Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Jeronan

#705
That you have not been pulled over for weight control the past 50 years, doesn't mean you won't be pulled over next year.  ;)
I have never been pulled over either in my life, but a colleague of mine was some years ago.

The weigh stations used to be very inaccurate, with an accuracy of only +/- 100kg.

In recent years however, Vegvesen has been modernizing existing stations and building new ones with much more accurate weigh stations with +/-10kg accuracy.  They also have mobile deployment stations.

So I think it's a bit naïve to think that Vegvesen will not start doing random controls in the future during busy holidays when people are on the road with fully loaded cars, ski box on roof, bikes on the hook, osv.  :+1:
Especially since they actually have the much more accurate equipment now, including mobile stations they can deploy along a busy route with holiday traffic at any time. SVV has talked about this actually.

PS. Not everyone drives with their mother in law, for svv weight leverage.  ::) :P :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SurSnasen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 10:59
Det var det med å forstå realitetene. Kjøre for fort kan være livsfarlig. Bare 10% øker sjansen betydelig for alvorlig skade ved en ulykke.
Overlast opp til 30% er ikke farlig (særlig for Modell Y som sannsynligvis tåler mye mer), gir ingen bot og skaper ingen problem ved ulykke i forhold til forsikring og regress.

Må korrigere deg litt her. Overlast er slett ikke ufarlig. Dvs, jo mer du stapper inn i bilen, og særlig når det blir usikret vekt som det fort blir i bagasjerommet på en Y siden den ikke har lastesikringsmuligheter, desto mer har du som potensielt flyr rundt i kabinen i en kræsj. Og jo høyere hastigheten er i kræsjøyeblikket, desto mer skadeomfang får du. Så kan du jo stappe litt i frunken på Y'en, men husk at Tesla mener du maks kan laste frunk med 25 kg.

mroek

Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 10:59
Overlast opp til 30% er ikke farlig (særlig for Modell Y som sannsynligvis tåler mye mer), gir ingen bot og skaper ingen problem ved ulykke i forhold til forsikring og regress.

Det blir jo passe idiotisk å hevde kategorisk at 30% overlast ikke er farlig. Det kan godt hende det stemmer, men det har du ingen dokumentasjon på. Er det slik at alle biler tåler 30% overlast uten problemer, og dermed burde vært registrert med 30% mer, da? Eller gjelder det bare Tesla, kanskje?

Jeg skulle gjerne også sett dokumentasjon på et eneste forsikringsselskap som kan garantere at de ikke vil vurdere regress i en ulykke som involverer overlast, og der de tror at overlasten kan ha spilt en rolle i ulykken (det være seg årsak eller konsekvens).

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

ATK

Sitat fra: Olatho på mandag 30. august 2021, klokken 11:09
Sitat fra: Jeronan på mandag 30. august 2021, klokken 10:54
My brother in Nederland checked one of the registrations for Model Y, which I posted a while back:

Leeg gewicht
2.008 kg
Rijklaar gewicht
2.108 kg
Technisch limiet massa
2.405 kg
Wettelijk limiet massa
2.405 kg

"Wettelijk limiet massa" is same as "tillatt maksvekt" in Norway.  :+1:

Men er du sikker på at dette er en ny, EU-modell, registrert nå disse dagene her, og ikke en USA-modell som har blitt importert?
Har du VIN-nummer på den? Starter det med LRW (Kina) eller 5YJ (USA)?

Det er samme vekt som Mandals-Y-en er registrert med:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EC43464

Ved hjelp av google (og flittig bruk av google translate) fant jeg en oversikt over registrerte Model Y i Nederland gjennom RDW OpenData... 
Der er alle MY unntatt to registrert iht samme europeiske typegodkjenning som i Norge med 2371 kg tillatt totalvekt.  De 2 bilene som er registrert uten å være knyttet mot denne typegodkjenningen er registrert med 2405 kg tillatt totalvekt den 13.08.2020

Dette tyder vel på at de ikke er representative for bilene som blir registrert nå. 
Det er felles typegodkjenningsordning for hele EU/EØS for at produsentene skal slippe å få dem godkjent i hvert enkelt land. Det er derfor sannsynlig at MY som kommer nå registreres med samme tillatt totalvekt i hele Europa.

Kilde:
https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Open-Data-RDW-Gekentekende_voertuigen/m9d7-ebf2/data

Legg til følgende filter for bedre oversikt:
Handelsbenaming:
Model Y

Merk:
Tesla
Tesla Motors

Olatho

Sitat fra: ATK på mandag 30. august 2021, klokken 12:31
Sitat fra: Olatho på mandag 30. august 2021, klokken 11:09
Sitat fra: Jeronan på mandag 30. august 2021, klokken 10:54
My brother in Nederland checked one of the registrations for Model Y, which I posted a while back:

Leeg gewicht
2.008 kg
Rijklaar gewicht
2.108 kg
Technisch limiet massa
2.405 kg
Wettelijk limiet massa
2.405 kg

"Wettelijk limiet massa" is same as "tillatt maksvekt" in Norway.  :+1:

Men er du sikker på at dette er en ny, EU-modell, registrert nå disse dagene her, og ikke en USA-modell som har blitt importert?
Har du VIN-nummer på den? Starter det med LRW (Kina) eller 5YJ (USA)?

Det er samme vekt som Mandals-Y-en er registrert med:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EC43464

Ved hjelp av google (og flittig bruk av google translate) fant jeg en oversikt over registrerte Model Y i Nederland gjennom RDW OpenData... 
Der er alle MY unntatt to registrert iht samme europeiske typegodkjenning som i Norge med 2371 kg tillatt totalvekt.  De 2 bilene som er registrert uten å være knyttet mot denne typegodkjenningen er registrert med 2405 kg tillatt totalvekt den 13.08.2020

Dette tyder vel på at de ikke er representative for bilene som blir registrert nå. 
Det er felles typegodkjenningsordning for hele EU/EØS for at produsentene skal slippe å få dem godkjent i hvert enkelt land. Det er derfor sannsynlig at MY som kommer nå registreres med samme tillatt totalvekt i hele Europa.

Kilde:
https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Open-Data-RDW-Gekentekende_voertuigen/m9d7-ebf2/data

Legg til følgende filter for bedre oversikt:
Handelsbenaming:
Model Y

Merk:
Tesla
Tesla Motors

Takk for godt detektivarbeid.  De to med 2405 er jo helt tydelig andre biler.  Det er flere avvik i registreringen på de to sammenlignet med alle de andre.  Det er bare de to som har "Merk" "Tesla Motors" (resten har bare "Tesla").  Så ut fra dette, og registreringsdatoen, så er det nok ganske sannsynlig at dette er amerikanske biler.

Dermed kan nok sporet om at det er ulik maks tillatt totalvekt på _samme_ bil i ulike EU-land legges dødt.

Men fortsatt er det jo litt merkelig at de amerikanske har 34 kg høyere tillatt totalvekt.

Hen9ng

#710
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 10:59
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 30. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 08:09
Stoppet 3 ganger i promillekontroll siste 10 år. Selvsagt 0 i promille. Aldri i vektkontroll og har kjørt bil i 40 år.
Og derfor er det greit å kjøre med overlast?
Som at det er greit å kjøre for fort fordi jeg aldri blir tatt likevel.
Det var det med å forstå realitetene. Kjøre for fort kan være livsfarlig. Bare 10% øker sjansen betydelig for alvorlig skade ved en ulykke.
Overlast opp til 30% er ikke farlig (særlig for Modell Y som sannsynligvis tåler mye mer), gir ingen bot og skaper ingen problem ved ulykke i forhold til forsikring og regress.
Denne tanken må man ha i hodet samtidig som man vurderer risikoen for å bli stoppet og måtte sette igjen svigermor eller laste av noe annet.
Når så dette er så lite ulovlig og med så liten konsekvens så ja, da betyr sjansen for å bli stoppet noe.
Sjansen for å bli kontrollert betyr ingenting om man kjører beruset eller alt for fort. Da er det sjansen for skade på seg selv eller andre som betyr noe.

Dette til ettertanke for de som nå plutselig har blir så lovlydig at de skal følge alle forskrifter bokstavelig til enhver tid. De som vil være bokstavelig lovlydige må gjøre som de ønsker. Jeg dømmer ingen for det. Helt frivillig å kjøpe bilen.
Jeg tror også at denne latterlige lave nyttelasten er en papirglipp, intet annet. Skal ikke se bort fra at det blir endret.
Dette bør være forståelig for alle og unødvendig å belyse mer, dele opp folk i grupper og annet tullball.

Også er det, det å forholde seg til fakta. Tesla har ikke bekreftet eller gått ut å sagt at denne bilen med aktuell typegodkjenning er konstruert for å tåle mer enn nåværende maksvekt. Det betyr altså at risikoen for endrede egenskaper i form av ustabilitet, bremselengder og andre kjøreegenskaper er tilstedet. Dette øker risikoen for potensielt alvorlige ulykker og konsekvensene av dette rammer ikke bare deg selv men også dine medtrafikanter.
Nå er dette sikkert et søkt scenario, da jeg som deg, tror Tesla har tatt høyde for at dette skal være en familiefrakter og at det heller er en papirglipp som du skriver, men inntil dette er bekreftet mener jeg vi ikke kan si at det er uproblematisk selv om man tar sjansen på kontroll-biten.

Jeronan

Sitat fra: ATK på mandag 30. august 2021, klokken 12:31

Ved hjelp av google (og flittig bruk av google translate) fant jeg en oversikt over registrerte Model Y i Nederland gjennom RDW OpenData... 
Der er alle MY unntatt to registrert iht samme europeiske typegodkjenning som i Norge med 2371 kg tillatt totalvekt.  De 2 bilene som er registrert uten å være knyttet mot denne typegodkjenningen er registrert med 2405 kg tillatt totalvekt den 13.08.2020

Dette tyder vel på at de ikke er representative for bilene som blir registrert nå. 
Det er felles typegodkjenningsordning for hele EU/EØS for at produsentene skal slippe å få dem godkjent i hvert enkelt land. Det er derfor sannsynlig at MY som kommer nå registreres med samme tillatt totalvekt i hele Europa.

Kilde:
https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Open-Data-RDW-Gekentekende_voertuigen/m9d7-ebf2/data

Legg til følgende filter for bedre oversikt:
Handelsbenaming:
Model Y

Merk:
Tesla
Tesla Motors

Good find! Those two seem indeed registered by Tesla in 2020, so most likely test vehicles from US.  :+1:

So then chances for any change on current "tillatt maksvekt" are starting to evaporate.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

#712
Sitat fra: Olatho på mandag 30. august 2021, klokken 12:39
Men fortsatt er det jo litt merkelig at de amerikanske har 34 kg høyere tillatt totalvekt.

It gets even worse. Those, including the one in Norway are older (2019/2020) Model Y from US, when it still had a cargo load capacity of 375kg.
The latest 2021 Model Y in US (both 5 and 7 seat) now have an increased 525kg cargo load capacity with "tillatt maksvekt" of 2591kg.

So the difference between US Model Y and MiC Model Y is even more now.  :(

There is also no info to be found on Tesla making changes on Chassis and suspension of US 2021 Model Y in Fremont and if they did, you would expect these changes to have carried over to Shanghai as well.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

mroek

Sitat fra: Hen9ng på mandag 30. august 2021, klokken 12:41
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 10:59
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 30. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 08:09
Stoppet 3 ganger i promillekontroll siste 10 år. Selvsagt 0 i promille. Aldri i vektkontroll og har kjørt bil i 40 år.
Og derfor er det greit å kjøre med overlast?
Som at det er greit å kjøre for fort fordi jeg aldri blir tatt likevel.
Det var det med å forstå realitetene. Kjøre for fort kan være livsfarlig. Bare 10% øker sjansen betydelig for alvorlig skade ved en ulykke.
Overlast opp til 30% er ikke farlig (særlig for Modell Y som sannsynligvis tåler mye mer), gir ingen bot og skaper ingen problem ved ulykke i forhold til forsikring og regress.
Denne tanken må man ha i hodet samtidig som man vurderer risikoen for å bli stoppet og måtte sette igjen svigermor eller laste av noe annet.
Når så dette er så lite ulovlig og med så liten konsekvens så ja, da betyr sjansen for å bli stoppet noe.
Sjansen for å bli kontrollert betyr ingenting om man kjører beruset eller alt for fort. Da er det sjansen for skade på seg selv eller andre som betyr noe.

Dette til ettertanke for de som nå plutselig har blir så lovlydig at de skal følge alle forskrifter bokstavelig til enhver tid. De som vil være bokstavelig lovlydige må gjøre som de ønsker. Jeg dømmer ingen for det. Helt frivillig å kjøpe bilen.
Jeg tror også at denne latterlige lave nyttelasten er en papirglipp, intet annet. Skal ikke se bort fra at det blir endret.
Dette bør være forståelig for alle og unødvendig å belyse mer, dele opp folk i grupper og annet tullball.

Også er det, det å forholde seg til fakta. Tesla har ikke bekreftet eller gått ut å sagt at denne bilen med aktuell typegodkjenning er konstruert for å tåle mer enn nåværende maksvekt. Det betyr altså at risikoen for endrede egenskaper i form av ustabilitet, bremselengder og andre kjøreegenskaper er tilstedet. Dette øker risikoen for potensielt alvorlige ulykker og konsekvensene av dette rammer ikke bare deg selv men også dine medtrafikanter.
Nå er dette sikkert et søkt scenario, da jeg som deg, tror Tesla har tatt høyde for at dette skal være en familiefrakter og at det heller er en papirglipp som du skriver, men inntil dette er bekreftet mener jeg vi ikke kan si at det er uproblematisk selv om man tar sjansen på kontroll-biten.

Med 2371 kg tillatt totalvekt på MY, så betyr det at DagfinnN mener at det er ufarlig å laste denne bilen til den veier godt over 3 tonn (30% overvekt gir 3082 kg). Nå er jo det mer enn 500 kg overlast, så dermed rammes det jo uansett av de nye reglene f.o.m 1. september (og vil gi bot på 3000 kr).

Å hevde at det er uproblematisk og ufarlig er passe idiotisk, selv om det sikkert kan gå bra i mange tilfeller.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

#714
Sitat fra: mroek på mandag 30. august 2021, klokken 12:21
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. august 2021, klokken 10:59
Overlast opp til 30% er ikke farlig (særlig for Modell Y som sannsynligvis tåler mye mer), gir ingen bot og skaper ingen problem ved ulykke i forhold til forsikring og regress.

Det blir jo passe idiotisk å hevde kategorisk at 30% overlast ikke er farlig. Det kan godt hende det stemmer, men det har du ingen dokumentasjon på. Er det slik at alle biler tåler 30% overlast uten problemer, og dermed burde vært registrert med 30% mer, da? Eller gjelder det bare Tesla, kanskje?

Jeg skulle gjerne også sett dokumentasjon på et eneste forsikringsselskap som kan garantere at de ikke vil vurdere regress i en ulykke som involverer overlast, og der de tror at overlasten kan ha spilt en rolle i ulykken (det være seg årsak eller konsekvens).

Spenstig å se folk konstruerere sine egne sett med lover og regler. Jeg tror det beste en kan gjøre er å gå direkte på Tesla og be dem forklare seg. Vi andre må strengt tatt bare forholde oss til det som står i vognkortet.
Viktig nå at Tesla får klare meldinger hva kundene forventer av Berlin modellene -  nemlig mer nyttelast,festekroker,rollo eller hattehylle samt gjerne litt bedre støydemping mot hjulsstøy.  Kan ikke koste all verdens ekstra å få dette til.

Hen9ng


Jeronan

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. august 2021, klokken 13:25
Spenstig å se folk konstruerere sine egne sett med lover og regler. Jeg tror det beste en kan gjøre er å gå direkte på Tesla og be dem forklare seg. Vi andre må strengt tatt bare forholde oss til det som står i vognkortet.
Viktig nå at Tesla får klare meldinger hva kundene forventer av Berlin modellene -  nemlig mer nyttelast,festekroker,rollo eller hattehylle samt gjerne litt bedre støydemping mot hjulsstøy.  Kan ikke koste all verdens ekstra å få dette til.

Idiotically though. We shouldn't have to wait for Berlin Model Y. They should be able to update it on existing Model Y now. US Model Y has same chassis as MiC Model Y.
So Tesla can try to explain to us why the US Model Y currently has a tillatt maksvekt of 2591 kg (its written right into latest US manual), but the MiC Model Y gets only 2371 kg?!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Thalgar

Sitat fra: SurSnasen på mandag 30. august 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 09:00
Eit problem her er at det er vanskeleg å skjønna grunnen til talet frå Tesla, noko som igjen undergrev tilliten til systemet.

Tilliten til systemet, eller tilliten til Tesla?
Det er én part som har bæsja på leggen her, og det er Tesla. Uvisst av hvilken grunn. Men det kan godt ha sammenheng med overdrevent fokus på ytelser (toppfart, aksellerasjon).

I utgangspunktet Tesla, men dernest systemet som baserer seg på produsentens eigne tal, og dermed er sårbart for feil og manipulasjon.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Rosstopher

Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 15:11
I utgangspunktet Tesla, men dernest systemet som baserer seg på produsentens eigne tal, og dermed er sårbart for feil og manipulasjon.

Systemet baserer seg vel på typegodkjenning. Og det er forsåvidt opp til hver enkelt om man ønsker å sende bilen avgårde for testing på uavhengig laboratorium for å få andre tall. Dette er som regel dyrt og tidkrevende, så vi er glade for at produsenten har gjort dette for oss.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 15:11
Sitat fra: SurSnasen på mandag 30. august 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Thalgar på mandag 30. august 2021, klokken 09:00
Eit problem her er at det er vanskeleg å skjønna grunnen til talet frå Tesla, noko som igjen undergrev tilliten til systemet.

Tilliten til systemet, eller tilliten til Tesla?
Det er én part som har bæsja på leggen her, og det er Tesla. Uvisst av hvilken grunn. Men det kan godt ha sammenheng med overdrevent fokus på ytelser (toppfart, aksellerasjon).

I utgangspunktet Tesla, men dernest systemet som baserer seg på produsentens eigne tal, og dermed er sårbart for feil og manipulasjon.
Ønsker du en tredjepart som skal sitte og kontrollere alle kalkulasjoner og styrkeberegninger for et produkt, før det er lov å selge det på markedet? Omtrent alt (ikke bare bilbransjen) er basert på at produsenten er den som sitter på alt nødvendig underlag og kompetanse, og vet best. Når du sitter i et fly, er ombord på et skip, eller står i en personheis, så er det produsenten som har fortalt hva det kan tåle, hvordan det skal vedlikeholdes, hvordan det skal brukes og så videre. Selv om en ofte benytter seg av en tredjepart til verifikasjoner, så er det kun produsenten som driver detaljengineering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA