Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lofoten:Skremselspropaganda fra NRK eller nøytral tilstandsrapport?

Startet av audund, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: audund på fredag 16. juli 2021, klokken 13:08
Sitat fra: ThomasEL på fredag 16. juli 2021, klokken 12:55
Vi må da kunne ha ei normal høflig tone her på forumet, uten å ta i bruk ymse personkarakteristikker når noen ytrer noe vi er uenige i 🌞😀
Personlig håper jeg at stategisk plasserte ladetilhengere og utbygning av lynladerne fører til at elbilistene i Lofoten får en mye bedre ferieopplevelse i år enn i fjor.

Alle håper jo det, men tro og håp er noe man driver med på sørlandet. Fakta derimot, det er at det kan være mye bedre enn i fjor og likevel svært dårlig.


Edit: Ellers er jeg enig i at det virker rart å bygge ut for peak kapasitet i Lofoten, når det er helt øde der store deler av året. Jeg har vært der både høst, vinter og vår og selv på de mest populære stedene er du alene. Bortsett fra guida toppturgrupper på noen få fjelltopper senvinter/vår.

Muligens kan flere av disse mobile laderne være et godt alternativ?

audund

Sjekket status nå på lørdag kl 1810. Leknes 180kw: ledig. Svolvær 180kw: 2 av 6 ledige.
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Otkristo

Sitat fra: audund på lørdag 17. juli 2021, klokken 18:14
Sjekket status nå på lørdag kl 1810. Leknes 180kw: ledig. Svolvær 180kw: 2 av 6 ledige.
Kanskje fordi «alle» har rømt Lofoten pga uvær 😉


Chris Neumann Ruud

#19
Kjørte Moskenes - Andenes i forrige uke, var 55 minutter kø på Mer på Leknes, kanskje det hadde vært ledig på BKK på Rema men den var ikke å finne i de appene jeg brukte den dagen. (Elbilappen)
Ikke mulig å lade på rorbuene så da ble det akkurat nok til å komme deg til Svolvær, der det var tre biler i kø på Svolvær Supercharger og med en av fire ladere som sleit med kommunikasjonen tok det ca 45 minutter venting det også, måtte ut med post-it lapper og kulepenn og lage køsystem. Var til en hver tid 3-5 teslaer i kø. Så også at både Svolvær og Innhavet hadde ventetid i flere dager i appen.

Hadde det ikke vært for at BKK Bilkraft hadde fullført noen ladere der vi overnatta samme dagen hadde det blitt litt småtrangt på batteriet frem til Bleik.
Jeg har ihvertfall aldri opplevde noe lignende

Problemet som jeg ser det er at det er for lite destinasjonslading, fordi Lofoten/Vesterålen er ikke enorme avstander, og skal man se litt og ha et par overnattinger er det meste innenfor rekkevidde dersom man får lada når man står stille.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Wisd0m

Mye av løsninga ligger egentlig i destinasjonslading nå som bilene begynner å gå så langt de går når Vi får håpe at destinasjonslading til elbil blir på nivå med dusj og  TV-fasiliteter - Det er tilnærmet en selvfølge, hvis ikke får man ikke leid ut.

Counterpointer

Det trenger jo ikke være 22 kW estinasjonslading heller.

På jobben har vi type 2 bokser som er satt til veldig moderate 8 A, det belaster ikke strømnettet mye. Og for noen som kan stå plugget inn et døgn hjelper det litt.

Vi var nylig på tur og hotellet hadde en 10 A vanlig stikk, det sparte oss for en omvei innom en SuC. Så litt er mye bedre enn ingenting.

knute

Min erfaring med en tur fra Moskenes/Å til Narvik de siste par dagene: mye forbedringspotensiale.

Leknes:
Ting fungerte fint her, med både BKK og Mer.

Svolvær:
Kom til Svolvær, og fant den nye BKK-stasjonen der.
Alt var markert som tilgjengelig i app, men det viste seg at den laderen jeg koblet til ikke virket.
Laderen sa selv "lader utilgjengleig, feil er meldt inn", men det var altså ikke reflektert i BKK app'en.
Det var mange som knotet med denne laderen il.a. den tiden jeg stod og ladet.

Det splitter nye hotellet (Thon Svolvær) skulle ha destinasjonslading, men de var ikke i drift enda.

Ingen av de offentlige type 2-laderne til kommunen er i drift, men 1 av 2 TOCN-ladere var i live, så jeg toppladet der.

Den midlertidige Superchargeren til Telsa var også godt brukt, og så et par biler i kø til tider.

Evenes:
Hos Circle K var en av to ladere markert som utilgjengelig, og en som i bruk før avreise fra Svolvær.
Kommer fram, så viser det seg at begge er utilgjengelig, men egne "I ustand"-lapper hengt laderne.
Fortsatt samme status i app...

Bjerkvik:
To av to ladere opptatt når jeg kom, men begge ble ledig fort.
Koblet til den ene, og fikk strøm.
Kom en Enyaq og koblet til den andre, men de fikk den ikke i gang.
Laderen de koblet til hadde defekt/dødt display, og hadde visstnok også nettverksproblemer i følge fører av Skodaen som hadde snakket med support. Selvfølgelig er det ikke noe markert i app...

Oppsummert:
Mange tekniske problemer og unøyaktige eller feilaktige statuser på ladere og app'er.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

eltyl

Den på Evenes har vært ute i mist 3 måneder...
Defekte ladere er for meg det største problemet.

RJK

Har nå kommet hjem etter det som ble ca 3 ukers tur. Ruta gikk fra Oslo med litt lading på Vinstra (kø og ene laderen defekt, og Mer og fortum sine ladere står på hver sin side av området, og burde stått samlet) der jeg kun ladet nok for å rekke Ionity.

Stoppet på Ionity på Dombås, og fikk plass med en gang, men da jeg kom tilbake, viste det seg at lading hadde stoppet opp på 8 % SoC, noe jeg ikke oppdagert før jeg kom tilbake fra lunsj. Men det var bygget seg opp litt kø, og den før..lte appen til JuicePass/Enel-X gjorde at jeg sleit skikkelig, selv med suport på tråden og testing på en annen lader, før jeg etter 1,5 bortkastede timer endelig fikk ladet på den ene stolpen med defekt skjerm. Så med Kona ble det da ca 1 time til før jeg kunne kjøre videre. Totalt ca 3,5 timer der, i tillegg til ca 30-40 minutter med venting og lading på Vinstra. Akkurat der og da ønsket jeg å bytte til Tesla...

Kjørte så videre til Molde/Kristiansund-området for å få med meg Atlanterhavsveien. Må si den var flott fra avstand, men det som slo meg var at bruene var jo så smale. Shame, shame, shame.

Stoppet å lade på Ionity ved Aspøya, der det bare var en bil da jeg ankom, og en Ioniq 5 stoppet innom med noen som testet bilen, og ikke fikk testladet der. Og igjen tullet JuicePass-appen, men fikk ladet med bare 5-6 forsøk. Ingen problemer i løpet av den oppladingen.

Kjørte videre til Ionity Klett ved Trondheim. Nå kjørte den appen seg fast igjen, så grundig at det denne gangen var behov for å få satt igang lading fra brukerstøtte. Der var 8 ladere, 4-5 andre biler på lading til enhver tid. Mulig ene laderen var defekt.

Kjørt videre til Rørvik, der jeg ladet ved Mer på 22 kW lader samtidig som vi sov i bilen. Delvis fordi været var blitt dårlig, og det var liten interesse hos undertegnede til å sette opp telt. Og det var blitt nesten midnatt. Traff heldigvis greit på forste ferga med 20 minutter å vente. Det synes jeg var OK.

Neste dag kjørte vi videre til Brønnøysund via kystveien, og med enda noen ferger å ta. Aldri noe spesielt med kø, så alle kom med de 3 (eller 4) fergene på strekka. Her viste Kona sin navigasjonsenhet seg fra sin vanlige ulumske side. Klarte ikke å peile inn på laderne. Dessverre synes jeg ikke Google Maps var spesielt mye bedre, så måtte til slutt ringe brukerstøtte for å spørre hvor de laderne sto. De sto da på kaia ved parkeringsplass. Her ble det å vente på en Volvo og en Aude E-tron som begge synes det var lurt å lade til bortimot 100 %. Mens jeg ventet, sto jeg tilkoblet på 22 kW AC. Her tok vi inn på hotell, fikk plass på et rimelig sted der de hadde fått Korona-avbestillinger.

Kjørte videre til Sandnessjøen, fremdeles langs kystruta, og heller ikke nå var det problemer med fergekøer. Fant reCharge-laderne ved en bensinstasjon, og fikk toppet opp igjen. Været var greit, så etter kort sightseeing, så ble det å legge på tur videre. Men fordi laderne som skulle komme langs Rv17 ikke var kommet på plass, så ble det å peile seg inn mot E6. Synd og skam, for Rv17 er nok den fineste og mest interessante ruta.

I min villfarelse klarte jeg denne gangen å kjøre rakt forbi Mosjøen der jeg hadde tenkt å lade, og da var vi plutselig på vei over Saltfjellet. Stoppet en obligatorisk stopp på Polarsirkelsenteret der, i håp om at de hadde ladere, noe jeg ville tro var blitt "obligatorisk". Men dessverre, så da ble det å søke opp. Fant ut at det var ladere ved Saltdal Turistsenter ved Storjord, og hadde nok til å rekke der med litt margin. Men dette var første gangen jeg fikk en viss begynnende rekkeviddeangst. Her ble det litt venting, da de kun hadde 2 ladere for ikke-Teslaer, mens det vel var 8-10 SuC-stalls der. Godt med trafikk der og, men bare antydning til kø. Uansett, ventet ca 15-20 minutter maks, så ikke helt krise.

Vi dro videre derifra i retning Bodø, der vi nådde igjen regnværet ca rett etter Fauske. Det var seint på kveld, i tillegg til vått og lite trivelig, så vi peilet oss rett mot fergekaia, der vi fikk ca 40 minutter ventetid på siste tur. Nå var det nesten ingen biler i kø, så da regna jeg med det ikke ville være noen problemer med å komme med, der heller. Det stemte på en prikk.

Været var ikke bedre da vi trøtt og sliten ankom Moskenes, så vi kjørte rett til Å, der vi fant en plass å stå med bilen. Var tydeligvis flere bobiler og biler med Campingvogn og taktelt som fant den samme plassen, så da regnet vi det for helt greit å stå der for natta.

Neste dag var det værste være gitt seg, men i beste fall var det delvis overskyet og lette byger/duskregn. Men fikk nå sett oss litt om på vår vei videre. Synes jeg var så lavt på batteriet, at selv om vi ville ha rukket frem til Svolvær, så fant vi det best å stoppe ved BKK sine ladere i Leknes. Der hadde en dame stilt seg med lånt i3 på den ene lynladeren, så det var bare 50 kW-laderen som var tilgjengelig.  Dama var til stede, så jeg hintet forsiktig på om hun kunne være interessert i å bytte, slik at hun som ikke fikk glede av den mulige høyere farta, bare den høyere prisen, men hun hadde fått hjelp med å starte lading av bileier over tlf, og han hadde ment at hun skulle bruke den raske laderen, for det var best. Prøvde å forklare at det ikke hjalp at pumpa kunne gi god fart, når bilen ikke klarte å ta i mot mere enn en saktere laderen kunne gi. Men det var ikke mye hjelp der, så måtte nøye meg med å glede meg over å ha spredt litt faktainformasjon, i håp om at neste gang velger hun riktig lader. Da hun endelig dro, sa og fra til oss, men da var jeg kommet dit at jeg ikke ville få særlig nytte av raskere fart lengre pga ladeprofilen, så da ble jeg stående til jeg var fornøyd.

Dro så videre til Svolvær via Henningsvær. En sightseeingrunde der og et bedre måltid, så trillet vi videre til Sortland via Melbu og Stokmarknes. I Sortland ble jeg knotende rundt, for lynladeren ved Møller-forhandleren viste seg å være utilgjengelig, selv med rett app. Og Mer-laderne rotet jeg skikkelig rundt etter å finne. Hverken bilens navigasjon eller google Maps kunne hjelpe meg, så da ble jeg til slutt trillende forbi der de skulle være, og inn i det som for meg først virket å være noen bakgårdsgater som ledet meg inn i et smug, så fant jeg laderne rett ved BurgerKing og en interessant restaurant. Men selvsagt så var det så seint at BurgerKing stengte rett foran nesa vår. Men fikk da testet "nattlading"-tilbudet dems. Her ble det igjen hotellovernatting etter raskt søk, der jeg fant greie priser for det som viste seg å være ganske stort rom, i et gammelt ærverdig hotellbygg som ikke lengre hadde egen resepsjon, men "delte" dette med et hotell ca 150-200 meter unna.

Neste dag gikk så videre til en svipptur/detour til Bø i Vesterålen, hvor jeg har vært noen ganger med nabo/klassekamerat/kompis på besøk til hans nå avdøde besteforeldre. tilbake til Sortland, og nå stoppet på Fortum sine ladere rett ved brua, for å fylle opp. Skulle egentlig gjennom min gamle hjemby Harstad, men pga annet besøk hos mitt søskenbarn, så valgt vi å "bomme" på byen på tur videre nord, og kjørte da til Andenes. En tur innom Spacesenteret der (kort besøk siden vi kom litt seint), før vi dro inn til selve Andenes. Her var det nesten intet åpent pga feil tidspunkt og feil ukedag, så det ble Pizza på nesten det eneste serveringsstedet som var åpent. Hadde relativt raskt før dette avdekket at vi ikke ville rekke ferga, for den siste hadde gått for flere timer siden. Men oppdaget at det var et lokalt firma som hadde satt opp AC-lader (skulle være Tesla-lader, men var byttet ut). denne var gratis, og ledig, så jeg koblet meg opp. gratis Wifi var det jammen og mulig å koble seg til, så det utnytte vi. Sto dog en oppfordring om å heller vippse til det lokale idrettslaget fremfor betaling til firmaet, så fulgte selvsagt oppfordringen. Eneste bilen som var innom, var en Tesla som trillet forbi 15 minutter før vi var ferdigladet, og prøvde å signalisere til eieren/sjåføren, men han trillet videre. Deretter ble det å stille seg i en allerede påbegynt fergekø, og så legge seg til å sove i bilen igjen.

Neste dag ble det ferge over til Gryllefjord på Senja, og planen nå var å krysse Senja "på yttersia" og opp til Botnhamn, og ferge over til Brentsholmen på Kvaløya, og videre til Tromsø. Men enten har jeg tastet blindt på GPSen, eller den har klart å bytte rute i forbindelse med ett av stoppene underveis, for vi havnet i Finnsnes og ut på E6 før jeg oppfattet feilen, dumme meg. Så da ble det til at vi tøk turen innom Storsteinnes der noen gamle naboer fra vi bodde i Oslo, hadde flyttet hjem til sin fødeplass.

Etter et måltid der, så fant vi ut at vi og skippet Tromsø, så da satte vi kursen videre nordover. Her skal jeg skippe mye detaljer, for nå var vi kommet til området med Ishavsveiladerne, og heretter hadde vi "smooth sailing" lademessig, og været var blitt fint og flott. Men vi leita etter en campingplass som skulle være ved Steinsvika i Storslett-området, siden det nå endelig ble teltvær. Men først hadde vi selvsagt toppet opp på Ishavsveiens lader på Storslett. Igjen viste navigasjonen i bilen seg fra sin værste side, for vi fant ingen campingplass der den liksom var markert. Vi kjørte litt videre, og så en parkeringsplass i området, men valgte å kjøre noe videre innover, bare for å se på alternativ rasteplass. Ble raskt klart at her var det bare å snu, og finne den parkeringsplassen igjen. Denne lå rett ved ei strand, og vi hadde kjempeutsikt utover fjorden. Og været var med oss, selv om det ikke direkte var varmt, så håpet vi skulle få se midnattsola endelig. Fikk vite fra ei som forvalta og rydda og reingjorde på stedet, at vi ikke skulle legge oss før klokka ett, for da ville sola dukke opp i horisonten i all sin skjønnhet. Dessverre var vi akkurat for seit, og vi fikk bare tidvis glimt av sola og fargene, men ikke så intens som den kan være. Og jeg så den ville fortsette bak fjellene igjen, så da køyet vi i teltet.

Turen gikk videre til Nordkapp, med diverse stopp også for lading, men dessverre, selv om været hadde vært med oss, så kom skodda (tåka) jo lengre nord vi kom. Det ble raskt klart for oss at siste dag med ekte midnattsol (sjekka almanakken) ville forbigå oss i tåken. Batteriet begynte å bli lavt, men jeg mente å ha fått med meg at det var ladere ved parkeringsplassen ved platået, så opp dro vi. Men det visste seg å være Tesla Only (merket som det og), og forsøk på lading ga meg bare rød ring og error. Sjekket med de som driver stedet, og de var overrasket over at jeg hadde hørt om de laderne, for det var visstnok noe Tesla selv hadde fått montert opp som et prøveprosjekt, og det var relativt nylig. Måtte likevel antyde en viss irritasjon/skuffelse over at dette ikke var bedre informert, samt at jeg ga beskjed om at de burde få satt opp noen til glede for elbil-turister. Uansett, hadde nok til å komme meg til Honningsvåg, selv med flat vei, men siden det var nesten bare nedoverbakker, så brukte jeg kun strøm for 10-15 km på 34 km strekke (hadde 37-38 igjen da jeg sto ved platået. Dessverre ingen steder å overnatte greit, så da ble det bilen igjen. Ingen ønske om å slå opp teltet på campingplass, så da ble det AC-lading mens vi sov godt i bilen.

Neste dag gikk til intensiv kjøring (igjen), og rakk faktisk helt til Vardø, der det ble full opplading mens vi spiste kveldsmat. Leita forgjeves, nesten, etter laderen ved Tana, men da jeg fant den, så var den full, så siden jeg hadde greit med strøm, så kjørte jeg videre til varangerbotn, der jeg toppet opp litt før vi tok turen helt til Vardø. Fant ingen steder å sove i Vardø, men fant ledig i Vadsø, så etter mat snudde vi nesen ditover.

Neste dag dro vi videre til Kirkenes, der jeg følte vi ble villedet i sirkler til Fortumladerne, men fant den til slutt med Google Maps. 10-15 minutter ventetid, og en dopause på kammerset (politistasjonen rett ved). Etter litt sightseeing i Kirkenes, så dro vi først til grensestasjonen som bruket for de som skal til Nikel (russerhandelsted der nordmenn kjøper kjempebillig drivstoff og russiske varer) eller Murmansk, før vi kjørte ytterst ut til Grense Jakobselv og snuplassen der. Observerte Kong Oscar IIs kapell fra parkeringsplassen, brukte utedoen der og for første gang fant en velluktende antibac (noterte meg dessverre ikke navnet). før vi som sagt trillet de siste meterne til snuplassen, som har oppstillingsplasser for bobiler og campingvogner. Også flott sted å ta en overnatting med taktelt på bilen. Men ikke spesielt godt egnet for telt-turister, selv om det sikkert var steder på veien vi trygt kunne slå opp telt uten å være til sjenanse for noen.

Så begynte hjemturen, siden vi nå hadde vært både så langt nord og så langt øst som vi kunne komme i Norge. Selv er jeg fullvakinert, men detteren min er ikke vaksinert, og vi hadde uansett lagt passene hjemme, for vi hadde uansett tenkt å holde oss i Norge. Kunne sikkert godt fint i Finland og Sverige med førerkortet, men ville uansett ikke ta risken. Så da ble det å reise via Kirkenes og Tana, før vi dro i retning Karasjok og Kautokeino. Her kom jeg til første Ishavsveienlader som virkelig skuffet meg. Ikke fordi det vr kø, nei vi fikk ladet ved lynladeren mens en annen bil stod på 50 kW-laderen. Men igjen knotet vi veldig med å finne den, og da vi endelig fant den, så var det ved rådhuset, og utsikten var rett i bakgården til det som lignet noen lagerbygg. Dessuten var det akkurat så langt å gå til nærmeste spisested, at vi knapt hadde rukket å bestille, før vi måtte snudd i tilfelle noen skulle komme og irritere seg over fulladet bil som okkuperer laderen. Denne er nok plassert akkurat der, fordi det passer kommunepampene. Turistfiendtlig plassering var det i aller høyeste grad, så her deles en svær kaktus ut, med mange, vonde pigger i. Ble uansett til at vi satt i bilen mens vi ladet, og så kjørte til nærmeste sted for å spise. Her burde definitivt laderne heller vært plassert nært spisestedet og bensinstasjonen som lå nært hverandre, og ikke gjemt unna.

I Kautokeino ble det lading igjen, men her var ihvertfall laderen ved en bensistasjon som hadde matservering og spiseplasser både ute og inne. Ved denne stoppen stod det en Hyundai Ioniq 38 kWh på lynladeren, og siden den dessverre ikke klarer utnytte den farta (fy f.en, Hyundai, hvorfor "ødela" dere refreshen med så elendig lading? Den var jo knallgod på 1. gen), så måtte jeg sjekke om de var klar over at denne var det ikke mulig å utnytte fullt ut med den bilen. De kunne fortelle at de hadde prøvd den andre laderen, men ikke fått startet lading, så derfor hadde de valgt denne som de faktisk fikk ladet på. Slikt kan jo skje, så da var det intet å si videre om det. Men de var relativt ferske elbilister, og hadde planer om å lade til 100 %. Det ble derfor å fortelle og gi tips, og gi de en grei innføring. Fortalte og at de som også skulle via Tana, uansett grit ville rekke helt frem selv om de stoppet ved 80 %, og at det dessuten og var en annen lader ved Maze/Masi(?). Ei lita stund før jeg var var ferdig, så kom det en ny Ioniq 38 kWh, som trengte strøm. Tross mine tips om at det lønte seg bedre å fylle til 80, og så fylle på i Tana eller neste etter det, så ble de første stående langt over den tiden, og de hadde gått bort for å skravle videre (to voksne damer på tur sammen), så når den andre sjåføren som var nyankommet , kom for å sjekke ladestatus, så fortalte jeg at jeg straks var ferdig, men pekte og bort til damene og sa det var de som stod der. Så han gikk bort og spurte om de ikke var de ferdige snart... De flyttet bilen, så fikk han startet lading. Men så kom problemet med at damenes app ikke viste at ladingen var stoppet opp, så selv om jeg fortalte at dette var nok bare feil i appen, så ba jeg de uansett ringe brukerstøtte for å få hjelp videre.  Så mens de var i samtale med brukerstøtte, så ble jeg ferdig og trillet videre.

Neste del av turen gikk så innom Tromsø, før vi i dårlig vær satte kursen mot Harstad, der jeg hadde avtalt på sparket å stikke innom en kompis fra ungdomstiden. Valgte derfor å kjøre via E6, fremfor å ta "rundturen" om Finnsnes, Sjøvegan og Grovfjord, som egentlig er en langt koseligere veibit. Selv om Setermoen via Bjerkvik, Bogen og Evenskjer er en fin bit det og, så var det andre ruta jeg helst ville kjørt. Men været var ikke på min side, nå heller. Strekka mellom Bjerkvik og Harstad er relativt dårlig utstyrt med ladere, så jeg tenkte å stoppe innom Setermoen for å lade. Først fant jeg etter mye om og men både SuC-stasjonen og Fortumladerne som er rett ved siden av hverandre. Navigasjonen tok meg mot hotellet, men klarte ikke å fortelle at jeg måtte kjøre bak hotellet for å komme rett. Viste seg at jeg like godt kunne kjørt inn på bensinstasjonen, og fulgt grusveien mot vaskehallene på siden, så var det mulig å kjøre rett over der og. Men her fikk jeg problemer med at den ikke aksepterte brikka. Valgte derfor å kjøre til neste lader som skulle være rett over veien. Der stod det en Kona som sikkert nylig hadde startet ladingen på ene laderen, og den andre var det feil ved. Så da var det å kjøre tilbake og ringe brukerstøtte for å høre hvorfor den ikke ville godta ladebrikken. Men jammen, nå ville den lade. ble stående relativt kort, for jeg trengte bare toppe opp for å ha nok til å kjøre omveien til der kompisen min hadde bosatt seg, og så videre til Harstad etterpå. Etter dette dro jeg til en annen kompis, der jeg overnattet, og fikk deilig middag dagen etterpå. Og en lang dag før det med mimring. Og ble tilbudt å lade på veggkontakt, så fikk noe strøm den veien.

Harstad ble dog en stor skuffelse lademessig. Det viste seg at den ene ladestasjonen var ved en Møller-forhandler, og når jeg kom dit, så stod en av firmaets egne biler på ene stolpen, og en annen av dems biler blokkerte tilgang til den andre. Så måtte ta detour til Fortumlader på andre siden av byen, som jeg med viten og vilje hadde passert litt tidligere på dagen., som viste seg å være en stakkarslig enslig ladestolpe. Den var heldigvis ledig, men mens jeg stod der, kom det selvsagt en annen bil innom etterhvert. Hadde egentlig planer om å lade helt til 90 %, men valgte å avbryte ved 80, for ikke å være for mye til bry for den andre bilisten.

Neste dag ble det tur til Grytøya (min mors fødested), Sandsøya og Bjarkøy (tidligere landets minste kommune, før sammenslåing). Det er en kort fergetur til Grytøya, men er bru til de to andre øyene. Rakk å plukke opp dagens innhøstning av jordbær, såkalte "luinnesbær" (etter stedsnavnet Lundenes, men i uttaleform), før jeg så dro til de jeg egentlig skulle besøke, søskenbarnet mitt. da ble det taco basert på karbonadedeig av reinkjøtt som jeg hadde plukket opp i Kautokeino. Storveis å bruke så fint kjøtt til det, men måtte jo prøve.

Dagen etter dro vi ut med båt og juksa (fiskeredskap) til oss noen flotte sei og en liten uer, som ble tilberedt på flott vis av mitt andre søskenbarn som også var der. Nystråla sei med lever. Nydelig. God og mett så ble det etthvert kveld og natt. Og neste dag så var det ut å kjøre igjen. Og endte til slutt innom møllerforhandleren igjen, der de nå var åpen, og jeg fikk de til å flytte på bilene så jeg fikk ladet. Her ble det knot med Defa-appen, så så endte opp med at selgeren som flytta bilen brukte dems kort for å sette igang ladingen. Spurte om jeg kunne vippse de betalingen, men det var ikke noe å tenke på. Så da ble det greit med strøm igjen, før jeg dro ut på neste seightseeing i området, til nabobygda der min far kommer fra. Dro også innom Nupen, et utsiktsted som er veldig populært for å se midnattssola, selv om vi uansett var for seint ute, og heller ikke hadde sett sola pga overskyet.

Så satte jeg nesa sørover, men valgte denne gangen å kjøre via Narvik, som et alternativ til å kjøre via Lødingen og ta ferga der. Ble en ny natt med soving i bil, før vi rakk fergekaia om morgenen. Men nå var igjen været blitt bedre, så da tok vi turen innom Saltstraumen, og traff egentlig helt flott på tiden, 45 minutter etter at tidevannet snudde, så det var egentlig nå de største strømmene passerte. Selv tenåringsdatteren min syntes det var litt kult, i 5 minutter... ;) Men måtte jo bruke litt mere tid, før vi fortsatte turen, denne gangen fra Saltstraumen, via 812 forbi Misvær og videre inn på E6. turen videre hjem forløp nesten uten noe mer å melde, bortsett fra at jeg opplevde at navigasjonen hang seg opp. Stoppet ved en Hyundai-forhandler, men testet restart av bilen, og da kom denne igang igjen. Vi dro riktignok innom Verdalen, men Mix-kiosken der er nå nedlagt, så da gadd jeg ikke teste om bygda hadde vinnerånden å dele med meg. Ble istedet en tur innom Stiklestad, før vi fortsatte sørover.

Valgte å kjøre via Rv3, så det ble en ny stopp på Ionity. Denne gangen gikk det selvsagt ikke bedre enn at det ble litt knot med å få startet lading, men gikk uten for mange bomforsøk. Dog stoppet jeg akkurat 6 kWh for tidlig til å bruke opp alt på JuiceWallet, og etter litt tenketid og bedre studie av vilkårene, så virker det som det er dette som hindrer meg å få byttet tilbake til "Pay Per Use Basic". Skal derfor teste å få ladet siste bit, og se om det nå løser seg. Men support der er helt for jævlig, og umulig å få tak i, så de klarer jeg rett og slett ikke å anbefale lengre.

Men nå er jeg hjemme igjen, og har nå tilbakelagt ca 6000 km på denne ene turen. Og det som skulle være den mest usikre delen, Nord-troms og Finnmark, viste seg egentlig å være helt uproblematisk. Men Midt-Troms,Sør-troms og Nordland er det sterkt behov for både flere ladere, raskere ladere og langt bedre utbygging av AC-ladere som alternativ. Og Ionity via app suger skikkelig, ihvertfall om man har JuicePass. Her bør man ha kort eller brikke, samt en avtale, for at det skal bli smertefritt, også med tanke på lommeboka.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

Kjørte strekningen Harstad -Sunnfjord  og retur med diesel i år. De siste 5 årene har jeg kjørt denne strekningen elektrisk og det har fungert noenlunde greit. Studerte ladeapper før turen startet og konkluderte med mye trafikk på ladestasjoner og en god del ladere som var ute av drift. Diesel bilen ble da foretrukket. Må si nå etter turen at dieselbilen er den ultimate ferie bil. 1000km rekkevidde 3 min for bunkring for nye 1000km, diesel pumper og bank kort fungerer alltid. Man kan ha fokus på ferie og nyte turen uten irritasjon over ladekø, deffekte eller kranglete ladere og bortkastet ferie tid ved ladere. Kunne observere lange køer ved noen ladestasjoner og jeg var veldig glad jeg slapp være i den køen. Om ikke ladenettverket blir utbygget slik at det sikrer problemløs og køfri hurtig lading blir det dieseldyret neste ferie også.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ellemelle


Maxwell_400

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 15. august 2021, klokken 09:34
Om ikke ladenettverket blir utbygget slik at det sikrer problemløs og køfri hurtig lading blir det dieseldyret neste ferie også.
Kjørte Nord Norge opp til Narvik i 2 uker i år, kom vi til ladere med kø kjørte vi bare til neste. 2. pilot brukte Chargefinder app'en til å finne ladere som sannsynlig var ledige så vi slapp å stå i kø. NAF brikken fungerte utmerket og ingen ladere ga oss noen problemer.

Heldig ? Ja kanskje, litt tragikomisk at f.eks. noen stasjoner på Østlandet har flere ladere enn E6 Nordland totalt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

vinterdekk

Takk for interessante reise-erfaringer. Besøkte Ballangen/Narvik, Senja, samt dro østover etter ruten Alta-Karasjok-Tana-Kirkenes, med med ladbar hybrid da. Turen kunne like godt vært gjennomført med elbil pga. små barn som satt veldig pris på alle pausene og ikke var spesielt fornøyde når vi måtte kjøre videre. Eneste utfordringen må ha vært de turene som var mindre planlagte. Turen rundt Senja var i følge med to andre biler som skulle rekke mest mulig på samme dag, og ferga fra Botnhavn til Brensholmen heiv vi oss på med ett nødskrik og var sist ombord. Den dagen måtte vi nok lastet inn håndkleet og kjørt i eget tempo om vi måtte ha lagt inn en lang ladepause på 50 kW på Buktamo. Ladet på ladenettverk; type 2, ved to anledninger. Ingen elbiler på Ishavsveien i Varangerbotn, Tana bru, Karasjok eller ett sted i Troms jeg ikke husker navnet på. Og ledig kapasitet på de to laderne jeg observerte i Nordland. E6 fra Ballangen i Nordland til Alta hadde mye trafikk, etter Alta var det lite eller normalt med biler på veiene. La merke til at det var langt flere elbiler på veiene i østfinnmark enn det jeg har sett tidligere år, men Toyota har nok også solgt mange RAV4 plugin-hybrid for disse så jeg hele tiden.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Orbit

Sitat fra: Ellemelle på søndag 15. august 2021, klokken 10:13
Sitat fra: RJK på søndag 15. august 2021, klokken 02:12
appen til JuicePass/Enel-X
Kjører de en kampanje i år også, siden du velger å bruke de?
Tipper RJK har brukt en av fastprispakkene (som de har hele tiden), dvs €25/70kWh eller €45/145kWh... når app'en fungerer (som det ser ut som ikke helt var tilfellet her). Det er gir en gunstig pris (gitt en får brukt alt) hvor Ionity-lading blir vesentlig billigere enn selv Recharge/Mer/BKK/CK/Kople.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA