før de har 4680 batterier å produsere lokalt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA